GerGem Kruiningen

eilander
Moderator

Re: GerGem Kruiningen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door eilander »

GGBeroopingswerk schreef:
eilander schreef:Wat wil je nu zeggen, @GGBeroopingswerk?
Ik gaf aan dat ik de reactie van Den Boef om in hoger beroep te gaan niet kon volgen. De uitspraak laat volgens mij weinig te wensen over.
In het eerste deel van zijn reactie gaf Zonderling aan dat hij het wel kon volgen en aan het eind gaf hij aan dat hoger beroep weinig kans maakt. Dus herkende ik bij hem hetzelfde dubbele gevoel als bij mij...
Zonderling legt de mening van Den Boef uit, en zegt vervolgens dat hij die mening niet deelt. Dat is mij in elk geval wel helder.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:
eilander schreef:Wat wil je nu zeggen, @GGBeroopingswerk?
Ik gaf aan dat ik de reactie van Den Boef om in hoger beroep te gaan niet kon volgen. De uitspraak laat volgens mij weinig te wensen over.
In het eerste deel van zijn reactie gaf Zonderling aan dat hij het wel kon volgen en aan het eind gaf hij aan dat hoger beroep weinig kans maakt. Dus herkende ik bij hem hetzelfde dubbele gevoel als bij mij...
Zonderling legt de mening van Den Boef uit, en zegt vervolgens dat hij die mening niet deelt. Dat is mij in elk geval wel helder.
Inderdaad. Hoger beroep zou ik een zeer slechte zaak vinden om de volgende redenen. Daarbij moet ik overigens vermelden dat ik geen jurist ben, maar wel enig juridisch inzicht meen te hebben. Dus "voor wat het waard is" om het bescheiden uit te drukken. Hoger beroep is een slechte zaak, omdat:

1. Daarmee de ex-diaken (en de andere betrokkene) nog meer onrecht aangedaan wordt dan al gebeurd is.
2. De kerkenraad een verkeerd signaal afgeeft, namelijk dat het allemaal wel in orde zou zijn.
3. Het hoger beroep m.i. weinig kans maakt.
4. Een dergelijk hoger beroep in algemene zin schadelijk is voor het aanzien van het kerkrecht. Uiteindelijk zou het zelfs ertoe kunnen leiden dat de kerkelijke rechtsgang vanuit de burgerlijke rechter of vanuit de wetgever (nog) verder ingeperkt wordt.
Bruna

Bericht door Bruna »

Refoforum2017 schreef:
claus schreef:Zonderling slaat de spijker op z'n kop, vind ik. Op 17 mei dient voor de classis Goes de zaak tussen 4 afgetreden ambtsdragers tegen de kerkenraad van Kruiningen, toegespitst op de preses, ds. G. Bredeweg. Wat daar zal besloten worden, weten we nog niet. Maar in feite wordt de zaak dan vervolgd op die classisvergadering.
Dit begrijp ik niet. Hebben 4 afgetreden ambtsdragers (waaronder Jansen) een bezwaar tegen ds. Bredeweg ingediend bij de classis?
Inderdaad, ben ook benieuwd hoe Claus weet dat de 4 ambtsdragers gezamenlijk bezwaar hebben gemaakt en dat dit op de classis behandeld wordt.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GGBeroopingswerk

Re: GG Kruiningen (uit: Verontrustende berichten)

Bericht door GGBeroopingswerk »

-DIA- schreef:
Diakonos schreef:Onbegrijpelijk inderdaad dat in het al langer lopende conflict de predikant een plaats in de commissie had verkregen. Dat moet niet kunnen.
Ook het feit dat predikant nogal direct kan overkomen (ook in normale gang van zaken, karakter) en uiteindelijk zal dit ook meegespeeld hebben in deze zaak. HJ verklaarde ook dat hij zich gedwongen voelde door predikant in aantal zaken.
De classis binnenkort heeft in ieder geval een hele zorg erbij omtrent deze zaak en uitspraak.
Zover ik het kan bezien, vind ik dat ook wat vreemd, ook omdat ik het karakter van ds. een beetje ken.
In de classis Goes zijn meerdere predikanten: Ds. Meeuse. ds. Janse, ds. De Wit, ds. Sonneveld. Heb ik iemand overgeslagen?
Oh ja, ds. Tuinier nog.
En ds. De Waard.
Volgens mij ben ik nu compleet?
Ds. Jansen mag binnenkort doorgestreept in dit rijtje...
Nasrani

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Diakonos schreef:Onbegrijpelijk inderdaad dat in het al langer lopende conflict de predikant een plaats in de commissie had verkregen. Dat moet niet kunnen.
Ook het feit dat predikant nogal direct kan overkomen (ook in normale gang van zaken, karakter) en uiteindelijk zal dit ook meegespeeld hebben in deze zaak. HJ verklaarde ook dat hij zich gedwongen voelde door predikant in aantal zaken.
De classis binnenkort heeft in ieder geval een hele zorg erbij omtrent deze zaak en uitspraak.
Zover ik het kan bezien, vind ik dat ook wat vreemd, ook omdat ik het karakter van ds. een beetje ken.
In de classis Goes zijn meerdere predikanten: Ds. Meeuse. ds. Janse, ds. De Wit, ds. Sonneveld. Heb ik iemand overgeslagen?
Oh ja, ds. Tuinier nog.
En ds. De Waard.
Volgens mij ben ik nu compleet?
Ds. Jansen mag binnenkort doorgestreept in dit rijtje...
Ds Meeuse ook...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
claus

Bericht door claus »

Claus weet dit rechtstreeks van twee afgevaardigden naar die classisvergaderingen. Let echter op: de zaak mag niet meer over Jansen gaan (uitspraak wereldlijke rechter!!), maar de zaak waarover het nu gaat draait om die 4 uit zichzelf?? afgetreden kerkenraadsleden tegen de kerkenraad van Kruiningen. Waarom traden zij af? is de kernvraag die dient. Echter...dit is een kerkelijke vergadering, die in besloten kring (alleen voor ambtsdragers toegankelijk) zal plaatsvinden. Alleen als er 'gelekt' wordt na die vergadering komen we meer te weten, tenzij dat de classis besluit om in alle openheid een perscommunité te doen uitgaan na die vergadering, iets dat drie of vier keer eerder in de Ger. Gemeenten is gebeurd, o.a. na de zaak-ds. C. Hegeman, in de classis Barneveld. Dus: dat zou ook hier kunnen om zo, hopelijk, schoon schip te maken en dan de zaak te sluiten en af te sluiten, met behoud van alle erbij betrokkenen! Dat zou m.i. de verstandigste manier zijn.
claus

Bericht door claus »

Claus weet dit rechtstreeks van twee afgevaardigden naar die classisvergaderingen. Let echter op: de zaak mag niet meer over Jansen gaan (uitspraak wereldlijke rechter!!), maar de zaak waarover het nu gaat draait om die 4 uit zichzelf?? afgetreden kerkenraadsleden tegen de kerkenraad van Kruiningen. Waarom traden zij af? is de kernvraag die dient. Echter...dit is een kerkelijke vergadering, die in besloten kring (alleen voor ambtsdragers toegankelijk) zal plaatsvinden. Alleen als er 'gelekt' wordt na die vergadering komen we meer te weten, tenzij dat de classis besluit om in alle openheid een perscommunité te doen uitgaan na die vergadering, iets dat drie of vier keer eerder in de Ger. Gemeenten is gebeurd, o.a. na de zaak-ds. C. Hegeman, in de classis Barneveld. Dus: dat zou ook hier kunnen om zo, hopelijk, schoon schip te maken en dan de zaak te sluiten en af te sluiten, met behoud van alle erbij betrokkenen! Dat zou m.i. de verstandigste manier zijn.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Nasrani schreef: Ds Meeuse ook...
Dan zou er niet veel overblijven. Ds. van Krimpen en ds. de Wit moet je ook afstrepen door belangenverstrengeling. Maar... Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Gelukkig zitten er naast predikanten ook andere ambtsdragers in de classisvergaderingen.
GGBeroopingswerk

Moderamen schreef:
Nasrani schreef: Ds Meeuse ook...
Dan zou er niet veel overblijven. Ds. van Krimpen en ds. de Wit moet je ook afstrepen door belangenverstrengeling. Maar... Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Gelukkig zitten er naast predikanten ook andere ambtsdragers in de classisvergaderingen.
Ik weet dat mijn eerder voorstel al een keer afgewezen is, maar toch...

Stel dat er nu, zoals in Korinthe genoemd, enkele minst belangrijke mensen uit de classis benoemd was om dit op te lossen. Dan had Jansen al vrij snel de commissie kunnen inlichten over dit probleem. In deze commissie zit:
- Een administratief medewerker kerncentrale uit Borssele
- Een fietsenmaker uit Goes
- Een boer uit 's-Gravenpolder
- Een campinghouder uit Kamperland
- Een horeca-ondernemer uit Kapelle-Biezelinge
- Een uienkweker uit Kruiningen (maar die doet deze ronde niet mee)
- Een mosselkweker uit Yerseke
Enzovoort.

Die hadden dan toch gelijk gezegd (stappenplan erbij)
- Matthéüs 18 gevolgd? Nee
Enzovoort.

Lijkt me dat er in zo'n commissie veel minder druk en andere dingen gevoeld wordt, omdat deze mannetjes gewoon elke zondag in de op één na achterste bank zitten van hun eigen gemeente. Stel dat zij een predikant af zouden vallen, ze komen hem toch niet tegen in de wandelgangen van classes, enz. enz.. Hoogstens dat hij af en toe op de preekstoel van jou gemeente komt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat jij beschrijft is inderdaad precies zoals kerkenraden worden samengesteld. Uit die kerkenraden worden steeds beurtelings twee mensen afgevaardigd naar de classis.
refo

Bericht door refo »

Uit de gegevens die naar buiten zijn gekomen blijkt dat het als een belijdeniscommissie bedoeld was. Dan is het eigenlijk niet zo'n gekke gedachte dat de eigen predikant er deel van uitmaakt. Nu van deze commissie is geconstateerd dat deze geen steun vindt in het kerkrecht maakt het niet zoveel meer uit wie nu wel en niet erin hadden moeten hebben kunnen zitten.
GGBeroopingswerk

Tiberius schreef:Wat jij beschrijft is inderdaad precies zoals kerkenraden worden samengesteld. Uit die kerkenraden worden steeds beurtelings twee mensen afgevaardigd naar de classis.
Dit moet los van de kerkenraden. Als een kerkenraadslid zijn nek niet uit durft te steken, omdat hij de predikant in kwestie elke maand wel een keer in de consistorie tegenkomt, of op classes en andere vergaderingen, dan geeft dat druk. Zeker als betreffend kerkenraadslid ook de preekbeurten moet regelen! En dat staat eerlijke beoordeling in de weg.

Daarom pleit ik voor mannekes die gewoon willekeurig ergens in de kerk zitten en geen kerkenraadsleden.
CvdW

Bericht door CvdW »

Tiberius schreef:Wat jij beschrijft is inderdaad precies zoals kerkenraden worden samengesteld. Uit die kerkenraden worden steeds beurtelings twee mensen afgevaardigd naar de classis.
Het zijn wel steeds dezelfde mensen die afgevaardigd worden.
GGBeroopingswerk

Met dit als slot:
Woensdag vergadert de classis Goes van de Gereformeerde Gemeenten over bezwaren die door Jansen en anderen zijn ingediend tegen het optreden van ds. G. Bredeweg, de predikant van de gg in Kruiningen.
Plaats reactie