Kabinetsformatie 2017

huisman

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Helaas is de meest waarschinlijke oplossing de CU die alle principes overboord kiepert om maar op het pluche te komen. Vast wel een bijbeltekst te vinden waarmee e.e.a. gelegitimeerd kan worden.
Zou erg zijn. CU moet nu gewoon D66 uitsluiten.

Wie weet een variant zonder kereltje Pechtold? (PVV mag niet in deze variant zitten)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Dat heeft Segers helemaal niet op deze manier gezegd. In tegenstelling tot D66 willen zij wel om de tafel. Wat niet wil zeggen dat ze geen nogo’s kennen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Helaas is de meest waarschinlijke oplossing de CU die alle principes overboord kiepert om maar op het pluche te komen. Vast wel een bijbeltekst te vinden waarmee e.e.a. gelegitimeerd kan worden.

Wie weet een variant zonder kereltje Pechtold? (PVV mag niet in deze variant zitten)
Huisman, die optie bestaat niet... Of je moet denken aan: VVD, CDA, PvdA, Groenlinks, SP, CU, PvdD, 50Plus, SGP... Maar dat is net zo zeker als dat Pasen en Pinkster op 1 dag valllen; aangezien SP niet met de VVD wil regeren en Groenlinks het immigratiebeleid niet met de VVD en het CDA eens kon worden... Bovendien wil de PvdA niet regeren...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:PvdD is te weinig constructief, denk ik. Je ziet toch nog niet voor je dat die samen met VVD gaat regeren?
Nee, da's waar.
En 50+? Die hebben 4 zetels (dus dan kom je totaal op 75 zetels).
Roemer heeft het steeds over een kabinet met CDA, D66, GroenLinks, SP en PvdA. Dat zijn 75 zetels. Hij had het er in het begin over dat de CU er dan ook bij zou komen... (CU noemt hij nu -expres?- niet meer...) Maar die kans is dus al uitgesloten, want D66 wil niet met de CU...
50Plus doet alleen mee als de AOW-leeftijd weer naar 65 jaar gaat. Dat is natuurlijk uitgesloten.
Ik denk niet dat 50Plus zich na het gedoe in de campagne over de financiering van hun plannen, etc. nu nog eens een draai in een cruciaal dossier kan veroorloven.
De draai heeft 50Plus al gemaakt
http://nos.nl/artikel/2174028-formatiev ... -pvda.html
Oke dat wist ik niet. Net zo beginselvast als de PVV op dit punt dus...
refo

Bericht door refo »

De PVV is akkoord gegaan met 66 jaar in 2022. Dat was een te verdedigen compromis. Toen het versneld naar 67 moest is hij weggegaan.
Volgens mij weet niemand dat meer.

Overigens heef ES alle partijen gesproken, maar was Krol toevallig vlakbij.
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

refo schreef:De PVV is akkoord gegaan met 66 jaar in 2022. Dat was een te verdedigen compromis. Toen het versneld naar 67 moest is hij weggegaan.
Volgens mij weet niemand dat meer.

Overigens heef ES alle partijen gesproken, maar was Krol toevallig vlakbij.
Zou kunnen, ik heb dat inderdaad niet zo onthouden. Mijn punt was dat Wilders voor de vorige verkiezingen steeds zei dat AOW-leeftijd op 65 moest blijven, maar op de verkiezingsavond hier zelf al weer vanaf ging. Niks druk aan de onderhandelingstafel, gewoon op voorhand al weggeven om te zorgen dat je aan tafel komt.
Spons

Bericht door Spons »

huisman schreef:

VVD-CDA-GL-PvdA-CU (80 zetels in Tweede Kamer en 40 in de Eerste Kamer)

Waarschijnlijk lijkt het me echter niet gelet op de eerdere mislukte poging met GroenLinks.

Bij eerdere samenwerking met seculiere partijen hebben CU en SGP in het verleden veelal het beginsel van 'geen verdere verslechtering' gehanteerd ten aanzien van medisch-ethische en andere immateriële thema's. Oftewel het als een gegeven aanvaarden van de bestaande praktijk op het vlak van euthanasie, abortus provocatus, huwelijken van gelijk geslacht enz. , in ruil voor geen verdere stappen naar een liberaler beleid. Als de CU er nu mee in zou stemmen van voltooid leven een vrije kwestie te maken, zou dat in zekere zin een breuk zijn met dit uitgangspunt, omdat VVD en D66 het er dan met steun van oppositiepartijen PvdA, GL, Dieren en 50Plus (PVV heeft nog geen standpunt bepaald) waarschijnlijk wel door kunnen loodsen.
Desiree

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 22 mei 2017, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim, waarom heb je de heftige posting over de CU verwijderd? Ik wilde reageren dat je dit zo niet kunt zeggen maar volgens mij ben je daar zelf ook achter. :hum
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Wim, waarom heb je de heftige posting over de CU verwijderd? Ik wilde reageren dat je dit zo niet kunt zeggen maar volgens mij ben je daar zelf ook achter. :hum
Het is weggehaald omdat het zinloos is om erover te discussiëren. We zullen het zien.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat ik nog steeds niet begrijp van Pechtold is dat hij steeds roept dat CU en D66 op de ethische kwesties zo verschillen, terwijl hij met geen woord rept over het CDA. En volgens mij is die er toch ook faliekant tegen? En wat het standpunt is van de VVD is ook nog niet expliciet naar voren gekomen; m.n. Mark Rutte heeft er nog niet specifiek iets over gezegd (Volgens mij draait hij o.a. hierin met alle winden mee.). Wellicht is het een optie dat er éérst onderzocht gaat worden of ouderen minder eenzaam kunnen worden en er beter voor hen zorg gedragen kan worden, enzo (denk aan het plan wat CU al heeft opgesteld, met o.a. omroep Max en meer BN'ers).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Desiree

Bericht door Desiree »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Wim, waarom heb je de heftige posting over de CU verwijderd? Ik wilde reageren dat je dit zo niet kunt zeggen maar volgens mij ben je daar zelf ook achter. :hum
Het is weggehaald omdat het zinloos is om erover te discussiëren. We zullen het zien.
Doe ik het ook. ;) Ik kan je opmerkingen veelal wel waarderen hoor...
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Met CU regeren is de enige meerderheidsoptie. Dat geeft de CU een dikke vinger in de pap. SGP wil dan wel gedogen. Dit allemaal geeft Pechtold wel wat kriebels. Dat snap ik best. Wil je vooruit (op z'n D66), krijg je de CU. Dat valt niet mee. Wie weet. Komt inderdaad de discussie weer hoever je hierin als christelijke partijen kan en mag gaan. Blijft lastig. Dus ik snap Wim wel.
freek

Bericht door freek »

Ad Anker schreef:Met CU regeren is de enige meerderheidsoptie. Dat geeft de CU een dikke vinger in de pap. SGP wil dan wel gedogen. Dit allemaal geeft Pechtold wel wat kriebels. Dat snap ik best. Wil je vooruit (op z'n D66), krijg je de CU. Dat valt niet mee. Wie weet. Komt inderdaad de discussie weer hoever je hierin als christelijke partijen kan en mag gaan. Blijft lastig. Dus ik snap Wim wel.
Ik voorzie eerder dat de SGP, als de CU in de coalitie zit, vooral vanaf de zijlijn van mening is dat het resultaat van de CU-brengt 'mager' is. Net als ten tijden van Balkenende-IV. SGP gedoogt liever VVD/PVV-achtige inbreng.
freek

Bericht door freek »

Ad Anker schreef:Met CU regeren is de enige meerderheidsoptie. Dat geeft de CU een dikke vinger in de pap. SGP wil dan wel gedogen. Dit allemaal geeft Pechtold wel wat kriebels. Dat snap ik best. Wil je vooruit (op z'n D66), krijg je de CU. Dat valt niet mee. Wie weet. Komt inderdaad de discussie weer hoever je hierin als christelijke partijen kan en mag gaan. Blijft lastig. Dus ik snap Wim wel.
[/quote]
Ik voorzie eerder dat de SGP, als de CU in de coalitie zit, vooral vanaf de zijlijn van mening is dat het resultaat van de CU-inbreng 'mager' is. Net als ten tijden van Balkenende-IV. SGP gedoogt liever VVD/PVV-achtige inbreng.
Plaats reactie