Vroeger was dit probleem er niet. Je ging gewoon naar de kerk in het dorp of in de stad, en de mogelijkheden om ergens anders naar de kerk te gaan waren er niet of slechts beperkt.
Kerk-hoppen is dus een modern verschijnsel. Ik acht het niet goed om hier aan mee te doen. Kerk zijn is meer dan een goede preek willen horen. Het is ook een stukje gemeenschap en ontmoeting. En dat valt compleet weg als je iedere zondag ergens anders naar de kerk gaat.
Van kerk naar kerk
Ik ben het inderdaad mee eens dat men een vaste gemeente dient te hebben. Mensen willen tegenwoordig geen verantwoording meer voor een gemeente nemen. Als er een keer van liederenbundel word gewisselt is men meteen kwaad en gaat men weg.
Nee, blijf in zo'n geval in je eigen gemeente. Jij ben deel van die gemeente, en ook verantwoordelijk voor die gemeente. Ga geen ruzie maken, maar maak er kniewerk van. En durf ook de hand in eigen boezem te steken. Bij een ruzie zijn bijna altijd 2 kanten die fouten maken.
Nee, blijf in zo'n geval in je eigen gemeente. Jij ben deel van die gemeente, en ook verantwoordelijk voor die gemeente. Ga geen ruzie maken, maar maak er kniewerk van. En durf ook de hand in eigen boezem te steken. Bij een ruzie zijn bijna altijd 2 kanten die fouten maken.
Het is iets wat een ieder voor zichzelf zal moeten bepalen, het is maar net waar je je prettig bij voelt. Alleen is het m.i. prettiger vertoeven met een vaste gemeente om je heen. Ik zelf ben van kerk naar kerk gegaan voor ik in mn huidige kwam, ben toch blij dat ik nu echt een thuis gevonden heb. (Kan niet ontkennen dat ik nooit shop, maar dat is puur om me te verdiepen in de anders gezinden)