Vragen in het huwelijksgesprek

Wim Anker

Re: Vragen in het huwelijksgesprek

Bericht door Wim Anker »

De.rillingen.lopen over mijn rug bij dit soort "pastorale" gesprekken. Kan het niet bespreekbaar zijn hoe de bijbel het aanwijst zonder allerlei onbeschofte vragen?
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:De.rillingen.lopen over mijn rug bij dit soort "pastorale" gesprekken. Kan het niet bespreekbaar zijn hoe de bijbel het aanwijst zonder allerlei onbeschofte vragen?
Dan vind jij de vragen van Voetius ( vooral 3&4) ook onbeschoft ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:De.rillingen.lopen over mijn rug bij dit soort "pastorale" gesprekken. Kan het niet bespreekbaar zijn hoe de bijbel het aanwijst zonder allerlei onbeschofte vragen?
Nee. Dat.zijn ook geen vragen.die navorsen wat er allemaal wel of niet gedaan is.
Op huisbezoek wordt toch ook niet gevraagd of de "verschuldigde goedwillendheid" naar tevredenheid wordt verstrekt?
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:
Nee. Dat.zijn ook geen vragen.die navorsen wat er allemaal wel of niet gedaan is.
Op huisbezoek wordt toch ook niet gevraagd of de "verschuldigde goedwillendheid" naar tevredenheid wordt verstrekt?
Tja............
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

In de huwelijkscatechese lijkt het onderwerp me onmisbaar; maar dat vind ik nog wat anders dan een soort biecht afnemen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bruna schreef:Wij zijn al weer meer dan 10 jaar geleden overgetrouwd in de GG. De dominee stelde dat hij er van uitging dat we rein het huwelijk ingingen. We hoefden daar geen antwoord op te geven. Dit was dus inderdaad het principe wat de dominee op refoweb bedoeld.
Want je kan ook zeggen : wie is rein en wie zondigt niet tegen alle geboden?
Waar de dominee wel op hamerde was het feit dat als er kinderen zouden komen dat dan mijn vrouw zou stoppen met werken. We vonden dit nogal wat en vroegen of parttime werken dan niet kon. Nou een avonddienst per week kon er dan nog mee door maar er moest min of meer fulltime door ons als ouders voor de kinderen gezorgd worden.

Ik vraag me af of dit nu nog gezegd wordt?
Domme vraag misschien, maar wat is "overgetrouwd"?
Dat de dominee erop hamert dat de vrouw stopt met werken als er kinderen komen, gaat wel ver.Té ver, mijns inziens.
~~Soli Deo Gloria~~
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik noem het altijd "kerkelijke bevestiging", dat vind ik een stuk beter dan "ingezegend". Dat laatste doet me altijd zo denken aan de pastoor met de wijwaterkwast.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bruna schreef: Waar de dominee wel op hamerde was het feit dat als er kinderen zouden komen dat dan mijn vrouw zou stoppen met werken. We vonden dit nogal wat en vroegen of parttime werken dan niet kon. Nou een avonddienst per week kon er dan nog mee door maar er moest min of meer fulltime door ons als ouders voor de kinderen gezorgd worden.

Ik vraag me af of dit nu nog gezegd wordt?
Geen idee. In de Gereformeerde Bond zijn dit soort opmerkingen van predikanten behoorlijk schaars vermoed ik. Persoonlijk vind ik het ook niet kunnen dat een predikant dergelijke opmerkingen maakt. Hij kan hooguit wat zaken ter overweging meegeven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Als de vraag gesteld wordt in een pastorale bedding is het een goede vraag. Jong volwassenen kunnen namelijk worstelen met deze zaken. Zijn wij rein gebleven in onze verkeringstijd.
Deze vraag hoeft niet gesteld te worden om te veroordelen maar om te spreken over deze intieme zaken waar de wereld zo'n gore zaak van gemaakt heeft.
Onze predikant besteed daar ruim aandacht aan in o.a. de huwelijkscatechese.

Seksuele verwording is één van de grootste gevaren die ook onze gezindte bedreigd.
Met dergelijke vragen begeef je je als predikant in de persoonlijke sfeer van mensen. Ik vind dat hoogst ongepast. Via catechese het onderwerp seksualiteit bespreken lijkt mij een veel betere weg.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Als de vraag gesteld wordt in een pastorale bedding is het een goede vraag. Jong volwassenen kunnen namelijk worstelen met deze zaken. Zijn wij rein gebleven in onze verkeringstijd.
Deze vraag hoeft niet gesteld te worden om te veroordelen maar om te spreken over deze intieme zaken waar de wereld zo'n gore zaak van gemaakt heeft.
Onze predikant besteed daar ruim aandacht aan in o.a. de huwelijkscatechese.

Seksuele verwording is één van de grootste gevaren die ook onze gezindte bedreigd.
Met dergelijke vragen begeef je je als predikant in de persoonlijke sfeer van mensen. Ik vind dat hoogst ongepast. Via catechese het onderwerp seksualiteit bespreken lijkt mij een veel betere weg.

Met welke vragen ?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

@Huisman, vragen in een huwelijksgesprek over seksualiteit tijdens de voorafgaande periode.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Onbeschofte vragen? Dat vind ik nu echt veel te sterk aangezet. Als het goed is, is elk pastoraal gesprek gericht op het heil van de pastorant(en), dus ook op het thema seksualiteit. In de aanloop naar het huwelijk lijkt me seksualiteit en reinheid een belangrijk thema, naast emotionele en geestelijke eenheid overigens.

Als men in de kerk verzucht dat de geesteloosheid in de gezinnen begint, en dat het aantal echtscheidingen ook in de kerk toeneemt, dan heeft dat alles te maken met de verkeringstijd en de manier van omgaan met elkaar op geestelijk, emotioneel en lichamelijk gebied. Misschien is het wel zo, dat er niet teveel scheidingen zijn, maar dat er te snel / te vaak getrouwd wordt, ook als er nog geen sprake is van een Bijbelse, geestelijke en emotionele basis. Lijkt me best belangrijk om dat in de aanloop naar een huwelijk met elkaar te bespreken. De meeste van die onderwerpen kunnen in een huwelijkscatechese aan de orde komen. Het kan ook in de pastorie. Meestal zal een predikant wel meer dan één gesprek hebben met een stel dat wil trouwen. Het betreft een heilige zaak, die plaatsvindt in een eredienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Als iemand voor het eerst aan het avondmaal gaat, is er meestal ook een gesprek na.
Dan wordt toch ook niet gevraagd of hij of zij weleens gestolen heeft, of wel eens gevloekt heeft?
Verborgen zonden aan de Heere belijden, openbare openbaar.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:@Huisman, vragen in een huwelijksgesprek over seksualiteit tijdens de voorafgaande periode.
Wat ik al eerder zei:In een pastorale zetting kunnen/ moeten deze zaken aan de orde komen.

Het probleem zit dieper vrees ik. Velen willen predikant en kerk wel gebruiken voor bv een mooie huwelijksdienst.
Wel graag zelf de liturgie opstellen en ook aangeven wat er ongeveer in de preek moet zitten.
De predikant mag dan opdraven om ons een goed gevoel te geven maar hij mag zich absoluut niet bemoeien met onze levenswijze in het verleden of in de toekomst. De predikant is niet meer dan een buschauffeur die ons van A naar B moet brengen en voor de rest zijn mond moet houden.

Dit alles omdat wij autonome mensen zijn die ons door niemand iets laten gezeggen. Gods Woord is franje geworden en niet het enige richtsnoer in ons leven.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

- De vraag is hier overigens wel wat we verstaan onder 'rein' het huwelijk ingaan? Is geen gemeenschap gehad hebben, hierin voldoende? Dat lijkt mij niet. Ik geloof dat onder degenen die nooit voor het huwelijk gemeenschap hadden, er toch zeer velen (zo niet allen) zijn, die zullen moeten zeggen dat ze in bepaalde opzichten tóch te ver zijn gegaan in hun verkerings- of verlovingstijd.

- Verder ben ik van mening dat zelfs een predikant - wanneer er geen specifieke aanleiding toe is - niet behoort te vragen naar verborgen zonden. Wel kan hij zeggen dat wanneer hier specifieke zonden liggen, deze voor Gods aangezicht beleden dienen te worden; maar zelf hoeft hij ze niet te weten. (Iets anders is wanneer een toekomstig bruidspaar zelf de behoefte gevoelt deze zonde ook jegens predikant of een ander te belijden, wat natuurlijk mogelijk is...)
Plaats reactie