Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Harry65

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Harry65 »

eilander schreef:In jouw betoog mis ik toch wel de noodzaak van wedergeboorte, bekering, geloof. Een mens moet toch weten van een omzetting, van een 'eertijds', van een omhelzing van Christus door het geloof, van een voor het eerst en steeds opnieuw komen tot Christus.
Het gaat in de Bijbel om het geloven in Christus, niet het geloven dat Christus voor ons heeft betaald (dat laatste is de vrucht van het eerste).
O, er 'mist' nog veel meer in mijn betoog.

Maar als het gaat om de "genade" geloof ik dit:
ik krijg die genade niet pas als ik wedergeboren ben.
Eerst is er de genade.
Dan is er geloof.
Dan is er (het begin van) de wedergeboorte en bekering.
En in de gereformeerde traditie is wedergeboorte en bekering een levenslang proces.

Dus lijkt het mij logisch dat wanneer ik een opmerking maak die over het eerste punt "genade" gaat,
dat ik dan niet ook al aanbeland ben bij het derde punt van wedergeboorte en bekering.
Maar als ik een opmerking over het eerste punt "genade" maak,
betekent dat niet dat de rest niet relevant zou zijn.

Terzijde:
Mijn geloof betreft tegelijkertijd het geloof in Christus, en wat Christus heeft gedaan.
Dat is voor mij niet los te koppelen.
Ik geloof niet alleen in Christus om wie Hij is, maar ook om wat Hij heeft gedaan.
Hij is voor mij niet alleen (de Zoon van) God, maar ook geboren als mens, gekruisigd, gestorven, begraven, EN opgestaan.
Dat alles samen "geloof" ik.
En dat daardoor volledig betaald is voor de zonden van mij en van alle mensen.
Geheel en alleen uit genade.
Coosje

Bericht door Coosje »

@Johannes van Dijk: "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde".
Dus praten of napraten zonder geloof is zonde.
Ook dat wordt geleerd (en betreurd) op de leerschool van de Heilige Geest.
Over scherpe prediking gesproken....
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Harry65 schreef: Ik heb diverse favoriete teksten.
1 daarvan is Psalm 1.
In eigen woorden:
"Welzalig de mens die Gods wet overpeinst bij dag en bij nacht.
Die mens zal zijn gelijk een boom die geplant is aan het water.
Hij zal vrucht geven op zijn tijd."

Hier staat niet iets van: wacht maar tot God je aan het water plant, en dan komt alles goed.
Nee: het is mijn activiteit die als resultaat heeft dat ik zal zijn als aan het water gepland.
En het is uiteraard waar dat in de Bijbel staat dat God ook "het willen" in ons werkt.
Maar dat "in ons werken" gebeurt al door het verkondigen van de genade.
Alleen daardoor al wordt een mens geroepen om ook zelf "aan het werk" te gaan.
Ik heb ook een favoriet psalm namelijk 79:4

Gedenk niet meer aan,t kwaad dat wij bedreven.
Onz euveldaad word ons uit gunst vergeven.
Waak op o God,en wil van verder lijden
ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons barmhartig HEER,
Uw grote Naam ter eer;
Uw trouw koom ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
die ons met schrik vervuld;
Bewijs ons eens genade.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oh wat zou ik sommigen van hier graag meenemen naar een dienst bij ons in de kerk.
Of bezoek onze open dienst:
http://www.brug010.nl
Van harte welkom!
Je hebt echt niets te verliezen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes van Dijk
Verbannen

Coosje schreef:@Johannes van Dijk: "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde".
Dus praten of napraten zonder geloof is zonde.
Ook dat wordt geleerd (en betreurd) op de leerschool van de Heilige Geest.
Over scherpe prediking gesproken....
Precies,we zijn zonde.Al wat we doen zonder geloof is zonde.Ik zei het wel eens zo,en ik hoop dat je me begrijpt tot in de kern van dit woord;
We zijn geen dieven omdat we stelen,maar we stelen omdat we dieven zijn.Wie het vatten kan,die vatte het!
Johannes van Dijk
Verbannen

Orchidee schreef:Oh wat zou ik sommigen van hier graag meenemen naar een dienst bij ons in de kerk.
Of bezoek onze open dienst:
http://www.brug010.nl
Van harte welkom!
Je hebt echt niets te verliezen!
Ik begrijp het. En ik zou jullie graag mee willen nemen naar Stavenisse morgenavond 19.30u bij Ds.Th.L.Zwartbol.
Johannes van Dijk
Verbannen

Harry65 schreef:Dan is er (het begin van) de wedergeboorte en bekering.
En in de gereformeerde traditie is wedergeboorte en bekering een levenslang proces.

Dus lijkt het mij logisch dat wanneer ik een opmerking maak die over het eerste punt "genade" gaat,
dat ik dan niet ook al aanbeland ben bij het derde punt van wedergeboorte en bekering.
Maar als ik een opmerking over het eerste punt "genade" maak,
betekent dat niet dat de rest niet relevant zou zijn.

Terzijde:
Mijn geloof betreft tegelijkertijd het geloof in Christus, en wat Christus heeft gedaan.Dat is voor mij niet los te koppelen.Ik geloof niet alleen in Christus om wie Hij is, maar ook om wat Hij heeft gedaan.Hij is voor mij niet alleen (de Zoon van) God, maar ook geboren als mens, gekruisigd, gestorven, begraven, EN opgestaan.Dat alles samen "geloof" ik.En dat daardoor volledig betaald is voor de zonden van mij en van alle mensen.Geheel en alleen uit genade.
Waar lees jij dat in de gereformeerde traditie wedergeboorte en bekering een levenslang proces is? Bekering ja,maar wedergeboorte geschied maar 1x hoor beste vriend.En wat je wel of niet logisch vind doet niet ter zake.Het is geen begripsleer,maar een geloofsleer.Tjonge wat jij allemaal niet gelooft zeg? Mooi hoor. Maar ik voeg me liever bij die vader van die maanzieke knaap die zuchtte:Heere ik geloof,doch kom mijn ongeloof te hulp!
Harry65

Bericht door Harry65 »

Johannes van Dijk schreef:
1 daarvan is Psalm 1.
...

Uw grote Naam ter eer;
Verzoen de zware schuld,
Bewijs ons eens genade.
Ik ben op zich geen grote fan van psalmen die op oud-testamentische (oorlogs-)situaties in gaan,
maar goed: ieder heeft daarin zijn/haar eigen smaak en voorkeuren.
Maar inderdaad: "Onze euveldaden worden ons uit gunst (uit genade) vergeven."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:Maar ik voeg me liever bij die vader van die maanzieke knaap die zuchtte:Heere ik geloof,doch kom mijn ongeloof te hulp!
Maar dan mág je ook niet meer praten over je eventuele zaligheid! Al zeg je het met schroom, ziende op eigen onwaardigheid, maar toch "ik geloof Heere", dan is daar ook zekerheid in.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Harry65 schreef:Ik ben op zich geen grote fan van psalmen die op oud-testamentische (oorlogs-)situaties in gaan,
Het is een psalm en dus Gods Woord, voor de volle 100% (de onberijmde versie dan...). Of wij daar een groot fan van zijn, is niet zo relevant maar het geeft wel te denken.
In je laatste zin zit gewoon een taalfout. De zin is namelijk een gebed: Onze euveldaad word' ons uit gunst vergeven. Het is geen constatering maar een wens/bede.
Johannes van Dijk
Verbannen

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Maar ik voeg me liever bij die vader van die maanzieke knaap die zuchtte:Heere ik geloof,doch kom mijn ongeloof te hulp!
Maar dan mág je ook niet meer praten over je eventuele zaligheid! Al zeg je het met schroom, ziende op eigen onwaardigheid, maar toch "ik geloof Heere", dan is daar ook zekerheid in.
Klopt.In Hem ligt alle zekerheid en zaligheid,in mij helemaal niets!
Johannes van Dijk
Verbannen

Harry65 schreef:
Johannes van Dijk schreef:
1 daarvan is Psalm 1.
...

Uw grote Naam ter eer;
Verzoen de zware schuld,
Bewijs ons eens genade.
Ik ben op zich geen grote fan van psalmen die op oud-testamentische (oorlogs-)situaties in gaan,
Het betreft hier wel een smeekbede,waar men wacht op de mogelijke vervulling van die bede.
En je bent geen fan van O.T oorlogsituaties? Nog niet ontdekt aan het feit dat je in oorlog met je Schepper bent dan?
ik ken die psalm wel bijna elke dag zingen hoor.En ik kom er ook nooit bovenuit. Want ik ben zonde,en ik heb voor oorlog gekozen.
Harry65

Bericht door Harry65 »

Johannes van Dijk schreef:Waar lees jij dat in de gereformeerde traditie wedergeboorte en bekering een levenslang proces is? Bekering ja,maar wedergeboorte geschied maar 1x hoor beste vriend.
De gereformeerde traditie, die terug gaat op Calvijn, beschouwt "bekering" en "wedergeboren worden" als 1 en hetzelfde.
Het proces van afsterven van de oude mens, en het opstaan van de nieuwe mens.
Dat verzin ik niet, maar kun je bijv. in de Institutie van Calvijn, en in de Heidelbergse Catechismus terugvinden.
Ik vind het helemaal prima dat jij het anders ziet, maar dit is de gereformeerde traditie.
Daar kan ik ook niks aan veranderen.
Johannes van Dijk schreef:En wat je wel of niet logisch vind doet niet ter zake.
Die "logica" ging erover of ik reageer op 1 punt, of op 4 punten.
Ik ben gewend om "on topic" te blijven.
Dat jij dat niet ter zake vindt: het staat genoteerd, maar ik vind dat net zo niet-terzake.
Johannes van Dijk schreef:Tjonge wat jij allemaal niet gelooft zeg? Mooi hoor.
Dank je.
Daar waar ik bij mijzelf gebrek aan vertrouwen en geloof bespeur, voeg ik mij daar van harte ook bij.
Maar dat doe ik niet "liever".
Johannes van Dijk
Verbannen

eilander schreef:
Harry65 schreef:Ik ben op zich geen grote fan van psalmen die op oud-testamentische (oorlogs-)situaties in gaan,maar goed: ieder heeft daarin zijn/haar eigen smaak en voorkeuren.Maar inderdaad: "Onze euveldaden worden ons uit gunst (uit genade) vergeven."
Het is een psalm en dus Gods Woord, voor de volle 100% (de onberijmde versie dan...). Of wij daar een groot fan van zijn, is niet zo relevant maar het geeft wel te denken.In je laatste zin zit gewoon een taalfout. De zin is namelijk een gebed: Onze euveldaad word' ons uit gunst vergeven. Het is geen constatering maar een wens/bede.
Precies eilander,je hebt het al gecorrigeerd toen ik nog bezig was aan m,n antwoord. Dank daarvoor.
Harry65

Bericht door Harry65 »

eilander schreef:
Harry65 schreef:Ik ben op zich geen grote fan van psalmen die op oud-testamentische (oorlogs-)situaties in gaan,
...
In je laatste zin zit gewoon een taalfout. De zin is namelijk een gebed: Onze euveldaad word' ons uit gunst vergeven. Het is geen constatering maar een wens/bede.
Daarin heb je helemaal gelijk.
Waarbij het nog steeds wel zo blijft dat wanneer God het vergeeft, dat het dan nog steeds "uit gunst" is.
Gesloten