Maar wel met sport. Topsport nog even buiten beschouwing gelaten.En het laatste regeltje geeft zo een geheel andere indruk dan de regels ervoor.Dus graag compleet citeren.Moderamen schreef:Dat was een bijzonder kort afscheid.Maar dat is niet de standaard regel, alsof het overal zo is. Sport is per definitie niet fout. Op bijv. korfbalverenigingen gaat het er netjes aan toe.Johannes van Dijk schreef:Zelfs bij vriendschappelijk jeugdvoetbal,slaan ouders aan de kant zich wederzijds bijna de schedel in.Ook scheids en grensrechters moeten het schijnbaar meer en meer ontgelden.Denk aan verbaal geweld en bedreigingen.Kinderen van God spelen ook gewoon borspellen etc. Ook volkomen zinloos vermaak. Dat is ook geen "haasten en spoeden". Maar goed, dit heeft weinig en niets meer met de TUA/GTU te maken.Johannes van Dijk schreef:Ik denk wanneer er een haasten om uws levens wil geboren word,er geen tijd meer is voor zinloos vermaak.
Voortbestaan TUA
-
- Verbannen
Re: Voortbestaan TUA
Dat geloof ik ook, als de eeuwigheid op ons hart wordt gebonden.Johannes van Dijk schreef:Ik denk wanneer er een haasten om uws levens wil geboren word,er geen tijd meer is voor zinloos vermaak.
Zolang dat niet zo is kunnen we het overal nog wel een beetje uithouden.
Ik bedoel dit niet als kritiek, maar meer kritiek naar mezelf toe.
Ik merk trouwens dat we hier een beetje off-topic zijn....

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Voortbestaan TUA
m.i. wordt de Korinthebrief niet volledig geduid, Paulus dreigde ook met zijn apostolische macht indien zij zich niet bekeerden.Jongere schreef:In mijn post refereer ik inderdaad aan de situatie van de gemeente in Korinthe (1 Kor. 11:21). Waar het mij om gaat is dat Paulus deze gemeente niet loslaat, maar haar behoud zoekt (zelfs met tranen), ook als er sprake is van zo'n verschrikkelijke, openbare misstand.huisman schreef:Ik ben het hier met eilander eens. Als de prediking op zo'n ondubbelzinnig wijze tegen de Schrift is heb je de opdracht om " uit te gaan "eilander schreef:Dat zal wel een vraag met een historische achtergrond zijn. Ik vind het hier even niet zo relevant, want het gaat hier om de prediking. Althans daar ga ik vanuit.Jongere schreef:Zouden jullie eigenlijk in een gemeente blijven zitten als een flinke groep mensen dronken aan het avondmaal zou gaan?
Dit mag natuurlijk alleen maar als de bezwaren uitgebreid met de betreffende predikant/kerkenraad besproken zijn .
Ik denk dat die houding wel een voorbeeld is. Ik zeg het vooral omdat, als het goed is, tussen het constateren van een misstand (in leer of leven) en het "uitgaan" nog wel wat moet liggen. Gelukkig noem je (huisman) dat zelf ook in je laatste zin hierboven.
Ik geloof zeker niet dat het makkelijk is om in zo'n situatie en gemeente te zijn. Wel mis ik soms in de reacties de notie die ik hier probeer aan te geven. Het blijven kerken die (ten minste) de naam van Christus dragen. Een constatering dat een gemeente 'vals' wordt of is geworden zou nooit met droge ogen gegeven moeten kunnen worden. Zeker niet als het in je eigen kerkverband plaatsvindt. Ik schrijf dat vanuit de overtuiging dat Christus ook geen 'droge ogen' heeft over het verlorene (Luk. 19:41). Ik schrijf het niet omdat ik het zelf makkelijk vindt om die houding ook in praktijk te brengen.
Wel twijfel ik of de bovenstaande houding te combineren valt met een openbare forumbespreking...
Ik heb zeker niet willen beweren dat er geen grenzen zijn. Daarom spreek ik in mijn post ook over een "tussenstap". Die is essentieel genoeg om niet te worden overgeslagen, maar is geen einddoel. Ik bedoel niet een soort lievigheid waarin een Bijbels oordeel geen plaats zou mogen hebben.Wim Anker schreef:m.i. wordt de Korinthebrief niet volledig geduid, Paulus dreigde ook met zijn apostolische macht indien zij zich niet bekeerden.
Precies. En ik poog oprecht een bijbels oordeel te geven over de gegeven voorbeelden, Uiteraard kunnen die weerlegd worden, eveneens vanuit de Schrift. Tot op heden heb ik het nog niet weerlegd gezien.Jongere schreef:Ik heb zeker niet willen beweren dat er geen grenzen zijn. Daarom spreek ik in mijn post ook over een "tussenstap". Die is essentieel genoeg om niet te worden overgeslagen, maar is geen einddoel. Ik bedoel niet een soort lievigheid waarin een Bijbels oordeel geen plaats zou mogen hebben.Wim Anker schreef:m.i. wordt de Korinthebrief niet volledig geduid, Paulus dreigde ook met zijn apostolische macht indien zij zich niet bekeerden.
Dat klopt de kinderbescherming zou eens langs de lijn moeten staan.Johannes van Dijk schreef:Zelfs bij vriendschappelijk jeugdvoetbal,slaan ouders aan de kant zich wederzijds bijna de schedel in.Ook scheids en grensrechters moeten het schijnbaar meer en meer ontgelden.Denk aan verbaal geweld en bedreigingen. Ook zijn met sport dikwijls eer en egoisme gemoeid.verliezen is de grootste kunst,terwijl iedereen gaat om te winnen! Ik vraag me af of een ware christen zich wel bij hedendaagse sporten kan voegen.Ik denk wanneer er een haasten om uws levens wil geboren word,er geen tijd meer is voor zinloos vermaak.Moderamen schreef:Met voetbal/sport is ook niets mis. Met topsport wel.
Een collega van mijn man vertelde dat hij verbaasd stond wat vaders allemaal naar zoonlief riepen als ze in hun ogen niet goed voetbalde, vloeken, ziekten en lelijke/vieze woorden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
O jij hebt het bordspel niet gekocht om de TUA financieel te steunen, begrijp ik?Moderamen schreef: Kinderen van God spelen ook gewoon borspellen etc. Ook volkomen zinloos vermaak. Dat is ook geen "haasten en spoeden". Maar goed, dit heeft weinig en niets meer met de TUA/GTU te maken.

Waarom citeer je hem dan? Je zei dat hij wel een punt had.JCRyle schreef:Ik zou zeggen lees eens goed. Natuurlijk vind ik de Passion geen middelmatige zaak, dat vindt DDD wel.
Deze dominee heeft geen eigen gemeente dus er is geen sprake van een valse kerk, wel van een valse leer.JCRyle schreef:broederlijke liefde en het snel veroordelen van deze gemeenten als valse kerk. Dat is wat ik zeg.
Dat is wat ik zeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Je leest niet goed, Mara. Het gaat over het reageren op de Passion. DDD maakt daar een terechte kanttekening op, dat de broederlijke liefde ver te zoeken is. En op dat punt val ik hem bij. Zijn mening over de Passion laat ik daarbij in het midden. Zo staat het er en zo is het te begrijpen; gewoon lezen!!
En de Passion aanprijzen betekent nog niet dat zn leer vals is, dat is veel te generaliserend gestelt. M.i. moet je van dergelijke zaken wegblijven, net als dat je niet crucifixen aan de muur of in de katholieke kerk moet overnemen of bewonderen. Maar daarmee kan je niet stellen dat de leer vals is. Daarvoor zal je met meer moeten komen.
En de Passion aanprijzen betekent nog niet dat zn leer vals is, dat is veel te generaliserend gestelt. M.i. moet je van dergelijke zaken wegblijven, net als dat je niet crucifixen aan de muur of in de katholieke kerk moet overnemen of bewonderen. Maar daarmee kan je niet stellen dat de leer vals is. Daarvoor zal je met meer moeten komen.
DDD schreef:Ik doe zeker niet iedere zorg die uitgesproken wordt als eigengerechtigheid af hoor. Maar als je zorgen bespreekt uit broederlijke liefde, hoef je een ander nog niet voor een valse profeet uit te maken. Mensen die dat wel doen, geven er duidelijk blijk van dat zij zichzelf niet kennen en het is te vrezen dat zij God ook niet kennen.
Toch heb je Gods Woord niet mee in jouw mening.
Hier een paar zaken die de Heere de gemeenten uit Klein Azië verwijt of in ze prijst. (Openbaring 2 en 3)
Als gemeente en kerkenraad ben je juist geroepen om de dwalingen te bestrijden en te veroordelen.
Geprezen:
en dat gij beproefd hebt degenen, die uitgeven, dat zij apostelen zijn, en zij zijn het niet; en hebt ze leugenaars bevonden
Verweten:
Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij aldaar hebt, die de lering van Balaäm houden, die Balak leerde den kinderen Israëls een aanstoot voor te werpen, opdat zij zouden afgodenoffer eten en hoereren.
Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat.
Bekeer u
Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara schreef:Dit zeg ik niet op basis van dit ene voorval, ik heb meerdere preken van hem beluisterd daarna.JCRyle schreef:n de Passion aanprijzen betekent nog niet dat zn leer vals is, dat is veel te generaliserend gestelt. M.i. moet je van dergelijke zaken wegblijven, net als dat je niet crucifixen aan de muur of in de katholieke kerk moet overnemen of bewonderen. Maar daarmee kan je niet stellen dat de leer vals is. Daarvoor zal je met meer moeten komen.
Dit heeft niets met broederlijke liefde te maken. Je kunt iemand met valsheid doodknuffelen.JCRyle schreef:Je leest niet goed, Mara. Het gaat over het reageren op de Passion. DDD maakt daar een terechte kanttekening op, dat de broederlijke liefde ver te zoeken is.
Ik schreef over de verwarrende leer die gezaaid wordt op deze manier.
De ene week wordt er tegen gewaarschuwd, een week later wordt het vanaf diezelfde kansel! zelfs aangeprezen.
DDD wil kennelijk niet begrijpen (en jij ook niet?) dat dit heel moeilijk te begrijpen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
@Mara, Huisman:
Over sommige dingen kun je nu eenmaal verschillend denken. Dat heeft niets met valse profeten uit te staan. Zelfs al zou het zo zijn dat een dominee op een ondergeschikt punt dwaalt, dan is het daarmee nog geen valse profeet, die de leer van Izebel preekt.
De omgekeerde bewijslast van Anker is onjuist. Als iemand een predikant ervan beschuldigt een valse profeet te zijn, is het niet aan mij om dat gemotiveerd te ontkennen, maar aan hem om dat aan te tonen. Met onbelangrijke kwesties ben ik daarvan in ieder geval niet overtuigd, integendeel.
Over sommige dingen kun je nu eenmaal verschillend denken. Dat heeft niets met valse profeten uit te staan. Zelfs al zou het zo zijn dat een dominee op een ondergeschikt punt dwaalt, dan is het daarmee nog geen valse profeet, die de leer van Izebel preekt.
De omgekeerde bewijslast van Anker is onjuist. Als iemand een predikant ervan beschuldigt een valse profeet te zijn, is het niet aan mij om dat gemotiveerd te ontkennen, maar aan hem om dat aan te tonen. Met onbelangrijke kwesties ben ik daarvan in ieder geval niet overtuigd, integendeel.
Suggereer je nu dat we Rome ook al niet meer een valse kerk mogen noemen?JCRyle schreef:Je leest niet goed, Mara. Het gaat over het reageren op de Passion. DDD maakt daar een terechte kanttekening op, dat de broederlijke liefde ver te zoeken is. En op dat punt val ik hem bij. Zijn mening over de Passion laat ik daarbij in het midden. Zo staat het er en zo is het te begrijpen; gewoon lezen!!
De leer van Izebel, de leer van Bileam, de leer van de Nikolalaieten..... Daar wordt in de Bijbel zeer scherp tegen gewaarschuwd. In al deze gevallen betreft het een leer die zonde aan de hand denkt te mogen houden. Een God wat en de mens wat denkwijze. Serieus nemen van deze teksten is genoeg reden om deze predikant - afgaande op genoemde voorbeelden - een valse profeet te noemen. En een christen zondigt m.i. door onder een dergelijke leer te blijven zittenDDD schreef:@Mara, Huisman:
p.s. Waarmee ik overigens niets zeg over de staat van wie dan ook noch heb ik dat gedaan in eerdere postings.
De wegen gaan al uiteen op het punt waar de vraag gesteld wordt: is wel/niet steunen van The Passion een middelmatige zaak?
Nou dat suggerereer ik niet alleen hoor. Rome is ons allervrind en Maarten Luther heeft 500 jaar geleden een kerkdeur laten vernielenWim Anker schreef:Suggereer je nu dat we Rome ook al niet meer een valse kerk mogen noemen?JCRyle schreef:Je leest niet goed, Mara. Het gaat over het reageren op de Passion. DDD maakt daar een terechte kanttekening op, dat de broederlijke liefde ver te zoeken is. En op dat punt val ik hem bij. Zijn mening over de Passion laat ik daarbij in het midden. Zo staat het er en zo is het te begrijpen; gewoon lezen!!