Verstandsgeloof

Plaats reactie
Refojongere

Verstandsgeloof

Bericht door Refojongere »

Ik open dit topic naar aanleiding van een aantal opmerkingen van refo in het topic "Ds. C. Harinck pleit voor meer openheid".
"Wat is eigenlijk 'geloven met het verstand'? Moet je daarbovenop nog iets extra's hebben? Een bovennatuurlijke waarneming? En hoe verhoudt zich dat met de opmerking van de Heere Jezus aan Thomas: zalig die niet gezien en nochtans geloofd hebben? Het lijkt er op of geloof alleen 'waar' kan zijn als je behalve dat je gelooft, nog iets extra's hebt. Wat is dat 'extra's'?"
1. Wat is geloven met het verstand?
Dat wil zeggen dat men het verhaal, de beschrijving van zaken in het Woord, kent, en als waarheid toestemt, en erkent, en die daar laat, als zaken die hen niet meer raken dan andere zaken uit de geschiedenis van de wereld. Men werkt niet met de zaken uit Gods Woord, het wekt geen begeerte, soms zelfs niet tot het doen van belijdenis daarvan.
Zie Jakobus 2:19 en Handelingen 26:27

2. Moet je iets extra's hebben? Ja en nee. Ja, want het historisch geloof alleen is niet genoeg tot zaligheid. Nee, want het zaligmakend geloof is van een heel andere aard dan het historisch geloof en daarom kun je niet spreken van iets extra's vind ik.

Als de daad van het geloof alleen bestond in het toestemmen van de waarheid van Gods beloften, dan kon je zaligmakend geloven, zonder Christus aan te nemen, en op Hem te vertrouwen. Kijk, je kunt wel duizendmaal erkennen en zeggen dat Jezus de Zaligmaker is, maar betekent het dan ook dat je een met Christus bent, dat je gemeenschap met Hem hebt door 't geloof?

Wat is dat geloof dan?
In het Hebreeuws betekent het 'vertrouwen, betrouwen, toebetrouwen, zich vertrouwen'. Dat zegt al dat het geloof dus een hartezaak is. Maar dat staat ook uitdrukkelijk in de Bijbel: Rom. 10:10: "Met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid" en Hand. 8:37: "indien gij van ganser harte gelooft".

3. Heeft het iets te maken met een bovennatuurlijke waarneming?
Nee, het geloof is door het Woord Gods staat er in Romeinen en niet door een bepaalde openbaring, hoewel ik niet kan uitsluiten dat het bij sommigen wel erBIJ kan komen. Kijken we naar het Oude Testament, dan openbaart God Zich ook heel vaak. Het gaat erom dat het geloof beleefd wordt, dat het waarheid in het hart is, dat er een waar vertrouwen is in het hart dat Jezus Christus jou zal zaligmaken. Het geloof zingt: Hij kan en wil en zal in nood volkomen uitkomst geven.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Geloof komt in alle drie stukken voor.

In de ellende, verlossing en in de dankbaarheid.

Het geloof begint zwak en aarzelend. Je wordt niet als een volwassene geboren, maar als een baby. Zo is het in het geloof.
Liever Turks dan Paaps
Kislev

Bericht door Kislev »

In de Dordtse Leerregels kwam ik dit tegen. Als je dat vandaag de dag zou zeggen weet ik niet of dat wel door iedereen wordt gedeeld. Duidelijke taal:

ARTIKEL 10
Deze zekerheid komt dus niet voort uit een of andere speciale openbaring zonder of buiten het Woord, maar uit het geloof in Gods beloften, die Hij in zijn Woord zo overvloedig tot onze troost geopenbaard heeft. Zij komt ook voort uit het getuigenis van de Heilige Geest, die met onze geest getuigt, dat wij Gods kinderen en erfgenamen zijn, en tenslotte hieruit, dat de gelovigen zich met heilige ernst toeleggen op een goed geweten en goede werken. En als Gods uitverkorenen in deze wereld de vaste troost dat zij de overwinning zullen behouden, moesten missen en zonder dit onbedrieglijke onderpand van de eeuwige heerlijkheid moesten leven, dan zouden zij de beklagenswaardigste van alle mensen zijn.

[Aangepast op 11/8/03 door Kislev]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik denk Kislev dat velen deze 'remonstrantse' mening wél hebben, nl. dat de zekerheid van het geloof voorkomt uit een 'bijzondere openbaring'. Men beroept zich dan bv. op Efeze 1:4.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ik denk Kislev dat velen deze 'remonstrantse' mening wél hebben, nl. dat de zekerheid van het geloof voorkomt uit een 'bijzondere openbaring'. Men beroept zich dan bv. op Efeze 1:4.

Groeten,
Ja, dat denk ik ook. Daarom heb ik het geplaatst. Ik wist wel dat er zoiets stond in de DL maar vandaag las ik het voor het eerst. Vond het zulke heldere en duidelijke taal!
Refojongere

ndonselaar,

Je bedoelt waarschijnlijk niet Efeze 1:4 maar vers 13, waar gesproken wordt over de verzegeling met de Heilige Geest.

De kanttekeningen zeggen er het volgende over:
De beloften van de vergeving onzer zonden, van onze aanneming tot kinderen en onze eeuwige erve, worden ons gedaan door het Evangelie, en worden door het geloof ons toegeëigend. De verzegeling des Geestes, die daarbij gevoegd wordt, is de wedergeboorte of vernieuwing van Gods beeld in ons, waarmede Hij onze zielen begaaft en daarop drukt, als wij in Christus geloven, om ons meer en meer te verzekeren van de uitvoering van zijne beloften, 2 Cor. 1:21,22, en 2 Cor. 3:18. En betuigt bovendien hetzelve aan ons gemoed, als met een Goddelijke inspraak, waarover wij ook God als onzen Vader durven aanroepen, Rom. 8:15; Gal. 4:6, en roemen op de hoop der heerlijkheid Gods; Rom. 5:2, en Rom. 8:38,39.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Klopt RJ, ik wilde het net gaan veranderen.

Lees ook eens mee wat onze kanttekenaren schrijven bij het 'als gij geloofd hebt'

Of, als gij geloofd hebt. Want deze verzegeling des Geestes geschiedt door het geloof, en op het geloof.

Dan verwijzen ze verder naar Galaten 3,2 en wat lezen we daar?

Dit alleen wil ik van u leren : hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Deze Geest is ook de Geest van het kindschap, door dewelke wij zeggen Abba Vader! Hoe ligt de kerk niet onder de strik en de banden van de zogeheten standen. Hoe heerlijk leert het ons de Schrift. Door het geloof gerechtvaardigd? Jazeker, maar ook door dat geloof verzegelt!

De kanttekenaren noemen de 'verzegeling' zelfs de wedergeboorte, oftwel de vernieuwing van het leven. Opmerking hierbij dat de kanttekeningen hier wél bedoelen de wedergeboorte in ruimere zin, dus als de bekering oftewel de heiligmaking.
Als Calvijn schreef over deze wedergeboorte, bedoelde hij ook bijna altijd de bekering.
Refojongere

Let wel: de kanttekenaren wijzen op de bekering die op het geloof volgt, maar daarnaast in het bijzonder op een Goddelijke inspraak die bevestigt dat de beloften jou persoonlijk toekomen.

Zeker: alles door het geloof alleen, maar het is niet met het verstand concluderen. Het duidt wel degelijk op een bijzondere ervaring. Niet op een visioen weliswaar, maar wel op een Goddelijke inspraak.
refo

Bericht door refo »

Goddelijke inspraak???

Wat is dat?
Refojongere

Refo,

Daarvoor verwijs ik je naar een ander topic waarop slechts weinig gereageerd is tot nu toe: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2695
refo

Bericht door refo »

'Inspraak' door middel van woorden die niet in de Bijbel staan? Dat zou betekenen dat Gods Woord nog niet af is. In die zin vind ik het verhaal niet erg geloofwaardig.

Wat Donselaar al zegt: sommige mensen zijn zo ongelofelijk ongelovig dat zelfs de 'inspraak' verworpen wordt (zelf noemt ze het 'bestreden' ) en dan moet God wel eens een kromme stok gebruiken.

God spreekt alleen door Zijn Woord. Soms echter is het alsof Hij een markeerstift gebruikt. Het Woord wat tot je komt stond altijd al in de Bijbel, maar dan pas hoor of zie je het echt. Maar dat de beloften jou toekomen, daar verandert niets aan, dat was al zo, je geloofde het alleen (nog) niet.

Iets duidelijker geformuleerd en tegelijk een onbedoelde smile weggewerkt.

[Aangepast op 12/8/03 door refo]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door refo
Het Woord stond altijd al in de Bijbel, maar dan pas hoor of zie je het echt.
Je bedoelt het goed denk ik, maar hier maken mensen misbruik van.

Je zegt hier Gods Woord staat in de Bijbel. Maar zo is het niet. Gods Woord IS de Bijbel.
Liever Turks dan Paaps
wim

Bericht door wim »

Gods Woord IS de Bijbel.
Ik vermoed dat het correcter is te zeggen: de Bijbel is Gods Woord.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door wim
Gods Woord IS de Bijbel.
Ik vermoed dat het correcter is te zeggen: de Bijbel is Gods Woord.
Juist!
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie