Bij mijn zoon sloot zich in zijn eerste studiejaar een meisje aan, ze had middelbare school thuis gevolgd. Ouders waren niet onbemiddeld, voor bepaalde vakken kwam er een leraar aan huis.helma schreef:Dat lijkt me sterk. Een van de gezinnen die ik ken met thuisonderwijs laten hun kinderen wel naar de basisschool gaan, maar het voortgezet onderwijs gebeurt thuis. En naar wat ik begreep was een enkel gesprek met de gemeente voldoende. (Maar dat kan per gemeente verschillen).DDD schreef:
Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.
Ik dacht ook altijd dat er meer haken en ogen aanzaten.
Zeer intelligent meisje, heel bevlogen in haar studie, maar ze haakte af na het behalen van de propedeuse en heeft haar bachelor niet gehaald. Heel spijtig. Maar ze liep vast, omdat ze het strakke ritme, tempo en groepering niet gewend was.
We spraken haar een paar jaar later. Ze keek niet verwijtend naar haar ouders terug, maar ze zei wel dat ze een normale omgang met meiden en in een klas zitten, heel erg gemist had.
Pubers moeten ook leren hun grenzen te ontdekken, om te leren gaan met lastige en leuke mensen.
School is zoveel meer dan alleen maar kennis opdoen. Soms worden er vriendschappen voor het leven gesloten, dat had zij allemaal gemist!