Natuurlijk maar de leefomgeving speelt absoluut ook een rol.emigrant schreef:Het is voor jou persóónlijk zonde -wat Mara zegt - als je er aan ontdekt wordt. Als Gods Woord niet de dode letter blijft.
Dan wordt je door de Geest ontdekt als zondaar tegen alle geboden niet alleen tegen het sabbatsgebod. Dan zie je dat de wet voor (of tegen) jou persoonlijk geschreven is en dan hebben die Christenen in Afrika met hun eigen culturele verschillen daar helemaal niks mee te maken.
Het wel en wee van de latere bekeerling...
Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...
Dit is iets typisch van deze tegenwoordige tijd. Alle visies moeten naast elkaar geaccepteerd worden. Samenwerking met RK kerk moet kunnen (volgens sommigen) en o wee, als je daar commentaar op hebt.DDD schreef:Maar daarom kun je nog niet zomaar vérstrekkende conclusies trekken als mensen op een voor jou zeer aangelegen punt een andere visie hebben. Er werd hier gezegd dat mensen die zich bekeren vanzelf deze dingen wel zouden laten. Ik zou daar toch wel voorzichtig in zijn. De bijbel is dat ook.eilander schreef:Natuurlijk ben ik het hier ook mee eens, al vind ik altijd een beetje flauw om over een andere cultuur te beginnen. Dat is nu eenmaal niet onze cultuur, en ik vraag me af of je zo'n andere setting dan wel mag gebruiken om onze gebruiken te relativeren. Maar goed, dat allemaal terzijde want deze kant wilde ik helemaal niet op.
Volgens mij zijn we het best eens over de kern waar ik iets over probeerde te zeggen, nl. dat iemand die de Heere leert vrezen na uit de wereld te zijn getrokken, een totaal andere levensstijl krijgt. Dat heeft natuurlijk wel iets te maken met zijn omgeving, maar de Heere leert dat ook Zelf. En ook dat is heus niet voor iedereen precies hetzelfde.
Maar de focus ligt, net zoals in een goed huwelijk, niet bij: "wat vindt de Heere nog nét goed?" maar andersom "hoe kan ik het dichtst bij Hem leven?" - om er vervolgens wel achter te komen wij (als het aan ons ligt) alles nog bederven ook.
De Bijbel voorzichtig? De Bijbel is duidelijk, zie de zondige vrouw. De Heere Jezus zegt niet: 'Ga maar verder', maar 'Ga heen en zondig niet meer'. De Farizeeën hadden wel gelijk dat ze gezondigd had, maar de uitvoering van de straf werd niet uitgevoerd.
Die vrouw voelde al wel aan waar het fout zat met haar, ze had met meerdere mannen geslapen. Dus toen de Heere Jezus haar dit zei, wist ze wat ze niet meer moest doen. Maar wist ze meteen ook dat ze geen lange broek aan moest trekken, haar haren moest laten groeien (als die kort waren) haar oorbellen uit moest doen, niet meer op zondag naar het andere dorp moest reizen?CvdW schreef:De Bijbel is duidelijk, zie de zondige vrouw. De Heere Jezus zegt niet: 'Ga maar verder', maar 'Ga heen en zondig niet meer'. De Farizeeën hadden wel gelijk dat ze gezondigd had, maar de uitvoering van de straf werd niet uitgevoerd.
Toen mijn moeder bekeerd werd, werd haar korte gepermanente kapsel haar tot zonde en liet ze het langer groeien.
Mijn vader wilde en kon absoluut niet op zondag reizen, mijn moeder had er geen problemen mee. Ze liet het na, uit respect voor mijn vader.
Ik wil maar zeggen, het is toch persoonlijk.
Natuurlijk verandert er daadwerkelijk iets in het leven van de latere bekeerling >> de vruchten. Maar hoeveel vruchten het zijn en hoe ze eruit zien, zal niet bij ieder hetzelfde zijn.
ds C. zei dan wel: je zult alleen komen te staan, ze zullen je uitspuwen. Bij het deel van je goddeloze familie, maar ook bij een deel van je godsdienstige familie. Omdat ze het niet zullen begrijpen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb altijd begrepen dat dit de vruchten zijn;Mara schreef:Die vrouw voelde al wel aan waar het fout zat met haar, ze had met meerdere mannen geslapen. Dus toen de Heere Jezus haar dit zei, wist ze wat ze niet meer moest doen. Maar wist ze meteen ook dat ze geen lange broek aan moest trekken, haar haren moest laten groeien (als die kort waren) haar oorbellen uit moest doen, niet meer op zondag naar het andere dorp moest reizen?CvdW schreef:De Bijbel is duidelijk, zie de zondige vrouw. De Heere Jezus zegt niet: 'Ga maar verder', maar 'Ga heen en zondig niet meer'. De Farizeeën hadden wel gelijk dat ze gezondigd had, maar de uitvoering van de straf werd niet uitgevoerd.
Toen mijn moeder bekeerd werd, werd haar korte gepermanente kapsel haar tot zonde en liet ze het langer groeien.
Mijn vader wilde en kon absoluut niet op zondag reizen, mijn moeder had er geen problemen mee. Ze liet het na, uit respect voor mijn vader.
Natuurlijk verandert er daadwerkelijk iets in het leven van de latere bekeerling >> de vruchten. Maar hoeveel vruchten het zijn en hoe ze eruit zien, zal niet bij ieder hetzelfde zijn.
ds C. zei dan wel: je zult alleen komen te staan, ze zullen je uitspuwen. Bij het deel van je goddeloze familie, maar ook bij een deel van je godsdienstige familie. Omdat ze het niet zullen begrijpen.
Galaten 5:22
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid".
Vanuit deze vruchten krijg je 'kenmerken' en die zullen inderdaad niet altijd bij elke christen gelijk zijn.
Bedankt voor deze waardevolle aanvulling Terri.Terri schreef: Ik heb altijd begrepen dat dit de vruchten zijn;
Galaten 5:22
"Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid".
Vanuit deze vruchten krijg je 'kenmerken' en die zullen inderdaad niet altijd bij elke christen gelijk zijn.
Misschien had ik het anders moeten noemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De weerstand en onbegrip wat je tegen kunt komen geldt overigens niet alleen voor een late bekeerling zónder kerkelijke achtergrond, maar ook voor een late bekeerling, die in de kerk is opgegroeid. Ook daar kan je vrienden verliezen als je keuzes anders worden.Mara schreef: ds C. zei dan wel: je zult alleen komen te staan, ze zullen je uitspuwen. Bij het deel van je goddeloze familie, maar ook bij een deel van je godsdienstige familie. Omdat ze het niet zullen begrijpen.
Ik denk dat iedereen zal be-amen dat het persoonlijk is, maar het blijft moeilijk zonder een oordeel te kijken naar iemand die er anders uitziet of anders praat. Iedereen kijkt vanuit zijn referentiekader, en soms moet je daarvan door God verlost worden, voordat je bij iemands hart kan komen. (Dat bedoel ik niet naar iemand persoonlijk, maar daarbij kijk ik naar mezelf.)Mara schreef:Die vrouw voelde al wel aan waar het fout zat met haar, ze had met meerdere mannen geslapen. Dus toen de Heere Jezus haar dit zei, wist ze wat ze niet meer moest doen. Maar wist ze meteen ook dat ze geen lange broek aan moest trekken, haar haren moest laten groeien (als die kort waren) haar oorbellen uit moest doen, niet meer op zondag naar het andere dorp moest reizen?
Hora est!
Het is m.i. niet zo dat iemand die christen is geworden niet meer met z'n vroegere vrienden wil omgaan maar dat de eerdere vrienden hem/haar niet meer apprecieren.
Een waar christen hoeft niets te doen om zijn oude vrienden te verlaten. hij wil zijn vrienden wel proberen te overtuiging van de wegWim Anker schreef:Het is m.i. niet zo dat iemand die christen is geworden niet meer met z'n vroegere vrienden wil omgaan maar dat de eerdere vrienden hem/haar niet meer apprecieren.
die leidt tot het verderf. Dat zal doorgaans niet gaan, en moet dan bemerken dat de 'vrienden' hem wel alleen laten. Dat is in feite nooit anders geweest. Er zal toch een radicale breuk met de wereld moeten zijn.
Wie zich christen noemt en gewoon door kan gaan in zijn oude leven, of zijn oude keven heimelijk blijft koesteren, dan mag er wel eens een vraagteken bij gezet worden. En nu kunnen we dit krachtens een algemene kennis wel toestemmen, maar we moeten toch met deze zaak tot onszelf inkeren, en niet naar een ander kijken. Kleef ik niet veel te veel aan het stof? De wereld achtervolgd me, en als we ons paadje nou maar een beetje recht konden houden. Maar dat struikelen, en telkens weer.
Ik vrees dat een in zich zelf vrome daar niet zo heel veel weet noch last van zal hebben. Dan zou je toch ook niet willen ruilen met hen wiens weg steeds maar over rozen gaat. Je vrienden verklaren je wel voor gek geworden, en zullen alles in het werk stellen om je terug in je oude leven te halen. Zie ook Bunyan. Of weten we niet dat de vriendschap van de wereld vijandschap tegen God is? Ik denk terug aan de meditatie van ds. Bakker, elders op dit forum geplaatst.
Ik denk toch dat dit het is wat elk van de ware vromen ondervinden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Juist. Deze posting (ook de gedeelten die ik nu niet citeer) is ook wat ik bedoeld heb te zeggen, met name het door mij onderstreepte deel. Het wordt al snel als een veroordeling van iemand gezien, maar dat zij dan maar zo.-DIA- schreef:Wie zich christen noemt en gewoon door kan gaan in zijn oude leven, of zijn oude leven heimelijk blijft koesteren, dan mag er wel eens een vraagteken bij gezet worden. En nu kunnen we dit krachtens een algemene kennis wel toestemmen, maar we moeten toch met deze zaak tot onszelf inkeren, en niet naar een ander kijken. Kleef ik niet veel te veel aan het stof? De wereld achtervolgd me, en als we ons paadje nou maar een beetje recht konden houden. Maar dat struikelen, en telkens weer.
Maar wat nu als zo iemand al precies leefde zoals jij dat graag ziet? Iedere verandering is er dan één die je niet aanstaat.
Kunt u dat wat nader verklaren? Ik weet namelijk niet wat hier bedoelt wordtrefo schreef:Maar wat nu als zo iemand al precies leefde zoals jij dat graag ziet? Iedere verandering is er dan één die je niet aanstaat.
Als je bv. naar een bejaardentehuis moet, of opgenomen moet worden in een ziekenhuis zal je zo'n verandering doorgaans niet echt met blijdschap aanvaarden, daar moet je dan wel eens voor ingewonnen worden, en je verstand zal je dan wel eens boven je gevoel moeten laten prevaleren. Verder ontgaat me bovenstaande reactie wat.
Natuurlijk ben ik het ook met jou en DIA eens, maar wat wordt er dan bedoeld met het "oude leven"? Kijk, als iemand de hoeren bezocht en zich elk weekend bezoop in een café is het duidelijk wat met het "oude leven" bedoeld wordt.eilander schreef:Juist. Deze posting (ook de gedeelten die ik nu niet citeer) is ook wat ik bedoeld heb te zeggen, met name het door mij onderstreepte deel. Het wordt al snel als een veroordeling van iemand gezien, maar dat zij dan maar zo.-DIA- schreef:Wie zich christen noemt en gewoon door kan gaan in zijn oude leven, of zijn oude leven heimelijk blijft koesteren, dan mag er wel eens een vraagteken bij gezet worden. En nu kunnen we dit krachtens een algemene kennis wel toestemmen, maar we moeten toch met deze zaak tot onszelf inkeren, en niet naar een ander kijken. Kleef ik niet veel te veel aan het stof? De wereld achtervolgd me, en als we ons paadje nou maar een beetje recht konden houden. Maar dat struikelen, en telkens weer.
Maar stel dat iemand deed aan kickboxen en na de bekering nog steeds? Is dat ook het oude leven? Ja zegt de ene christen, nee zegt de andere christen. En zo kunnen er nog heel veel voorbeelden genoemd worden, wat overigens geen zin heeft, maar alleen om aan te tonen dat het "oude leven" niet altijd duidelijke definities zijn.
Als er geen verandering heeft plaatsgevonden geen we door in ons "oude leven". Maar het punt is: Elke verandering is nog geen vernieuwing, ofwel wedergeboorte of levendmaking of een algehele vernieuwing van de mens die van Boven is gewerkt. Het grote gevaar vandaag in het bijzonder, maar ook altijd al, is dat men een verandering voor een vernieuwing houdt.ejvl schreef:Natuurlijk ben ik het ook met jou en DIA eens, maar wat wordt er dan bedoeld met het "oude leven"? Kijk, als iemand de hoeren bezocht en zich elk weekend bezoop in een café is het duidelijk wat met het "oude leven" bedoeld wordt.eilander schreef:Juist. Deze posting (ook de gedeelten die ik nu niet citeer) is ook wat ik bedoeld heb te zeggen, met name het door mij onderstreepte deel. Het wordt al snel als een veroordeling van iemand gezien, maar dat zij dan maar zo.-DIA- schreef:Wie zich christen noemt en gewoon door kan gaan in zijn oude leven, of zijn oude leven heimelijk blijft koesteren, dan mag er wel eens een vraagteken bij gezet worden. En nu kunnen we dit krachtens een algemene kennis wel toestemmen, maar we moeten toch met deze zaak tot onszelf inkeren, en niet naar een ander kijken. Kleef ik niet veel te veel aan het stof? De wereld achtervolgd me, en als we ons paadje nou maar een beetje recht konden houden. Maar dat struikelen, en telkens weer.
Maar stel dat iemand deed aan kickboxen en na de bekering nog steeds? Is dat ook het oude leven? Ja zegt de ene christen, nee zegt de andere christen. En zo kunnen er nog heel veel voorbeelden genoemd worden, wat overigens geen zin heeft, maar alleen om aan te tonen dat het "oude leven" niet altijd duidelijke definities zijn.
Dat is idd het kardinale punt. Een verandering is nog geen bekering. Het boek: "de bijna christen ontdekt" van M Meade is wat dat betreft aangrijpend maar ook verhelderend.-DIA- schreef:Als er geen verandering heeft plaatsgevonden geen we door in ons "oude leven". Maar het punt is: Elke verandering is nog geen vernieuwing, ofwel wedergeboorte of levendmaking of een algehele vernieuwing van de mens die van Boven is gewerkt. Het grote gevaar vandaag in het bijzonder, maar ook altijd al, is dat men een verandering voor een vernieuwing houdt.ejvl schreef:Natuurlijk ben ik het ook met jou en DIA eens, maar wat wordt er dan bedoeld met het "oude leven"? Kijk, als iemand de hoeren bezocht en zich elk weekend bezoop in een café is het duidelijk wat met het "oude leven" bedoeld wordt.eilander schreef:Juist. Deze posting (ook de gedeelten die ik nu niet citeer) is ook wat ik bedoeld heb te zeggen, met name het door mij onderstreepte deel. Het wordt al snel als een veroordeling van iemand gezien, maar dat zij dan maar zo.-DIA- schreef:Wie zich christen noemt en gewoon door kan gaan in zijn oude leven, of zijn oude leven heimelijk blijft koesteren, dan mag er wel eens een vraagteken bij gezet worden. En nu kunnen we dit krachtens een algemene kennis wel toestemmen, maar we moeten toch met deze zaak tot onszelf inkeren, en niet naar een ander kijken. Kleef ik niet veel te veel aan het stof? De wereld achtervolgd me, en als we ons paadje nou maar een beetje recht konden houden. Maar dat struikelen, en telkens weer.
Daarbij komt dat juist zulke boeken minder populair lijken te worden. Ik merk dat er soms meer romans worden gelezen dan degelijke christelijke boeken. Neem ook de boeken van ds. Th. van der Groe. "Toetsteen der ware en valse genade". En zo zij er meer van zulke ontdekkende werken, waarvan ik me niet aan de indruk kan ontworstelen dat die minder worden gelezen dan bij ons voorgeslacht.Jeremiah schreef:
Dat is idd het kardinale punt. Een verandering is nog geen bekering. Het boek: "de bijna christen ontdekt" van M Meade is wat dat betreft aangrijpend maar ook verhelderend.