Het volgende citaat vond ik elders op dit forum (rubriek politiek topic Mag een religie leefregels opleggen... Pim 1-7-2003)
Ken je het verschil tussen het oude en nieuwe testament in het kader van de benadering van heidenen? Misschien geeft dat enige helderheid!
Nu is het me opgevallen dat ook in het O.T. heidenen tot bekering komen. Een voorbeeld daarvan is Ruth, en Rahab.
Verder de Filistijn, de Tyriër en de Moor in psalm 87.
Wat is nu het verschil tussen het OT en NT, wat betreft de benadering van heidenen?
Zijn deze heidenen uit psalm 87 wedergeboren?
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Wat is nu het verschil tussen het OT en NT, wat betreft de benadering van heidenen?
In het oude testament in de belofte voor het zaad van Abraham. In het nieuwe testament is de belofte voor een ieder, Jood en Heiden.
Onder het oude verbond bestond er nog geen wedergeboorte. Pas onder het nieuwe verbond is de Heilige Geest gezonden om in de gelovigen te wonen. Wedergeboren wil zeggen dat de geest van een mens vernieuwd word en dat de Heilige Geest in zo'n gelovige komt wonen.
In Jeremia 31 word over het nieuwe verbond gesproken, dat God zal gaan oprichten.
33 Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Wedergeboorte was in het Oude Testament even zo nodig als in het Nieuwe Testament. Het werk van Gods Geest was in oudtestamentische tijden precies hetzelfde als in onze tijd.
De heidenen uit Psalm 87 zijn dus wedergeboren, door de Heilige Geest in hun binnenste.
Pied,
Wil jij dat beargumenteren uit de bijbel (is mijns inziens niet mogelijk, maar toch).
Onder het oude verbond woonde de Heilige Geest niet in de gelovigen, maar de Geest was op personen met een bepaalde bediening (denk aan david, de profeten, de hogepriester e.d.). Als jij dit wilt ontkennen zou ik graag willen weten op welke (bijbelse) gronden.
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Het volgende citaat vond ik elders op dit forum (rubriek politiek topic Mag een religie leefregels opleggen... Pim 1-7-2003)
Ken je het verschil tussen het oude en nieuwe testament in het kader van de benadering van heidenen? Misschien geeft dat enige helderheid!
Nu is het me opgevallen dat ook in het O.T. heidenen tot bekering komen. Een voorbeeld daarvan is Ruth, en Rahab.
Verder de Filistijn, de Tyriër en de Moor in psalm 87.
Het verschil is Gerrie dat het genadeverbond in het OT beperkt was tot de Joden en in het laatste der dagen tot de gehele wereld, voor zover het Woord daar gepredikt wordt. Waar het Woord niet is, daar is het genadeverbond niet!
Als de heiden onder het OT met het Woord in aanraking komt wordt hij onder het genadeverbond gebracht, zie Ruth de Moabitische. Als een heiden onder het NT met het Woord (de Moorman) in aanraking komt komt hij of zij ook onder het genadeverbond. Er is hierin geen verschil, wel is er een verschil tussen het OT en het NT in die zin dat onder het OT het genadeverbond alleen de Joden in het algemeen gold en nu de gehele wereld waar het zendigsbevel klinkt uit Matth. 28.
Iemand die beweert dat onder het OT de mensen niet wederomgeboren waren die loochenen de Schrift. In de wedergeboorte schenkt Gods Geest het zaligmakend geloof. Dit geloof hadden ook de oudtestamentische geloofshelden (Hebr. 11). Het gemis van die Geest door de verachtering deed David uitroepen: Doe Heiligen Geest niet van mij.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dathenum,
Over het vervuld worden met de Heilige Geest en het blijven van Gods Geest op degenen die geloven:
Ex. 32:2 en 3: “Zie, Ik heb met name geroepen Bezaleël, den zoon van Uri, den zoon van Hur, van den stam van Juda. En Ik heb hem vervuld met den Geest Gods, met wijsheid, en met verstand, en met wetenschap, namelijk in alle handwerk.â€
In het oude testament woonde de Heilige Geest nog niet in elke gelovige, maar was op personen die een bepaalde bediening van God ontvangen hadden. Ik citeer even vanaf 2 internet bronnen:
1.Overigens, hier zien we een verschil tussen Oudtestamentisch geloof (zowel van voor als na de Wet), en het geloof van de Gemeente-bedeling! Wij worden geestelijk besneden met de besnijdenis van Christus, die zonder handen geschiedt, hebben we net gezien. Abraham moest zijn nageslacht ZELF BESNIJDEN, als beeld van wat er in de toekomst nog stond te gebeuren (Gen. 17 : 11). Adam geloofde God, hij wist van de twee zaden, en dat de kop van het zaad van de slang vermorzeld zou worden. Hij wist echter niks van het kruis en het lijden, het sterven en de opstanding van Christus! Zomaar een paar voorbeelden. Mensen die leefden voor de uitstorting van de Heilige Geest, konden dan ook niet wederom geboren worden! De Geest maakt immers levend. In het hele Oude Testament komen we de term WEDERGEBOORTE dan ook NIET tegen. De Heere Jezus heeft niet voor niets uitgesproken: “Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zendenâ€
Dat er een onderscheid in kennis zal ik niet ontkennen. Zelfs de discipelen wisten niet dat de Christus moest gaan lijden. Toch wist Petrus te getuigen 'Gij zijt de Christus de Zoon van de levende God'. Dat we door deze geloofsbelijdenis zalig zijn, dat zegt Gods Woord. Dat ook Petrus niet geheel alles verstond werd wel duidelijk uit zijn vervolg. Ook onder het Oude Testament wisten zelfs de engelen niet dat de Christus, de Zone Gods, moest gaan lijden en sterven. Ze blikten wel op een Verzoendeksel wat de Wet bedekte, maar hoe? Nee, dat wisten, zelfs de engelen, niet!
Ook Nicodemus, kreeg voor de uitstorting, al te horen hoe hij zijn volk moest onderwijzen en prediken, namelijk de noodzaak van wedergeboorte. Zij, het volk, rustte op het feit dat ze kinderen van Abraham waren. Daarom die terechtwijzing, nee gij moet wederomgeboren, opnieuw geboren worden. Hoe? Vanuit God vandaan. Wat doet die Geest dan in dat nieuwe leven? Die bidt met Zijn volk. Ook in de geestelijke strijd (Rom 7)? Jazeker. Ook onder de oude bedeling (Psalm 32)? Jazeker. Diezelfde Geest woont in ons.
Beste Dathenum, ik pleit voor een naamsverandering. Niet Dathenum, maar Coccejus moet je naam zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWat doet die Geest dan in dat nieuwe leven? Die bidt met Zijn volk. Ook in de geestelijke strijd (Rom 7)? Jazeker. Ook onder de oude bedeling (Psalm 32)? Jazeker. Diezelfde Geest woont in ons.
Beste Dathenum, ik pleit voor een naamsverandering. Niet Dathenum, maar Coccejus moet je naam zijn.
De Heilige Geest doet in een gelovige meer dan alleen maar bidden, dit wellicht ten overvloede.
Bedankt trouwens voor mijn nieuwe naam, ik vat dit op als een compliment. Ik ben als het gaat om Coccejus en Voetius inderdaad een Coccejaan.
Oorspronkelijk gepost door Dathenum
In het oude testament woonde de Heilige Geest nog niet in elke gelovige, maar was op personen die een bepaalde bediening van God ontvangen hadden. Ik citeer even vanaf 2 internet bronnen
Dathenum,
Welke internetbronnen zijn dat? Naar mijn mening niet onfeilbaar.
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. De laatste tijd viel het me op dat er ook heidenen in het OT bij Gods volk worden gerekend.
Oorspronkelijk gepost door Pied "Naar mijn mening niet onfeilbaar." Nee, zeker niet! En dan valt temeer op, dat mij gevraagd werd naar bewijzen uit Gods Woord...
Vriend Pied,
Als je even meeleest wat onder mijn posting staat: Ik heb nu geen tijd om hier verder op in te gaan, dat doe ik als de tijd daarvoor beschikbaar is.
Ik beargumenteer ten allen tijde vanuit de bijbel, maar ik heb zoals je kunt lezen nog geen tijd gehad om dit te doen.
Okee, ik wacht af. Hoewel ik niet kan nalaten te zeggen dat je het dus niet ten allen tijde doet, want in die ene reactie deed je het een keertje niet.
Geeft verder ook niet, maar 't contrast viel me een beetje op.