Martijn schreef:Nee ik weet dat de kinderdoop van een eerder tijdstip is...
O.k.
Als je even op het web zoekt over Zwingli en wederdopers of het verbond dan krijg je genoeg hits die zeggen dat hij eerst tegen de kinderdoop was. Zie hiervoor dan ondermeer de hits van dereformatie.
Wat ik begrijp is dat Zwingli een korte tijd dit gedacht heeft of hierover geaarzeld heeft. Maar wat niet klopt, is jouw eerdere stelling dat de leer van het verbond (slechts) bedacht is om de kinderdoop te kunnen verdedigen. Zo hebben de reformatoren toch echt niet gehandeld, daarmee doe je ze ernstig tekort. Dat zul je ook zeker merken wanneer je de moeite neemt om hun werken te lezen of de gedeelten uit hun werken die over dit onderwerp handelen. Wel is het waar dat de reformatoren op deze onderwerpen hebben getracht een Bijbelse visie te ontwikkelen.
Als het gaat over het nieuwe verbond is het denk ik goed om in de bijbel nog eens even te kijken naar Jeremia 31 waar de Heere spreekt over een nieuw verbond:
31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.
34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.
Jazeker, die gedeelte spreekt over een nieuw verbond; nieuw ten opzichte van de eerdere verbondsbedeling met Israël op Sinaï en daarna. Toch waren deze genadebeloften niet ten enenmale nieuw; ook vóór Jeremia's tijd vinden we reeds dergelijke genadebetuigingen in de Bijbel terug en dat is begonnen met de belofte in het paradijs, direct na de zondeval: Gen. 3:16. Ook in het verbond met Israël vinden we daar afschaduwingen van terug zoals in de ceremoniën (die vooruitzagen op de Messias Die komen zou), enzovoort. In deze discussie bedoelen we met 'genadeverbond' het geheel van Gods genadig handelen tot zaligheid van de mens, vanaf de zondeval. Dit noemde ik je even ter verklaring van deze term omdat je eerder hiernaar vroeg. Omdat deze discussie echter verder ingaat op de verhouding tussen verbond en Doop, wil ik mij daar nu in dit topic toe beperken (en ik mis de tijd en gelegenheid voor andere discussies).