(Veel) meer blauw op straat is een goed idee. Het is ook waar dat Zweden te aardig is in sommige gevallen (doe die leeftijdstesten maar en wees strikt voor bedriegers). Als ik de berichten over Zweden lees in bijvoorbeeld de Daily Mail of op sociale media, dan zou Zweden er veel erger aan toe zijn dan andere landen.Wim Anker schreef:http://www.elsevier.nl/buitenland/artic ... -2763067W/
In het oorspronkelijke artikel in Svenska Dagbladet lees je dat de problemen meer worden toegeschreven aan bezuinigingen die in de jaren 90 zijn doorgevoerd en dat er nu er extra taken voor de politie zijn, er gebrek aan personeel is. Ook zie je problemen met het belagen van politie en hulpdiensten (net als in Nederland).
Ik woon zelf trouwens ook niet in de binnenstad van Stockholm, maar in een van de voorsteden. De voorsteden waar het allemaal een stuk erger is. Ook al zie ik problemen, de problemen zijn niet zo groot als ze voorgesteld worden. Er is wel veel meer politieke correctheid dan in Nederland of bijvoorbeeld Frankrijk, maar de problemen lijken niet groter. Er was afgelopen jaar terrorisme in Zweden, een man met neo-nazi sympathieen die met een zwaard mensen met een buitenlands uiterlijk vermoordde.
Het gaat me er niet om om weg te kijken van de problemen, maar eerder om zaken in perspectief te zien en niet te overdrijven. Ik zie liever een strikt beleid zoals het Deense ook in Zweden, maar Zweden is er echt niet erger aan toe dan vergelijkbare landen en het is ook niet duidelijk dat problemen die er nu zijn veroorzaakt worden door criminele nieuwe asielzoekers of vluchtelingen. (Het oorspronkelijke artikel gaat daar ook niet over)