Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:Een deel van het probleem is inderdaad dat we geen honger hebben, hooguit trek. En we kunnen kieskeurig zijn, want er zijn voldoende alternatieven als het gewone eten niet smaakt.
Toch was in de hongerwinter ook niet alles lekker hoor. Mensen aten om niet te sterven, maar sommige dingen waren echt wel vies.

Wij hadden vanavond vissoep. Een beetje in elkaar geknutseld, maar erg lekker.
Vissoep; kijk dat kun je echt niet voor iedereen op tafel zetten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dodo

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:
Dodo schreef:Een deel van het probleem is inderdaad dat we geen honger hebben, hooguit trek. En we kunnen kieskeurig zijn, want er zijn voldoende alternatieven als het gewone eten niet smaakt.
Toch was in de hongerwinter ook niet alles lekker hoor. Mensen aten om niet te sterven, maar sommige dingen waren echt wel vies.

Wij hadden vanavond vissoep. Een beetje in elkaar geknutseld, maar erg lekker.
Vissoep; kijk dat kun je echt niet voor iedereen op tafel zetten!
Klopt, oudste zoon at niet mee. Dan kunnen we vis eten.
merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Vissoep heerlijk! Ik heb het alleen nog nooit zelf klaargemaakt. Hoe maak jij het dodo?

De afgelopen dagen heerlijk gegeten. Dat komt denk ik door de overgang naar het koudere weer en daardoor de overgang naar de herfst/winterkost. Afgelopen zaterdag had ik eigenlijk geen zin om te koken en wilde mij er makkelijk vanaf maken. Alleen kwam er onverwacht familie langs die mee aten, dus toch maar pompoen zoete aardappel klaargemaakt. Gisteren hadden wij rode kool, sukadelapjes en zelfgemaakt appelmoes.
Vandaag met sperziebonen en kippendijen toch nog een kleine nasleep van de zomer. Morgen staat er een vegatarische lasagne op het menu en woensdag bietjes met verse worst.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Vissoep heerlijk! Ik heb het alleen nog nooit zelf klaargemaakt. Hoe maak jij het dodo?

De afgelopen dagen heerlijk gegeten. Dat komt denk ik door de overgang naar het koudere weer en daardoor de overgang naar de herfst/winterkost. Afgelopen zaterdag had ik eigenlijk geen zin om te koken en wilde mij er makkelijk vanaf maken. Alleen kwam er onverwacht familie langs die mee aten, dus toch maar pompoen zoete aardappel klaargemaakt. Gisteren hadden wij rode kool, sukadelapjes en zelfgemaakt appelmoes.
Vandaag met sperziebonen en kippendijen toch nog een kleine nasleep van de zomer. Morgen staat er een vegatarische lasagne op het menu en woensdag bietjes met verse worst.
Tegenwoordig kun je sperziebonen jaarrond eten. ;)
Bietjes met verse worst, wat een verrassende combi, ik ken alleen rode kool met verse worst.
Bij krootjes, zoals ze hier genoemd worden, kies ik vaak gegrilde speklapjes of een gehaktballetje. In de winter eet ik ze niet zo vaak, in de zomer zijn die lichtrode/bijna roze bietjes zo lekker en zo snel gaar.
Ik heb al wel een rookworst gehaald bij de slager, maar ik heb hem vacuüm laten verpakken. Zodoende blijft hij langer goed en kun je hem gemakkelijk garen. Weet nog niet wanneer ik hem op het menu zet. Even een dag met regen en storm afwachten. :)
Vandaag zijn er weer verschillende aankomst- en vertrektijden, dus ik maak maar 1 persoons-plaatpizza's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

merel schreef:Vissoep heerlijk! Ik heb het alleen nog nooit zelf klaargemaakt. Hoe maak jij het dodo?
De vissoep op de site van AH.
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R824460/vissoep

Maar geen pastasaus, wel een blikje tomatenstukjes. En ook niet gestaafmixerd.
Ook een beetje sambal, lekker pittig.
Het recept viel hier in goede aarde, we zijn toch al soepeters.
merel

Bericht door merel »

Dank je dodo!

@ mara Ik weet dat je sperziebonen het jaar rond kan eten, maar dat doe ik niet. Ik denk zelfs dat het de laatste keer is geweest tot aan het voorjaar/zomer. Ik probeer zoveel mogelijk seizoensgebonden te eten ook qua fruit.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik probeer zoveel mogelijk seizoensgebonden te eten ook qua fruit.
Ja ik ook. Maar toen ik in juli sperziebonen kocht, kwamen ze ook uit een ver land. De hollandse bonen waren nl. niet te betalen. (3 euro per ons)
Kijk ook maar eens op de zakjes snijbonen, ze komen zelden uit Holland.
Hier zijn ze dol op kanzi en jazz appels, maar ik vrees dat die niet aan een boom in de betuwe hebben gehangen.
In bepaalde supermarkten kopen ze in op de zgn stockmarket. Daar wordt alleen op de prijs gelet en echt niet of het verantwoorde inkoop is.
Wil je 100% zekerheid, zul je dus rechtstreeks bij de boer of de teler moeten kopen.
AH maakt er geen geheim van dat veel produkten bij de boer in Spanje worden gekocht (tomaten en spinazie e.d.)
Het verbaast mij, daar wij uitstekende groenten telen in het westland. Als ik zie hoe prachtig vol de kroppen sla de grond uitkomen daar, voel ik me bekocht als ik van die slappe kleine kropjes in de super zie.
Dodo

Bericht door Dodo »

Sla is sowieso geen goede groente, het is vrijwel alleen water.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Sla is sowieso geen goede groente, het is vrijwel alleen water.
Er zit altijd nog 1.3 gr vezels in en vit A, C en B6 en ijzer en magnesium en natr/kal.
Dus als "bijgroente" is het best gezond. Ik vind het lekkerder dan de ijsberg. De keuze in slasoorten is trouwens enorm, bijna overdreven, want er wordt veel weggegooid, zei de jongen van de groenteafd.
Er stond een recept in de boodschappen voor gevulde portobello's.
Misschien wordt het dat vanavond, alleen even verzinnen wat ik er dan bij kan maken.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Ah spruitjes, zag ze verleden week alweer liggen maar ik wacht er toch nog even meeAfbeelding
Hoe ziet jou eenpansgerecht met spruitjes eruit @Mara?
Met gebakken krieltjes of aardappelblokjes, magere spekblokjes, blokjes appel en gehalveerde spruitjes, of als ze klein zijn, hele. ;)
Doe je ze in de oven? Bak je de appel mee?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik smeer graag zuivelspread op mijn brood.
Toch is daar is vreemds mee.
Kijk naar de prijzen bij AH:
White Lady Zuivelspread | 200 gr. | 0.49
Philadelphia Original Zuivelspread | 300 gr. | 2.99
AH Huismerk Zuivelspread Naturel | 200 gr. | 1.79

Dat Philadelphia duurder is snap ik, meer inhoud en A-merk
maar het grote verschil tussen White Lady (van Arla) en AH huismerk snap ik niet.
En je proeft ook niet erg veel verschil... Wie koopt er dan nog AH Huismerk?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Mara schreef:
Orchidee schreef:Ah spruitjes, zag ze verleden week alweer liggen maar ik wacht er toch nog even meeAfbeelding
Hoe ziet jou eenpansgerecht met spruitjes eruit @Mara?
Met gebakken krieltjes of aardappelblokjes, magere spekblokjes, blokjes appel en gehalveerde spruitjes, of als ze klein zijn, hele. ;)
Doe je ze in de oven? Bak je de appel mee?
Dit was een eenpansgerecht. De spruitjes kook ik kort voor (5 minuten ong) uitlekken in vergiet, aard blokjes bakken, spekjes bak ik in een aparte koekenpan uit en laat die op keukenpapier ontvetten.
Ik neem harde zoete appels, snijd die in blokjes en voeg de laatste minuut toe, zodat ze nog knapperig zijn.
Spruitjes op de bakplaat is een ander verhaal, hier heb je een voorbeeldrecept:
http://www.emte.nl/recepten-inspiratie- ... samico.htm

De spruitjes smaken vanwege het roosteren wat zoeter.
En die bacon ertussen geeft het zoutje.
Spruitjes zijn echt verrassend. :langue
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Ik smeer graag zuivelspread op mijn brood.

maar het grote verschil tussen White Lady (van Arla) en AH huismerk snap ik niet.
Geen idee, ik ken white lady helemaal niet.
Ik koop alleen die met kruiden weleens, als het in de aanbieding is. Om op de zalm of kipfilet te smeren en dan in de oven.
Bij smeerkaas zijn de prijsverschillen ook zo groot.
Wij vinden de la vache qui rit smeerkaas het lekkerst, daar zit trouwens minder zout in dan de nederlandse smeerkaas.
Maar er gaat natuurlijk niets boven de boerensmeerkaas, verkrijgbaar bij plus, hoogvliet en kaasboer. :langue
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Ik smeer graag zuivelspread op mijn brood.

Geen idee, ik ken white lady helemaal niet.
Ik koop alleen die met kruiden weleens, als het in de aanbieding is. Om op de zalm of kipfilet te smeren en dan in de oven.
Bij smeerkaas zijn de prijsverschillen ook zo groot.
Wij vinden de la vache qui rit smeerkaas het lekkerst, daar zit trouwens minder zout in dan de nederlandse smeerkaas.
Maar er gaat natuurlijk niets boven de boerensmeerkaas, verkrijgbaar bij plus, hoogvliet en kaasboer. :langue
White Lady is een B-merk (of fancymerk) dat speciaal voor AH door Arla wordt gemaakt. Misschien een beetje te vergelijken met Zaanse Hoeve zuivel, al gaat dat niet helemaal op, want op de laatste staat niet de naam van de fabrikant meer gewoon Albert Heijn. Een ontwikkeling die je meer ziet: Naast huismerken heb je tegenwoorden ook budget-huismerken (bv AH Basic), en fancymerken, meer te vergelijken met de eigen merkreeksen van bv Lidl en Aldi. Bij de laatste categorie zet de fabrikant zijn naam vaak wel op de verpakking, in tegenstelling tot huismerken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lassie

Bericht door Lassie »

Rijst, zoetzure saus en kip.
Met worteltjes.

Tussen de middag een tonijnsalade gemaakt. Ik had geen paprikapoeder in huis (en die mis je toch wel). Heerlijk en simpel.
1 blikje tonijn.
1 gele ui
2 teentjes knoflook
4 tomaten
paprikapoeder
zout
peper
yoghurt (klein beetje)
mayonaise (klein beetje)
4 eieren

Kook de eieren. En pel ze en snij ze in kleine stukjes.
Snij de knoflook en de ui lekker fijn.
Snij de tomaten in kleine stukjes.

Gooi alles bij elkaar in een grote bak. Maak het op smaak met de kruiden.

Heerlijk voor op een cracker, wrap of broodje.
Plaats reactie