Het wel en wee van de latere bekeerling...

Mara

Re: Het wel en wee van de latere bekeerling...

Bericht door Mara »

eilander schreef:Maar eerlijk gezegd denk ik dat de opmerkingen van @Jeremiah niet veel te maken hebben met de vraag van Van Ewijk.
Nee inderdaad.

De vragen waar van Ewijk tegenaan liep waren:

- De drie formulieren? heeft dat met verzekeren te maken?
- Zegt het begrip oudvaders u iets?
- Bent u bekend met de kerkelijke cultuur?
- Klinken termen zoals ''thuislezers'' en ''huisgodsdienst'' bekend?
- Psalmberijming van Peter Datheen? is dat een uitgever?

Het rijtje zou nog aangevuld kunnen worden:

- Wat betekent bevindelijk, separerend, onverzoend sterven, ontdekkend, nachthutje in de komkommerhof, honing aan de roede, bezomeren en bewinteren, uurtjes van korte duurtjes, waarom ben ik een zondaar, ik leef toch netjes?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:Maar eerlijk gezegd denk ik dat de opmerkingen van @Jeremiah niet veel te maken hebben met de vraag van Van Ewijk.
Klopt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Nee inderdaad.

De vragen waar van Ewijk tegenaan liep waren:

- De drie formulieren? heeft dat met verzekeren te maken?
- Zegt het begrip oudvaders u iets?
- Bent u bekend met de kerkelijke cultuur?
- Klinken termen zoals ''thuislezers'' en ''huisgodsdienst'' bekend?
- Psalmberijming van Peter Datheen? is dat een uitgever?

Het rijtje zou nog aangevuld kunnen worden:

- Wat betekent bevindelijk, separerend, onverzoend sterven, ontdekkend, nachthutje in de komkommerhof, honing aan de roede, bezomeren en bewinteren, uurtjes van korte duurtjes, waarom ben ik een zondaar, ik leef toch netjes?
Een aantal vragen uit dit laatste rijtje zijn volgens mij van levensbelang, de eerdere vragen van Van Ewijk zijn dat niet. Hoewel het handig is om over sommige dingen wel iets te weten.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Misschien moet je eens een babbeltje gaan maken met kandidaat Al-Chalabi, die komt ook 'uit de wereld'.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er is een geslacht opgegroeid dat in feite tot het heidendom is teruggekeerd.
Toch is niet alle religie weg, en die zal ook niet weggaan.
Er zijn plaatsen in Nederland waar de oude bevindelijke leer al jaren en zelfs eeuwen
niet meer gepreekt wordt.
Kun je die mensen kwalijk nemen dat ze veel dingen niet weten? Nee! Wel kunnen we
hun voorgeslacht verwijten dat ze niet bij de leer zijn gebleven. Daar heb je de bezoeking
van de misdaad der vaderen aan de kinderen, aan het derde en vierde lid dergenen die
Mij haten (wat wil zeggen de zuivere leer verlaten en hun zaad na hun met een dwaalleer
nalaten, door hun zonde en nalatigheid)
Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Evangelisatie is een teer werk waar niet de botte bijl moet gehanteerd van dit mag, dat mag niet. en dat is verkeerd. Nee, dat stoot eerder af. Predik mensen die het heilspoor bijster allereerst met
je levenswijze dat je anders bent dan de seculiere wereld. Het zou groot zijn als één van mijn naasten gewonnen kon worden, al was het door te zwijgen en alleen voor te leven. Maar dan niet wettisch of geveinsd want daar prikt ook de ongelovige dwars doorheen. Als de vijandschap dan losbarst mag je geen aanleiding geven. Denk aan Stefanus: Wat deed hij verkeerd toen hij de mensen predikte? Ze konden het niet verdragen, ondanks dat hij de hemelen geopend zag, maar ze stopten hun oren. Ze wilden niet horen. Dit is iets wat nu nog voorkomt. Een geest van verharding, verblinding die veel mensen niet eens opmerken.
Er kunnen uitverkorenen zijn op plaatsen waar wij het niet verwachten. Waar mensen rondom als
het ware in het moderne heidendom leven of in zelfvoldane godsdienst. Dan nog eens: Wees hier
heel voorzichtig: dat niet iets gebroken wordt door een hard optreden. Hier is wijsheid en tact nodig
en dat onder de zegen van God.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:Misschien moet je eens een babbeltje gaan maken met kandidaat Al-Chalabi, die komt ook 'uit de wereld'.
Dat dacht ik ook. Want om eerlijk te zijn zou ik iemand die christen is geworden en belijdenis heeft gedaan binnen de gereformeerde gezindte maar toch dermate onkundig is dat er bij het spreken over "De 3 formulieren" gedacht wordt aan "verzekeren" niet echt serieus nemen. Zo ook als het mijden van kroegen en kermissen maar als een cultuur dingetje wordt gezien.

En dat is niet om maar vervelend te doen maar omdat het m.i anders het christen geworden zijn niet tot voordeel is maar tot een (erger) oordeel leidt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:Misschien moet je eens een babbeltje gaan maken met kandidaat Al-Chalabi, die komt ook 'uit de wereld'.
Dat dacht ik ook. Want om eerlijk te zijn zou ik iemand die christen is geworden en belijdenis heeft gedaan binnen de GG gezindte maar toch dermate onkundig is dat er bij het spreken over "De 3 formulieren" gedacht wordt aan "verzekeren" niet echt serieus nemen. Zo ook als het mijden van kroegen en kermissen als een cultuur dingetje wordt gezien.

En dat is niet om maar vervelend te doen maar omdat het m.i anders het christen geworden zijn geen voordeel maar tot een (erger) oordeel.
Er zijn mensen die naar onze opvattingen puur werelds leven. Een tv in huis, een vrouw met een broek aan... En toch kan er iets in liggen. Dat bedoelde ik ook: Kom dan niet met zaken die ze nog niet begrijpen, want wat weten die mensen wat de Drie formulieren van Enigheid zijn? Het zal hun in eerste instantie af kunnen stoten als zijnde regeltjes van een of andere sekte.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Helemaal eens hoor @Dia, alleen betreft dat geen mensen die reeds belijdenis hebben gedaan.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wim Anker schreef: Dat dacht ik ook. Want om eerlijk te zijn zou ik iemand die christen is geworden en belijdenis heeft gedaan binnen de gereformeerde gezindte maar toch dermate onkundig is dat er bij het spreken over "De 3 formulieren" gedacht wordt aan "verzekeren" niet echt serieus nemen. Zo ook als het mijden van kroegen en kermissen maar als een cultuur dingetje wordt gezien.

En dat is niet om maar vervelend te doen maar omdat het m.i anders het christen geworden zijn niet tot voordeel is maar tot een (erger) oordeel leidt.
Van Ewijk zegt in zijn openingspost nergens dat hij belijdenis heeft gedaan. Mijns inziens moeten men zeer terughoudend zijn om "zoekenden" niet serieus te nemen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

@Ewijk zegt dat hij gekozen heeft voor volwassendoop op latere leeftijd. Dat is m.i. gelijk aan het doen van belijdenis.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:@Ewijk zegt dat hij gekozen heeft voor volwassendoop op latere leeftijd. Dat is m.i. gelijk aan het doen van belijdenis.
Niet volgens het kerkelijk recht. Mijn man is eerst gedoopt en daarna heeft hij belijdenis van het geloof afgelegd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het is een wonder als iemand uit de wereld getrokken wordt. Ik geloof best dat er dingen zijn die met een bepaalde cultuur te maken hebben die niet, of niet gelijk aangepast worden. En zo kan het gebeuren dat iemand er uiterlijk niet bij hoort (of niet bij lijkt te horen), en toch werkelijk tot een kind van God is gemaakt. En andersom.

Maar toch: ik geloof zeker dat er ook hele grote veranderingen plaats vinden bij zo iemand. Als je uiterlijke levensstijl niet verandert en kermis- en cafébezoek blijft gewoon voortgaan, kan dat niet bestaan met de tere vreze Gods, ik kan het niet anders zeggen.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

eilander schreef:Het is een wonder als iemand uit de wereld getrokken wordt. Ik geloof best dat er dingen zijn die met een bepaalde cultuur te maken hebben die niet, of niet gelijk aangepast worden. En zo kan het gebeuren dat iemand er uiterlijk niet bij hoort (of niet bij lijkt te horen), en toch werkelijk tot een kind van God is gemaakt. En andersom.

Maar toch: ik geloof zeker dat er ook hele grote veranderingen plaats vinden bij zo iemand. Als je uiterlijke levensstijl niet verandert en kermis- en cafébezoek blijft gewoon voortgaan, kan dat niet bestaan met de tere vreze Gods, ik kan het niet anders zeggen.
Mee eens. Van Ewijk geeft dan ook aan in twee werelden te leven. Er is een afsterven van de oude mens en een opstanding van de nieuwe mens. Een proces wat bij de één snel gaat en bij de ander langzaam. Maar iets van dat aardse, wereldse blijft er altijd in. "mijn ziel kleeft aan het stof" Laten we er ruimte voor houden dat alles niet gelijk even duidelijk is. Augustinus bijvoorbeeld. Die ging na zn bekering ook weer samenwonen met een andere vrouw. Soms weet men helemaal niet dat zonde zonde is, en soms denkt men dat iets zonde is terwijl het geen zonde is. oa James Durham heeft daar veel goede dingen over geschreven.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Maar toch: ik geloof zeker dat er ook hele grote veranderingen plaats vinden bij zo iemand. Als je uiterlijke levensstijl niet verandert en kermis- en cafébezoek blijft gewoon voortgaan, kan dat niet bestaan met de tere vreze Gods, ik kan het niet anders zeggen.
Dat ben ik met je eens. Toch is het zo dat de bioscoop voor mij - vanwege mijn opvoeding - een plaats van het verderf is en voor mijn man niet. Hij gaat er niet meer naar toe, dat niet, maar het is voor mij anders dan voor hem.
Als iets met de paplepel ingegoten is - wat is goed en wat is zonde? - raak je dat nooit meer kwijt, ook al keer je het geloof de rug toe.
Mensen weten nog haarfijn te benoemen dat ze dit niet mochten en dat moesten, alleen schroeit bij hen het geweten toe.

Dan kom je op het punt van zondekennis en geweten, ik zie dat hier net zo goed. Wat voor de één onoverkomelijk is, is voor de ander niet eens een drempeltje.
Hoe kan ik dan mijn man precies vertellen wat wel of niet zondig is en kwaad is in de ogen van de Heere als hij in mijn familie al die verschillen ziet?
Geloof is een persoonlijke zaak, ook voor mensen die later in hun leven pas in aanraking komen met God en de kerk.
Ik merk (in r.l.) eigenlijk 2 soorten reacties. De heel positieve (joh, wat bijzonder dat jij dan door je vrouw in de kerk terecht bent gekomen, dat is niet toevallig en heeft God een bedoeling mee) en de wat achterdochtige, "is het wel echt?"
Terwijl hij heel veel affiniteit heeft met en voorkeur heeft voor de rechts reformatorische prediking.

In een "gemengd" huwelijk is het dus zo dat je de ander vrijlaat in hetgeen er gezegd wordt, hoe het geloof beleefd wordt en wat zondekennis is.
In een refohuwelijk zijn die verschillen er niet of nauwelijks, zeker als partners uit dezelfde kerkelijke richting komen.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Het rijtje zou nog aangevuld kunnen worden:

Ik onderschrijf deze bijdrage volledig, ..zowel wat mij betreft en in zijn algemeenheid is dit natuurlijk de spijker recht op de kop!
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie