Kerkgebouwen
Re: Kerkgebouwen
Als het allemaal waar is wat ik vanmorgen bij de NOS hoorde is het een schimmig zaakje daar in Zeeland. Bepaald niet iets om trots op te zijn. Ook weer een reden om politiek en geloof gescheiden te houden.
Ook niet aan religie gebonden politiek wordt doorgaans door tegenstanders als achterkamertjes en schimmig omschreven. Met deze kritiek van de oppositie hoeven we niet bij voorbaat in te stemmen.
Er is neem ik aan toch ook een gewone reguliere bezwaartermijn voor omwonenden etc? Dat heb je toch altijd bij vergunningen, of heeft de omgeving toen zitten slapen?
Er is neem ik aan toch ook een gewone reguliere bezwaartermijn voor omwonenden etc? Dat heb je toch altijd bij vergunningen, of heeft de omgeving toen zitten slapen?
Het is natuurlijk raar dat een gemeenteraadslid tevens lid is van de kerkenraad en bouwcommissie. Dat moet je niet willen.
Dat is een verstrengeling van belangen die niet kan.
Maar is klopt die bewering wel?
Maar is klopt die bewering wel?
Weet ik niet, vandaar mijn opmerking 'als het waar is'.
-
Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Waarschijnlijk een voorschrift vanuit de overheid.
- Ireneüs van Lyon
We moeten politiek en geloof helemaal niet gescheiden houden.Vorst schreef:Als het allemaal waar is wat ik vanmorgen bij de NOS hoorde is het een schimmig zaakje daar in Zeeland. Bepaald niet iets om trots op te zijn. Ook weer een reden om politiek en geloof gescheiden te houden.
Wat je denk ik bedoelt is de scheiding tussen kerk en staat, dat is wat anders dan een scheiding tussen politiek en geloof.
De scheiding tussen kerk en staat mag in dit geval zeker wel in acht worden genomen, zeker als er dubbelingen zijn tussen de kerkenraad en de politiek. Ook hierin moet ook maar de schijn van belangverstrengeling worden vermeden.
In mijn optiek dienen de betreffende raadsleden (die zowel raads- als kerkenraadslid zijn van de gemeente) zich daarom van stemming te onthouden.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Tien parkeerplaatsen voor iedereen die slecht ter been is, de rest (incl. dominee) fietsen.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Dit zijn gemeentelijke voorschriften. Meestal moet een kerk per 4 of 5 leden 1 parkeerplaats hebben.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Dit is om parkeeroverlast in de omgeving te voorkomen.
Kun je als kerkelijke gemeente dus niets aan veranderen. Geen parkeerplaatsen geen bouwvergunning.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het is maar hoe je je plan neerzet. Als je je gemeente presenteert als een fietsende milieuvriendelijke gemeente dan vraág ik me af of er zoveel bezwaren zijn.huisman schreef:Dit zijn gemeentelijke voorschriften. Meestal moet een kerk per 4 of 5 leden 1 parkeerplaats hebben.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Kun je als kerkelijke gemeente dus niets aan veranderen. Geen parkeerplaatsen geen bouwvergunning.
Ook dan zult je aan de vergunningseisen moeten voldoen. Helaas voor heel veel kerken want door die vele parkeerplaatsen wordt de kerk fors duurder. Je moet eens weten hoeveel bouwcommissies hebben geprobeerd om minder parkeerplaatsen te krijgen. Geen burgelijke gemeente geeft daar toestemming voor.wilhelmus schreef:Het is maar hoe je je plan neerzet. Als je je gemeente presenteert als een fietsende milieuvriendelijke gemeente dan vraág ik me af of er zoveel bezwaren zijn.huisman schreef:Dit zijn gemeentelijke voorschriften. Meestal moet een kerk per 4 of 5 leden 1 parkeerplaats hebben.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik neem aan dat er ook leden uit omringende dorpen komen.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Je wilt het de omringende wijk toch niet aandoen om meerdere keren per week met auto's gebombardeerd te worden?
Er zijn nu eenmaal mensen die graag met de auto naar de kerk komen, en de auto niet eens in zn 3 hoeven te zetten, vanwege de korte afstand. Omdat hun hoed niet nat mag worden of hun goeie goed niet verwaait of omdat hun nette schoenen niet geschikt zijn voor langere afstanden.
Toen onze kerk gebouwd werd (net zoals zoveel andere kerken in die tijd, werd er net ruimte gemaakt voor een fietsenhok.
Gereserveerde parkeerplaatsen zijn er alleen bij kerken die later gebouwd zijn, na 1970 of zo?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Maanenschijn
Belangenverstrengeling is nooit goed. Maar vaak zie je dat de zelfde mensen betrokken zijn in meerdere functies. Op zichzelf hoeft dat niet erg te zijn, als het maar transparant is in welke hoedanigheid iemand handelt.
Het lijkt mij zo dat het kerkraadslid wat in de gemeenteraad zit zich bij dit onderwerp terugtrekt bij de beraadslaging en stemming. Dan is het voor iedereen duidelijk.
Overigens, de scheiding tussen kerk en staat is niet een scheiding tussen de invloed van religie op het politiek handelen. De scheiding tussen kerk en staat ziet op de situatie dat de macht in de staat en de kerk niet in dezelfde handen zijn.
Het lijkt mij zo dat het kerkraadslid wat in de gemeenteraad zit zich bij dit onderwerp terugtrekt bij de beraadslaging en stemming. Dan is het voor iedereen duidelijk.
Overigens, de scheiding tussen kerk en staat is niet een scheiding tussen de invloed van religie op het politiek handelen. De scheiding tussen kerk en staat ziet op de situatie dat de macht in de staat en de kerk niet in dezelfde handen zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Er komen geen leden van omringende dorpen. Elk dorp in de buurt heeft een GG.Mara schreef:Ik neem aan dat er ook leden uit omringende dorpen komen.Schapenkop schreef:Waarom 350(!) parkeerplekken? Laat iedereen gewoon met de fiets of lopend komen. Het is notabene een dorp waar afstanden heel klein zijn! Goed voor het milieu door minder uitstoot en omdat je dan niet naast een natuurgebied hoeft te bouwen. Bovendien is het misschien ook goed voor hardnekkig materialistische denken!
Je wilt het de omringende wijk toch niet aandoen om meerdere keren per week met auto's gebombardeerd te worden?
Er zijn nu eenmaal mensen die graag met de auto naar de kerk komen, en de auto niet eens in zn 3 hoeven te zetten, vanwege de korte afstand. Omdat hun hoed niet nat mag worden of hun goeie goed niet verwaait of omdat hun nette schoenen niet geschikt zijn voor langere afstanden.
Toen onze kerk gebouwd werd (net zoals zoveel andere kerken in die tijd, werd er net ruimte gemaakt voor een fietsenhok.
Gereserveerde parkeerplaatsen zijn er alleen bij kerken die later gebouwd zijn, na 1970 of zo?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief