GerGem Kruiningen

GGBeroopingswerk

Re: Verontrustende berichten

Bericht door GGBeroopingswerk »

DDD schreef:Maar dit lijkt mij bepaald geen zaak die alleen verliezers kent. Het lijkt er mij eerder op dat de Heere het zo bestuurt dat als de kerkelijke weg niet volstaat, de wereldlijke rechter een einde maakt aan wanorde.

En dat kan de gemeente alleen maar ten goede komen. Vrede in een schijn van recht kan heel wat lijken, maar als deze gebaseerd is op machtsmisbruik, dan helpt dat een gemeente niet vooruit.
Helemaal mee eens
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Jammer dat bepaalde mensen oproepen om het topic dicht te gooien. Hadden die dat ook gedaan wanneer deze zaak zich had afgespeeld in de PKN? Kerkrechtelijk gezien is dit een ontzettend interessante zaak en RF is een discussieforum. 1+1=2. Als de mods gewoon een extra oogje in het zeil houden, wat ze vast en zeker doen, komt het echt wel goed.
Onevenredig zware inperking van de kerkelijke rechtsgang is het niet. De kerkenraad/predikant had zelf gewoon de procedures niet opgevolgd, maar zo maar iets gedaan. Het mooie zou dan inderdaad zijn dat het via de kerkelijke rechtsgang wordt opgelost. De kerkelijke rechtsgang zou het echter zelfs in de maand september nog niet hebben opgelost. En dat duurt te lang. Dat zou onevenredig zware inperking van de rechten van dhr. J. zijn geweest. Uiteindelijk dient de inhoudelijke kant van de zaak nog steeds opgelost te worden via de kerkelijke rechtsgang.
Diakonos

Bericht door Diakonos »

DDD schreef:
Diakonos schreef:
CvdW schreef:Triest! Kan ds. Bredeweg nog met stichting voorgaan in Kruiningen?
Kan iemand bevestigen dat er 3 ouderlingen opgestapt zijn in Kruiningen?
Momenteel zijn er 2 ouderlingen en 1 diaken opgestapt.
Ongetwijfeld zal deze uitspraak hoe dan ook vervolgd worden. In ieder geval op de classis binnenkort.
En wacht dacht je van het feit hoe dit allemaal in de gemeente uitwerkt onderling.
Het vertrouwen neemt af en de verwevenheid binnen families is groot.
Wie kiest voor wie? Duidelijk is in ieder geval dat het een zaak die alleen verliezers kent en nooit de gemeente ten goede kan komen!
Het is jammer dat mensen opstappen. Ik begrijp daar ook niets van. Ik hoop dat ze lid blijven, zodat ze weer kunnen worden benoemd, zodra dat aan de orde is. Tenzij dominee en overgebleven kerkenraad voor zichzelf beginnen, natuurlijk.

Maar dit lijkt mij bepaald geen zaak die alleen verliezers kent. Het lijkt er mij eerder op dat de Heere het zo bestuurt dat als de kerkelijke weg niet volstaat, de wereldlijke rechter een einde maakt aan wanorde.

En dat kan de gemeente alleen maar ten goede komen. Vrede in een schijn van recht kan heel wat lijken, maar als deze gebaseerd is op machtsmisbruik, dan helpt dat een gemeente niet vooruit.

Dat er verkeerd gehandeld is, dat is nu via rechter duidelijk geworden. Tegelijkertijd moet men wel zien op eerdere berichtgevingen dat deze kwestie via kerkelijke weg bewandeld had kunnen worden. De kwestie speelt overigens al veel langer en dan loop je steeds meer het risico na meer verwijten naar elkaar dat de kwestie uit de hand loopt.. dat is gebeurd. Ook de zwijgplicht is hiermee geschonden wat ook te betreuren valt.

Wat betreft het ten goede komen van de gemeente, is net hoe men het bekijkt. Als we in de Bijbel Spreuken 11 en Romeinen 12 (hoogmoed, wijsheid, nederigheid, eensgezind etc.) in deze kwestie overwegen, dan weet ik niet of het een Goddelijke weg is geweest of misschien toch het werk van de hoogmoedige mens zelf?
Christa

Bericht door Christa »

Ik maak me wel zorgen over het vervolg. Het RD schrijft dat advocaat Den Boef de kerkenraad adviseert in hoger beroep te gaan. Die mogelijk staat nog open.

Of dit nou de weg is vraag ik me af :'De familie Jansen heeft inmiddels een e-mail aan zoveel mogelijk predikanten van de Gereformeerde Gemeenten gestuurd, waarin ze het optreden van ds. Bredeweg aan de kaak stelt.' aldus het RD.
Tom

Bericht door Tom »

Ik vind de uitkomst van de zaak juridisch niet heel vergaand. In de kerkelijke weg zijn grove fouten gemaakt. De inhoudelijke kant moet nog komen. Mijn ervaring met classisvergaderingen is dat het inderdaad langzaam gaat. Het RD noemt het zelfs
„Op 17 mei wordt een classisvergadering belegd over de kwestie-Kruiningen. Het is redelijk uniek dat dat op zo’n korte termijn geregeld kan worden.”
Terwijl je nu al zowel de gemeente van Kruiningen als de andere partij eigenlijk gewoon rust gunt. Hoger beroep zal niet zoveel zin hebben. Ik verwacht eigenlijk niet eens dat de kerkenraad in hoger beroep gaat. Het is geen zaak van twijfel, maar er zijn grote fouten gemaakt.
Christa schreef: Of dit nou de weg is vraag ik me af :'De familie Jansen heeft inmiddels een e-mail aan zoveel mogelijk predikanten van de Gereformeerde Gemeenten gestuurd, waarin ze het optreden van ds. Bredeweg aan de kaak stelt.' aldus het RD.
Wat extra clarificatie voor predikanten elders in de lande lijkt me niet verkeerd. Je wordt al snel gezien als oproerkraaier, terwijl er goede gronden kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Tom op 03 mei 2017, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

@Diakonos:

Over welke zwijgplicht heb je het eigenlijk?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Moderamen schreef:Jammer dat bepaalde mensen oproepen om het topic dicht te gooien. Hadden die dat ook gedaan wanneer deze zaak zich had afgespeeld in de PKN? Kerkrechtelijk gezien is dit een ontzettend interessante zaak en RF is een discussieforum. 1+1=2. Als de mods gewoon een extra oogje in het zeil houden, wat ze vast en zeker doen, komt het echt wel goed.
Ik roep niet op om dit topic dicht te gooien. Alleen komt er nu insidersinformatie van horen zeggen. Dat is altijd link. Ik roep wel op om feitelijk te blijven. Discussie n.a.v. wat de media zegt is natuurlijk prima. En ja, als dit zich had afgespeeld in de PKN zou ik hetzelfde zeggen. Maar dat is een wat oneigenlijke vergelijking. Op RF komen zaken die zich afspelen binnen de (O)GG(iN) eerder over het voetlicht.
Diakonos

Bericht door Diakonos »

DDD schreef:@Diakonos:

Het heimelijke karakter van het geschil tussen beide partijen. Het zou niet direct openbaar moeten komen maar uiteindelijk is dat wel gebeurd.
DDD

Bericht door DDD »

Diakonos schreef:

Het heimelijke karakter van het geschil tussen beide partijen. Het zou niet direct openbaar moeten komen maar uiteindelijk is dat wel gebeurd.
Ik zie niet in waarom iemand die vals wordt beschuldigd, een zwijgplicht zou hebben. Dat zou helemaal mooi zijn. De zwijgplicht berust op de kerkenraad, die niet zomaar mag praten over de laatste roddels en zelfs niet over vertrouwelijke bekentenissen. Maar dat houdt zeker niet in dat de kerkenraad maar alles mag beweren en jij daarover zou moeten zwijgen. Het idee.
Moderamen

Bericht door Moderamen »

http://www.rd.nl/kerk-religie/jurist-pe ... -1.1398207
Predikant en kerkenraad hebben bijzonder grote fouten gemaakt. Is Kerkrecht eigenlijk een vak aan de TS van de GG? Ik zie het hier niet zo snel bij staan http://www.gergeminfo.nl/deputaatschapp ... che-school.
Diakonos

Bericht door Diakonos »

Moderamen schreef:http://www.rd.nl/kerk-religie/jurist-pe ... -1.1398207
Predikant en kerkenraad hebben bijzonder grote fouten gemaakt. Is Kerkrecht eigenlijk een vak aan de TS van de GG? Ik zie het hier niet zo snel bij staan http://www.gergeminfo.nl/deputaatschapp ... che-school.
Ja dit is een apart vak. Volgens mij geeft ds. van Aalst dit vak aan studenten..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Diakonos schreef:

Ik zie niet in waarom iemand die vals wordt beschuldigd, een zwijgplicht zou hebben. Dat zou helemaal mooi zijn. De zwijgplicht berust op de kerkenraad, die niet zomaar mag praten over de laatste roddels en zelfs niet over vertrouwelijke bekentenissen. Maar dat houdt zeker niet in dat de kerkenraad maar alles mag beweren en jij daarover zou moeten zwijgen. Het idee.
Klopt. Ambtsgeheim is alleen van toepassing op zaken die iemand ambtshalve over en van anderen hoort, niet iets over of van zichzelf.
Jongere

Bericht door Jongere »

Moderamen schreef:http://www.rd.nl/kerk-religie/jurist-pe ... -1.1398207
Het is zelfs één van de vier vakken waar de classis kandidaten op onderzoekt tijdens het examen (exegese, kerkgeschiedenis, dogmatiek, kerkrecht). Als ik me niet vergis geeft ds. Mulder het.
Plaats reactie