Van kerk naar kerk

Jelle

Van kerk naar kerk

Bericht door Jelle »

Op zondag de ene week naar een kerk in een andere plaats en de andere week weer een andere plaats, het zogenaamde zwerven om daar naar de kerk te gaan waar goede () dominees preken. Dit omdat je in je eigen gemeente niet goed naar de kerk kan gaan.
Mag dit? kan dit? wat is jullie mening daarover :#
Jelle

Bericht door Jelle »

Op zondag de ene week naar een kerk in een andere plaats en de andere week weer een andere plaats, het zogenaamde zwerven om daar naar de kerk te gaan waar goede () dominees preken. Dit omdat je in je eigen gemeente niet goed naar de kerk kan gaan.
Mag dit? kan dit? wat is jullie mening daarover :#
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Shoppen heet dat tegenwoordig. Af en toe heb ik wel zo'n grote neiging om een keertje maar naar een andere gemeente te gaan, toch doe ik het maar niet.
Je bent als gemeente toch een lichaam, broeders in hetzelfde huis. Door te gaan shoppen brokkelt het lichaam toch af, het versterkt de onderlinge band niet. Een gemeente is een gemeente en niet allemaal individuen op zichzelf.

Toch is er gemakkelijk de verleiding als de prediking je bijv. totaal niet aanstaat. Soms kan het moeilijk zijn.
Billy

Bericht door Billy »

het gaat denk ik niet over een mogen of kunnen. maar is het verstandig? ook in het licht van de opvoeding van je kinderen?

ook m.b.t. de bediening van de sacramenten is het van belanf dat je ergens ( belijdend) lid bent ineen kerk waarin je je min of mer thuis voelt en waarbinnen de Zuivere Waarheid word gepredikt nl. Jezus Christus en Die gekruist.!

ik denk dat het verstandig is om (evt. samen met je vrouw)een keus te maken.
Voor kinderen is het denk ik zeker niet goed als pa de ene zondag rechtsaf slaat nar de kerk en de volgende zoondag weer linksaf.

tja, als je je niet meer thuis voelt in e eigen kerk?...... kan je je misschien aansluiten bij een andere kerk?of kerkverband?

ik weet uit eigen ondervinding dat het niet altijd eenvoudig is, zulke keuzes. Toch is het belangrijk denk ik om niet op zondag als een zwerver overal heen te ""fietsen.""

Doordeweeks kan je natuurlijk best wel eens ""reli-shoppen"" zoals onlangs iemand me deze term meedeelde.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Grace

Bericht door Grace »

En als je niet meer gevoed wordt onder de prediking in de gemeente? Moet je dan omkomen van de "honger"?
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Mirror

Bericht door Mirror »

En als je niet meer gevoed wordt onder de prediking in de gemeente? Moet je dan omkomen van de "honger"?
Dan moet je je eerst afvragen of je niet te kieskeurig bent. Blijkt dit niet zo te zijn, dan denk ik dat je beter daar kunt gaan kerken waar je wel voedsel krijgt.
Grace

Bericht door Grace »

Mirror. Ik begrijp wat je bedoel. Maar wat is te kieskeurig. Ik ken jongens die hier heel erg mee worstelen. Ze krijgen iedere keer "stenen op hun bord" Kijk als je iedere zondig goed kan kerken is het makkelijker om te zeggen dat we maar moeten blijven waar we geplaatst zijn en bidden en zelf het Licht laten schijnen. Maar wat als de Christus onder een deksel of zelfs niet gepredikt wordt? Kan hierdoor je geestelijke leven beinvloedt worden? Hangt je geestelijke leven af van de bediening van het (rechte) Woord?
Christina

Bericht door Christina »

Ik ben zo opgevoed- de ene Zondag sloeg Pa rechtsaf en de andere Zondag sloeg Pa linksaf. Ook niet altijd achter een bepaalde dominee aan. Het was de ene Zondag 'smorgens Gergem b.v. en 's avonds een Pinkster kerk. De volgende Zondag misschien een evangelische dienst en 'smiddags OGG. Dan 's avonds nog de Syn.Geref. bij ons in de straat. Wij als kinderen vonden het wel spannend, hadden ook wel enigzins inspraak in de keus voor die Zondag en mochten na afloop ook commentaar leveren. Het was zeker niet saai en wij vonden het ook niet erg om 3 of 4 keer naar de kerk te gaan als het zo uitkwam. Thuis, na het eten, werd de dienst onder de loep genomen, en kwamen Bijbels in verschillende vertalingen en concordantieen op tafel. Voor mij was het een Bijbel School opleiding- wel heel onconventioneel!
Toch is het belangrijk om te kijken wat er uit voort gekomen is wat de kinderen betreft. Mijn ouders hadden 5 kinderen en die zijn allemal stuk voor stuk zeer actieve leden van een gemeente. Niet allemaal van dezelfde denominatie (wisselt van refo tot Baptist) maar wel allemaal Bijbelgetrouw. Ik vind niet dat het schadelijk was, toch zou ik het niet zo gauw doen.
Mirror

Bericht door Mirror »

Mirror. Ik begrijp wat je bedoel. Maar wat is te kieskeurig. Ik ken jongens die hier heel erg mee worstelen. Ze krijgen iedere keer "stenen op hun bord" Kijk als je iedere zondig goed kan kerken is het makkelijker om te zeggen dat we maar moeten blijven waar we geplaatst zijn en bidden en zelf het Licht laten schijnen. Maar wat als de Christus onder een deksel of zelfs niet gepredikt wordt? Kan hierdoor je geestelijke leven beinvloedt worden? Hangt je geestelijke leven af van de bediening van het (rechte) Woord?
Grace, te kieskeurig is subjectief. Het is heel belangrijk hoe je in je eigen kerkelijke gemeente staat. Besef je iets van de veelzijdigheid van het Lichaam van Christus, of eis je dat ieder lid is zoals jij bent? In weg van eerlijk zijn tegenover jezelf en je geweten, gebed, onderzoek van Gods Woord en spreken met je predikant/ouderling wordt er zonder twijfel een weg gebaand.

De persoonlijke relatie tussen mij en God wordt door de Heilige Geest steeds opnieuw vernieuwd, dit is het uitgangspunt van het geestelijke leven. De Heere is niet alleen aan de bediening van het Woord verbonden, ik denk bijvoorbeeld dat Johannes op Patmos bijzonder dicht bij de Heere geleefd heeft. De Heere Jezus ging alleen de berg op om tot Zijn Vader te bidden, Izak ging het veld in om te bidden. Een geestelijk leven is in de eerst plaats een persoonlijk leven met God. Anderzijds worden in de Bijbel gelovigen vergeleken bij kooltjes, een kooltje alleen zal snel doven maar als ze bij elkaar liggen zullen ze lang blijven gloeien.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

In de tijd dat geheel Nederland maar ook in bv. Schotland trouw ter kerke ging viel het niet zo op of 's zondags of doordeweeks een andere dominee ging beluisteren. Men had daar ook niet zoveel problemen mee.

Sinds de tijd dat de Afscheidingen kwamen, ja soms in een repeterende breuk, ging men zeer kritisch de kerkmuren bewaken. In plaats dat men in gesprek bleef, en elkander kritisch bevroeg, sloeg men de piketpaaltjes steeds dieper de grond in.

Wel denk ik dat het in een opgroeiend gezin onverstandig is als pa en ma verschillend kerken.
montarsolo
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Billy

Bericht door Billy »

Vinden jullie niet dat je (al dan niet in gezinsverband) je aan moet sluiten bij een kerk ( kerkverband/gemeente) als (bel.)lid.??

Zou dit niet belangrijk zijn? zeker voor je kinderen als je die mag bezitten!!

Laten we het dan nu niet hebben welke leer u of jij voorstaat. Die beslissing valt voor jezelf persoonlijk

maar er is toch altijd wel een kerk in de buurt waar je je thuis kan of zal gaan voelen???

montarsolo? waarom promoot je die jongerenavonden in dit verband zo??

Daar spreken toch ook dominees - van OGG tot allerlei "soorten"" Hervormden- die allemaal ook zelf een gemeente dienen????

Je hoeft toch niet perse naar zo'n jongerenavond om de zuivere waarheid te horen???

( met alle respect verder over die avonden hoor!!, maar prefereer niet dat HET alleen daar te horen is en of ALLEEN DIE dominees goed zijn!!)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
montarsolo
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ralph

Bericht door ralph »

Vrienden,

Mijn vraag is:
Zijn er nog jongeren die, als het gaat over kerkgang en gemeente-shoppen, letten op het theocratisch ideaal?

Daarbij geldt dat de kerk als een geheel zich naar buiten, naar de samenleving openbaart. Dat is ook zijn roeping: Ik wil, zegt Christus, dat zij allen een zijn.

De kerk is immers het Lichaam van Chritus. De ogen van de kerk, gericht op het leed in de wereld en vol ontferming bij het zien van de noden, zijn zo de ogen van Christus, zegt Augustinus. En de handen van de kerk, die hulp bieden aan de wereld in problemen, zijn de handen van Christus. Het spreken van de kerk is de mond van Christus.

Maar hoe kan dit als de kerk verscheurd en verdeeld is?

Het grote ideaal van mannen als Groen van Prinsterer en Hoedemaker was: de kerk als gids voor de overheid. Een overheid die beleid maakt voor de samenleving, kan zich als het goed is, richten op wat de kerk over zaken van levensbelang zegt.

Maar hoe kan dit als de kerk verdeeld is?

Dat de overheid bijbelse normen en waarden ondermijnt, komt zeker ook door de verwarring en verscheurdheid op het kerkelijk erf!

Naar mijn overtuiging is het bij het zoeken van eenheid nodig om te letten op de loop der geschiedenis. Waar komen alle denominaties vandaan? Wat is de oorspronkelijke kerk? Als wij naar elkaar terug willen, wie moet dan naar wie terug?

Als ik de geschiedenis van ons land en volk lees, staat het voor mij zo vast als een huis dat God Zelf in de Nederlanden de kerk heeft geplant die nu de Nederlandse hervormde kerk heet. Wie de geschiedenis goed leest, ontdekt dat het volstrekt overbodig was een Afscheiding te organiseren. Voor de Doleantie geldt naar mij overtuiging hetzelfde.

Kunnen wij terug naar de Nederlandse hervormde kerk? Naar mijn geloof is dat zeker zo. Durft iemand te zeggen dat God uit die kerk is weggegaan?

Ik ben benieuwd of er meer mensen op dit forum zijn die deze zaken ook zo zien/beleven.

Groet,
Ralph.

Mirror

Bericht door Mirror »

Ralph en anderen,

Het is ook mijn overtuiging dat wij als kerken de oorzaak zijn van het verval in de wereld. Het ideaal van Groen van Prinsterer en Hoedemaker is mooi, helaas wordt het steeds moeilijker realiseerbaar. De scheiding tussen kerk en staat wordt steeds strikter, geloven wordt meer en meer een particuliere aangelegenheid.

Het in en indroevig dat de kerken zo verdeeld zijn. Soms ben ik bang dat heel veel kerken niet veel meer dan karkassen zijn, de buitenkant staat nog overeind, maar de Geest en inhoud ontbreekt. Intuïtief voelen mensen heel goed aan of het belijden of beleven is. Dat is denk de belangrijkste oorzaak waarom het de Kerk aan wervingskracht ontbreekt.

Ik ben niet opgegroeid in de NHK, ik denk dat dit belangrijk is voor de verbondenheid die je met een kerk voelt. Vanuit de geschiedenis heeft de NHK de oudste papieren. Ik ken diverse mensen die hun kerkverband echt als een 'noodverband' ervaren en uitzien naar de terugkeer in de NHK. Persoonlijk vind ik dit heel mooi, jammer genoeg leeft (m.i.) dit besef en verlangen onder de jongere generatie steeds minder.

Objectief bezien is een kerk niets anders dan een naam en een lege huls. De leden vormen een kerk, de leden oefenen gemeenschap met Christus als het Hoofd van de Kerk. Het is denk ik ook goed dit te beseffen.
De NHK is een mijlpijl, een getuigenis van Gods genade en trouw aan het Nederlandse volk; waardevol dus. De ranken moeten zijn zoals de Wijnstok is: "Zijt heilig, want Ik ben heilig". Zo is het ook met de Kerk als het Lichaam van Christus. Daar zit voor mij ook de voornaamste pijn ten opzichte van de NHK, in1 Cor. 5 lees je daar in duidelijke bewoordingen wat de taak van de kerk is. Paulus schrijft in het 6e en 7e vers: Weet gij niet, dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus. In vers 12 en 13 staat: Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn? Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg. Hier ligt een belangrijke taak voor de kerk, maar ook voor de leden! (zie Matth. 18 : 15-18) Dit niet om boven elkaar te staan, maar uit liefde tot God, de medemens en gemeente. Naar mijn overtuiging schiet de NHK op dit punt tekort.

Dit bovenstaande is voor mij de belangrijkste reden om op dit moment geen lid te worden van de NHK. Ik geloof dat het zijn zoals Christus is (als lid en gemeente), gaat boven eenheid. Daar waar mensen meer en meer gelijk aan Gods beeld worden, daar komt onvoorwaardelijk eenheid. Eenheid en verlangen naar eenheid in Hem! Het is mijn rotsvaste overtuiging, dat dit de weg is naar een hernieuwde eenheid. De eenheid in onze Heere Jezus Christus. Dan krijgen de kerken hun wervingskracht terug, omdat de Heilige Geest in het midden is. Daar waar zonden zijn, komt een ban in harten en kerken en zal de Geest verdwijnen. (zie Jozua 7)

Groeten, Mirror
Plaats reactie