Dominees die een hoed dragen

Johannes van Dijk
Verbannen

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
Johannes van Dijk schreef:
samanthi schreef: Gotics dragen ook zwart, het gaat er niet om wat je aan hebt, de bijbel vraagt om kuisheid en eenvoud. Niet om zwarte kleding, dat lees ik nergens.
begrafenis ondernemers ook in de regel.zo lust ik er nog wel een paar.Als je zondaar word voor God,hoeft niemand je op zwart te wijzen hoor.Dat gaat geheel van zelf.Lees wat David schijft in de psalm:ik ga den gansen dag in t,zwart.Ik heb een vriendin in Scherpenisse,toen de Heere in haar leven kwam,ging ze met net 30 jaar geheel in het zwart.Dat doet ze nu nog met 65 jaar!
David zegt: waarom ga ik in het zwart vanwege mijns vijands onderdrukking, hoop op God.Het gaat hier niet over zijn zonden en hij stelt zichzelf die vraag.
Lees Psalm 38 berijmd de eerste 6 verzen. Zie de onberijmde psalm 38 vers 7. Dus heb jij tóch een ander Bijbel/Psalmboek???
Johannes van Dijk
Verbannen

samanthi schreef:
samanthi schreef: Gotics dragen ook zwart, het gaat er niet om wat je aan hebt, de bijbel vraagt om kuisheid en eenvoud. Niet om zwarte kleding, dat lees ik nergens.
Begrafenis ondernemers ook in de regel.zo lust ik er nog wel een paar.Als je zondaar word voor God,hoeft niemand je op zwart te wijzen hoor.Dat gaat geheel van zelf.Lees wat David schijft in de psalm:ik ga den gansen dag in t,zwart.Ik heb een vriendin in Scherpenisse,toen de Heere in haar leven kwam,ging ze met net 30 jaar geheel in het zwart.Dat doet ze nu nog met 65 jaar!
David zegt: waarom ga ik in het zwart vanwege mijns vijands onderdrukking, hoop op God.
Het gaat hier niet over zijn zonden en hij stelt zichzelf die vraag.
Bovendien zegt Salomo laat uw kleding te allen tijd wit zijn.
Ja joh,weet je wat? Ga lekker voortaan allemaal in het wit. Ik word hier zó moe van!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

begrafenis ondernemers ook in de regel.zo lust ik er nog wel een paar.Als je zondaar word voor God,hoeft niemand je op zwart te wijzen hoor.Dat gaat geheel van zelf.Lees wat David schijft in de psalm:ik ga den gansen dag in t,zwart.Ik heb een vriendin in Scherpenisse,toen de Heere in haar leven kwam,ging ze met net 30 jaar geheel in het zwart.Dat doet ze nu nog met 65 jaar!

Lees aub ook eerst eens de kantekeningen voordat u een tekst citeert...
En sla niet in de rondte met bijbelteksten die u uit het verband rukt en waarin iets anders bedoelt wordt dan u denkt..., bijvoorbeeld Psalm 43 en Zacharia 3. Als u de kanttekeningen en de verwijstekstwn (ook weer met de kanttekeningen) eens goed leest staat er heel wat anders...
Spreek niet zelf d.m.v. bijbelteksten met een eigen betekenis!
Maar laat door de Bijbel met de kanttekeningen en God Zelf spreken!!!
Lees maar eens wat er in Openb. 22 over geschreven staat...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
David zegt: waarom ga ik in het zwart vanwege mijns vijands onderdrukking, hoop op God.Het gaat hier niet over zijn zonden en hij stelt zichzelf die vraag.
Lees Psalm 38 berijmd de eerste 6 verzen. Zie de onberijmde psalm 38 vers 7. Dus heb jij tóch een ander Bijbel/Psalmboek???
Ja dat klopt ik citeerde uit ps 42, maar als dat een wet is spreekt zijn eigen zoon hem tegen.
Maar ik ga slapen in een gekleurde pyama
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef: Spreek niet zelf d.m.v. bijbelteksten met een eigen betekenis!Maar laat door de Bijbel met de kanttekeningen en God Zelf spreken!!!
Lees maar eens wat er in Openb. 22 over geschreven staat...
Jantje,ik zou het zeer op prijs stellen als je niet langer op mijn postings zou reageren. Niet hier en ook niet per PB!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Ps. 38: 9
Ik ben 9krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; bik ga den gansen dag in het 10zwart.
9 Of: mismaakt, wanstaltig.
b Ps. 42:10; 43:2.
10 Zie Ps. 35 op vers 14. Dit kan men duiden op de uiterlijke rouwtekenen in kleding, en den inwendigen rouw des harten. Of: zwart, ziende op de mismaaktheid van zijn lichaam vanwege zijn ziekte.

Iemand is tijdelijk in de rouw... Maar als God de ledige plaats met Zichzelf vervuld, gaat de rouwkleding uit en de trouwkleding van de bruid - de Kerk - met de Bruidegom - Christus - aan...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef: Iemand is tijdelijk in de rouw... Maar als God de ledige plaats met Zichzelf vervuld, gaat de rouwkleding uit en de trouwkleding van de bruid - de Kerk - met de Bruidegom - Christus - aan...
Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor!
Daar kom je dan nooit meer bovenuit.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef: Iemand is tijdelijk in de rouw... Maar als God de ledige plaats met Zichzelf vervuld, gaat de rouwkleding uit en de trouwkleding van de bruid - de Kerk - met de Bruidegom - Christus - aan...
Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor!
Sorry Johannes, maar Jantje heeft gewoon 100% gelijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik zou zeggen:
Vraag het de ds. met wie u contact hebt... Ik denk dat zij wat anders zeggen en nooit zullen beweren dat de jongeren van +/- 20 tot 25 jaar een hoed op moeten en in een deiedelig zwart pak naar de kerk moeten.
Ds. Pater preekte ooit eens en zijn kinderen hadden gewoon normale hedendaagse nette kleding aan, héél anders als uw op onzin gegronde gedachtenspinsels...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Dat moet iedereen idd helemaal zelf weten wat hij wel of niet op zijn of haar hoofd zet.
Maar als je je toegangkelijk wil opstellen tegenover de wereld, jeugd, jeugd die dreigt af te haken of al zijn afgehaakt vanwegen door mensen verzonnen regeltjes en gewoontes zowel voor de buiten als de binnenkant moet je je toch wat laagdrempeliger opstellen!
En wees eerlijk, ik vind het al bespottelijk en de wereld en jeugd steekt er echt de draak mee!
Waarom zo'n vertoning, waarom niet toegangkelijker ipv afstandelijkheid creëren.!?
De vruchten van de Geest, daar moeten we in en aan herkend worden!!!
Durft u een moslim met traditioneel moslimgewaad ook openlijk bespottelijk te noemen? Of vreest u dan voor eventuele represailles? U steekt uw afkeer voor 'de ouden' en 'het oude' niet bepaald onder stoelen of banken, terwijl u wel weet dat u daar hier mensen mee zult treffen. Als het om principezaken gaat mag je, nee moet je een zuur gezicht kunnen verdragen, (zie Eli, en zijn zonen) maar om anderen te ergeren (dat kon u immers weten) had u er wijzer aan gedaan om hier het woord bespottelijk te noemen. Daar zijn dus ook medeforummers onder, en het gaat hier niet om principezaken voor u, maar het lijkt juist zo om mensen die een bepaald principe hebben als bespottelijk weg te zetten.
Maar ik neem aan dat u dit onbewust hebt gezegd, omdat het voor u zo heel anders is en niet begrijpt wat dat koppeltje mensen beweegt.
sorry DIA het zijn geen principezaken, het is traditie met een kleine t.
natuurlijk laat je iedereen in zijn waarde, maar ik heb eens een nog vrij jonge predikant door Rotterdam zien lopen met een kachelpijp op, die man liep echt voor gek, de volgende predikant uit die gemeente weigerde het en toen hebben ze het losgelaten, omdat ze die predikant graag wilde hebben. Nu is het opeens geen item meer.
Voor sommigen wel degelijk. Er zijn zeker zwaarder wegende principes. Bij ons hangt in de hal van de Oud Gereformeerde Gemeente een bord met het verzoek voor vrouwen en meisjes om niet met ongedekt hoofd in de kerk te komen.
Juist:
En als er nu een onkerkelijke toevallig die kerk binnenloopt en een kerkdienst wil bezoeken en ze wordt weggestuurd omdat ze geen hoed opheeft?

Dan zal zo iemand niet snel wéér komen...

En degene die haar wegstuurde zal dat zwaar worden aangerekend, want hij/zij verhinderde dat de vrouw/het meisje door die éne kerkdienst bekeerd had kúnnen worden... Die kerkdienst had tot zegen kunnen zijn... En dan had ze vanzelf automstisch die hoed toch wel opgezet...
Dus zo'n bordje ksn het eeuwig zielenheil vam onze onkerkelijke naaste verhinderen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Juist:
En als er nu een onkerkelijke toevallig die kerk binnenloopt en een kerkdienst wil bezoeken en ze wordt weggestuurd omdat ze geen hoed opheeft?

Dan zal zo iemand niet snel wéér komen...

En degene die haar wegstuurde zal dat zwaar worden aangerekend, want hij/zij verhinderde dat de vrouw/het meisje door die éne kerkdienst bekeerd had kúnnen worden... Die kerkdienst had tot zegen kunnen zijn... En dan had ze vanzelf automstisch die hoed toch wel opgezet...
Dus zo'n bordje ksn het eeuwig zielenheil vam onze onkerkelijke naaste verhinderen...
Dat doet men normaal gesproken in liefde. Men zal zo iemand niet wegsturen. Welke gedachten heersen er toch in deze tijd? Ik weet dat mijn ouders meerdere malen vertelden dat een plaatsgenote door de voorzienigheid in Rijssen onder de bediening van het Woord kwam. Zich totaal zich niet bewust dat het in Rijssen zo was. Ze was dus afkomstig uit dezelfde plaats waar ik ook geboren ben, en waar mijn hele voorgeslacht heeft geleefd.
Ds. W.C. Lamain, de toenmalige predikant hier, sprak onze plaatsgenote aan in alle liefde. Dominee sprak met teerheid, doet het dan om der engelen wil. Dat verbrak haar, ze is in Rijssen onder de waarheid gekomen. Het is dus niet hard, verre vandaar.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Johannes van Dijk schreef: Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor!
Beste Johannes,
Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon.
Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:

1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen het "rouwkleedje" aan heeft in het leven?

2. Stelt u tevens het "rouwkleed" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?

Ik hoor graag.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 21 jun 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
Johannes van Dijk schreef: Sterker nog,als je ooit eens mag beseffen dat Gods Zoon aan het kruis gehangen heeft in jouw plaats,dan draag je voor de rest van je broze leven je rouwkleedje hoor!
Beste Johannes,
Ik doe serieus mijn best uw mening te volgen. Gewoon puur om de argumentatie te begrijpen, dus de inhoud en niet de persoon.
Ik heb n a.v. deze posting een tweetal serieus bedoelde vragen:

1. Stelt u hier dat een kind van God, die het beseft en de verzekering heeft dat Christus voor hem/haar is gestorven, alleen "broze rouwkleding" aan heeft in het leven?

2. Stelt u tevens de "broze rouwkleding" als maatstaf voor de "innerlijke rouw over de zonden"?

Ik hoor graag.
Hoe je ook serieus je best doet, je leest in elk geval niet goed. Er wordt helemaal niet gesproken over 'broze rouwkleding'.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Volgens mij moet je helemaal niet in het zwart gaan als teken van rouw over je zonden. Die boete moet er wel zijn, maar van binnen, niet aan de buitenkant! De Heere Jezus zei over het vasten: 'zalf uw hoofd en was uw aangezicht, zodat de mensen het niet kunnen zien'. Ik denk dat dit ook van toepassing is op het 'in het zwart gaan'. Iets anders is er wanneer er echt sprake is van rouw door een sterfgeval. Dat mag je aan de buitenkant laten zien.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zou dit nu ook niet vallen onder de dingen waarin men elkaar vrij moet laten?
En vrij laten betekent dan ook geen enkel oordeel uitspreken over de keuzes die gemaakt worden.
Uiteraard geldt wel dat men 'eerbaar' gekleed moet gaan.
Gesloten