Ik las het volgende van John Owen.
"Verkeert u in zorg en twijfel, wankelt u en bent u onzeker, weet u niet hoe het er met u voorstaat en weet u niet of u vergeving van God ontvangen heeft? Wordt u tussen hoop en vrees heen en weer geslingerd en wilt u vrede, troost en vastheid? Waarom ligt u terneder? Sta op, waak, bid, vast en denk na, bied weerstand aan uw begeerten en verdorvenheid. Vrees niet, wees niet verschrikt en strijd ertegen; houd aan in gebed, in smekingen en val de troon der genade voortdurend lastig. Zo ontvangt u het Koninkrijk van God. Deze zaken betekenen geen vrede en zekerheid, maar het zijn de middelen die God aangewezen heeft om die te verkrijgen."
In de Bijbel lees ik ook regelmatig dat er gevast werd.
“en David vastte een vasten,â€
Vasten
Wie zegt er dat het niet meer gedaan wordt? Omdat je het niet ziet? Dat lijkt me ook juist, zie Matth 6:16/17. 'En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht; Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.'
Niet eten en geloof heeft heel veel met elkaar te maken, je kunt je helemaal op God richten door te vasten. Vasten is ook niet altijd niet eten. Je kunt ook internetvasten bijv., of iets anders waar je veel tijd aan besteedt.
Kijk anders even op www.thecall.nl. The Call is een jongerengebedsorganisatie die oproept tot gebed en vasten voor Nederland. (in mei/juni heb je ook altijd die actie 'tien dagen voor Nederland', dat ken je vast wel)
Groet,
Lebaoth
[Aangepast op 2/7/03 door lebaoth]
Niet eten en geloof heeft heel veel met elkaar te maken, je kunt je helemaal op God richten door te vasten. Vasten is ook niet altijd niet eten. Je kunt ook internetvasten bijv., of iets anders waar je veel tijd aan besteedt.
Kijk anders even op www.thecall.nl. The Call is een jongerengebedsorganisatie die oproept tot gebed en vasten voor Nederland. (in mei/juni heb je ook altijd die actie 'tien dagen voor Nederland', dat ken je vast wel)
Groet,
Lebaoth
[Aangepast op 2/7/03 door lebaoth]
tja, moeilijk... gewoon een dag niet eten:) maar inderdaad mag er denk ik meer aandacht zijn voor de waarde van het vasten. Jezus heeft dit ook min of meer geboden, toen de farizeeën vroegen waarom Zijn discipelen niet vasten. Zijn antwoord was toen "hoe kunnen de bruiloftskinderen vasten als de Bruidegom bij hen is. maar als Ik heengegaan ben, dan zullen zij vasten." (of iets dergelijks, het is even uit mijn hoofd).Oorspronkelijk gepost door Gerrie
In refo-land hoor je inderdaad weinig over vasten.
Zouden we dat niet in moeten voeren?
Of gewoon zelf beginnen, in je eentje. Maar dat lijkt me zeer moeilijk.
helaas is dit denk ik op de stapel "roomse goede werken" gegooid, en er daarna niet meer afgehaald. een geval van het kind en het badwater tezamen weggegooid.
Klopt. Vasten is dus nooit een doel in zich.Wordt het meteen een "vroom werk" in de verkeerde zin van het woord vroom
Hier gaat het dus om.'En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben. Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht; Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.'
Ik heb de 'Grieks'-Orthodoxe vastenregels wel eens eerder gepost:Het is dus Bijbels dat er gevast werd. Mijn vraag is. Waarom wordt dat nu niet meer gedaan?
Het vasten
Het vasten is een zeer oude godsdienstige praktijk die vrijwel bij alle volken en in alle tijden wordt aangetroffen. In de Bijbel komt het vasten voor als uiting van bekering, berouw, boete en verdriet, maar vooral als voorbereiding op de grote feesten van het geloof.
Tijdens het leven van onze Heer Jezus Christus op aarde hielden ook de Joden hun vasten, en niemand strikter dan de Farizeeën, die tweemaal in de week, op maandag en donderdag vastten (Lc. 18:12).
Christus schafte het vasten niet af, maar heiligde het gebruik door Zelf te vasten. Veertig dagen vastte Hij in de woestijn alvorens Zijn werk onder de mensen te beginnen (Mt. 4:1-2). Zijn leerlingen gaf Hij aanwijzingen hoe zij moesten vasten, en streng veroordeelde Hij de huichelachtigheid van de Farizeeën (Mt. 6:16-18). Op vele plaatsen in het NT wordt vasten aanbevolen als middel tot matiging, geestelijke verheffing en inkeer (bijvoorbeeld: Mt. 9:15; Mt. 17:21; Hand. 9:9; 13:2; 14:23; 1Cor. 7:5).
Zo werd het vasten ook een geheiligde praktijk in de christelijke Kerk. Aanvankelijk namen de christenen de joodse vasten op maandag en donderdag in acht, later werd dit woensdag (de dag waarop de Heer werd verraden) en vrijdag (de dag van de Kruisiging).
De praktijk van het vasten heeft in de loop der tijden nogal wat veranderingen ondergaan, maar het is altijd een middel gebleven tot geestelijke verheffing, tot heerschappij van de geest over het vlees en tot versterking van de wil en het karakter van de mens. De vaders en de liturgische traditie van de Kerk houden zich aan de woorden van de Heer: “Niet wat de mond ingaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomtâ€
Strik heeft al een goede uitleg gegeven (dank)
Maar ik denk (corrigeer me als ik het fout heb) kennen jullie niet een vaste vasten periode. Binnen de RKK is er een vaste periode voor en met vasten wordt niet bedoeld "totaal niet eten"
Het vasten moet ook geen doel zijn maar een uitnodiging tot.... en daar zie ik een taak voor de kerk weggelegd De kerk moet denk deze periode inleiden en begeleiden
zie hieronder
De oproep tot vasten is heel Bijbels. Op vele plaatsen in het Oude en Nieuwe Testament wordt verteld over mensen die vasten om hun gebeden kracht bij te zetten. Je ervaart dan ook dat je meer openstaat voor Gods liefde. Je maakt je letterlijk leeg om door Gods liefde 'gevuld' te worden. De Kerk nodigt ons daarom uit om gedurende de veertigdagentijd te vasten (matiging van voedsel etc.) en op Aswoensdag en op Goede Vrijdag(de zgn. onthoudingsdagen) geen vlees te eten en slechts één volle maaltijd te gebruiken.
Daarnaast is de veertigdagentijd een periode van meer toeleg op het gebed en van het doen van goede werken. De praktijk van het vasten, gepaard met gebed, is zeer heilzaam en wordt ook in onze tijd langzamerhand weer herontdekt.
De Veertigdagentijd begint op Aswoensdag. Tijdens de Eucharistieviering op deze dag wordt de as van verbrande palmtakken van het vorig jaar gezegend. Iedereen in de kerk wordt getekend met een kruisje van deze as. Deze as is een teken van boetvaardigheid. Het herinnert ons eraan dat wij slechts stof en as zijn en tot stof zullen terugkeren (‘Gedenk, mens, dat gij stof zijt en tot stof zult wederkeren’.) Deze woorden, afkomstig uit het boek Genesis, benadrukken de vergankelijkheid van het aardse leven, de vorm van het kruis daarentegen wijst op eeuwig leven.
zie voor complete uitleg
http://www.veertigdagentijd.nl/
Maar ik denk (corrigeer me als ik het fout heb) kennen jullie niet een vaste vasten periode. Binnen de RKK is er een vaste periode voor en met vasten wordt niet bedoeld "totaal niet eten"
Het vasten moet ook geen doel zijn maar een uitnodiging tot.... en daar zie ik een taak voor de kerk weggelegd De kerk moet denk deze periode inleiden en begeleiden
zie hieronder
De oproep tot vasten is heel Bijbels. Op vele plaatsen in het Oude en Nieuwe Testament wordt verteld over mensen die vasten om hun gebeden kracht bij te zetten. Je ervaart dan ook dat je meer openstaat voor Gods liefde. Je maakt je letterlijk leeg om door Gods liefde 'gevuld' te worden. De Kerk nodigt ons daarom uit om gedurende de veertigdagentijd te vasten (matiging van voedsel etc.) en op Aswoensdag en op Goede Vrijdag(de zgn. onthoudingsdagen) geen vlees te eten en slechts één volle maaltijd te gebruiken.
Daarnaast is de veertigdagentijd een periode van meer toeleg op het gebed en van het doen van goede werken. De praktijk van het vasten, gepaard met gebed, is zeer heilzaam en wordt ook in onze tijd langzamerhand weer herontdekt.
De Veertigdagentijd begint op Aswoensdag. Tijdens de Eucharistieviering op deze dag wordt de as van verbrande palmtakken van het vorig jaar gezegend. Iedereen in de kerk wordt getekend met een kruisje van deze as. Deze as is een teken van boetvaardigheid. Het herinnert ons eraan dat wij slechts stof en as zijn en tot stof zullen terugkeren (‘Gedenk, mens, dat gij stof zijt en tot stof zult wederkeren’.) Deze woorden, afkomstig uit het boek Genesis, benadrukken de vergankelijkheid van het aardse leven, de vorm van het kruis daarentegen wijst op eeuwig leven.
zie voor complete uitleg
http://www.veertigdagentijd.nl/
De vastenperiodes staan in het stuk beschreven, die staan dus wel degelijk vast. Alleen het 'totaal niets eten' geldt alleen op enkele dagen, waaronder Goede Vrijdag. Voor de andere vastendagen gaat men uit van totale onthouding van 'alle vlees' (in feite dus niet alleen 'eetbare' dierlijke producten).Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Maar ik denk (corrigeer me als ik het fout heb) kennen jullie niet een vaste vasten periode (....) "totaal niet eten"