Uitverkiezing

ejee

Bericht door ejee »

Hoi nicname,

Ja ik heb deze discussie redelijk doorgelezen, hoewel misschien niet elke post tot op elke zin aan toe.

En ik zou inderdaad graag antwoord op mijn 2 teksten hebben, hoe daar nu dan toch tegen aan gekeken wordt.

Ik snap best dat het makkelijker is een vraag terug te stellen, maar een antwoord zou ook bij tijd en wijlen niet gek zijn ;)
jacob

Bericht door jacob »

Het antwoord is nee, en ja, God is in zekere zin incapabel.
nou het is goed dat je die 2e zin erbij schreef want anders had ik deze posting niet meer verder door gelezen.

Maar goed het doorlezen heeft me verder ook niet bevredigd.
Als jij God wil begrijpen kan ik je vertellen dat je dat op deze aarde nooit zal doen.
Verder als jij volhoudt dat God incapabel is, wil ik niet meer verder op je reageren. Het uitgangspunt in namelijk niet gelijk. En verdere discussie is daarom onmogelijk.

Verder, probeer teksten niet alleenstaand te bekijken maar in hun context in de gehele Heilige Schrift. Schrift met Schrift vergelijken.

Denk bijvoorbeeld eens aan Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.

Deze teksten zijn staan er om de verantwoording bij de mensen neer te leggen. Kan geen andere uitleg bedenken.

Nu als antwoord op jouw vraag.

we zijn inderdaad geen robotten. En de "kies" teksten zijn volledig waar. We moeten niet met de uitverkiezing werken, want die is verborgen. Maar we moet strijden om in te gaan. Maar daarmee verwerp ik niet de uitverkiezing

Verder lees nog maar eens goed de posting van matthijs. Dat is namelijk de kern.

[Aangepast op 19/6/03 door jacob]
nicname

Bericht door nicname »

Ejee,

Bij deze probeer ik mijn interpretatie van deze teksten te geven:
1 Tim 2:3-4 "Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen."

2 Petrus 3:9 "De Heere talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan , doch dat allen tot bekering komen."

Ik denk dat je ook moet zeggen dat God wil dat alle mensen behouden worden, net zoals God wilde dat de mens Hem gehoorzaam zou zijn in het paradijs. Mag je dan God de schuld geven dat dat niet zo is? Nee, de mens kon die verantwoording niet aan.

Toch is het (zoals Matthijs al aangaf) zo dat het bloed van CHristus wel genoeg was voor de zonden van alle mensen.

God wil ook dat alle mensen tot bekering komen, maar Hij weet ook dat niet alle mensen tot bekering willen komen. In de genoemde tekst staat: ..en tot erkentenis der waarheid komen Dus God wil dat ze Zijn Woord aannemen, maar als de mens dat niet doet en GOd niet vraagt om Licht over dat Woord dan blijkt de mens niet te willen.

Er staat ook ergens (ik weet ff niet waar) dat God geen lust heeft in de dood der goddelozen, maar daarin dat ze zich bekeren en leven.

Ofwel, de mens heeft de opdracht tot bekering. Nee, natuurlijk kunnen we dat zelf niet, maar probeer het dan maar, dan kom je er achter dat het niet kan en krijg je CHristus nodig. Hij laat geen bidders staan. Natuurlijk kan het ook anders, Paulus diende God niet van zichzelf en was ook niet om die reden naar Jezus op zoek. Toch hield GOd hem staande.

GOd gaat met ieder en andere weg, maar dat betekent niet dat we lijdelijk moeten afwachten.

"Onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen."

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel. Het is misschien niet wat jij bedoelt.....

Groetjes Nicname
parsifal

Bericht door parsifal »

Allereerst er zijn verschillende woorden voor willen in het Grieks. Het willen in de tekst uit 1 Timotheus over de zaligheid, is minder sterk dan het willen over het gebed met opheffing van heilige handen in dezelfde brief.

Matthijs heeft al verwezen naar de tekst Ezechiël waarin staat dat God geen lust heeft aan de dood van de Goddelozen. Er zou ook verwezen kunnen worden naar de geschiedenis waar Christus weent over Jeruzalem. Christus (Hij is ook God) wilde Jeruzalem wel tot Zich trekken, maar Jeruzalem wilde niet.

Voor ejee, Ik denk dat het voor de teksten die je aanhaalt ook goed is om te kijken naar de commentaren van bijvoorbeeld Calvijn of Matthew Henry. (Commentaar van Calvijn is in het Engels te vinden op http://www.ccel.org).

Verder geloof ik niet dat uitverkiezing en algemene verzoening elkaar uitsluiten. Het is vanuit de Bijbel duidelijk dat het geloof een gave van God is. Over algemene verzoening weet ik zelf niet zo goed wat ik moet denken. Ik weet wel dat mijn geloof niet van mezelf is. Dat ik er niets aan bijgedragen heb, alleen dan dat God door en in mij gewerkt heeft.

Goede leestips zijn trouwens:
*J.I. Packer: Evangelisatie en de Souvereiniteit van God
*R.C Sproul: Chosen by God (Helaas niet in het Nederlands vertaald).
Verder ben ik zelf nog op zoek naar John Owens: "The death of death in the death of Christ" Dat schijnt ook een goed boek over dit onderwerp te zijn.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Kate

Bericht door Kate »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Kate,

1)Zou iemand mij alle teksten uit de bijbel die betrekking hebben op de uitverkiezing kunnen geven?(alleen teksten uit de bijbel, dus niet DL, NGB of Spurgeon e.d.)

De voornaamste teksten zijn deze:
Efeze 1:4-6
Romeinen 8:30
Romeinen 9:11-13 en 18
Handelingen 13:48
Jakobus 2:5
1 Korinthe 1:27 en 28
Handelingen 9:15
Johannes 15:19 en 17:6
Mattheus 11:25,26 en 13:11 en 20:16 en 22:14 en 24:24
2 Timotheus 1:9

2)Zien jullie de uitverkiezing als systeem van: jij wel, jij niet, jij wel, jij niet?

Ik zie de uitverkiezing niet als een systeem. Want de uitverkiezing komt namelijk voort uit Gods eeuwige liefde. Waarom? Omdat nadat Hij ons geschapen had naar Zijn beeld, wij vrijwillig gekozen hebben om te luisteren naar de satan en hem na te volgen in het doen van de lusten van de zonde en het kwaad. Nu, God had daarop de eeuwige straf gezet als dat zou gebeuren. Nu heeft Hij ons alles goeds gegeven en dan willen wij nog een ander dienen, de mensenmoorder van de beginnen, de satan.

Nu had Hij ons als menselijk geslacht kunnen voorbijgaan, geen verlossing kunnen aanbieden, ons laten liggen in onze eeuwige dood en straf, afgesneden van de God des levens. Wat is nu een wonder? Dat Hij een volk heeft uitverkoren waarover Hij Zich gaat ontfermen, dat Hij gaat verlossen, aan wie Hij genade gaat betonen. Omdat zij soms beter zijn? Omdat zij soms gewilliger zijn om Hem te zoeken?
NEE. Hij nam redenen uit Zichzelf. Degenen die Hij niet heeft uitverkoren laat Hij aan hun zelfgekozen lot over, ja, een groot deel van hen heeft zelfs de weg tot verlossing gehoord: Bekeert u en gelooft het heilrijk Evangelie, en toch hebben ze volhardt. Dus is het hun eigen schuld als ze verloren gaan, ze wilden hun behoud niet, ze wilden verloren gaan! Hoe verschrikkelijk!

God was aan niemand verplicht om hen te redden en uit te verkiezen. Dus bij Hem ligt de schuld niet. Waar ligt de schuld dat we verloren gaan? Daarin: dat wij gezondigd hebben, blijven zondigen en ons keren tegen het Evangelie, nota bene de boodschap van Gods onverdiende liefde, voor die laatsten zal de straf vele malen erger zijn.
Systeem was niet het juiste woord, ik kon geen ander woord bedenken. Maar het is dan wel zo van 'jij wel, jij niet'? Of begrijp ik dat verkeerd? Waarom dan de ene wel en de ander niet? Is dat rechtvaardig? Uit de teksten die je noemde kan ik niet halen dat het is: jij wel, jij niet.

Verder over wiens schuld het dan is. God verkiest, daar kan de mens niets aan doen. Maar het is wel je eigen schuld als je verloren gaat terwijl je daar dan eigenlijk ook niets aan kan doen, want je bent niet uitverkoren. Zou je(of iemand anders)dat uit kunnen leggen?

Dan de laatste vraag: je weet niet of je uitverkoren bent of niet. Als je het wel bent wordt je op een gegeven moment in je leven bekeerd dus tot die tijd zou je eigenlijk kunnen doen wat je zelf wil. Dat geldt ook voor degenen die niet uitverkoren zijn: ook zij kunnen doen wat ze willen, want vroom leven heeft geen zin, je komt er toch niet(klinkt misschien plat, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel) Zou je mij dit ook uit kunnen leggen?

Ff voor de duidelijkheid: Ik geloof niet dat alle mensen uitverkoren zijn!
parsifal

Bericht door parsifal »

Kate,

Ik denk niet dat je met de uitverkiezing moet beginnen. En ook niet met je eigen zaligheid. God staat centraal.

Even wat punten die wel belangrijk zijn denk ik:

*Uitverkiezing gaat niet in de eerste plaats over de hemel, maar over het hele leven. Je wordt ook uitverkoren om hier op aarde God te dienen. De uitverkiezing houdt in dat ik die God niet zocht, door God er toe gebracht wordt Hem wel te dienen. Het is God die het willen en het werken werkt.

*De natuurlijke mens zoekt God niet, als iemand God zoekt is het dat een teken van uitverkiezing. Het is dus niet zo dat degene die echt zoekt misschien te vergeefs zoekt.

*Dat de uitverkorene wel raak kan leven is ook niet waar. Uitverkiezing is niet iets waarin de mens centraal staat, maar juist God. Zonde is voor de uitverkorene niet iets fijns, waar je vanaf moet zien omdat je anders niet in de hemel komt. Nee je zondigt niet omdat je God er pijn mee doet.

*Denk aan het volgende voorbeeld. Ik ben nogal eens afgeleid door mooie vrouwen. Stel nu dat ik een vriendin krijg, en waarmee ik ook ga trouwen. Ik weet hoe ik zelf ben en ik zeg tegen mijn vrouw: "Ik heb je lief, ik wil je altijd trouw blijven, ik doe er alles voor, maar als ik toch val, zou je me dan vergeven?" Stel zij zegt dan: "Ik zal er vreselijk verdriet om hebben, maar ik zal je vergeven ook dan." Ik denk niet dat mijn reactie dan zou zijn dat ik elke nacht bij een andere vrouw ben. Juist omdat het me om mijn vrouw gaat en niet om het profijt wat ik van haar heb.
*Als laatste nog een ander punt. De mens is van nature slecht. Kinderen op de kleuterschool kunnen al behoorlijk gemene streken met elkaar uithalen, nog kleinere kinderen chanteren hun ouders soms al door hard te gaan schreeuwen als ze hun zin niet krijgen. God zou met ons om kunnen gaan zoals wij met ratten omgaan. Je kunt ze het best allemaal verdelgen (zo gaan we er in ieder geval vaak mee om). Maar God die neemt sommige van ons mensen en maakt ons zo dat we zijn wil gaan doen. Dat is genade. De dood was onze eigen schuld. Maar de genade is dat we daaruit gered zijn.

Ik hoop dat ik iets heb kunnen verduidelijken.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejee

Bericht door ejee »

Hoi nicname,

Laat ik je verrassen: ik ben het helemaal met je eens!

Maar waarom zou God nou aan de ene kant zeggen: "Ik hou van de hele wereld, ik wil dat iedereen gered wordt, dus ook persoon X", maar tegelijk: "Ik wil niet dat X gered wordt"?

Zou misschien die laatste uitspraak (die je wel terug vindt in de Bijbel) te maken kunnen hebben met het feit dat God altijd al wist dat X tégen Hem zou kiezen?

Je kunt moeilijk zeggen dat God op een bepaald moment nog niet wist dat X er zou komen, toen ineens wist dat X er zou komen en toen nog eens ging bepalen of X gered zou worden of niet.

Eigenlijk is dit een beetje het achterliggende idee van uitverkiezing, maar als je denkt aan Gods alomtegenwoordigheid (ook in tijd) is dit weer onmogelijk.

Kun je dit volgen?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Pim

M.i. is het een belangrijk punt in de geloofsleer wat is uitgewerkt in de Dordtse Leerregels. Zoals het daar is uitgewerkt is volkomen bijbels en het is verder door ons mensen niet te begrijpen. Doe daarom ook niet net alsof je (iedereen hier!!) het begrijpt!!!!

Vraag of God het in de weg van de bekering het aan je wil leren en of het voor jou een punt van troost mag worden in plaats van een steen des aanstoots!

Pim.
Pim.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Kate,

Maar het is dan wel zo van 'jij wel, jij niet'? Of begrijp ik dat verkeerd? Waarom dan de ene wel en de ander niet? Is dat rechtvaardig? Uit de teksten die je noemde kan ik niet halen dat het is: jij wel, jij niet.

Kun je dat uit de teksten niet halen?
Lees dan nog maar eens Romeinen 9:11-13 en 18 en vooral vers 21 t/m 23! Maar ook nog eens 1 Thess. 5:9 en de verwijzing naar 1 Petrus 2:8.

Verder over wiens schuld het dan is. God verkiest, daar kan de mens niets aan doen. Maar het is wel je eigen schuld als je verloren gaat terwijl je daar dan eigenlijk ook niets aan kan doen, want je bent niet uitverkoren. Zou je(of iemand anders)dat uit kunnen leggen?

1. Wij hebben schuld aan de zonde van het menselijk geslacht. Van nature horen wij bij Adam, en wordt de zonde van Adam ons toegerekend. Wij hebben een verdorven hart en liggen geestelijk dood in schuld voor Gods aangezicht.
2. Wij zondigen dagelijks, daarmee betonen we dat we liever de wereld en de satan en onszelf dienen, dan God. Wij verwerpen Zijn gezag.
3. Uit ons ongeloof van nature, waarmee wij geen boodschap hebben aan het Evangelie. Ook al horen we het misschien nog zo vaak. Uit ons ongeloof blijkt dat wij verwerpers zijn van Gods liefde in het zenden van Zijn enige Zoon.

Kunnen wij niets doen aan onze zaligheid? Nee, zeggen wij heel gereformeerd. En dat is ook zo. Maakt dat onze schuld kleiner, of maakt dat ons vrij van alle schuld en verantwoordelijkheid? Nee, omdat dat niet kunnen, voortspruit uit het niet willen. En dat niet willen komt voort uit onze verdorvenheid, uit ons boze hart. Hebben wij dat boze hart van God gekregen? Nee, Hij heeft ons goed en recht geschapen. Wij hebben de schuld daaraan. Wij, als gehele menselijke geslacht, allen uit Adam voortgekomen.
Als de Heere nu aan het einde van je leven vraagt: Waarom heb jij niet in Mijn Zoon gelooft, maar heb je Mij verworpen en Mij ten diepste gehaat? Zeg jij dan: Omdat Gij me niet uitverkoren hebt? Omdat ik niet anders kon? Nee, jij hebt het zelf gewild. Jij hebt zelf de verantwoordelijkheid over je eigen daden. We moeten leren verstaan dat wij schuldig staan, dan zullen wij ons niet langer verschuilen achter excuses.
Niet omdat wij niet verkoren zijn, maar om onze zonden gaan wij verloren. Staat er ergens in de Bijbel dat je moet afwachten om te weten of God je wel uitverkoren heeft? Nee toch? Wij hebben dat liefdevolle aanbod van de genade door Zijn Zoon Christus hartelijk te geloven. Als wij dat niet doen, dan is onze verdoemenis dubbel rechtvaardig!
Of hebben wij soms recht op Gods uitverkiezing? Weten we wel waarom God mensen uitverkiest? En wat als er geen uitverkiezing was?

Dan de laatste vraag: je weet niet of je uitverkoren bent of niet. Als je het wel bent wordt je op een gegeven moment in je leven bekeerd dus tot die tijd zou je eigenlijk kunnen doen wat je zelf wil. Dat geldt ook voor degenen die niet uitverkoren zijn: ook zij kunnen doen wat ze willen, want vroom leven heeft geen zin, je komt er toch niet(klinkt misschien plat, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel) Zou je mij dit ook uit kunnen leggen?

Je zegt dat als je weet dat je uitverkoren bent, dat je dan bekeerd wordt? Hoe komen wij volgens jou te weten of we uitverkoren zijn?
Volgens de DL is dat enkel aan de vruchten van de uitverkiezing te kennen. Dat is als eerste het geloof in de Heere Jezus Christus. Niet voor niets staat er in Efeze 1 dat wij in Christus zijn uitverkoren.

Verder nog iets: De uitleg van Parsifal op je laatste vraag is heel mooi en heel lezenswaardig. Daarom voeg ik er heel weinig aan toe: God werkt Zijn welbehagen en uitverkiezing uit, in het gebruik van de middelen. God schenkt ons brood, maar de mens moet daar wel de middelen voor gebruiken. God schenkt mensen geloof, maar dan hebben zij wel van de middelen gebruikt gemaakt. Welke middelen. Heel eenvoudig zoals het in Romeinen 10 staat: Het geloof is uit het gehoor en het gehoor is uit het Woord Gods. Willen wij weten of we uitverkoren zijn? In Christus zijn wij uitverkoren, daarom: Haast u tot Christus! Haast je, want het is een feit dat zoals je geboren bent, je voorzeker naar de hel zult gaan, omdat je als vijand van God geboren wordt. En nu is er wel een Zaligmaker, niet op afstand, maar heel dichtbij, Hij is gewillig, jij?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste ejee,

Hoe is Gods uitverkiezing kloppend te maken met teksten waarin Hij zegt dat Hij wil dat iedereen behouden wordt.

Zoals 1 Tim. 2:4 en 2 Petr. 3:9
Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid
komen.

Wat hebben de gereformeerde uitleggers ervan gezegd?
Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit 1 Tim. 2:2, waarvan 1 Tim. 2:4 een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3; Rom. 9:19; Ef. 1:11.
En dit wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, daar de Schrift getuigt, dat dit is een voorrecht van Gods volk. Zie Ps. 147:19,20; Matth. 11:25; Joh. 6:45; Ef. 2:12, enz.
Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen; dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16,23, en Rom. 10:20, en Rom. 11:35,36; en doorgaans elders.

Dan 2 Petrus 3:9
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

Uitleggers:
ons
Namelijk die geroepen zijn tot de kennis van Christus en in Hem geloven; voor hoedanigen Hij naar het oordeel der liefde houdt al degenen aan wie Hij schrijft; zie 2 Petr. 1:1.

enigen verloren gaan
Namelijk uit ons, die krachtig geroepen zijn en nog zullen worden. Want alzo God al wat Hij wil doen kan en ook doet, zo kan dit niet verstaan worden van ale en een ieder mens, dewijl de Schrift en de ervaring zelf getuigen, dat niet alle mensen zalig worden, maar velen verloren gaan.

Met dat God zegt dat Hij wil dat iedereen, zonder uitzondering, zich bekeert en leeft en behouden wordt, betekent het nog niet dat Hij iedereen de bekering wil schenken en behouden. God eist de bekering van iedereen, God geeft de bekering aan Zijn volk. Daarin is Hij soeverein.
nicname

Bericht door nicname »

Oorspronkelijk gepost door ejee

Maar waarom zou God nou aan de ene kant zeggen: "Ik hou van de hele wereld, ik wil dat iedereen gered wordt, dus ook persoon X", maar tegelijk: "Ik wil niet dat X gered wordt"?

Zou misschien die laatste uitspraak (die je wel terug vindt in de Bijbel) te maken kunnen hebben met het feit dat God altijd al wist dat X tégen Hem zou kiezen?
Ejee,

Ik ben blij dat we het in elk geval voor het grootste deel eens zijn. De punten die je nu nog stelt zijn denk ik erg moeilijk te bevatten. Dat zijn Gods wegen, en wie zal die kunnen doorgronden.

Er staat in de psalmen: 'onpeilbaar diep zijn Gods gedachten, daar Zijn verstand nooit af te meten, ver overtreft al wat wij weten...'

Ik denk dat je dat moet loslaten, en niet teveel je in die zaken gaan verdiepen, maar je bezig blijven houden met de vraag: Heb ik deel aan GOd, wil ik Hem dienen en voor Hem leven.

Ik denk namelijk dat je 'ja' moet zeggen op die vraag of God altijd wist dat X tegen Hem zou kiezen. MAar dat wil niet zeggen dat X nooit de gelegenheid had om GOd te zoeken.
Het is moeilijk, eignelijk wil ik het niet begrijpen en vind ik het ook niet erg dat ik het niet begrijp.

God heeft het recht om met mensen te handelen naar zijn wil. En het is enkel genade dat Hij uberhaupt nog mensen wil zaligmaken. En ik hoop en bidt altijd dat iedereen er bij mag zijn.( je moet niet steeds in je achterhoofd denken: ja, maar dat is toch niet zo, want als je niet uitverkoren bent....!)

Begrijp je, er zijn m.i zoveel zinniger zaken om met elkaar over van gedachten te wisselen.

GRoetjes Nicname
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Dus.....

M.i. is het een belangrijk punt in de geloofsleer wat is uitgewerkt in de Dordtse Leerregels. Zoals het daar is uitgewerkt is volkomen bijbels en het is verder door ons mensen niet te begrijpen. Doe daarom ook niet net alsof je (iedereen hier!!) het begrijpt!!!!

Vraag of God het in de weg van de bekering het aan je wil leren en of het voor jou een punt van troost mag worden in plaats van een steen des aanstoots!

Pim.
Pim.
Er staat iets teveel Pim in deze posting, maar stop nu eens met rondjes draaien a.u.b.

Pim.

[Aangepast op 20/6/03 door Pim]
ejee

Bericht door ejee »

Oorspronkelijk gepost door jacob
nou het is goed dat je die 2e zin erbij schreef want anders had ik deze posting niet meer verder door gelezen.

Maar goed het doorlezen heeft me verder ook niet bevredigd.
Als jij God wil begrijpen kan ik je vertellen dat je dat op deze aarde nooit zal doen.
Verder als jij volhoudt dat God incapabel is, wil ik niet meer verder op je reageren. Het uitgangspunt in namelijk niet gelijk. En verdere discussie is daarom onmogelijk.

Verder, probeer teksten niet alleenstaand te bekijken maar in hun context in de gehele Heilige Schrift. Schrift met Schrift vergelijken.

Denk bijvoorbeeld eens aan Jacob heb ik lief gehad en Ezau heb ik gehaat.

Deze teksten zijn staan er om de verantwoording bij de mensen neer te leggen. Kan geen andere uitleg bedenken.

Nu als antwoord op jouw vraag.

we zijn inderdaad geen robotten. En de "kies" teksten zijn volledig waar. We moeten niet met de uitverkiezing werken, want die is verborgen. Maar we moet strijden om in te gaan. Maar daarmee verwerp ik niet de uitverkiezing

Verder lees nog maar eens goed de posting van matthijs. Dat is namelijk de kern.
Wat gek, ik had vanmiddag een reply gepost maar nu is 'ie verdwenen. Zeker overschreven door mijn reply aan Nicname ofzo. Nou goed, het zal wel.

Wat betreft de uitspraak die ik gedaan zou hebben dat God incapabel is, daar gaf ik wel uitleg bij!

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat God geen onmogelijke dingen kan doen. Als God alle macht heeft, en de mens vrijheid geeft om te kiezen, kunnen er dus dingen tegen Zijn wil in gaan, simpel zat.

Vrije keuze en wil van God zijn nu eenmaal (potentieel) tegenstrijdig aan elkaar.

En dat ik de Bijbel in zijn geheel moet lezen begrijp ik maar al te goed. Dat probeer ik eigenlijk iedereen juist hier te laten doen met mijn aangehaalde verzen!
ejee

Bericht door ejee »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Hallo refojongere,

Ik snap niet zo goed waar die kanttekeningen van de Statenvertaling nou eigenlijk heen willen. Beweren ze te zeggen dat in allebei de verzen deze wens eigenlijk slaat op alleen de gelovigen en dus niet op iedereen?

De kanttekeningen moeten er opeens andere verzen bij gaan halen om te laten zien dat dit alleen op Gods volk slaat, terwijl de context nu juist iets anders zegt, namelijk:

"Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, voor koningen en alle hooggeplaatsten , opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland,
die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd."

Dit gaat ondubbelzinnig om alle mensen.

Maar je gaf zelf al aan dat je het er wel mee eens bent dat het op alle mensen slaat.

Punt van mijn verhaal is dus dat alhoewel het wel allemaal van God afhangt, heeft de mens nog wel degelijk iets te kiezen (het aannemen van Gods werk).
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door ejee
Punt van mijn verhaal is dus dat alhoewel het wel allemaal van God afhangt, heeft de mens nog wel degelijk iets te kiezen (het aannemen van Gods werk).
De mens kiest niets! De mens wil niets! De mens heeft nergens geen zin in! De mens heeft er zelf nog geen zin om er zin te krijgen.

Lees Efeze 2 maar even, dan ben jij wel gedachten veranderd.
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie