Kerkgebouw vroeger en nu

DDD

Re: Kerkgebouw vroeger en nu

Bericht door DDD »

Smaak heeft op zich niets met goede architectuur te maken. Dat blijkt mijns inziens wel in dit draadje. Maar een goede smaak qua architectuur brengt mijns inziens mee dat je op zijn minst waardering hebt voor het kerkgebouw van de GG Zeist en Gouda en de kerk in Ronchamp. En dat je de andere besproken kerken daar niet aan vindt kunnen tippen.

Goede architectuur kan zonder goede smaak niet ontstaan. Dus smaak en goede architectuur staan mijns inziens niet los van elkaar.

Maar goed. Ik las eens in de Saambinder dat dominee G.J.N. Moens de orgelmuziek van Pieter Heykoop als kenmerk van de smaak van Gods volk noemde, in ieder geval voor de erediensten. Dat vond ik een wat ridicuul en ook droevig standpunt, en ik wil niet in dezelfde valkuil, maar dan elitair, vallen. Waarmee ik overigens over de organist als persoon geen kwaad woord wil zeggen. Ik heb mooie interviews met hem gelezen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is ongelooflijk maar waar!
Weet je hoeveel mensen hun oren laten hangen naar de uitspraak van een dominee over de muziek van ene P.H.
Smaken verschillen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Smaak heeft op zich niets met goede architectuur te maken. Dat blijkt mijns inziens wel in dit draadje. Maar een goede smaak qua architectuur brengt mijns inziens mee dat je op zijn minst waardering hebt voor het kerkgebouw van de GG Zeist en Gouda en de kerk in Ronchamp. En dat je de andere besproken kerken daar niet aan vindt kunnen tippen.

Goede architectuur kan zonder goede smaak niet ontstaan. Dus smaak en goede architectuur staan mijns inziens niet los van elkaar.

Maar goed. Ik las eens in de Saambinder dat dominee G.J.N. Moens de orgelmuziek van Pieter Heykoop als kenmerk van de smaak van Gods volk noemde, in ieder geval voor de erediensten. Dat vond ik een wat ridicuul en ook droevig standpunt, en ik wil niet in dezelfde valkuil, maar dan elitair, vallen. Waarmee ik overigens over de organist als persoon geen kwaad woord wil zeggen. Ik heb mooie interviews met hem gelezen.
Welk nummer van De Saambinder staat dat wat ds. Moens zegt?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik niet precies onthouden, eerlijk gezegd. Maar het is een bijzaak. Ik denk soms wat associatief, maar het doet in dit gesprek niet zo ter zake, behalve dan dat ik het een sprekend voorbeeld vond van standplaatsgebondenheid, waar ik zelf ook voor moet waken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat heb ik niet precies onthouden, eerlijk gezegd. Maar het is een bijzaak. Ik denk soms wat associatief, maar het doet in dit gesprek niet zo ter zake, behalve dan dat ik het een sprekend voorbeeld vond van standplaatsgebondenheid, waar ik zelf ook voor moet waken.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ds. Moens dit zo heeft geschreven.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dan zal ik dat toch maar even opzoeken:

http://www.digibron.nl/search/detail/54 ... e-synode/0
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:Nou, dan zal ik dat toch maar even opzoeken:

Het is offtopic, maar volgens mij is ds Moens minder stellig dan jij zegt dat hij is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik neem aan dat ds. Moens hier 'stichtelijk orgelspel' bedoelt. "De smaak van Gods volk" vond ik zo'n vreemde uitdrukking dat ik het niet kon geloven. Dat staat er dus ook niet, wat ik ook niet had verwacht.
DDD

Bericht door DDD »

Dan lijkt het mij goed de beide uitspraken onder elkaar te zetten. Ik kan natuurlijk wat verkeerd hebben onthouden.

bron:
Een betrekkelijk nieuw facet van deze Synodevergadering is dat een bekende organist uit het ’Zeeuwse’ deze pauzes veraangenaamt met orgelspel zoals wij die graag voor kerktijd horen.
conclusie van mij:
DDD schreef: Maar goed. Ik las eens in de Saambinder dat dominee G.J.N. Moens de orgelmuziek van Pieter Heykoop als kenmerk van de smaak van Gods volk noemde, in ieder geval voor de erediensten. Dat vond ik een wat ridicuul en ook droevig standpunt, en ik wil niet in dezelfde valkuil, maar dan elitair, vallen. Waarmee ik overigens over de organist als persoon geen kwaad woord wil zeggen. Ik heb mooie interviews met hem gelezen.
Ik ga er voor mijn interpretatie van wat de predikant schrijft vanuit dat het woordje 'die' een verschrijving is. Het is vervolgens maar net wat je onder 'wij' verstaat. Zijn dat de synodeleden? Zijn dat de redactieleden van de Saambinder? Dat zou ik een merkwaardige lezing vinden. Want waarom zouden de synodeleden andere muziek willen horen dan de gewone gelovigen in de kerk? Volgens mij bedoelt de dominee gewoon te stellen dat de ware gelovigen graag naar orgelspel als dat van de betreffende organist luisteren, in ieder geval in de kerkdiensten.

Gelukkig is dat niet waar, maar zijn er ook gelovigen die andere muziek prefereren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dan lijkt het mij goed de beide uitspraken onder elkaar te zetten. Ik kan natuurlijk wat verkeerd hebben onthouden.

bron:
Een betrekkelijk nieuw facet van deze Synodevergadering is dat een bekende organist uit het ’Zeeuwse’ deze pauzes veraangenaamt met orgelspel zoals wij die graag voor kerktijd horen.
conclusie van mij:
DDD schreef: Maar goed. Ik las eens in de Saambinder dat dominee G.J.N. Moens de orgelmuziek van Pieter Heykoop als kenmerk van de smaak van Gods volk noemde, in ieder geval voor de erediensten. Dat vond ik een wat ridicuul en ook droevig standpunt, en ik wil niet in dezelfde valkuil, maar dan elitair, vallen. Waarmee ik overigens over de organist als persoon geen kwaad woord wil zeggen. Ik heb mooie interviews met hem gelezen.
Ik ga er voor mijn interpretatie van wat de predikant schrijft vanuit dat het woordje 'die' een verschrijving is. Het is vervolgens maar net wat je onder 'wij' verstaat. Zijn dat de synodeleden? Zijn dat de redactieleden van de Saambinder? Dat zou ik een merkwaardige lezing vinden. Want waarom zouden de synodeleden andere muziek willen horen dan de gewone gelovigen in de kerk? Volgens mij bedoelt de dominee gewoon te stellen dat de ware gelovigen graag naar orgelspel als dat van de betreffende organist luisteren, in ieder geval in de kerkdiensten.

Gelukkig is dat niet waar, maar zijn er ook gelovigen die andere muziek prefereren.
Ik denk bij smaak meer aan 'wereldse muziek' en het lijkt me ook een meer 'wereldse term'.
Ik heb dit nooit als kanseltaal of stichtelijke taal gehoord. Ook het woordje 'gelovigen' is zoiets
wat tegenwoordig in het algemeen voor 'kerkgangers' wordt gebruikt. Ik bedoel dan in de seculiere pers.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:

Ik neem aan dat ds. Moens hier 'stichtelijk orgelspel' bedoelt. "De smaak van Gods volk" vond ik zo'n vreemde uitdrukking dat ik het niet kon geloven. Dat staat er dus ook niet, wat ik ook niet had verwacht.
Als de dominee dat zou hebben bedoeld, dan zou dat nog erger zijn geweest. Dan gaat het niet meer over smaak, maar over de vraag welk orgelspel opbouwt in het geloof. Maar gelukkig is dat duidelijk niet wat er staat. Er staat: 'zoals wij dat graag voor kerktijd horen'. Het gaat niet aan om daarin een norm te lezen voor wat verantwoord is. Dan leg je hem woorden in de mond die hij niet heeft gebruikt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:

Als de dominee dat zou hebben bedoeld, dan zou dat nog erger zijn geweest. Dan gaat het niet meer over smaak, maar over de vraag welk orgelspel opbouwt in het geloof. Maar gelukkig is dat duidelijk niet wat er staat. Er staat: 'zoals wij dat graag voor kerktijd horen'. Het gaat niet aan om daarin een norm te lezen voor wat verantwoord is. Dan leg je hem woorden in de mond die hij niet heeft gebruikt.
Ik merk het al, we praten faliekant langs mekaar heen. Dan kan ik beter met dit onderwerp stoppen, want ik meen dat ik duidelijk genoeg was.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: Ik denk bij smaak meer aan 'wereldse muziek' en het lijkt me ook een meer 'wereldse term'.
Ik heb dit nooit als kanseltaal of stichtelijke taal gehoord. Ook het woordje 'gelovigen' is zoiets
wat tegenwoordig in het algemeen voor 'kerkgangers' wordt gebruikt. Ik bedoel dan in de seculiere pers.
Het zou mijns inziens plezierig zijn als jij je zou oefenen in het gebruiken van normaal Nederlands. Dat zou al een hoop wederzijdse misverstanden schelen. En bovendien zou het helpen om te begrijpen wat de consequenties zijn van je eigen uitspraken. Want ik heb het idee dat de verwarrende taal daaraan bepaald niet meehelpt.

Het woord smaak is algemeen gebruikelijk Nederlands. Het gebruik daarvan heeft niets met werelds of kerkelijk te maken. Ook in kerkelijk Nederland spelen persoonlijke voorkeuren een belangrijke rol.

Het woordje gelovigen heeft in de Gereformeerde Gemeenten een helder omschreven betekenis. En daar heb ik het over. Niet over wat er in de Volkskrant mee bedoeld wordt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef: Ik denk bij smaak meer aan 'wereldse muziek' en het lijkt me ook een meer 'wereldse term'.
Het zou mijns inziens plezierig zijn als jij je zou oefenen in het gebruiken van normaal Nederlands. Dat zou al een hoop wederzijdse misverstanden schelen. En bovendien zou het helpen om te begrijpen wat de consequenties zijn van je eigen uitspraken. Want ik heb het idee dat de verwarrende taal daaraan bepaald niet meehelpt.

Het woord smaak is algemeen gebruikelijk Nederlands. Het gebruik daarvan heeft niets met werelds of kerkelijk te maken. Ook in kerkelijk Nederland spelen persoonlijke voorkeuren een belangrijke rol.

Het woordje gelovigen heeft in de Gereformeerde Gemeenten een helder omschreven betekenis. En daar heb ik het over. Niet over wat er in de Volkskrant mee bedoeld wordt.
Bergrijo me nu eens! Heb je er echt plezier in om zo ingewikkeld mogelijk te doen? Als ik lees in de regionale krant van DE PERSGROEP, dan lees je bij elke kerk, of moskee of wat ook over "de gelovigen". Daarmee worden dan de mensen bedoeld die naar de kerk gaan of naar een moskee of wat ook. Maar het woord "gelovigen" heeft van oorsprong in onze kringen (in ons taalgebruik) de betekenis van "bekeerde mensen".
DDD

Bericht door DDD »

Wat natuurlijk ook nog kan, is dat de dominee met 'wij' alleen zichzelf bedoelt. Ik weet niet of dat nog voorkomt in de GG, maar in dat geval zou ik het verkeerd kunnen hebben begrepen.
Plaats reactie