Wist je dat...

Desiree

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Ik zie er vier? Eentje kan ik niet goed zien... Nou ja, geef ook niet. :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik zie er vier? Eentje kan ik niet goed zien... Nou ja, geef ook niet. :)
Zou best kunnen, want het is hier echt een Koreanenbuurt... :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

De discussie over / het verbod op burkini's vind ik eigenlijk best zorgelijk. Waarom mogen vrouwen niet kiezen hoe bedekt ze zijn op het strand en in het water? Ik zag in Frankrijk een aantal vrouwen met een soort zwemgewaad en vond het een mooie oplossing. Anders kunnen ze waarschijnlijk helemaal niet zwemmen.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:De discussie over / het verbod op burkini's vind ik eigenlijk best zorgelijk. Waarom mogen vrouwen niet kiezen hoe bedekt ze zijn op het strand en in het water? Ik zag in Frankrijk een aantal vrouwen met een soort zwemgewaad en vond het een mooie oplossing. Anders kunnen ze waarschijnlijk helemaal niet zwemmen.
Het is na de oorlog nooit een onderwerp meer geweest, waarom dan nu weer?
Terug naar de tijd van het gebreide badpak en de koetsjes dan maar weer.Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
helma schreef:De discussie over / het verbod op burkini's vind ik eigenlijk best zorgelijk. Waarom mogen vrouwen niet kiezen hoe bedekt ze zijn op het strand en in het water? Ik zag in Frankrijk een aantal vrouwen met een soort zwemgewaad en vond het een mooie oplossing. Anders kunnen ze waarschijnlijk helemaal niet zwemmen.
Terug naar de tijd van het gebreide badpak en de koetsjes dan maar weer.Afbeelding
Het is niet zozeer dat men nu ineens als zedenmeester wil optreden, maar er speelt meer mee...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Wat bedoel je hiermee, Mara?

Ik vind die boerkini-discussie ook best eng. Er is nu een overheid die voorschrijft dat je op het strand een voldoende mate van blotigheid moet vertonen, en die je anders een bekeuring geeft. Kleding mag geen uitdrukking van religie zijn. Waarom niet? En welke kleding is dan allemaal verboden? Waarom de hoofddoek op straat dan ook niet? Of het keppeltje? En dat met een terrorisme-argument dat ik niet begrijp. Je kunt gelaatsbedekkende kleding prima verbieden uit oogpunt van veiligheid. Maar ik vind het raar om dan op speciaal op het strand andere normen op leggen. De boerkini's die ik heb gezien op afbeeldingen, leken niet gelaatsbedekkend te zijn.
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik vind die boerkini-discussie ook best eng. Er is nu een overheid die voorschrijft dat je op het strand een voldoende mate van blotigheid moet vertonen, en die je anders een bekeuring geeft.
Zelfs aan het begin van de vorige eeuw was er een bepaalde mate van blotigheid, een half been.
Dat zwemt nu eenmaal prettiger.
Ik vind de discussie niet eng, ik vind een boerkini (met gezichtsbedekking) eng.
Het is een tijd in geweest bij jonge jongens, om een onderbroek te dragen onder een zwembroek, ook dat werd verboden, vanwege de hygiëne. (in een zwembad dan, op het strand is dat nogal lastig).
Het lijkt ook een beetje hypocriet, want ik weet niet wat een man nu prikkelender vindt, een strak bedekkend pak of (een teveel aan) bloot?
Afbeelding
Als iemand persé bloot wil zien, kan hij ook op veel andere plaatsen dan het strand/zwembad terecht.
Ik denk niet dat een burgemeester bekeuringen uit laat delen als je als vrouw in een zwempak zit.
Daar is nu eenmaal geen bomgordel onder te verstoppen, i.t.t. zo'n gewaad.
helma

Bericht door helma »

Voorheen zag ik weleens moslima's die met hun gewone kleding aan gingen zwemmen. Is dat dan ook verboden? En als ik gewoon mijn kleding aanhoud op het strand? Of gaat het om de hoofdbedekking? Waarom mag je als vrouw niet kiezen ( heet dat geen pro-choice...) hoeveel je van het lichaam bedekt in het water/op het strand? Ik vind het verbod heel ver gaan.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Voorheen zag ik weleens moslima's die met hun gewone kleding aan gingen zwemmen. Is dat dan ook verboden? En als ik gewoon mijn kleding aanhoud op het strand? Of gaat het om de hoofdbedekking? Waarom mag je als vrouw niet kiezen ( heet dat geen pro-choice...) hoeveel je van het lichaam bedekt in het water/op het strand? Ik vind het verbod heel ver gaan.
Helma, de wereld is veranderd. Mijn moeder en tantes droegen af en toe een hoofddoekje om hun kapsel tegen wind te beschermen.
Nu is het een geloofsuiting geworden.
Ik denk dat er ook gekeken wordt naar de persoon, ondanks dat er niet met een vooroordeel gekeken mag worden naar iemand.
Maar een jonge man met een mediterraan uiterlijk of donker gekleurd, die in een dikke BMW rijdt, wordt geregeld staande gehouden door de politie. Het blijkt dan een bekende zanger of voetballer te zijn.
Er is gewoon meer wantrouwen gekomen.
Maar je moet er toch niet aan denken dat iemand zich met een bomgordel tot ontploffing brengt op een overvol strand?
Als jij daar zit met je gezin wordt die kans door de strandpolitie minimaal geacht, zo is het gewoon.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat je niet met "gewone" kleding in een zwembad mag zwemmen is vanwege de hygiëne.
Wil je fatsoenlijk kunnen bewegen en zwemmen moet je niet al te veel en strakke zwemkleding dragen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zonderling

Bericht door Zonderling »

helma schreef:Voorheen zag ik weleens moslima's die met hun gewone kleding aan gingen zwemmen. Is dat dan ook verboden? En als ik gewoon mijn kleding aanhoud op het strand? Of gaat het om de hoofdbedekking? Waarom mag je als vrouw niet kiezen ( heet dat geen pro-choice...) hoeveel je van het lichaam bedekt in het water/op het strand? Ik vind het verbod heel ver gaan.
Mee eens. De maatregel komt niet alleen voort uit verheerlijking van de huidige blootcultuur, maar het is ook regelrechte discriminatie van een bepaalde bevolkingsgroep. Het komt dicht bij regelrechte onderdrukking. Stel je voor (ter vergelijking) dat in Nederland ook de lange rokken verboden worden of de hoedjes op straat...

(n.b. het gaat in de maatregel NIET over gezichtsbedekking, maar an sich over boerkini's die gewoonlijk helemaal niet gezichtsbedekkend zijn)

Met veiligheid heeft het niets te maken, want je mag wel volledig gekleed over het strand lopen, als man of als vrouw, alleen niet in boerkini (tenminste in de diverse gemeenten waar dit gebod nu geldt). En je mag er dus ook het water niet mee in. De Franse premier heeft ook niet de veiligheid als argument genoemd, maar het vrouwbeeld van de islam.

Het zou goed zijn wanneer Nederland tegen dit verbod protesteert bij de Franse regering, maar dat zal wel niet gebeuren. Ook zou het goed zijn om vanuit de reformatorische gezindte of politiek (SGP) een duidelijk signaal te geven dat dit echt niet kan en niet mag.
Habitat

Bericht door Habitat »

Voor een echte radicaal is de boerkini veel te bloot:
http://www.rd.nl/vandaag/buitenland/voo ... -1.1117862
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De keerzijde van deze kwestie is natuurlijk wel dat de meesten van jullie in een kerk zitten waar vrouwen ook niet zelf mogen kiezen wat ze dragen...
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Een dominee binnen de Gereformeerde Gemeenten te dezer stede verwijst nogal eens naar de Syrisch Orthodoxe gemeenschap in onze stad. Deze mensen zijn altijd erg netjes gekleed. Veel mensen uit onze gemeente zouden een voorbeeld moeten nemen aan deze Syrisch Orthodoxe mensen. En inderdaad, het is waar, want er wonen verschillende Syrisch Orthodoxe families om me heen. Ze zijn altijd keurig en zedig in de kleding, wat nogal eens schril afsteekt bij soms aanstootgevende kleding van onze eigen mensen. Dat dringt zelfs door tot in de kerk.
helma

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

modesto schreef:De keerzijde van deze kwestie is natuurlijk wel dat de meesten van jullie in een kerk zitten waar vrouwen ook niet zelf mogen kiezen wat ze dragen...
De mannen ook niet bij ons in de kerk....
Plaats reactie