Volgens mij bedoelt Dia mensen die ook daadwerkelijk op de betreffende syndodevergaderingen aanwezig waren. Wie bedoelt @terri preciesTerri schreef:Of ze zijn heel oud, die ken ik persoonlijk, maar ze leven nog wel.eilander schreef:Er zijn natuurlijk nog best veel mensen die de scheuring van nabij hebben meegemaakt en de pijn daarvan hebben gevoeld. Tegelijkertijd heeft DIA wel gelijk als hij zegt dat mensen die er een rol in hebben gehad, niet meer in leven zullen zijn.
Verwachte boeken theologie
Re: Verwachte boeken theologie
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Geschiedschrijving is altijd onbetrouwbaar. Dat zag je aan dat boek waarin Reagan verheerlijkt werd als sloper van het ijzeren gordijn.huisman schreef:Ds Golverdingen heeft nauwkeurig bronnenonderzoek gedaan en in het verleden veel gesproken met de personen die de scheuring hebben meegemaakt.Terri schreef:Of ze zijn heel oud, die ken ik persoonlijk, maar ze leven nog wel.eilander schreef:Er zijn natuurlijk nog best veel mensen die de scheuring van nabij hebben meegemaakt en de pijn daarvan hebben gevoeld. Tegelijkertijd heeft DIA wel gelijk als hij zegt dat mensen die er een rol in hebben gehad, niet meer in leven zullen zijn.
Trouwens om aan betrouwbare geschiedschrijving te doen hoef je geen ooggetuigen te spreken. Anders zou er nooit een boek kunnen verschijnen over Napoleon,de tachtigjarige oorlog enz.
refo schreef:Geschiedschrijving is altijd onbetrouwbaar. Dat zag je aan dat boek waarin Reagan verheerlijkt werd als sloper van het ijzeren gordijn.huisman schreef:Ds Golverdingen heeft nauwkeurig bronnenonderzoek gedaan en in het verleden veel gesproken met de personen die de scheuring hebben meegemaakt.Terri schreef:Of ze zijn heel oud, die ken ik persoonlijk, maar ze leven nog wel.eilander schreef:Er zijn natuurlijk nog best veel mensen die de scheuring van nabij hebben meegemaakt en de pijn daarvan hebben gevoeld. Tegelijkertijd heeft DIA wel gelijk als hij zegt dat mensen die er een rol in hebben gehad, niet meer in leven zullen zijn.
Trouwens om aan betrouwbare geschiedschrijving te doen hoef je geen ooggetuigen te spreken. Anders zou er nooit een boek kunnen verschijnen over Napoleon,de tachtigjarige oorlog enz.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

Vader Brakel. Dat is de erenaam die Wilhelmus à Brakel (1635-1711) al tijdens zijn leven droeg. Waarom werd deze predikant uit de traditie van de Nadere Reformatie op deze manier aangeduid? De Redelijke Godsdienst, zijn populaire dogmatiek die behalve leerstellig ook praktisch van aard is, blijkt een belangrijke reden voor het gezag en de bekendheid van À Brakel te zijn.
In deze biografie wordt À Brakel in het kader van zijn tijd geschetst als een predikant die op diverse terreinen van zich liet horen. Hij trad op toen door het overheidsoptreden de onafhankelijkheid van de kerk werd bedreigd. Ook nam hij naar aanleiding van de labadistische crisis een duidelijk standpunt in.
Enerzijds was À Brakel een strijdvaardig man, anderzijds gaf hij in zijn lange loopbaan in vier Friese gemeenten en als stadspredikant in Rotterdam op pastorale wijze geestelijk leiding aan vele honderden gemeenteleden. Zijn persoonlijke geestelijke vorming, waarin zijn vader Theodorus à Brakel een belangrijke rol speelde, sprak er nadrukkelijk in door. Met de genade en de gaven die hij ontvangen had, heeft hij Gods Kerk met ere gediend.
Een toegankelijk geschreven, rijk geïllustreerde uitgave.

Ezechiël 40-48 vormt het fascinerende slotvisioen van het boek Ezechiël. De profeet beschrijft een nieuwe toekomst voor Israël na de ballingschap. Er zal een nieuwe tempel komen met een nieuwe eredienst, een nieuwe stad en een nieuwe leider (vorst). Dit visioen roept ook veel vragen op. Waarop heeft dit visioen betrekking? En welke betekenis heeft bijvoorbeeld de nieuwe offerdienst die Ezechiël verkondigt?
Deze studie gaat in op de strekking en relevantie van dit Bijbelgedeelte binnen de christelijke theologie. De auteur zoekt vanuit de exegese, de Bijbelse en systematische theologie en in gesprek met de eeuwenlange joodse en christelijke uitlegtraditie naar een verantwoorde leesmethode.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

'Atlas van de Reformatie in Europa' van Tim Dowley maakt de kerkgeschiedenis van Europa inzichtelijk. Tussen 1350 en 1650 ging de kerk in West-Europa door een proces van bestuurlijke, ethische en dogmatische hervormingen die ons continent wezenlijk veranderd hebben. Dit boek toont in 60 kaarten hoe de beweging van de Reformatie opkwam en zich daarna in Europa voltrok, met alle impact op de rest van de wereld. Naast bondige teksten ter toelichting geeft een tijdlijn van 1302 tot 1689 een chronologisch overzicht van gebeurtenissen. Een unieke uitgave bij het 500-jarig jubileum van de Reformatie.

Wat is de opdracht voor een predikant in de kerk van 2016?' Die vraag stond centraal op een symposium ter gelegenheid van het veertigjarig ambtsjubileum van ds. J.J. van Eckeveld. Hij was al die jaren verbonden aan de gereformeerde gemeente van Zeist en nam binnen zijn kerkverband een grote plaats in. De drieslag Bindend, Vormend, Samenwerkend is niet alleen een opdracht voor ambtsdragers in deze tijd, maar typeert ook de ambtsbediening van de jubilaris.
Behalve de tekst van de lezingen die tijdens het symposium zijn gehouden, bevat deze bundel ook een beknopte biografische schets van ds. J.J. van Eckeveld.

In 2017 wordt de Reformatie groots herdacht. Temidden van alle publicaties over Luther en Calvijn was er nog geen overzichtwerk waarin een veel groter aantal reformatoren voor het voetlicht gehaald werd. Dat biedt dr. H. Veldman in deze unieke uitgave. Per land worden de daar werkzame reformatoren in afzonderlijke hoofdstukken beschreven. Daarbij wordt ook aandacht gegeven aan invloedrijke tegenstanders van de reformatie. Bijzonder is dat Veldman aandacht besteedt aan een aantal vrouwen die de reformatie gediend hebben. Niet alleen de ‘vrouwen van’, maar ook een aantal vrouwen die zelfstandig een bijdrage geleverd hebben, bijvoorbeeld door het schrijven van een boek of pamflet ten gunste van de Reformatie
Zeldzaamheidje: enkele preken van Christopher Love in hedendaags Nederlands.

Deel 5 serie Puriteinse teksten Dit boekje bevat vier preken van Love over Abia, de zoon van Jerobeam, in wie ‘wat goeds was voor de HEERE’. De preken zijn vooral gericht op jonge mensen. Ze zijn bemoedigend van toon. Men kan zelfs in een kwade tijd, en in een goddeloos huis, toch ‘iets goeds voor de Heere’ vinden. Als de Heere Zelf aan het werk gaat dan komt dit vanzelf naar buiten toe openbaar. Liefdevol, ernstig en met hoop spreekt Love zo jonge mensen in onze tijd aan. Vertaling: Christine Pas-Donker

Deel 5 serie Puriteinse teksten Dit boekje bevat vier preken van Love over Abia, de zoon van Jerobeam, in wie ‘wat goeds was voor de HEERE’. De preken zijn vooral gericht op jonge mensen. Ze zijn bemoedigend van toon. Men kan zelfs in een kwade tijd, en in een goddeloos huis, toch ‘iets goeds voor de Heere’ vinden. Als de Heere Zelf aan het werk gaat dan komt dit vanzelf naar buiten toe openbaar. Liefdevol, ernstig en met hoop spreekt Love zo jonge mensen in onze tijd aan. Vertaling: Christine Pas-Donker
Vandaag gezien in het RD:
Een boek over "de eenvoudigen van Poortvliet" onder de titel:
MET HEIL BEZOCHT
door
J. Mastenbroek
Er worden in dit boek, aldus een interview met de schrijver in het RD,
veel zaken vermeld omtrent het leven van dr. Steenblok.
Zo zijn er nog wel onthutsende over zaken te lezen, zie RD van vandaag.

De schrijver schreef eerder een levensbeschrijving van ds. F. Mallan.
Als ik zo lees is deze schrijver zeer oecumenisch van aard, en dat trekt me wel.
Hij is lid van de Gereformeerde Gemeente te Gouda, heeft deze gemeenten lief, maar stapt gemakkelijk over kerkmuren heen.
Ik kan wat deze zienswijze op de kerk, hem hier ook helemaal bijvallen.
Al heb ik het nog niet gelezen, ik denk dat ik niet teveel zeg: Van harte aanbevolen.
PS zie meer in RD van vandaag, maandag 12 december 2016!
Een boek over "de eenvoudigen van Poortvliet" onder de titel:
MET HEIL BEZOCHT
door
J. Mastenbroek
Er worden in dit boek, aldus een interview met de schrijver in het RD,
veel zaken vermeld omtrent het leven van dr. Steenblok.
Zo zijn er nog wel onthutsende over zaken te lezen, zie RD van vandaag.

De schrijver schreef eerder een levensbeschrijving van ds. F. Mallan.
Als ik zo lees is deze schrijver zeer oecumenisch van aard, en dat trekt me wel.
Hij is lid van de Gereformeerde Gemeente te Gouda, heeft deze gemeenten lief, maar stapt gemakkelijk over kerkmuren heen.
Ik kan wat deze zienswijze op de kerk, hem hier ook helemaal bijvallen.
Al heb ik het nog niet gelezen, ik denk dat ik niet teveel zeg: Van harte aanbevolen.
PS zie meer in RD van vandaag, maandag 12 december 2016!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In maart komt er een nieuw boek uit van dr. Klaas van der Zwaag: Reformatie vandaag Pagina's:1344 Prijs € 69,95
Dit boek verschijnt maart 2017.
De herdenking van 500 jaar Reformatie in 2017 is een gebeurtenis die wereldwijd de aandacht trekt. Deze tweedelige studie belicht de Reformatie in het kader van een tweevoudige strijd: enerzijds tegen de Rooms-Katholieke Kerk en anderzijds tegen vrije anabaptistische (doopsgezinde) en spiritualistische stromingen. In 2025 wordt 500 jaar doperdom internationaal herdacht, dit naar aanleiding van de eerste doperse gemeente in Zwitserland in 1525.
Deze studie volgt dit tweevoudige debat door de eeuwen heen tot op de huidige tijd. De schrijver stelt ten slotte de vraag hoe de Reformatie in déze tijd gestalte zou kunnen krijgen, in een nieuwe context van enerzijds een veranderde Rooms-Katholieke Kerk en anderzijds nieuwe ‘doperse’ en charismatische vormen van kerk-zijn. De schrijver is van mening dat de Reformatie van de zestiende eeuw nog steeds een rijke inspiratiebron is voor de huidige kerk en theologie.
Dit boek verschijnt maart 2017.
De herdenking van 500 jaar Reformatie in 2017 is een gebeurtenis die wereldwijd de aandacht trekt. Deze tweedelige studie belicht de Reformatie in het kader van een tweevoudige strijd: enerzijds tegen de Rooms-Katholieke Kerk en anderzijds tegen vrije anabaptistische (doopsgezinde) en spiritualistische stromingen. In 2025 wordt 500 jaar doperdom internationaal herdacht, dit naar aanleiding van de eerste doperse gemeente in Zwitserland in 1525.
Deze studie volgt dit tweevoudige debat door de eeuwen heen tot op de huidige tijd. De schrijver stelt ten slotte de vraag hoe de Reformatie in déze tijd gestalte zou kunnen krijgen, in een nieuwe context van enerzijds een veranderde Rooms-Katholieke Kerk en anderzijds nieuwe ‘doperse’ en charismatische vormen van kerk-zijn. De schrijver is van mening dat de Reformatie van de zestiende eeuw nog steeds een rijke inspiratiebron is voor de huidige kerk en theologie.
Oeps. Dat is 246 pagina's boven zijn vorige record.huisman schreef:dr. Klaas van der Zwaag: Reformatie vandaag Pagina's:1344
@DIA:
Er is dan wel sprake van een tamelijk eenzijdig soort oecumene.
Oecumene is altijd één-zijn, één-gevoelen, in zekere zin altijd eenzijdig toch?DDD schreef:@DIA:
Dat kan zeker smal zijn, maar dat ook is Bijbels.
Kent u het boekje van John Bunyan? Daar komt de weg zeer duidelijk naar voren.
Hij gaat alleen, en weinigen begrijpen hem, ja zijn zelfs vijandig als hij niet van zijn weg terug kan keren.
We lezen van de brede weg en enge poort, en volgens mij is dat volkomen Bijbels.
Er is ook een valse oecumene. Dat is een oecumene die louter redeneert, verstandelijk.
De ware oecumene is de oecumene van het hart.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tja, als je je eigen definitie creëert, heb je altijd gelijk, da's wel makkelijk-DIA- schreef:Oecumene is altijd één-zijn, één-gevoelen, in zekere zin altijd eenzijdig toch?DDD schreef:@DIA:
Dat kan zeker smal zijn, maar dat ook is Bijbels.
Kent u het boekje van John Bunyan? Daar komt de weg zeer duidelijk naar voren.
Hij gaat alleen, en weinigen begrijpen hem, ja zijn zelfs vijandig als hij niet van zijn weg terug kan keren.
We lezen van de brede weg en enge poort, en volgens mij is dat volkomen Bijbels.
Er is ook een valse oecumene. Dat is een oecumene die louter redeneert, verstandelijk.
De ware oecumene is de oecumene van het hart.

In werkelijkheid is het woord oecumene afgeleid van een Grieks woord, oikoumenè, dat "de bewoonde wereld" betekent. En in de bewoonde wereld zijn we allemaal verschillende mensen. De kunst van oecumene is dus het naar elkaar toegroeien, elkaar respecteren en elkaar leren verstaan met het besef dat er verschillen zullen zijn en blijven.
~~Soli Deo Gloria~~
Volgens Wikipedia hanteer je nu de smalle betekenis van oecumene, terwijl DIA meer de brede betekenis bedoelt: het streven naar eenheid van christelijke kerken.Hendrikus schreef:Tja, als je je eigen definitie creëert, heb je altijd gelijk, da's wel makkelijk![]()
In werkelijkheid is het woord oecumene afgeleid van een Grieks woord, oikoumenè, dat "de bewoonde wereld" betekent. En in de bewoonde wereld zijn we allemaal verschillende mensen. De kunst van oecumene is dus het naar elkaar toegroeien, elkaar respecteren en elkaar leren verstaan met het besef dat er verschillen zullen zijn en blijven.
Om iemand die lid is van de GG, maar een boek schrijft over een GGiN-predikant, 'zeer oecumenisch' te noemen zoals DIA doet, vind ik wel grappig maar dat zou ik toch echt niet zo noemen.
Tegelijkertijd ben ik het wel met DIA eens dat veel oecumene wezenlijke verschillen verdoezelt, en dan kun je elkaar misschien best vinden maar dan wel buiten het Woord. Echte eenheid is dan toch naar mijn mening echt iets anders.
Een posting die laster bevatte, weggehaald.