Is heiligmaking noodzakelijk
Mijn eerste indruk is ja.Oorspronkelijk gepost door wim
Zie: http://home.hetnet.nl/~dcbokkers/proefp_hlm_vh.htm
De tweede gedachte is: dit zal wel een discussie teweeg brengen over de definitie van heiligmaking. Die zal bij de diverse geleerden wel verschillen.
Beste Matthijs,Oorspronkelijk gepost door MatthijsMaar we moeten niks.. Als God de mens bekeert, dan komt de heiligmaking vanzelf.. We kunnen onszelf niet heiligen.. En dat moeten we ook niet.. Want dat is allemaal wet..
Hoe zie jij de volgende tekst (en dan in vergelijking met wat jij zegt, "we moeten niets")?
Heb 12,14
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien.
"Jaagt naar de heiliging" klikt mijns inziens ook als een opdracht, of zou dit anders bedoeld zijn?
Bedankt voor je reactie,
Ja, Dathenum, dat is waar. Maar om je op deze manier behagelijk voor God te maken, dan is dat wet. "Er is niemand die goed doet".Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Beste Matthijs,
Hoe zie jij de volgende tekst (en dan in vergelijking met wat jij zegt, "we moeten niets")?
Heb 12,14
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien.
"Jaagt naar de heiliging" klikt mijns inziens ook als een opdracht, of zou dit anders bedoeld zijn?
Bedankt voor je reactie,
Heiligheid is en blijft een gave van God. Dat komt niet uit ons voort. De Heilige Geest werkt deze heiligheid in ons, door bekering en geloof. Christus vernieuwt ons door Zijn Geest tot Zijn evenbeeld. Je zult er alles aan doen om heilig voor Hem te wandelen, maar je zult je altijd een nul moeten geven. Op de leerschool van de Heilige Geest begin je in groep 8 en je eindigt in groep 1. Eigen krachten verachten. "Al uw gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed" Maar dan geeft de Heere je wel es een 10, de heerlijkste momenten zijn dat, dan ben je beetje hemelsgezind. Maar dus uit dankbaarheid probeer en wil je heel graag heilig leven, en dat is een heel goed dat je dat wilt. Zou raar zijn als je op de luie stoel ging zitten als een vrij gemaakt mens. Maar je word dus telkens onvolmaakter voor je besef. Telkens meer een grote stumper. "Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.", "Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt." Je gaat telkens meer verlangen om straks eens zonder zonde die genade te mogen bejubelen in de hemel, bij Hem! Thuis!
Kijk ik bedoel dus eigenlijk dit, dat een appel boom ook niet denkt van: O ja, ik moet ook nog appels voortbrengen.. Nee, natuurlijk niet, die vruchten komen er vanzelf aan..
Begrijp je mij??
Liever Turks dan Paaps
- ndonselaar
- Contacteer:
Ik denk dat we niet zonder heiligmaking kunnen, maar ik moet hierbij veel aan het antwoord van Kohlbrugge aan I da Costa denken: 'Gij zijt rechtvaardig en heilig door het geloof maar onze rechtvaardigheid en heiligmaking is in Christus'. Zo zal de Heilige Geest altijd aanwerken op Christus buiten ons.
Zijt heilig, want Ik ben heilig, jazeker maar die heiliging werkt niet mijn vlees maar ligt verankerd in Hem.
Zijt heilig, want Ik ben heilig, jazeker maar die heiliging werkt niet mijn vlees maar ligt verankerd in Hem.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik ben het met jullie eens, maar ik zou de verantwoordelijkheid van de mens wel wat meer benadrukken. De Geest is het die het geloof werkt, maar ondertussen ligt de verantwoordelijk volledig bij de mens om zich te bekeren en zijn geloof te richten op Jezus Christus. Zo ook bij de heiliging. De mens is voor 100% verantwoordelijk voor de heiliging. De mens word voor 100% ingeschakeld bij dit proces, maar we mogen inderdaad niet vergeten dat het ook voor 100% werk van de Heilige Geest is. God is het die het willen en het werken werkt in ons, naar zijn welbehagen.
Ja, precies!Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Ik ben het met jullie eens, maar ik zou de verantwoordelijkheid van de mens wel wat meer benadrukken. De Geest is het die het geloof werkt, maar ondertussen ligt de verantwoordelijk volledig bij de mens om zich te bekeren en zijn geloof te richten op Jezus Christus. Zo ook bij de heiliging. De mens is voor 100% verantwoordelijk voor de heiliging. De mens word voor 100% ingeschakeld bij dit proces, maar we mogen inderdaad niet vergeten dat het ook voor 100% werk van de Heilige Geest is. God is het die het willen en het werken werkt in ons, naar zijn welbehagen.
Maar het is toch wel een vrucht der dankbaarheid. Een wederom geboren (verandering van de wil, door Gods Geest) mens, wil ook niet anders dan heilig voor Hem leven, omdat Hij heilig is. Maar er zijn ook mensen die bezig zijn met werkheiligheid, om zich aangenaam te maken voor God. "Al uw gerechtigheden zijn een wegwerpelijk kleed" Maar wie niet die drang in zich in heeft om heeft om naar als Gods geboden te wandelen en Zijn inzettingen te bewaren, daar zet ik mijn vraagtekens bij..
Die nieuwe mens is volmaakt heilig. Die oude mens is verdorven en zal ook nooit heilig worden. Maar toch is de lust en die liefde om naar al Gods geboden te leven aanwezig. Omdat je een nieuwe wil hebt ontvangen door Gods genade. "Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er."
En hoe slechter het met de mens gaat in de heiligmaking, hoe beter het gaat moet je maar denken...
Liever Turks dan Paaps
Ja, ik denk het wel. Die oude mens is zondaar, dus een doelmisser. Die nieuwe mens is volmaakt. Die beantwoord weer aan het doel en dat doel is God verheerlijken.Oorspronkelijk gepost door Cornelius
Matthijs,
Komen we nu toch bij de oude en nieuwe mens uit? Die discusiie wordt elders gevoerd!
"Werp u heiligheidskrukken van u, want gij komt er de berg SIon niet mee op !
"(H.F.Kohlbrugge)"
Cornelius
Voor God zijn Zijn kinderen allemaal gelijk. Ze zijn allemaal heilig in Christus. Allemaal zijn ze ledenen van Christus. En Christus is heilig. Dus die nieuwe mens is zonder zonde. En die oude mens is zonde.
Tegen wie zegt Kholbrugge dat?
Matthijs
Liever Turks dan Paaps