De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen.

OF thuisonderwijs gevenVan Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Daar heb ik zelf nogal bezwaren tegen aangezien er meer geleerd moet worden dan godsdienst en een ouder meestal niet is opgeleid is tot onderwijzer en thuis de voorzieningen niet heeft die opwegen tegen die van een school.samanthi schreef:OF thuisonderwijs geven
Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.samanthi schreef:OF thuisonderwijs gevenVan Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
Dat vind ik onwenselijk. Een kind leert niet alleen de vakken, maar ook sociale omgang.samanthi schreef:OF thuisonderwijs gevenVan Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
En terecht, Er is een keuze in scholen die aansluiten bij de opvoeding.Curatorium schreef:Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.
Welnee. Waarom is dat onmogelijk? Zolang je nog geen kinderen op een school hebt, is dat toch heel eenvoudig?Curatorium schreef:Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.samanthi schreef:OF thuisonderwijs gevenVan Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
Klopt ik ken meerdere gezinnen hier in Rotterdam die niet kunnen aansluiten bij een school en thuis onderwijs geven. Deze kinderen zouden idd te kort kunnen komen qua sociale vaardigheden, maar dat geld net zo goed voor kinderen die gewoon naar school gaan. Een nichtje van mij gaf haar zoon ook thuis onderwijs deze jongen paste op niet ene school. Hoog begaafd dyslectisch en het syndroom van asperger. Ze kon niet anders. Ze heeft een groot gezin met veel aanloop zo kwam hij toch aan zijn trekken en het is een stevige man geworden. Alle bedenkingen ten spijt.helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Even los van de kwestie: autorijden in de trein is streng verboden. Maar dat geheel terzijde, want het voorbeeld deugt niet.modesto schreef:Ja, op die fiets is autorijden ook heel eenvoudig wanneer je de trein neemt.
Toestemming van de gemeente is niet nodig. Een melding is voldoende, mits je nog geen kinderen op een school gehad hebt.helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Dat lijkt me sterk. Een van de gezinnen die ik ken met thuisonderwijs laten hun kinderen wel naar de basisschool gaan, maar het voortgezet onderwijs gebeurt thuis. En naar wat ik begreep was een enkel gesprek met de gemeente voldoende. (Maar dat kan per gemeente verschillen).DDD schreef:
Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.
Theoretisch is thuisonderwijs inderdaad mogelijk, zeker met zaken als dyslectie en asperger zal het sneller mogelijk zijn.helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.