Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

DDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door DDD »

Eens. Ik had de discussie een dienst bewezen door eerst na te vragen of wat huisman zei, ook was wat hij bedoelde. Maar ik wind mij dan teveel op over zulke ongenuanceerde uitspraken, dat ik er een ook ongenuanceerde uitspraak tegenover stel. Dat is net zo min verstandig.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Auto schreef:
samanthi schreef:
Ga heen en bestraf hen onder 4 ogen
Dit is wel enorm platslaan van de discussie, want waarin zou je denken dat dit nog niet gebeurd is door diverse ambtsdragers, zowel plaatselijk als classicaal?
Bovendien gaat het hier niet om verborgen zonden. De Heere Jezus bestrafte de farizeeën ook niet onder vier ogen.
Jan Vogel

Bericht door Jan Vogel »

Jan Vogel schreef:kan er aub gemodereerd worden?
of kan dit onderwerp gesplitst worden in een discussie en een feiten onderwerp.
AUB.
Waarom? De feiten lees je in het RD.[/quote]

Ik vraag erom, omdat er gediscussieerd wordt op de persoon (wat iemand schrijft) en op de kerk.
Beide bouwt zo weinig op.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Jan Vogel schreef:
Jan Vogel schreef:kan er aub gemodereerd worden?
of kan dit onderwerp gesplitst worden in een discussie en een feiten onderwerp.
AUB.
Waarom? De feiten lees je in het RD.
Ik vraag erom, omdat er gediscussieerd wordt op de persoon (wat iemand schrijft) en op de kerk.
Beide bouwt zo weinig op.
Discussiëren op de persoon is wat anders. Maar dat er namen genoemd worden, lijkt me onvermijdelijk. Wat heb je eraan om dit te ontwijken?
merel

Bericht door merel »

helma schreef:Gister moest ik nog aan deze discussie denken; we hadden een preek over Galaten 1:11;  Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Zo'n boodschap wordt niet in iedere cgk (meer) gebracht en vooral als oer-cgk-er zal dat pijn doen. In een gesprek zal die pijn zich vaak uiten in emotionele woorden. Als luisteraar moet je dat ook beseffen.
Deze tekst kan natuurlijk ook twee kanten op werken. De 'andere visie' kan zich ook beroepen op deze tekst.

Verder begrijp ik de zorgen van huisman. Het zal je verbazen, maar ook ik deel deze ;) . Alleen vind ik het te ver gaan om elke cgk waar opwekking gezongen wordt weg te zetten als 'niet de ware cgk'.
Vorige week bevond ik mij in een cgk waar opwekking gezongen werd, maar ook een bijbelse preek gehouden werd. Dezelfde preek werd gisteren gehouden in een kerk waar met psalmen OB gezongen werd ( en 1 gezang), maar dezelfde preek werd gehouden door dezelfde predikant. Door beide gemeentes werd de preek als bijbels bestempelt en was men onder de indruk van de boodschap en inhoud.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
helma schreef:Gister moest ik nog aan deze discussie denken; we hadden een preek over Galaten 1:11;  Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Zo'n boodschap wordt niet in iedere cgk (meer) gebracht en vooral als oer-cgk-er zal dat pijn doen. In een gesprek zal die pijn zich vaak uiten in emotionele woorden. Als luisteraar moet je dat ook beseffen.
Deze tekst kan natuurlijk ook twee kanten op werken. De 'andere visie' kan zich ook beroepen op deze tekst.

Verder begrijp ik de zorgen van huisman. Het zal je verbazen, maar ook ik deel deze ;) . Alleen vind ik het te ver gaan om elke cgk waar opwekking gezongen wordt weg te zetten als 'niet de ware cgk'.
Vorige week bevond ik mij in een cgk waar opwekking gezongen werd, maar ook een bijbelse preek gehouden werd. Dezelfde preek werd gisteren gehouden in een kerk waar met psalmen OB gezongen werd ( en 1 gezang), maar dezelfde preek werd gehouden door dezelfde predikant. Door beide gemeentes werd de preek als bijbels bestempelt en was men onder de indruk van de boodschap en inhoud.
Maar hoe zit dat dan, een predikant geeft de te zingen Psalmen op.
Gaf hij dan in de ene gemeente een opwekkingslied door, in de andere niet?
Ik hoor ook wel eens dat een predikant dezelfde preek houdt, maar dan worden exact dezelfde Psalmen gezongen.

En wat bedoel je precies met de andere visie? Volgens mij is deze tekst maar voor enerlei uitleg vatbaar. Ik zal de preek trouwens beluisteren, later, bedankt Helma :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien even een weetje tussendoor:
Niet iedereen zal weten dat de huidige Gereformeerde Gemeenten (Walkerk) in Rijssen in 1869 tot de Christelijke Gereformeerde Kerken toe trad. Na 1883 kwamen we na een vrij zelfstandige periode een bij de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten, een van de voorlopers van de nu bekende Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Pas in 1933 trad de Walkerk (voordat de Noorderkerk werd geopend) toe tot de Gereformeerde Gemeenten. De andere afscheiden kerk hier (de Eskerk) behoorde al vanaf 1907 bij de Gereformeerde Gemeenten. Dat even tussendoor.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

@ mara de predikant heeft zich aangepast aan de 'gewoontes' in de betreffende kerken. Hij is niet moridcus tegen opwekking, maar respecteert een gemeente waar het anders gedaan wordt en geeft dan psalmen op om te zingen. De inhoud van de prediking was 100% hetzelfde.

En t.a.v. Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. kan door iemand met een andere visie op de boodschap ook anders uitgelegd worden. Het is maar net welk straatje van prediking je gewend bent. De 'behoudende't ak zal dit uitleggen dat men de bevindelijkheid en de echte waarheid niet meer wil horen, maar de 'lichtere'( bah wat heb ik er een hekel aan om kerken in categorieen te bestempelen) tak kan het uitleggen dat men te veel nadruk legt op de bevinding. En beide kanten vinden dat zij zelf gelijk hebben. En nu graag geen discussie waarom men wel/niet gelijk zou hebben. Dit is meer om aan te geven dat tekstuitleg meerdere kanten op kan gaan.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

merel schreef:@ mara de predikant heeft zich aangepast aan de 'gewoontes' in de betreffende kerken. Hij is niet moridcus tegen opwekking, maar respecteert een gemeente waar het anders gedaan wordt en geeft dan psalmen op om te zingen. De inhoud van de prediking was 100% hetzelfde.

En t.a.v. Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. kan door iemand met een andere visie op de boodschap ook anders uitgelegd worden. Het is maar net welk straatje van prediking je gewend bent. De 'behoudende't ak zal dit uitleggen dat men de bevindelijkheid en de echte waarheid niet meer wil horen, maar de 'lichtere'( bah wat heb ik er een hekel aan om kerken in categorieen te bestempelen) tak kan het uitleggen dat men te veel nadruk legt op de bevinding. En beide kanten vinden dat zij zelf gelijk hebben. En nu graag geen discussie waarom men wel/niet gelijk zou hebben. Dit is meer om aan te geven dat tekstuitleg meerdere kanten op kan gaan.
In de redenatie die jij volgt zeg je m.i. in feite dat Gods Woord voor tweeërlei uitleg vatbaar is. En dat de waarheid afhankelijk is t.o.v. de mens, de theoloog die het uitlegt....
helma

Bericht door helma »

Ik begrijp wat Merel bedoelt, en het is inderdaad zo dat deze tekst gebruikt 'kan' worden naar eigen inzicht. Daarom zei ik ook 'zo'n boodschap' waarmee ik doelde op de preek zelf. Deze boodschap 'schuurt' omdat niemand zit te wachten op een evangelie waar niets van de mens bij kan. En dat 'niets' geldt voor licht en zwaar. Beide groepen lopen het gevaar om een 'plus' te zetten bij het Evangelie. Daar waarschuwt ds van Kooten ook erg voor in zijn prekenserie over de Galaten.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Toch mooi dat merel en huisman dan toch wel wat gemeen hebben :). Al denk ik dat huisman niet eens doelde op CGK's waar wel eens Opwekking wordt gezongen en de prediking nog wel gereformeerd is. Die zijn er nog naar mijn beleving! Maar doelde op gemeenten die het gereformeerde spoor al helemaal bijster zijn. Wellicht kan 'ie dat even verduidelijken.
merel

Bericht door merel »

Sheba schreef:
merel schreef:@ mara de predikant heeft zich aangepast aan de 'gewoontes' in de betreffende kerken. Hij is niet moridcus tegen opwekking, maar respecteert een gemeente waar het anders gedaan wordt en geeft dan psalmen op om te zingen. De inhoud van de prediking was 100% hetzelfde.

In de redenatie die jij volgt zeg je m.i. in feite dat Gods Woord voor tweeërlei uitleg vatbaar is. En dat de waarheid afhankelijk is t.o.v. de mens, de theoloog die het uitlegt....
Hoe je het ook wendt of keert., is dat helaas wel de realiteit. Er zijn inmiddels zoveel verschillende kerken ontstaan door meningsverschillen over bijbelteksten en een andere zienswijze op de bijbel. En een ieder is ervan overtuigd dat hij het bij het juiste eind heeft. Ook binnen een kerkgenoodschap kan een bepaalde tekst op verschillende wijze uitgelegd worden. Als het goed is, zal een ds dat tijdens een preek benoemen, maar dat gebeurt helaas niet altijd. Ik heb ook wel eens een verschillende uitleg gehoord over een bepaalde tekst.

@ helma klopt helemaal

@ curatorium :haha
Mara

Bericht door Mara »

Toch zet ik daar een kanttekening bij. Deze dominee is niet mordicus tegen opwekking, geeft dus een opwekkingsliied op in gemeente A, vervolgens houdt hij precies dezelfde preek in B (jouw woorden) en vervangt dat lied door een Psalm omdat het daar de gewoonte niet is.
Dus dan kun je 2 dingen vaststellen:
A Hij heeft respect voor de ligging van gemeente B
of
B Hij is een moderne CGK dominee, die er mede voor zorgt dat de CGK verlinkst.

Mij stelt zoiets niet gerust.
merel

Bericht door merel »

Zo kan je inderdaad alles in het negatieve trekken :bobo

Je kan ook blij zijn dat een predikant om zijn bijbelse boodschap gewaardeerd wordt in beide kerken.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Zo kan je inderdaad alles in het negatieve trekken :bobo

Je kan ook blij zijn dat een predikant om zijn bijbelse boodschap gewaardeerd wordt in beide kerken.
Je mist mijn punt van zorg.
En gaat het om waardering dan?
Plaats reactie