Klopt,het was een uitgaande daad van de vader.De trekkende liefde bracht hem, na tot inkeer gekomen,in beweging.Het is van de verloren zoon,ook maar een voorbeeld hoor.Neem een Mefiboseth,die kon niet opstaan en tot David gaan.Die moest gedragen worden,snap je?je kan niet zomaar een voorbeeld nemen en dat als speerpunt stellen.De gevallen mens kan op duizenden manieren tot God,door God getrokken worden.Maar wel in de 3 stukken,ellende,verlossing,dankbaarheid.Sion zal door recht verlost worden.Dat gaat dus nooit bij niemand buiten dat recht om hoor Samanthi.(zie zondag 5 HC)Tegenwoordig zie je die beweging die tot Jezus gaat.Dat lees ik nergens in Gods Woord.Zulks is uiteindelijk remonstrants.Het voorhangsel scheurde van boven naar beneden,niet andersom.Het is altijd een daad Gods als een gevallen mens tot de Heere gaat.Wij hebben Hem lief,omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.En die scharen die uitgingen tot Jezus,(waarvan je leest in de Bijbel)soms voor Zijn aangename woorden,soms voor het brood,soms voor de wonderen die Hij deed,die keerden zich allemaal weer van Hem af.Denk aan de gelijkenis van het zaad,dat weggepikt werd,verstikt door de doornen,wat op steenachtige plaatsen viel en verdorde omdat het geen wortel had.Daarom begon ik ooit op dit forum:Zien is nog geen hebben.Weet je nog?Erkende schuld,is nog geen vergeven schuld.Ja daar komt dan veel tegenstand openbaar,als je dat zegt.Toen de Heere scherp ging preken,keerden ze zich massaal van Hem af.Denk aan de vele melaatsen in de tijd van de profeet,maar dat alleen Naäman gereinigd werd.(Dat er vele weduwen in de tijd van Elia waren,maar dat hij naar Sarepta Sidonis moest)dan ontstaat de vijandschap.Ook zei Ds.P.Blok eens tegen mij:Haal bij een mens zijn godsdienst onderuit,en je hebt oorlog! Maar de ware Kerk mag er bovenop vallen.Die zeggen:Man je weet de helft nog niet hoe verdorven ik ben.Zie je het verschil? Let maar eens op hoe sommigen hier,reageren,dan weet je soms al genoeg.Psalm 133:1 kan niet zo makkelijk overal gezongen worden hoor.Begrijp je me?samanthi schreef: Oké dan nog een keer: hij ging niet zitten wachten en zeggen wat hij allemaal verkeerd gedaan had.
Hij ging ook niet zitten wachten tot zijn vader hem kwam halen.
Nee hij stond op en ging.
Het geloof is uitgaande daad..
Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...
-
- Verbannen
Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...
Tot Jezus gaan is niet uitzonderlijk remonstrants, dat is de enige weg tot behoud! Er kunnen duizend excuses verzonnen worden, onze onmacht, onze onwil, ons gevoel, onze grond, zien is nog geen hebben, ons recht, ik ken m'n zonden nog niet, maar dat is allemaal de dood, sterker nog, dat is geestelijke hoogmoed, dat is tegen God zeggen, ik heb U niet nodig, ik wacht nog even af, ik verwerp U.Johannes van Dijk schreef:Klopt,het was een uitgaande daad van de vader.De trekkende liefde bracht hem, na tot inkeer gekomen,in beweging.Het is van de verloren zoon,ook maar een voorbeeld hoor.Neem een Mefiboseth,die kon niet opstaan en tot David gaan.Die moest gedragen worden,snap je?je kan niet zomaar een voorbeeld nemen en dat als speerpunt stellen.De gevallen mens kan op duizenden manieren tot God,door God getrokken worden.Maar wel in de 3 stukken,ellende,verlossing,dankbaarheid.Sion zal door recht verlost worden.Dat gaat dus nooit bij niemand buiten dat recht om hoor Samanthi.(zie zondag 5 HC)Tegenwoordig zie je die beweging die tot Jezus gaat.Dat lees ik nergens in Gods Woord.Zulks is uiteindelijk remonstrants.Het voorhangsel scheurde van boven naar beneden,niet andersom.Het is altijd een daad Gods als een gevallen mens tot de Heere gaat.Wij hebben Hem lief,omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.En die scharen die uitgingen tot Jezus,(waarvan je leest in de Bijbel)soms voor Zijn aangename woorden,soms voor het brood,soms voor de wonderen die Hij deed,die keerden zich allemaal weer van Hem af.Denk aan de gelijkenis van het zaad,dat weggepikt werd,verstikt door de doornen,wat op steenachtige plaatsen viel en verdorde omdat het geen wortel had.Daarom begon ik ooit op dit forum:Zien is nog geen hebben.Weet je nog?Erkende schuld,is nog geen vergeven schuld.Ja daar komt dan veel tegenstand openbaar,als je dat zegt.Toen de Heere scherp ging preken,keerden ze zich massaal van Hem af.Denk aan de vele melaatsen in de tijd van de profeet,maar dat alleen Naäman gereinigd werd.(Dat er vele weduwen in de tijd van Elia waren,maar dat hij naar Sarepta Sidonis moest)dan ontstaat de vijandschap.Ook zei Ds.P.Blok eens tegen mij:Haal bij een mens zijn godsdienst onderuit,en je hebt oorlog! Maar de ware Kerk mag er bovenop vallen.Die zeggen:Man je weet de helft nog niet hoe verdorven ik ben.Zie je het verschil? Let maar eens op hoe sommigen hier,reageren,dan weet je soms al genoeg.Psalm 133:1 kan niet zo makkelijk overal gezongen worden hoor.Begrijp je me?samanthi schreef: Oké dan nog een keer: hij ging niet zitten wachten en zeggen wat hij allemaal verkeerd gedaan had.
Hij ging ook niet zitten wachten tot zijn vader hem kwam halen.
Nee hij stond op en ging.
Het geloof is uitgaande daad..
Tot Jezus gaan is niet remonstrants, dat moet juist!
Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
@Spurgeon
En nog een stukje van ds Pieters:
http://dspieters.refoweb.nl/1364591.htm
-
- Verbannen
Re: RE: Re: Onzienlijke werkelijkheid uit het oog...
[quote="ejvl"]Afwachten dan maar?
Beste ejvl,
Ik begrijp je citaten van Boston en Spurgeon heel goed. Maar ook vrees ik dat veel zaken door elkaar gehaald worden.Er zijn absoluut geen enkele voorwaarden aan de kant van de mens.De mens is dood in misdaden en zonden.De Heere is soeverein in het verkiezen en het verwerpen.Daar heeft de mens ook geen enkele invloed op.Maar dit wil ik duidelijk stellen.We moeten niet,nee nooit de kenmerken van het genade leven wat God in een mens begonnen is,als voorwaarden stellen als een daad vooraf.Dus dat een mens toch eerst dit of dat moet hebben,wil de Heere hem of haar genadig zijn.Nee,maar alle kenmerken van zonde en schuldbesef,het zien dat we tegen een goeddoend God gezondigd hebben,het reformeren van ons wereldse leven enz zijn een gevolg van Gods Geest die in de mens werkt.Maar dat is nog lang niet de vergeving zelf,particulier voor mij.Dat zal de Heere op Zijn tijd aan de ziel openbaren.(heilsorde heet dat geloof ik)dan denk ik aan Hebr 4:16 aan dat"ter bekwamer tijd." Kunnen we dat in 2017 nog afwachten? Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?
Beste ejvl,
Ik begrijp je citaten van Boston en Spurgeon heel goed. Maar ook vrees ik dat veel zaken door elkaar gehaald worden.Er zijn absoluut geen enkele voorwaarden aan de kant van de mens.De mens is dood in misdaden en zonden.De Heere is soeverein in het verkiezen en het verwerpen.Daar heeft de mens ook geen enkele invloed op.Maar dit wil ik duidelijk stellen.We moeten niet,nee nooit de kenmerken van het genade leven wat God in een mens begonnen is,als voorwaarden stellen als een daad vooraf.Dus dat een mens toch eerst dit of dat moet hebben,wil de Heere hem of haar genadig zijn.Nee,maar alle kenmerken van zonde en schuldbesef,het zien dat we tegen een goeddoend God gezondigd hebben,het reformeren van ons wereldse leven enz zijn een gevolg van Gods Geest die in de mens werkt.Maar dat is nog lang niet de vergeving zelf,particulier voor mij.Dat zal de Heere op Zijn tijd aan de ziel openbaren.(heilsorde heet dat geloof ik)dan denk ik aan Hebr 4:16 aan dat"ter bekwamer tijd." Kunnen we dat in 2017 nog afwachten? Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?
De vraag is of je de juiste vraag wel aan het eind stelt, Johannes.
Psalm 34 vers 23.
Psalm 34 vers 23.
-
- Verbannen
De HEERE verlost de ziel Zijner knechten; en allen,die op hem betrouwen, zullen niet schuldig verklaard worden.Ps 34:23Herman schreef:De vraag is of je de juiste vraag wel aan het eind stelt, Johannes.
Psalm 34 vers 23.
Nee vriend, dat is een afwachtende, lijdelijke, houding. Wachten, maar waarop?Johannes van Dijk schreef:Maar dat is nog lang niet de vergeving zelf,particulier voor mij.Dat zal de Heere op Zijn tijd aan de ziel openbaren.(heilsorde heet dat geloof ik)dan denk ik aan Hebr 4:16 aan dat"ter bekwamer tijd." Kunnen we dat in 2017 nog afwachten? Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?
Het is een eenzijdig Godswerk, 100%, maar dat betekent niet dat we maar veel naar de kerk moeten gaan, veel moeten bidden en maar afwachten.
-
- Verbannen
Bedankt,Ik heb dat stukje van Ds.Pieters gelezen.ejvl schreef: En nog een stukje van ds Pieters:
http://dspieters.refoweb.nl/1364591.htm
-
- Verbannen
Het is zeker een eenzijdig Godswerk. 100%. en dat betekent dat we ons onder de middelen hebben te voegen,dus veel naar Gods huis gaan,en veel De Rechter om genade bidden! En dus wachten tot God ons genadig wil zijn,of ons naar recht voorbij gaat! Weet jij een adres waar je het zo kan pakken dan??? Dus maar niet naar de kerk gaan,en stoppen met bidden,maar lekker actief christelijk doen? Bedoel je dat?ejvl schreef: Het is een eenzijdig Godswerk, 100%, maar dat betekent niet dat we maar veel naar de kerk moeten gaan, veel moeten bidden en maar afwachten.
@Hans: Wat bedoel je precies met je woorden? Ik heb even een gedeelte van ds. Boston bijgevoegd. Bedoel je hetzelfde als wat ds. Boston beschrijft?Johannes van Dijk schreef:ejvl schreef:Afwachten dan maar?
Beste ejvl,
Ik begrijp je citaten van Boston en Spurgeon heel goed. Maar ook vrees ik dat veel zaken door elkaar gehaald worden.Er zijn absoluut geen enkele voorwaarden aan de kant van de mens.De mens is dood in misdaden en zonden.De Heere is soeverein in het verkiezen en het verwerpen.Daar heeft de mens ook geen enkele invloed op.Maar dit wil ik duidelijk stellen.We moeten niet,nee nooit de kenmerken van het genade leven wat God in een mens begonnen is,als voorwaarden stellen als een daad vooraf.Dus dat een mens toch eerst dit of dat moet hebben,wil de Heere hem of haar genadig zijn.Nee,maar alle kenmerken van zonde en schuldbesef,het zien dat we tegen een goeddoend God gezondigd hebben,het reformeren van ons wereldse leven enz zijn een gevolg van Gods Geest die in de mens werkt.Maar dat is nog lang niet de vergeving zelf,particulier voor mij.Dat zal de Heere op Zijn tijd aan de ziel openbaren.(heilsorde heet dat geloof ik)dan denk ik aan Hebr 4:16 aan dat"ter bekwamer tijd." Kunnen we dat in 2017 nog afwachten? Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?samanthi schreef:Geen van drieën.-DIA- schreef:a. Hebt u wel eens een dode horen roepen? Gij Zone Davids ontferm U mijner?CvdW schreef:Is het juist om wedergeboorte en Christuskennis uit elkaar te trekken?
Is het juist om te zeggen: 'het begint niet met Christus'.
Twaalf slagen waardoor een rank van de natuurlijke stam wordt afgesneden
1. Wanneer de Geest des Heeren in een persoon begint te werken om hem tot Christus te brengen, dan vindt Hij hem in een Laodicese toestand. Hij is vast in slaap, zich niet bewust van enig gevaar en hij droomt van de hemel en de gunst Gods, hoewel hij vol zonde is tegen de Heilige Israëls: "Gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt" (Openbaring 3:17). Daarom werpt de Geest enige lichtstralen in de duistere ziel en Hij laat de mens zien dat hij een verloren mens is, als hij geen nieuw blad opslaat en zich geen nieuwe levenswijze eigen maakt. Zo wordt er door de Geest des Heeren, Die handelt als de Geest der dienstbaarheid, een gerechtshof opgericht in het binnenste van de mens, waar hij wordt aangeklaagd, beschuldigd en veroordeeld wegens het verbreken van de wet Gods. Hij wordt overtuigd van zonde, en van gerechtigheid (Johannes 16:8). En nu kan hij niet langer gerust slapen in zijn
vroegere levenswijze. Dit is de eerste slag die de rank krijgt om haar af te snijden.
2. Hierop verlaat de mens zijn vroegere goddeloze levenswijze. Hij verlaat zijn liegen, vloeken, sabbatsschending, stelen en andere praktijken, hoewel ze dierbaar voor hem zijn als zijn rechteroog. Hij zal ze liever laten varen dan zijn ziel verderven. Het schip
gaat waarschijnlijk zinken, en daarom gooit hij zijn goederen overboord om zelf niet om te komen. En nu begint hij zichzelf in zijn hart te zegenen, en zijn bewijsstukken voor de hemel met blijdschap te bezien, terwijl hij zichzelf een betere dienstknecht van God vindt dan vele anderen: "O God, ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers", enzovoort (Lukas 18:11). Hij krijgt echter spoedig weer een slag met de bijl van de wet, die hem laat zien, dat alleen hij die doet hetgeen geschreven is in het boek der wet, erdoor zalig kan worden. Zij laat hem ook zien dat zijn negatieve heiligheid een te geringe beschutting is tegen de storm van Gods toorn. En zo, hoewel zijn zonden van bedrijf daarvóór zwaar op hem rustten, beginnen nu zijn zonden van nalatigheid zich te verdringen in zijn gedachten en dat gaat gepaard met een reeks vloeken van de wet en van wraak. En elk van de Tien Geboden brandt op hem los met donderslagen van toorn, omdat hij de plichten die van hem geëist werden, heeft verzuimd.
3. Daarop gaat hij trachten een positief heilige levenswijze te leiden. Hij is niet alleen niet goddeloos meer, maar hij verricht ook godsdienstige plichten. Hij bidt, hij tracht zich de godsdienstige principes eigen te maken, hij onderhoudt de dag des Heeren
stipt en zoals Herodes "doet hij vele dingen" en hoort predikaties "gaarne". Kortom, er is een grote mate van gelijkvormigheid in zijn uiterlijk gedrag aan de letter van debeide tafelen der wet. En nu is er in die mens een geweldige verandering te zien, die zijn buren wel op
moeten merken. Hij wordt daarom door de Godvruchtigen met blijdschap als een biddend mens in hun gezelschap toegelaten. Hij kan met hen spreken over godsdienstige zaken, ja, zelfs over zielsbevindingen waar sommigen geen kennis van hebben. En het goede oordeel dat zij over hem hebben, bevestigt het goede oordeel dat hij over zichzelf heeft. Deze stap in de godsdienst is voor velen die nooit verder
komen, noodlottig.
Hoe kan er nu geleerd worden dat mensen bij de eerste bijlslag al wedergeboren zijn?
Volgens mij kan dat gewoon niet.
b Zal zo'n roeper dan gaan denken: Het is Gods Geest die me verontrust of overtuigd, en nu komt
het wel goed? Wat dunkt u?
c Of zal een mens die aanvankelijk ontdekt wordt in zijn ongeluk gaan roepen: Is er nog een weg, is er nog een middel om die welverdiende straf, (dat heeft hij zich waardig leren keuren, en is aan Gods kant gevallen), te ontkomen en wederom in een verzoende betrekking met God hersteld te worden?
Ik leg de vragen maar even aan het forum voor.
Dode zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze horen zal leven.
Ga Hem maar tegemoet. Wat anders? De Heere roept, dag in dag uit...Johannes van Dijk schreef: Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?
De verlamde man kon zijn hand niet uitsteken omdat hij verlamd was.
De Heere Jezus zei: Steek uw hand uit.
De man zei niet: Dat kan ik niet, ik ben verlamd. Dus U moet Zelf mijn hand pakken.
Nee, hij deed het omdat Jezus het vroeg.
Als hij geweigerd had, was hij ongehoorzaam geweest.
En nu het in dit topic gaat over de onzienlijke werkelijkheid van satan en zijn machten:
Hier heb je een hele grote leugen die hij mensen influistert!
Blijf zitten.... je kunt niets..... je moet afwachten..... in de Bijbel staat dat je dood bent.... God moet het Zelf doen.....
Waarheden, maar als God roept, kan het. En dat weet satan ook. Laat je niet verleiden door hem, maar vertrouw je aan de Heere toe.
Hora est!
Er kwam eens een vraag op uit de gemeente bij een ouderenmiddag, geleid door ds. A. Schreuder, waarin iemand opmerkte dat (ik meen ds. Fraanje) eens had gezegd: Steek je dode hand maar uit. Ds. Schreuder dacht dat we dit beter niet meer zo konden zeggen omdat er nu andere gedachten aan verbonden zouden worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Klopt,wacht op den HEER,godvruchte schaar houd moed. Hij is getrouw,de bron van alle goed.Zou de Duivel ook niet in kunnen fluisteren:het is ook voor jouw hoor! Het staat er toch? Leg je vinger er maar bij.De Heere weet toch wat ,maaksel je bent.Toe maar hoor. Ik heb nog wel een paar teksten voor je ook. Want de Satan is meer thuis in Gods Woord,dan wij allen bij elkaar.Hij is de overste dezer wereld.Hij is op het gevaarlijkst als hij zich voordoet als een engel des lichts.En ja die kreupele aan de schone poort kon ook gaan staan toen Petrus hem bij de hand greep.Maar wij kunnen schijnbaar al gaan staan vóórdat we gegrepen worden?Isala schreef:Ga Hem maar tegemoet. Wat anders? De Heere roept, dag in dag uit...Johannes van Dijk schreef: Of gaan we zelf de Heere wat tegemoet?
De verlamde man kon zijn hand niet uitsteken omdat hij verlamd was.
De Heere Jezus zei: Steek uw hand uit.
De man zei niet: Dat kan ik niet, ik ben verlamd. Dus U moet Zelf mijn hand pakken.
Nee, hij deed het omdat Jezus het vroeg.
Als hij geweigerd had, was hij ongehoorzaam geweest.
En nu het in dit topic gaat over de onzienlijke werkelijkheid van satan en zijn machten:
Hier heb je een hele grote leugen die hij mensen influistert!
Blijf zitten.... je kunt niets..... je moet afwachten..... in de Bijbel staat dat je dood bent.... God moet het Zelf doen.....
Waarheden, maar als God roept, kan het. En dat weet satan ook. Laat je niet verleiden door hem, maar vertrouw je aan de Heere toe.
-
- Verbannen
Beste vriend,ik word er echt een beetje moe van om me steeds te herhalen.Als je me echt niet begrijpt,of ik me schijnbaar zo wazig uitdruk,dan houd het voor mij op.Ik kom me langzaam voor, al staan we samen op die stelling rondom de torenbbouw van Babel.Die bouw werd gestaakt omdat ze elkaar niet meer verstonden. Ik zou zeggen:Verstaat gij hetgeen gij leest? met hartelijke groet.CvdW schreef: @Hans: Wat bedoel je precies met je woorden? Ik heb even een gedeelte van ds. Boston bijgevoegd. Bedoel je hetzelfde als wat ds. Boston beschrijft?
Het zou betekenen dat als de dominee dit op de kansel zou zeggen, dat dat ook van de duivel zou kunnen zijn?Johannes van Dijk schreef:Zou de Duivel ook niet in kunnen fluisteren:het is ook voor jouw hoor! Het staat er toch? Leg je vinger er maar bij.De Heere weet toch wat ,maaksel je bent.Toe maar hoor. Ik heb nog wel een paar teksten voor je ook
De satan drijft je nooit uit naar Christus. Ja, hij zou je een tekst kunnen geven, maar het is alleen werk van satan als je daarop gaat rusten en nooit meer de Heere nodig hebt.
Maar als je je vinger bij het Woord legt, met een gebed in het hart tot Christus, dan is dat NOOIT van satan.
ik heb het niet over de kreupele aan de poort, ik had het over de man met de verlamde arm. Geloof je wel dat je je hand uit kunt strekken als Christus het zegt? Het ligt er maar aan waarop je ziet: op je verlamde arm of op de Almachtige God.Johannes van Dijk schreef:En ja die kreupele aan de schone poort kon ook gaan staan toen Petrus hem bij de hand greep.Maar wij kunnen schijnbaar al gaan staan vóórdat we gegrepen worden?
Aan welke gedachten dacht ds Schreuder toen hij het advies gaf dit niet meer te zeggen?-DIA- schreef:Er kwam eens een vraag op uit de gemeente bij een ouderenmiddag, geleid door ds. A. Schreuder, waarin iemand opmerkte dat (ik meen ds. Fraanje) eens had gezegd: Steek je dode hand maar uit. Ds. Schreuder dacht dat we dit beter niet meer zo konden zeggen omdat er nu andere gedachten aan verbonden zouden worden.
Hora est!
Ik kan het niet meer precies navertellen. Het is meer dan een jaar geleden. Het citaat is me bijgebleven. Ik meen dat het hierop neerkwam dat een mens zich thans bij deze woorden een vermogen tot het aannemen van Jezus zou menen te kunnen aanmatigen. (Ik weet even niet of de zinsconstructie wel helemaal goed is. Maar hopelijk komen we er wel uit wat ik bedoel.)Isala schreef:Aan welke gedachten dacht ds Schreuder toen hij het advies gaf dit niet meer te zeggen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«