Kerkelijk jaarboek GG

Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Refoforum2017 »

Ik denk dat jullie analyse van dit bericht toch niet juist is.

Vorig jaar kwam er heel veel kritiek op het feit dat er in de krant altijd zo uitgebreid stil wordt gestaan bij de ledenaantallen. Alsof dat het belangrijkste van de kerk zou zijn. Vanuit de Ger. Gem. is toen ook al gezegd dat dit niet wenselijk is. Vanuit dat perspectief moet dit bericht gelezen worden. De nadruk moet meer liggen om het geestelijke aspect van de kerk en daar past het aangrijpende overlijden van deze mensen heel goed bij. Dus het heeft niets te maken met het verbloemen van tegenvallende groeicijfers, als zouden die er al toe doen.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Wim Anker »

Als het niet de bedoeling is dat dat er over ledenaantallen wordt gebabbeld zou het te overwegen zijn dit ook niet in het jaarboek op te nemen. :bobo
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Ambtenaar »

De analyse van de onttrekking is veel belangrijker dan de analyse van de geboortecijfers. Ongeveer 2% van de leden is vertrokken. Wat zegt dat?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:De analyse van de onttrekking is veel belangrijker dan de analyse van de geboortecijfers. Ongeveer 2% van de leden is vertrokken. Wat zegt dat?
Dat 2 op de 100 gergemmers zijn vertrokken naar elders. Niet meer, niet minder. Dat is op zichzelf niet zo zorgelijk. Het gros van die 2000 blijft kerkelijk.
Wat je zou moeten weten is de ontwikkeling van de meelevende leden (niet: gastleden, maar leden en doopleden die aan het kerkelijk leven deelnemen). Zo staan er op onze ledenlijst toch wel een 20 leden en/of doopleden die je al jaren niet meer ziet. Als ze niet bedanken blijven ze lang staan. Hoe precies zijn andere gemeenten daarin?
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Waarom is het jaarboek eigenlijk niet digitaal te krijgen? Dat lijkt mij veel praktischer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Waarom is het jaarboek eigenlijk niet digitaal te krijgen? Dat lijkt mij veel praktischer.
Als ik het bericht van Moderamen hierboven lees, is er een digitale versie naar de redacties gestuurd.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Reformer »

Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door -DIA- »

Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Normaliter ving het geboorteoverschot dit verlies makkelijk op, maar dit jaar dus niet. Toch is het niet zo dat er opeens veel minder kinderen geboren en gedoopt worden. Ik zal dat proberen te bewijzen. Het is vooral door enkele gemeenten waren grote groepen vertrokken zijn. Ik las al ergens dat het zou komen door anticonceptie etc. maar volgens mij kan je die conclusie helemaal niet trekken.

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

En dit is dan nog maar de helft van de "grote" verliezen. Volgens mij is het dit jaar in bepaalde gemeenten een grote uitstroom van leden i.p.v. het beperken van de geboorte, zoals het ND suggesteert. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat binnen een jaar er zoveel geboortebeperking is. Het heeft meer te maken met forse verliezen in o.a. bovengenoemde gemeenten.

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
De meeste zorgen mogen er misschien wel zijn om het toenemend aantal mensen die zich 'ontrekken'. Dat betekent in de praktijk vaak dat deze mensen zich nergens meer bij aansluiten.
Ik denk niet dat hier dan 'onkerkelijkheid' wordt bedoeld van mensen die niet meer op kunnen gaan vanwege de prediking. Ook dat aantal groeit helaas. Al zijn er geen cijfers over, het feit is wel dat het zich voordoet.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Ik vind dit lijst je niet zoveel zeggen. Als je al iets wilt opmerken, moet je dat doen naar aanleiding van percentages van het totaal aantal gemeenteleden. 20 leden op 2000 is wat anders dan 20 leden op 350. En je moet ook onderscheid maken tussen vertrek vanwege verhuizing naar een andere regio en de overige vertrekken. Voor een godsdienstsociologische duiding van dit lijstje is de verstrekte informatie mijns inziens onvoldoende. Dan moet je dieper graven.

Overigens kan ik mij bij bepaalde predikanten heel goed voorstellen dat het voor een gezin een te grote opgave is die vrijwel wekelijks aan te horen. Je zult maar wekelijks twee maal een uur en drie kwartier in de kerk zitten en nauwelijks wat nieuws horen. De predikantenselectie lijkt op dat punt niet streng of bijna afwezig en er zijn best veel kerkenraden die weinig daadkrachtig optreden of zelfs niet eens een visie hebben op het aansturen van de predikant als die niet goed functioneert in prediking of pastoraat.

Ik pleit niet voor vertrek, integendeel. Mijns inziens is er vrijwel nooit een bijbelse reden voor onttrekking aan de gemeente waarin God je heeft geplaatst. Maar over het lijden dat daarmee gepaard gaat, schreef Steef Post onlangs nog een lezenswaardige column.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Waarom is het jaarboek eigenlijk niet digitaal te krijgen? Dat lijkt mij veel praktischer.
Als ik het bericht van Moderamen hierboven lees, is er een digitale versie naar de redacties gestuurd.
Ik neem echter niet aan dat het de bedoeling is dat de redacties die aan mij beschikbaar stellen. Maar anders houd ik me natuurlijk aanbevolen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Reformer schreef:
Tom schreef:Morgen verschijnt het jaarboek 2017. De groei stagneert, aldus het RD. Je kan het ook positief zien: het blijft stabiel. Er is een toename van 49 leden.
2065 mensen verlieten de GG (752 PKN/433 HHK/145 CGK/336 onttrokken/175 andere redenen).....
Overkomst 666 (177 GGN/128 OGG/124 HHK).

Ridderkerk -62 personen
Veen -50 personen
Middelburg Centrum -40 personen
Rijssen Zuid -40 personen
Zeist -27 personen
Zoetermeer -24 personen
Dirksland -21 personen
Kootwijkerbroek -20 personen
Wageningen -17 personen
Aagtekerke -15 personen

Grootste groeiers zijn o.a. Ede +85 en Gravenpolder +87.
Ik vind het opmerkelijk dat dit rijtje gemeenten allemaal een predikant heeft (of tot voor kort had: Ridderkerk). Vaak zie je een toename van leden in de GG op het moment dat ze een predikant hebben.
Is dat werkelijk zo? Ik weet zelfs wel predikanten die vrijwel alle gemeenten die zij dienden éénderde lieten krimpen. In de jaren zeventig waren er enkele predikanten die voor sterke groei van gemeenten zorgden, maar ik zou daar nu niet echt voorbeelden van weten. Ik denk dat het ontstaan van de HHK en de verrechtsing in de GG er ook voor zorgt dat er relatief veel minder mensen uit de GB en zelfs de HHK overkomen. Enkele decennia geleden was de overkomst uit de toenmalige Hervormde Kerk een belangrijke oorzaak van de kerkelijke groei. Je ziet in de afgelopen 25 jaar dat de uitstroom weer even haastig andersom verloopt.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Ouddorp »

Een kleine kanttekening: Ik zie dat er een behoorlijke correctie in zit. Dit is niet elk jaar zo en vertekend het beeld wat. Zonder deze correctie is de groei min of meer gelijk aan vorig jaar.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Moderamen »

Wat voor correctie? Vorig jaar was de groei 302. Dan moeten er bijzonder veel ledenadministraties gecorrigeerd zijn om op 49 te komen.
DDD schreef: Is dat werkelijk zo? Ik weet zelfs wel predikanten die vrijwel alle gemeenten die zij dienden éénderde lieten krimpen.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat vroeger gemeenten (vaak) automatisch groeiden na de komst van een predikant. Nu niet meer. Juist gemeenten met predikanten krimpen harder dan de vacante.
Hendrien
Berichten: 1344
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door Hendrien »

Moderamen schreef:Wat voor correctie? Vorig jaar was de groei 302. Dan moeten er bijzonder veel ledenadministraties gecorrigeerd zijn om op 49 te komen.
DDD schreef: Is dat werkelijk zo? Ik weet zelfs wel predikanten die vrijwel alle gemeenten die zij dienden éénderde lieten krimpen.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat vroeger gemeenten (vaak) automatisch groeiden na de komst van een predikant. Nu niet meer. Juist gemeenten met predikanten krimpen harder dan de vacante.
Ik krijg soms ook die indruk. Ik spreek regelmatig mensen uit een vacante gemeente die eigenlijk niet echt op een eigen predikant zitten te wachten. Ze zijn gewoon heel tevreden met de preken die gelezen worden en blij met hun ouderlingen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijk jaarboek GG

Bericht door DDD »

Moderamen schreef:Wat voor correctie? Vorig jaar was de groei 302. Dan moeten er bijzonder veel ledenadministraties gecorrigeerd zijn om op 49 te komen.
DDD schreef: Is dat werkelijk zo? Ik weet zelfs wel predikanten die vrijwel alle gemeenten die zij dienden éénderde lieten krimpen.
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat vroeger gemeenten (vaak) automatisch groeiden na de komst van een predikant. Nu niet meer. Juist gemeenten met predikanten krimpen harder dan de vacante.
Maar het is toch prettig als je die indruk dan onderbouwt.

Ik vermoed dat hieraan ook een nieuwe categorie predikanten die eigenlijk beter in de GGiN thuishoort, debet is. Op een gegeven moment hebben gemeenteleden dan het idee dat hun kerk wordt overgenomen door allerlei mensen die ter rechterzijde binnenstromen en blijft er van de traditionele GG niet veel meer over.
Plaats reactie