Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Johann Gottfried Walther

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef:
Floppy schreef: En als we ook maar iets doordrongen zouden zijn van de ernst van de eeuwigheid zouden we onophoudelijk smeken om die gratie. Elke vorm van passiviteit is er een bewijs van dat het onvoldoende ernst is.Wanneer je kinderen sterven van de honger, en je bent afhankelijk van de gulheid van anderen, dan ga je daar ook achteraan ook al heb je geen rechten. Als we zo makkelijk kunnen zeggen dat "de Heere vrij is" om ons te redden of niet, vraag ik me echt af of het dan wel zo belangrijk voor ons is.
Daar raak je in je eerste zin al het probleem.Wat houd het nu in:Dood te zijn in misdaden en zonden? Kan een dode roepen? Kan hij tot Jezus vluchten? kan hij onophoudelijk smeken om gratie? Neen! want hij is als dode niet doordrongen van de ernst der eeuwigheid! Dát is het probleem! Zowel passiviteit als activiteit is beiden mis. Maar een dode is passief,lijdelijk,en niet actief of ondernemend,of volgend.Als je kinderen sterven van de hoger,en je bent als bedelaar afhankelijk van anderen.dan KAN je daar als kreupele/verlamde/dode niet achteraan.Dan moet je wachten net als die hond onder de tafel;Tot er een brokje gemorst word door de kinderen,wat nét voor je neer valt op de grond.Snap je me in deze weg?
Als je op uw lijn doorgaat moet je ook leren dat God gelovigen (mensen die geloof + nog iets hebben) rechtvaardigt en niet goddelozen. En dat je levend gemaakt kan zijn en kan geloven zonder Christus te kennen en dus met geloof verloren kunt gaan...
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 20 jun 2017, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

-DIA- schreef:Ik weet niet of het genoemd is, heb niet alles gelezen, maar wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over de soevereiniteit en vrijmacht van God.
Beste vriend,
Daar zit nu al die tijd al op te wijzen.Men meent omdat er in Gods Woord beloften staan(voor Gods keurlingen)dat men recht heeft op die beloften.Ja er zijn zelfs hoogvliegers die met de belofte tegelijk de vervulling in huis hebben.ik kom daar niet bij hoor.Jezus waarschuwt er voor:Velen menen in te gaan....Men laat de Heere niet vrij.Men meent rechten te hebben. Wat zou het groot zijn als de Heere ons waarlijk tot rechtelozen maakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Ik weet niet of het genoemd is, heb niet alles gelezen, maar wat me opvalt is dat er weinig wordt gesproken over de soevereiniteit en vrijmacht van God.
Beste vriend,
Daar zit nu al die tijd al op te wijzen.Men meent omdat er in Gods Woord beloften staan(voor Gods keurlingen)dat men recht heeft op die beloften.Ja er zijn zelfs hoogvliegers die met de belofte tegelijk de vervulling in huis hebben.ik kom daar niet bij hoor.Jezus waarschuwt er voor:Velen menen in te gaan....Men laat de Heere niet vrij.Men meent rechten te hebben. Wat zou het groot zijn als de Heere ons waarlijk tot rechtelozen maakt.
Goed lezen is nog best lastig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Beste vriend,
Daarom merkte ik hierboven al op dat ik weinig hoor over Gods vrijmacht en soevereiniteit. Daar kwam tegenin dat het hier ging over de toe-eigening des heils. Vandaar dat ik op een ander spoor werd gezet.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Beste vriend,
Als God belooft schept Hij het recht. Anders is het geen belofte.
Johannes van Dijk
Verbannen

Johann Gottfried Walther schreef:
Floppy schreef: En als we ook maar iets doordrongen zouden zijn van de ernst van de eeuwigheid zouden we onophoudelijk smeken om die gratie. Elke vorm van passiviteit is er een bewijs van dat het onvoldoende ernst is.Wanneer je kinderen sterven van de honger, en je bent afhankelijk van de gulheid van anderen, dan ga je daar ook achteraan ook al heb je geen rechten. Als we zo makkelijk kunnen zeggen dat "de Heere vrij is" om ons te redden of niet, vraag ik me echt af of het dan wel zo belangrijk voor ons is.
Daar raak je in je eerste zin al het probleem.Wat houd het nu in:Dood te zijn in misdaden en zonden? Kan een dode roepen? Kan hij tot Jezus vluchten? kan hij onophoudelijk smeken om gratie? Neen! want hij is als dode niet doordrongen van de ernst der eeuwigheid! Dát is het probleem! Zowel passiviteit als activiteit is beiden mis. Maar een dode is passief,lijdelijk,en niet actief of ondernemend,of volgend.Als je kinderen sterven van de hoger,en je bent als bedelaar afhankelijk van anderen.dan KAN je daar als kreupele/verlamde/dode niet achteraan.Dan moet je wachten net als die hond onder de tafel;Tot er een brokje gemorst word door de kinderen,wat nét voor je neer valt op de grond.Snap je me in deze weg?
Als je op uw lijn doorgaat moet je ook leren dat God gelovigen (mensen die geloof + nog iets hebben) rechtvaardigt en niet goddelozen. En dat je levend gemaakt kan zijn en kan geloven zonder Christus te kennen en dus met geloof verloren kunt gaan...
ik denk beste Walther,dat je hier toch de zaken ernstig door elkaar haalt.Goddelozen,vijanden worden met God verzoend.Er staat worden,dat is toch onvoltooid toekomende tijd,of vergis ik me?Al ben ik een goddeloze,zonder enige twijfel,wil dat nog niet zeggen dat ik door en met God verzoend word hoor.Ik denk aan de schapen uit Ezechiel 20:37 die afgezonderd worden tot offer.Elke tiende werd apart genomen. Waar de schapen onder de roede(de telling) doorgaan,word niet de 9e er uit gehaald,noch de 11e,maar alleen elke 10e.Dan kan je natuurlijk met een beetje rekenen je op de 10e plats willen dringen,maar dat gaat zo bij de Heere niet op.

Dan nog even over levendgemaakt.Kan een pasgeboren kind,alhoewel hij/zij alle ledematen heeft om te functioneren als mens,al praten? Al lopen? Weet hij direct wie vader of moeder is? Zegt hij gelijk: Pappa en Mamma?in de weg van ontwikkeling leert hij alle geschonken eigenschappen te benutten,en komt alzo tot volwassenheid.Dan ben je eerst al een kind van je vader en moeder,zonder dat je dit beseft.En er gaan er velen met allerhande soorten van geloof verloren ja. Zeker wel.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hans je gaat in op heel andere dingen en je bestrijdt karikaturen van zaken die niet gezegd worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
samanthi

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Beste vriend,
Daarom merkte ik hierboven al op dat ik weinig hoor over Gods vrijmacht en soevereiniteit. Daar kwam tegenin dat het hier ging over de toe-eigening des heils. Vandaar dat ik op een ander spoor werd gezet.
De Heere is Vrij ja, maar zoals ik al eerder schreef Hij kan niet van Zijn Woord af, als Hij zegt IK ZAL dan mogen wij daar op pleiten, Heere U hebt het Zelf gezegd en Hij laat geen bidder staan.
Laatst gewijzigd door samanthi op 20 jun 2017, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Beste vriend,
Ik lees in 2 Korinthe 1:
Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.
Maar Die ons met u bevestigt in Christus, en Die ons gezalfd heeft, is God;
Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.

Deze beloften hebben dus een adres. Of niet dan?

Hier het verband van de aangehaalde tekst:
8 Want wij willen niet, broeders, dat gij onwetende zijt van onze verdrukking, die ons in Azië overkomen is, dat wij uitnemend zeer bezwaard zijn geweest boven onze macht, alzo dat wij zeer in twijfel waren, ook van het leven.
9 Ja, wij hadden al zelven in onszelven het vonnis des doods, opdat wij niet op onszelven vertrouwen zouden, maar op God, Die de doden verwekt;
10 Die ons uit zo groten dood verlost heeft, en nog verlost; op Welken wij hopen, dat Hij ons ook nog verlossen zal.
11 Alzo gijlieden ook medearbeidt voor ons door het gebed, opdat over de gave, door vele personen aan ons teweeggebracht ook voor ons dankzegging door velen gedaan worde.
12 Want onze roem is deze, namelijk de getuigenis van ons geweten, dat wij in eenvoudigheid en oprechtheid Gods, niet in vleselijke wijsheid, maar in de genade Gods, in de wereld verkeerd hebben, en allermeest bij ulieden.
13 Want wij schrijven u geen andere dingen, dan die gij kent, of ook erkent; en ik hoop, dat gij ze ook tot het einde toe erkennen zult;
14 Gelijkerwijs gij ook ten dele ons erkend hebt, dat wij uw roem zijn, gelijk gij ook de onze zijt, in den dag van den Heere Jezus.
15 En op dit betrouwen wilde ik te voren tot u komen, opdat gij een tweede genade zoudt hebben;
16 En door uw stad naar Macedonië gaan, en wederom van Macedonië tot u komen, en van ulieden naar Judea geleid worden.
17 Als ik dan dit voorgenomen heb, heb ik ook lichtvaardigheid gebruikt? Of neem ik het naar het vlees voor, hetgeen ik voorneem, opdat bij mij zou wezen, ja, ja, en neen, neen?
18 Doch God is getrouw, dat ons woord, hetwelk tot u is geschied, niet is geweest ja en neen.
19 Want de Zoon van God, Jezus Christus, Die onder u door ons is gepredikt, namelijk door mij, en Silvanus, en Timotheüs, was niet ja en neen, maar is geweest ja in Hem.
20 Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.
21 Maar Die ons met u bevestigt in Christus, en Die ons gezalfd heeft, is God;
22 Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.
23 Doch ik aanroepe God tot een Getuige over mijn ziel, dat ik, om u te sparen, nog te Korinthe niet ben gekomen.
24 Niet dat wij heerschappij voeren over uw geloof, maar wij zijn medewerkers uwer blijdschap; want gij staat door het geloof.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Beste vriend,
De Heere is Vrij ja, maar zoals ik al eerder schreef Hij kan niet van Zijn Woord af, als Hij zegt IK ZAL dan mogen wij daar op pleiten, Heere U hebt het Zelf gezegd en Hij laat geen bidder staan.
Dan moeten we er wel van uit gaan dat Hij Zijn Woord gegeven heeft, persoonlijk, en niet voor een ander. Dan is het waar: Zou Ik het zeggen en niet doen? Spreken en niet bestendig maken? Dat houdt vanzelf in dat er wat gezegd, gesproken is.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 jun 2017, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

Floppy schreef:
eilander schreef:...
Dit is misschien het enige voorbeeld dat er een beetje op lijkt. Maar niet meer dan dat; hij zei absoluut niet dat hij het wel met de Heere eens zou zijn als hij niet gereinigd zou worden.
Dat is echt een vreemde en onbijbelse gedachte. Iets anders is: wij hebben het niet verdiend dat de Heere naar ons omkijkt!
Als iemand in de dodencel zit kan hij bij een gratieverzoek best schrijven 'ik heb de misdaad begaan, dus ik heb geen gratie verdiend' maar hij schrijft toch niet: 'laat mij maar zitten, want ik heb het verdiend?'
En als we ook maar iets doordrongen zouden zijn van de ernst van de eeuwigheid zouden we onophoudelijk smeken om die gratie. Elke vorm van passiviteit is er een bewijs van dat het onvoldoende ernst is.
Wanneer je kinderen sterven van de honger, en je bent afhankelijk van de gulheid van anderen, dan ga je daar ook achteraan ook al heb je geen rechten. Als we zo makkelijk kunnen zeggen dat "de Heere vrij is" om ons te redden of niet, vraag ik me echt af of het dan wel zo belangrijk voor ons is.
Eens met Floppy
Ik proef helemaal geen nood, want met het niet hebben is men wat geworden en men slaat elke aanmoediging dan wel uitnodiging van Redding weg.
Men is tevreden met de diagnose en redeneert eindeloos over de kwaal, maar is vijandig als het geneesmiddel aangedragen wordt.....en ja ook hier zal ongetwijfeld een geestelijke draai aangegeven worden.
Dus een dode praat als een levende zonder leven.
Johannes van Dijk
Verbannen

refo schreef:
Beste vriend,
Als God belooft,laat Hij wel eens 40 jaar op de vervulling van die belofte wachten.Mozes moets 40 jaar wachten achter de schapen.Hij was inmiddels 80 jaar!Toen 40 jaar woestijnreis.Hoe lang moest Abraham wachten op de vervulling van de belofte Gods?Zolang tot alle hoop weg was.Na de laatste profeet Maleachi duurde het maar liefst 400 jaar tot Het Kind in de kribbe kwam. In onze dagen is het s,morgens gevraagd,en voor de middag al in huis.Ik durf met zulken niet mee te reizen hoor.Neem me niet kwalijk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:ik denk beste Walther,dat je hier toch de zaken ernstig door elkaar haalt.Goddelozen,vijanden worden met God verzoend.Er staat worden,dat is toch onvoltooid toekomende tijd,of vergis ik me?Al ben ik een goddeloze,zonder enige twijfel,wil dat nog niet zeggen dat ik door en met God verzoend word hoor.Ik denk aan de schapen uit Ezechiel 20:37 die afgezonderd worden tot offer.Elke tiende werd apart genomen. Waar de schapen onder de roede(de telling) doorgaan,word niet de 9e er uit gehaald,noch de 11e,maar alleen elke 10e.Dan kan je natuurlijk met een beetje rekenen je op de 10e plats willen dringen,maar dat gaat zo bij de Heere niet op.
Wat wil je hiermee nu zeggen als het over de toe-eigening gaat? Wil je met de uitverkiezing aan het werk?

Zeker wordt niet elke goddeloze zalig, dat zou onbijbels zijn om dat te denken. Maar het is even onbijbels om te denken: misschien word ik wel niet zalig. Meen je werkelijk dat de Heere aan jou zo vaak het Woord laat verkondigen, zonder dat Hij wil dat jij zalig wordt?

Nu begrijp ik ook beter dat er puriteinen zijn die zeggen: wie in de gewilligheid van de Heere gelooft om alle hoorders van het Evangelie zalig te maken, is al zalig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat ik voorlopig stop, dus even pauze.
Ik geloof dat ik me ook aan mijn eigen woord moet houden.
Hoe moeilijk dat ook is.

Het is hier trouwens erg warm, zelfs bijzonder warm, en hierin (klimaat) kunnen we ook wel iets opmerken.
En als de gemoederen over zulke zaken als hier ook nog heet worden lijkt het me gepast om even wat verkoeling te zoeken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef: Als God belooft,laat Hij wel eens 40 jaar op de vervulling van die belofte wachten.Mozes moets 40 jaar wachten achter de schapen.Hij was inmiddels 80 jaar!Toen 40 jaar woestijnreis.Hoe lang moest Abraham wachten op de vervulling van de belofte Gods?Zolang tot alle hoop weg was.Na de laatste profeet Maleachi duurde het maar liefst 400 jaar tot Het Kind in de kribbe kwam. In onze dagen is het s,morgens gevraagd,en voor de middag al in huis.Ik durf met zulken niet mee te reizen hoor.Neem me niet kwalijk.
Zoals u redeneert is de zaligheid een lot uit de loterij, maar zo is het niet!
Vierentachtig jaren lagen achter haar. Ze behoorde tot degenen die de leeftijd der zeer-sterken bereikt hadden. Nu bevond ook zij zich in het grensgebied tussen leven en dood. Het moment was aangebroken dat ze het tijdelijke met het eeuwige moest verwisselen.
Haar neef kwam afscheid nemen. “Tante”, zo zei hij, terwijl hij zich over haar heen boog, “tante, bent u bereid om God te ontmoeten?” Even kwam er beweging in het roerloze lichaam. Haar mond opende zich en nauwelijks hoorbaar fluisterde ze: “Jongen, dat moet je gegeven worden.” Het was even stil. Toen klonk het, vermoeid: “Ik heb daar wel veel om gevraagd..”
Een paar dagen later stierf ze.

Toen haar neef het me vertelde, zag ik haar, en ook mezelf, in gedachten voor Gods troon staan en vroeg me af wat daar gezegd zou worden. Zouden we daar, voor Zijn heilig aangezicht, ook antwoorden op de vraag of we het Evangelie van Zijn Zoon gehoorzaam geweest zijn: Nee, dat moest me gegeven worden?
In mijn gedachten kwamen enkele teksten. Teksten die gaan over God Die met vlammend vuur wraak zal doen over mensen, die het Evangelie ongehoorzaam geweest zijn. Over mensen, die niet in kunnen gaan vanwege hun ongeloof. Over mensen, tegen wie gezegd zal worden: Ga weg van Mij, gij die niet gewild hebt dat Ik koning over u zou zijn. En over mensen, om wie de Opperste Wijsheid zal lachen en spotten als hun vreze komt, omdat Hij op aarde geroepen had en zij geweigerd hadden, Zijn hand uitgestrekt had en zij die niet opgemerkt hadden.
Zou ik, of tante, of wie dan ook, dàn nog een weerwoord hebben, dacht ik? Nee toch? Het zou dan wel heel stil worden. Doodstil…

Ik schrok op uit mijn gedachten. Weer herinnerde ik me de woorden van tante. Het moet je gegeven worden, had ze gezegd. Maar nee, realiseerde ik me ineens. Deze uitspraak komt wel dìcht bij de waarheid. Maar toch niet helemaal. Er is eigenlijk maar één letter verschil. Niet het moet, maar het moest ons gegeven worden.
Inderdaad, want er was geen andere weg om weer met God verzoend te worden. Ik, tante en de wereld lagen verloren in zonden en schuld. Vanuit onszelf was er geen enkele mogelijkheid meer om met een heilig God verzoend te worden. De zaligheid kon niet meer verdiend worden. Integendeel, ze moest geschònken worden. En daar was een gave Gods voor nodig. Maar is dat nu juist niet gebeurd? Jazeker, dacht ik, de Zoon ìs ons gegeven. Ruim tweeduizend jaar geleden werd Hij naar deze wereld gezonden, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet zou verderven.

De duivel weet dat heel goed. Daarom doet hij er alles aan om zondaren bij Christus, de Gave Gods, vandaan te houden. Hij doet dat op een wereldse en goddeloze manier, of op een vrome en ogenschijnlijk rechtzinnige manier. Het maakt hem niet uit hoe. Als ze maar wegblijven.
En de Aap van God is het gevaarlijkst als hij mensen bedriegt met de waarheid. Dat deed hij in het Paradijs. Hij deed dat een paar duizend jaar later in de woestijn. En dat doet hij nu nog steeds. Mensen, zo roept, schrijft, fluistert of preekt hij, afblijven hoor… het is een gave, daar mag je niet aankomen, dat moet je gegeven worden. En dat klinkt zo rechtzinnig en zo waar. Net zo waar als iemand die mensen altijd waarschuwt om maar niet bij water te komen, want je kan er in verdrinken. Maar die er nooit bij zal zeggen dat je dat water ook nodig hebt om te leven.

Inderdaad. Het moest ons gegeven worden. Dáárom kan God zeggen wat Hij zàl zeggen tegen degenen die Zijn gave geweigerd hebben.

Wat een gave. Maar ook: wat een opgave. En, vooral niet te vergeten, wat een Gever!
Gesloten