Verontrustende berichten

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GJdeBruijn »

DIA, alle respect voor wie je bent! Blijf ook vooral jezelf. Maar begrijp dat ieder voor zich een eigen verhaal heeft over zijn/haar persoonlijke achtergrond. Juist dat verschil maakt dat ieder voor zich zaken anders kan ervaren, voelen, begrijpen en dat dan ook anders formuleert dan de ander. En anders kan interpreteren dan de ander. Dan is het zaak niet boos of ge-ergerd te worden. Dan is het zaak om inhoudelijk door te vragen om op die manier elkaars inbreng te leren begrijpen;de ander uitnemender achten dan jezelf, geldt ook hier voor alle deelnemers als gewenste grondhouding -dus ook voor mij. :)
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

verzoek moderators: zouden te persoonlijke berichtjes van mij weggehaald kunnen worden?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

DIA schreef:

Het vuur wordt je soms na aan de schenen gelegd. En is er eens verlegenheid, schaamte over jezelf, dan komt er nog een extra portie over je heen: "Ongelovige! Geloof toch!" Strijd van binnen en van buiten. Zou een van buiten opgelegd geloof ook maar enigszins in de buurt komen van een waar geloof? Je wil dan wel vluchten maar je kunt nergens heen. Je mist iets, en dat je iets mist daar doen ander heel hard over. Daar ligt mijns inziens de hele kwestie. Degenen die je verantwoording vragen weten zo het lijkt niet wat een gemis is? Zou het dat kunnen zijn?
Beste DIA
Misschien heb je het niet goed begrepen, ik wilde zeggen dat je niet kan zeggen: dat het de Heere eens mocht behagen mij dat te geven, terwijl de Heere zegt: Ik heb geen lust in de dood van een zondaar (...) Dat is de Heere de schuld geven.

Het is niet geloof of ik schiet, maar wel een gewillige God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
DIA schreef:

Het vuur wordt je soms na aan de schenen gelegd. En is er eens verlegenheid, schaamte over jezelf, dan komt er nog een extra portie over je heen: "Ongelovige! Geloof toch!" Strijd van binnen en van buiten. Zou een van buiten opgelegd geloof ook maar enigszins in de buurt komen van een waar geloof? Je wil dan wel vluchten maar je kunt nergens heen. Je mist iets, en dat je iets mist daar doen ander heel hard over. Daar ligt mijns inziens de hele kwestie. Degenen die je verantwoording vragen weten zo het lijkt niet wat een gemis is? Zou het dat kunnen zijn?
Beste DIA
Misschien heb je het niet goed begrepen, ik wilde zeggen dat je niet kan zeggen: dat het de Heere eens mocht behagen mij dat te geven, terwijl de Heere zegt: Ik heb geen lust in de dood van een zondaar (...) Dat is de Heere de schuld geven.

Het is niet geloof of ik schiet, maar wel een gewillige God.
Dat zeg ik toch ook altijd? Al neem ik de laatste zin niet in zijn geheel voor mijn rekening.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Schortinghuis wordt hier aangehaald. Ik zal eens een citaat van hem plaatsen, en 'een ieder legge zijn hart er eens naast':
"De Geest overtuigt tevens van Christus' noodzakelijkheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid en van de betamelijkheid der conditiën en voorwaarden, op welke de Heere Jezus wil, dat hij tot Hem zal, kan en moet komen. Namelijk om als een gans ontblote, ellendige, niet hebbende, niet wetende, niet kunnende, ja niet willende en niet deugende, als een goddeloze alleen, uit vrije genade, met verloochening van alles wat Jezus niet is, Hem alleen en geheel aan te nemen en te omhelzen, zich aan Hem onbepaaldelijk zonder enig uitbeding over te geven, (...) ja aldus met den Heiland in een verbond te treden, het jawoord te geven en het huwelijk te sluiten."
Nu ja, laat ik er dat dan nog aan toevoegen: je kunt het met de helft van dit citaat niet doen.
Dus ervaar je bij jezelf de vijf nieten... welnu, dan blijft het daar niet bij, maar dan komt het ook tot een overgave aan de Heere Jezus.
Als je van dit laatste niets weet, ben ik bang dat het alleen maar praatjes zijn.
Ik spreek geen oordeel over mensen uit, maar zo scherp moeten we dan hier ook wel zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:

Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."

"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Schortinghuis wordt hier aangehaald. Ik zal eens een citaat van hem plaatsen, en 'een ieder legge zijn hart er eens naast':
"De Geest overtuigt tevens van Christus' noodzakelijkheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid en van de betamelijkheid der conditiën en voorwaarden, op welke de Heere Jezus wil, dat hij tot Hem zal, kan en moet komen. Namelijk om als een gans ontblote, ellendige, niet hebbende, niet wetende, niet kunnende, ja niet willende en niet deugende, als een goddeloze alleen, uit vrije genade, met verloochening van alles wat Jezus niet is, Hem alleen en geheel aan te nemen en te omhelzen, zich aan Hem onbepaaldelijk zonder enig uitbeding over te geven, (...) ja aldus met den Heiland in een verbond te treden, het jawoord te geven en het huwelijk te sluiten."
Nu ja, laat ik er dat dan nog aan toevoegen: je kunt het met de helft van dit citaat niet doen.
Dus ervaar je bij jezelf de vijf nieten... welnu, dan blijft het daar niet bij, maar dan komt het ook tot een overgave aan de Heere Jezus.
Als je van dit laatste niets weet, ben ik bang dat het alleen maar praatjes zijn.
Ik spreek geen oordeel over mensen uit, maar zo scherp moeten we dan hier ook wel zijn.
Het kon wel eens waar zijn. Laten we dan maar niet te veel zeggen.
Ik lees wel: HEERE! Gij hebt mij overreed, en ik ben overreed geworden; Gij zijt mij te sterk geweest, en hebt overmocht; ik ben den gansen dag tot een belachen, een ieder van hen bespot mij.
Dat is toch niet uit Jeremia's eigen wil? Hij is overreed geworden. We kunnen overreed zijn door een vaste overtuiging, en dan te beseffen hoe ver dat kan gaan. Ik lees ook van anderen gepredikt en zelf verwerpelijk. Dat moet me wel eens doen schrikken. Ik hoop dat het niet misverstaan wordt.
En ik denk dat ik nu maar moet stoppen. Er komt niet veel goeds van mij.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Terri »

eilander schreef:Schortinghuis wordt hier aangehaald. Ik zal eens een citaat van hem plaatsen, en 'een ieder legge zijn hart er eens naast':
"De Geest overtuigt tevens van Christus' noodzakelijkheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid en van de betamelijkheid der conditiën en voorwaarden, op welke de Heere Jezus wil, dat hij tot Hem zal, kan en moet komen. Namelijk om als een gans ontblote, ellendige, niet hebbende, niet wetende, niet kunnende, ja niet willende en niet deugende, als een goddeloze alleen, uit vrije genade, met verloochening van alles wat Jezus niet is, Hem alleen en geheel aan te nemen en te omhelzen, zich aan Hem onbepaaldelijk zonder enig uitbeding over te geven, (...) ja aldus met den Heiland in een verbond te treden, het jawoord te geven en het huwelijk te sluiten."
Nu ja, laat ik er dat dan nog aan toevoegen: je kunt het met de helft van dit citaat niet doen.
Dus ervaar je bij jezelf de vijf nieten... welnu, dan blijft het daar niet bij, maar dan komt het ook tot een overgave aan de Heere Jezus.
Als je van dit laatste niets weet, ben ik bang dat het alleen maar praatjes zijn.
Ik spreek geen oordeel over mensen uit, maar zo scherp moeten we dan hier ook wel zijn.


Helemaal mee eens.
Als je zegt een blinde te zijn kan je volgens de Bijbel niemand leiden, want dan val je samen in de gracht.
Dan lijkt mij een zeer bescheiden houding op z'n plaats.
Als je iets niet kent, kan je hooguit wat voorzichtige vragen hebben, maar niet die veroordelende kritiek.
Want aan de andere kant worden net zo goed mensen 'pijn' gedaan, omdat hun oprechtheid steeds in twijfel wordt getrokken, als zou hun geloof, of bekering niet 'echt' zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Over onszelf of over anderen is inderdaad niet veel goeds te melden, laat dat dan ook niet ons gehele gesprek zijn maar laten we alstublieft ook goed over de Heere spreken.
Op deze hemelvaartsdag nog Psalm 68:19:
"Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd, Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja, ook de wederhorigen (= ongelovigen volgens de kanttekening), om bij U te wonen, o HEERE God!"

Dan mag het volgende vers er ook wel bij:
"Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons; die God is onze Zaligheid."
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Over onszelf of over anderen is inderdaad niet veel goeds te melden, laat dat dan ook niet ons gehele gesprek zijn maar laten we alstublieft ook goed over de Heere spreken.
Op deze hemelvaartsdag nog Psalm 68:19:
"Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd, Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja, ook de wederhorigen (= ongelovigen volgens de kanttekening), om bij U te wonen, o HEERE God!"

Dan mag het volgende vers er ook wel bij:
"Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons; die God is onze Zaligheid."
En mocht het in ware verootmoediging en verwondering zijn:
Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn.
En wij hebben duizendmaal aanleiding gegeven, alleen deze dag al.
Ik doe steeds wat ik niet wil en wat ik niet wil dat doe ik.
Misschien verstaat iemand het.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

-DIA- schreef:
Johannes van Dijk schreef:
GJdeBruijn schreef:
Johannes van Dijk schreef: Ik haalde pas nog de 5 nieten van Schortinshuis op,en paste dat toe op mezelf.Dat word echt niet begrepen hoor. Schibboleth.
Probleem is dat je niet volledig bent maar met slechts een deel van de waarheid komt.
Zo kom je bijvoorbeeld wel met de 5 nieten van Schortinghuis, maar je verzuimt daarbij te zeggen dat Schortinghuis hier beslist geen punt zette maar ook wist van 5 wellen! Juist dat ontbreken van wat het wél is ontbreekt zodoende (waarschijnlijk onbewust en onbedoeld) in je bijdragen. Dat roept vanzelfsprekend vragen en reacties cq. aanvullingen en correcties op je eenzijdigheid op. Misschien moet je wat minder posten en de posts die je plaatst wat evenwichtiger formuleren. Dat geeft wat meer structuur in de discussie en laat wat meer mogelijkheden open om te leren begrijpen wat we nu echt tegen elkaar willen zeggen. :huhu
Om veel meer ergernis te voorkomen,denk ik dat het de hoogste tijd word om te vertrekken.Ik ga geen dingen vertellen,die ik niet heb.Dus wel 5 nieten,en geen 5 wellen,en ik ga geen lezing houden over Schortingshuis!Ja ik ben eenzijdig.Ik denk dat het grootste probleem wat hier speelt,niet zozeer ligt aan hoe de structuur van mijn posts is,maar aan de wijze hoe dit gelezen en vervolgens opgevat word. Daar wisten ze bij het bouwen van de toren van Babel plotseling óók alles van.
Het vuur wordt je soms na aan de schenen gelegd. En is er eens verlegenheid, schaamte over jezelf, dan komt er nog een extra portie over je heen: "Ongelovige! Geloof toch!" Strijd van binnen en van buiten. Zou een van buiten opgelegd geloof ook maar enigszins in de buurt komen van een waar geloof? Je wil dan wel vluchten maar je kunt nergens heen. Je mist iets, en dat je iets mist daar doen ander heel hard over. Daar ligt mijns inziens de hele kwestie. Degenen die je verantwoording vragen weten zo het lijkt niet wat een gemis is? Zou het dat kunnen zijn?
Precies vriend,DAT is het.Ze zijn gelukkig die het hebben.ik heb niks dan zonde en schuld. Het is denk ik net als in de Schrift. Tot diegenen die eigenlijk niks te vrezen hebben wordt telkens weer gezegd;Vrees niet!(denk aan Maria,de herders,de discipelen) Dat is wat? Diegene die niets hoeven te vrezen die vrezen met beving.(denk ook aan Johannes op Patmos,als dood aan Zijn voeten)Maar diegene in onze dagen die alles te vrezen hebben,die hebben helemaal geen vrees.Ben je mal. Dan komen ze snel met het "onzen".Christus is voor ONS gestorven.Hij is voor ONS gekruisigd,en nu maakt Hij een plaatsje in de hemel( waar vele woningen zijn)voor ONS.Ze spreken nooit over een klein kuddeke,over verstrooiden,of vreemdelingen,maar over een schare die niemand tellen kan.Ik durf niet met zulke mensen mee te reizen hoor,neem me niet kwalijk.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:

Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."

"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
ik denk aan die man op dat bedje,in dat Bethesda. Hij lag daar meen ik al 38 jaar.Hij was niet zo gelukkig als die geraakte, die op een draagbaar door VIER vrienden voor de voeten van Jezus gebracht werdt via het dak.Nee deze man,waarin ik mezelf mee kan vergelijken,sprak tot Jezus: Heere,ik heb niemand.....Dus dan blijft er niets anders over,dan wachten tot het Gods tijd is.Nog een voorbeeld? Die melaatse. Weet je wat hij zei? Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen! Dat Hij het kon,daaraan twijfelde die melaatse niet.Maar nu ging het er om,of Hij dat ook wil!En dan zegt de godsdienst van onze dagen gelijk....Ik wil,wordt gereinigd!(dat staat er tóch?)Wat je citeert Eilander is waar,daar doe ik niks van af.Maar het ligt vrij en soeverein bij de Heere. Ik hoop dat je me kan volgen.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Over onszelf of over anderen is inderdaad niet veel goeds te melden, laat dat dan ook niet ons gehele gesprek zijn maar laten we alstublieft ook goed over de Heere spreken.
Op deze hemelvaartsdag nog Psalm 68:19:
"Gij zijt opgevaren in de hoogte, Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd, Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen; ja, ook de wederhorigen (= ongelovigen volgens de kanttekening), om bij U te wonen, o HEERE God!"

Dan mag het volgende vers er ook wel bij:
"Geloofd zij de Heere; dag bij dag overlaadt Hij ons; die God is onze Zaligheid."
En mocht het in ware verootmoediging en verwondering zijn:
Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn.
En wij hebben duizendmaal aanleiding gegeven, alleen deze dag al.
Ik doe steeds wat ik niet wil en wat ik niet wil dat doe ik.
Misschien verstaat iemand het.
Precies,dan wordt Zijn goedertierenheid en verdraagzaamheid een groot wonder. En geen vanzelfsprekendheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
-DIA- schreef:
Johannes van Dijk schreef:
GJdeBruijn schreef:Probleem is dat je niet volledig bent maar met slechts een deel van de waarheid komt.
Zo kom je bijvoorbeeld wel met de 5 nieten van Schortinghuis, maar je verzuimt daarbij te zeggen dat Schortinghuis hier beslist geen punt zette maar ook wist van 5 wellen! Juist dat ontbreken van wat het wél is ontbreekt zodoende (waarschijnlijk onbewust en onbedoeld) in je bijdragen. Dat roept vanzelfsprekend vragen en reacties cq. aanvullingen en correcties op je eenzijdigheid op. Misschien moet je wat minder posten en de posts die je plaatst wat evenwichtiger formuleren. Dat geeft wat meer structuur in de discussie en laat wat meer mogelijkheden open om te leren begrijpen wat we nu echt tegen elkaar willen zeggen. :huhu
Om veel meer ergernis te voorkomen,denk ik dat het de hoogste tijd word om te vertrekken.Ik ga geen dingen vertellen,die ik niet heb.Dus wel 5 nieten,en geen 5 wellen,en ik ga geen lezing houden over Schortingshuis!Ja ik ben eenzijdig.Ik denk dat het grootste probleem wat hier speelt,niet zozeer ligt aan hoe de structuur van mijn posts is,maar aan de wijze hoe dit gelezen en vervolgens opgevat word. Daar wisten ze bij het bouwen van de toren van Babel plotseling óók alles van.
Het vuur wordt je soms na aan de schenen gelegd. En is er eens verlegenheid, schaamte over jezelf, dan komt er nog een extra portie over je heen: "Ongelovige! Geloof toch!" Strijd van binnen en van buiten. Zou een van buiten opgelegd geloof ook maar enigszins in de buurt komen van een waar geloof? Je wil dan wel vluchten maar je kunt nergens heen. Je mist iets, en dat je iets mist daar doen ander heel hard over. Daar ligt mijns inziens de hele kwestie. Degenen die je verantwoording vragen weten zo het lijkt niet wat een gemis is? Zou het dat kunnen zijn?
Precies vriend,DAT is het.Ze zijn gelukkig die het hebben.ik heb niks dan zonde en schuld. Het is denk ik net als in de Schrift. Tot diegenen die eigenlijk niks te vrezen hebben wordt telkens weer gezegd;Vrees niet!(denk aan Maria,de herders,de discipelen) Dat is wat? Diegene die niets hoeven te vrezen die vrezen met beving.(denk ook aan Johannes op Patmos,als dood aan Zijn voeten)Maar diegene in onze dagen die alles te vrezen hebben,die hebben helemaal geen vrees.Ben je mal. Dan komen ze snel met het "onzen".Christus is voor ONS gestorven.Hij is voor ONS gekruisigd,en nu maakt Hij een plaatsje in de hemel( waar vele woningen zijn)voor ONS.Ze spreken nooit over een klein kuddeke,over verstrooiden,of vreemdelingen,maar over een schare die niemand tellen kan.Ik durf niet met zulke mensen mee te reizen hoor,neem me niet kwalijk.
Dus eigenlijk suggereer en veroordeel je hiermee weer dat Gods kinderen niet echt bekeerd zijn...
Want hoe kun jij - die zegt het komen tot Christus niet te kennen - wéten dat zij die zeggen dat er voor hen, die dit vast mogen geloven, een plaats bereid wordt in dat huis met die vele woningen ook niet bekeerd zouden zijn?
Weet je dat je hiermee op een heel gevaarlijk terrein komt? Je gaat namelijk oordelen over Gods kinderen... En ik mag hopen dat je dat niet willens en wetens doet. Want anders wordt de Heilige Geest hiermee gelasterd.
Wat Eilander allemaal citeerde hierboven, is glaszuiver. En jouw reacties hierop raken kant nog wal. En je rukt daarbij Bijbelteksten ook volledig uit het verband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:

Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."

"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
ik denk aan die man op dat bedje,in dat Bethesda. Hij lag daar meen ik al 38 jaar.Hij was niet zo gelukkig als die geraakte, die op een draagbaar door VIER vrienden voor de voeten van Jezus gebracht werdt via het dak.Nee deze man,waarin ik mezelf mee kan vergelijken,sprak tot Jezus: Heere,ik heb niemand.....Dus dan blijft er niets anders over,dan wachten tot het Gods tijd is.Nog een voorbeeld? Die melaatse. Weet je wat hij zei? Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen! Dat Hij het kon,daaraan twijfelde die melaatse niet.Maar nu ging het er om,of Hij dat ook wil!En dan zegt de godsdienst van onze dagen gelijk....Ik wil,wordt gereinigd!(dat staat er tóch?)Wat je citeert Eilander is waar,daar doe ik niks van af.Maar het ligt vrij en soeverein bij de Heere. Ik hoop dat je me kan volgen.
Ik kan je wel volgen, je wilt recht doen aan het welbehagen Gods: Hij verkiest die Hij wil.
Dat is ook bijbels, als je er tenminste geen twijfel aan de gewilligheid van de Heere Jezus als Zaligmaker aan toevoegt! In de Bijbel staan vele teksten over die gewilligheid.
En het blijkt ook in jouw en mijn leven! Iedere zondag en ook in de vele doordeweekse diensten die je bezoekt, komt de Heere tot ons met Zijn Woord, waarvan volgens ds. Joh. v.d. Poel de samenvatting is 'God zoekt de zondaar'.
Iedere dag mogen we Zijn Woord lezen. Dat is elke dag een wijzen op Christus: laat u met God verzoenen.

Maar het Evangelie is ook scherp, en laten we dat toch niet verdoezelen. Als we vijandschap voelen.... vijanden worden met God verzoend! Maar pas op met 'liefde tot de waarheid' buiten Christus! Ook Herodes hoorde Johannes de Doper gaarne, maar is nooit tot Christus gekomen en daarom voor eeuwig verloren.

Dus om eerlijk te zijn: ik word wat moe van het spreken over de godsdienst van tegenwoordig. Ik weet wel dat dat veel gehoord wordt van bv. oudgereformeerde kansels (voor zover er geen oudvaders gelezen worden). Het is goed om gewaarschuwd te worden, maar echt.... van geklaag over anderen (en zelfs van geklaag over onszelf) worden we niet gered.

Nog dit dan: ik lees toch van niemand in de Schrift dat iemand z'n hele leven heeft gewacht. Dus pas op dat ons wachten wel Bijbels is, want anders is het in de grond alleen maar het verdacht houden van God in Zijn liefde, trouw en macht.
En eigenlijk is wachten een geloofsdaad. Dus dan geldt weer wat ik nu al een paar keer heb opgemerkt de laatste tijd: een échte bedelaar heeft alles al!
Gesloten