DGG schreef:Oudere mensen, die 's zondags alleen kunnen komen, zullen zo nooit (meer) een doopdienst meemaken, terwijl dit voor versterking kan zijn voor Gods kinderen. Bovendien: ook de jeugd der gemeente hoort een doopdienst regelmatig mee te kunnen maken; ik kan me voorstellen dat het voor ouders met jonge schoolgaande kinderen niet mogelijk is om tijdens een weekdienst naar de kerk te gaan met het gehele gezin, daar het ook geen créche is. Dit betekent dus dat veel kinderen nooit (meer) een doopdienst meemaken.
Nogmaals, het betreft geen extra diensten, maar diensten die er al zijn!
Als je die enkele keer die doopdienst niet meemaakt, betekent dat gewoon dat je 2e pinksterdag (of paasdag) of dankdag of de vaste woensdagavonddienst, overslaat.
DGG schreef:Jawel: dat wordt wel geëist.
Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt.
Als het geëist wordt, zoals jij dat hier stelt, zal dit niet alleen een doopdienst betreffen. Als (groot)ouders op deze manier hun kinderen dwingen, is er vaak meer aan de hand.
DGG schreef:Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
En de belegde kerkdiensten op de andere dagen dan, zijn die minder belangrijk?
En nogmaals, zeker in deze tijd is het een hoge uitzondering geworden.
Ik ken intussen niet zoveel mensen meer die op zondag niet willen rijden.
Predikanten net zomin.
Dus in een (middel)grote gemeente zal dit misschien nog eens in de zoveel jaar voorkomen, voorzover.