Eerst bekering dan verkering

Kruimel

Bericht door Kruimel »

Van heel dichtbij heb ik gezien hoeveel verdriet het teweegbrengt als je met een "werelds" mens trouwt en zelf je opvoeding gaat verloochenen, omdat de wereld je zo trekt, maar komt zo iemand tot bekering dan kan hij/zij niet meer mee in allerlei zaken die hij eerst met de partner heeft gedeeld.

Zou je dan als gelovig christen trouwen met een niet-christen?
De Heere stelt zijn geboden en verboden niet om ons een last op te leggen maar om ons te bewaren voor pijn en verdriet omat Hij in Zijn grondeloze wijsheid weet hoe dwaas wij mensen zijn in onze hoogmoed om te denken dat wij het beter weten dan Hem.

Als je Hem wil volgen, evangeliseer dan wat je wil maar ga niet met zo'n persoon
het huwelijk in . Écht je doet er de Heere zoveel verdriet mee. Je kunt niet God dienen én de wereld.
Kislev

Bericht door Kislev »

En een juk aantrekken met een ex-refo die zo'n beetje evangelisch is geworden.....?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
En een juk aantrekken met een ex-refo die zo'n beetje evangelisch is geworden.....?
Tja.....dat is jouw probleem dan weer hè!!!:,:,
Jaja...ik ben goed op de hoogte.......

Een 'breekje' van Breekijzertje
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Tja.....dat is jouw probleem dan weer hè!!!:,:,
Jaja...ik ben goed op de hoogte.......

Mmmm..... dit vertrouw ik niet. Hoe zou jij op de hoogte kunnen zijn? Maar het is inderdaad mijn probleem. :#
Mirror

Bericht door Mirror »

Dat kan ook erg lastig zijn. Ik denk dat je jezelf (voor God en je geweten) ontzettend goed moet afvragen wie je nu bent en waar je heen wilt. Waarschijnlijk is dat nu nog relatief eenvoudig, omdat de verliefheid nog geen echte liefde geworden is.(?) Ga er in ieder geval nooit vanuit dat jij de ander kunt veranderen! Zeer waarschijnlijk is het in dit geval een hele bewuste keuze geweest... (van refo naar evo)
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Mirror
Waarschijnlijk is dat nu nog relatief eenvoudig, omdat de verliefheid nog geen echte liefde geworden is.(?)
Was 't maar zo'n feest :# 'kGa er op zo'n forum niet op in maar elk advies, opmerking is welkom (dus Mirror, alvast bedankt)

[Aangepast op 27/2/03 door Kislev]
sunshine

Bericht door sunshine »

niet mee eens! Natuurlijk, het zou een goede basis in je relatie zijn, maar als je nou toch de liefde van je leven tegenkomt, moet je daar dan maar tegen zeggen; ja sorry, ik hou wel van je, maar ik wil geen verkering want ik ben niet bekeerd???!!
Trouwens, wat versta je onder "bekeerd"?
england

Bericht door england »

Sunshine, bekeerd zijn betekend dat God je omgekeerd heeft op je weg. Dat houdt dus in dat je de andere kant op kijkt. Dat betekend dat Gods eer je hoogste doel is in je leven,in alles wat je doet, denkt, en zegt...

Als je dus iemand tegen komt, al ben je nog zo verliefd, maar die persoon kijkt de andere kant uit, dan kun je geen gemeenschap met die persoon hebben! Je wordt bij het huwelijk immers een vlees... Hoe dan kan de duisternis gemeenschap hebben met het licht? Hoe kan licht een vlees worden met de duisternis?

Daarom, het is beter om Gods eer te zoeken, en je aardse leven 'alleen' door te brengen, dan Hem oneer aan te brengen, en dag tot dag zonder de zoete gemeenschap die met Hem is door te brengen doordat wij denken te weten wat het beste voor ons is!

Natuurlijk is dat moeilijk, en wie kan staan? Maar bedenk dat een huwelijk voor misschien 60 jaar is, maar de eeuwigheid is voor eeuwig! En het is beter met God te leven dan met de duisternis...

Waarom denk je dat het gebed zo nodig is...? Want niemand wil alleen zijn, maar toch, God is voor Zijn kinderen een Vader. Zou Hij hun nodeloos laten lijden?
Loïs

Bericht door Loïs »

Geloven jullie in 'de ware'?

Ik denk dat als je dat idee voor ogen houdt, het veel minder moeilijk is om nee te zeggen tegen je gevoelens voor niet-christenen. Voor mij heeft dit in ieder geval gegolden.
Er is wel een groot verschil tussen verliefdheid en liefde. Als het nog verliefdheid is, en de ander is onbekeerd, kun je beter zorgen dat het niet verder gaat. Dit heb je voor een deel zelf in de hand. Liefde heb je niet zelf in de hand, verliefdheid voor een deel wel.

Verder sluit ik me helemaal bij England aan. Je wordt verder van God afgetrokken als je een relatie aangaat met een niet-bekeerde. Ook als het een 'eerlijk onbekeerde' is. (ik geloof niet eens dat die bestaan, maargoed.)

Groetjes van Loïs.
JonaGOLD

Bericht door JonaGOLD »

Bekering is een verplichting.
Dat moet je hierbij in oog houden.
Iedere onbekeerde is dus schuldig.
"Bekeert u" zei Jezus.
En dan niet over 3 jaar.
Maar het grootste probleem is dat je
uit jezelf niet voor Jezus kunt kiezen.
Jezus kiest voor jouw.
Als je echt blijft vragen of hij jouw opnieuw wil laten geboren worden. En
je jezelf tot hem bekeert.
(VERPLICHTING)
Dan kun je dus verkering "nemen".
Maar ik vraag me af ofdat er enig verband
is tussen verkering en bekering?
Bekering is een verplichting. Het is uiteraardeen grote zonde als je niet bekeerd bent. Dus alles wat je dan doet,
Doe je zonder God.
Ten diepste mag je helemaal niets als
je jezelf niet bekeert of er niet om vraagt.

[Aangepast op 1/3/03 door JonaGOLD]
Pied

Bericht door Pied »

“… elk advies, opmerking is welkomâ€
Breekijzertje

"Eerst bekering, dan verkering".........

Of je een schemaatje af moet werken!!!???

Zomaar een vraag:
Wie leidt ons leven???

Mirror

Bericht door Mirror »

Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
"Eerst bekering, dan verkering".........

Of je een schemaatje af moet werken!!!???

Zomaar een vraag:
Wie leidt ons leven???
Daar zit wat in, maar de Heere die ons leven leidt zegt toch: "Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden." Mattheus 6 : 33
Matthijs

Bericht door Matthijs »

De keuze van je levenspartner is een heel belangrijke zaak vind ik. Je neemt toch geen verkering om verkering te hebben? Ik hoop dat het voor iedereen een biddend verlangend zal zijn. Om iemand uit Gods hand te krijgen, met wie je samen de Heere kunt zoeken. Wat is het groot dat je in je verkeringstijd in de afhankelijkheid van de Heere mag beleven. Ook in het gebed om vastgehouden te worden. Om geen dingen te doen die God voor het huwelijk heeft bestemd. Om zo toe te groeien naar een huwelijksdag en een huwelijksleven waarop Gods zegen kan rusten. Tegenwoordig is trouwen in de kerk een gewoonte. Maar als je samen de Heere wilt dienen, dan is dat geen gewoonte, maar een behoefte. Dan is dat ja-woord in de kerk een uitdrukking van een groot verlangen om samen de Heere te zoeken en als man en vrouw in Zijn wegen te wandelen. Ik denk dat vaak, amper beseft wordt waar ze ja op zeggen.
Als je leven gestempeld wordt door het verlangen om trouw te zijn aan Gods Woord, zal dat ook in de wijze waarop je gezin gevormd wordt tot uitdrukking komen.
Ik vind dat het huwelijksformulier zo mooi spreekt van de kinderen die zij “krijgenâ€
Breekijzertje

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
De keuze van je levenspartner is een heel belangrijke zaak vind ik. Je neemt toch geen verkering om verkering te hebben? Ik hoop dat het voor iedereen een biddend verlangend zal zijn. Om iemand uit Gods hand te krijgen, met wie je samen de Heere kunt zoeken. Wat is het groot dat je in je verkeringstijd in de afhankelijkheid van de Heere mag beleven. Ook in het gebed om vastgehouden te worden. Om geen dingen te doen die God voor het huwelijk heeft bestemd. Om zo toe te groeien naar een huwelijksdag en een huwelijksleven waarop Gods zegen kan rusten. Tegenwoordig is trouwen in de kerk een gewoonte. Maar als je samen de Heere wilt dienen, dan is dat geen gewoonte, maar een behoefte. Dan is dat ja-woord in de kerk een uitdrukking van een groot verlangen om samen de Heere te zoeken en als man en vrouw in Zijn wegen te wandelen. Ik denk dat vaak, amper beseft wordt waar ze ja op zeggen.
Als je leven gestempeld wordt door het verlangen om trouw te zijn aan Gods Woord, zal dat ook in de wijze waarop je gezin gevormd wordt tot uitdrukking komen.
Ik vind dat het huwelijksformulier zo mooi spreekt van de kinderen die zij “krijgen” zullen. Vandaag de dag “nemen” velen kinderen. Kinderrijkdom wordt in Gods Woord gezien als een zegen.

Psalm 127 “1 Een lied Hammaaloth, van Salomo. Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter.
2 Het is te vergeefs, dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminden als in den slaap geeft.
3 Ziet, de kinderen zijn een erfdeel des HEEREN; des buiks vrucht is een beloning.
4 Gelijk de pijlen zijn in de hand eens helds, zodanig zijn de zonen der jeugd.
5 Welgelukzalig is de man, die zijn pijlkoker met dezelve gevuld heeft; zij zullen niet beschaamd worden, als zij met de vijanden spreken zullen in de poort.”

Psalm 128 “1 Een lied Hammaaloth. Welgelukzalig is een iegelijk, die den HEERE vreest, die in Zijn wegen wandelt.
2 Want gij zult eten den arbeid uwer handen; welgelukzalig zult gij zijn, en het zal u welgaan.
3 Uw huisvrouw zal wezen als een vruchtbare wijnstok aan de zijden van uw huis; uw kinderen als olijfplanten rondom uw tafel.
4 Ziet, alzo zal zekerlijk die man gezegend worden, die den HEERE vreest.
5 De HEERE zal u zegenen uit Sion, en gij zult het goede van Jeruzalem aanschouwen al de dagen uws levens;
6 En gij zult uw kindskinderen zien. Vrede over Israël!”

Als je in moeilijke omstandigheden komt in dit verband is het zo belangrijk dat je samen de weg naar Gods genadetroon kent. Dat je in het besef van je verantwoordelijkheid, in afhankelijkheid een weg zoekt, waarop Gods zegen rusten kan. Het is een wonder als God je gebruiken wil om een gezin te stichten, om kinderen te 'krijgen'. Dan worden die kinderen die je krijgt aan je zorg en liefde toebetrouwd. Het zal denk ik niet altijd even makkelijk zijn. Maar het is een mooie opdracht om hen op te voeden in de waarachtige kennis en vreze des Heeren, Hem tot eer, en hun tot zaligheid. Dan komt je huwelijk te staan in het licht van het koninkrijk van God. Dan wordt in je huwelijksliefde iets zichtbaar van de liefde van de hemelse Bruidegom tot Zijn bruid. Is het geen wonder als de liefde van Christus de harten van man en vrouw verenigt? Als je samen één bent in het verlangen om voor de Heere te leven. Ook mag je het voorrecht wel beseffen als God je een man of vrouw geeft, met wie je in liefde en eenheid samen mag leven. Er bestaat toch niets mooier om samen met je man of vrouw rechtvaardig voor God te leven? Dat wil en dat moet van God! God heeft het recht dat wij rechtvaardig voor Hem leven. God heeft recht op de mens. De mens heeft geen recht op God. Verlang je dan nu nog naar die jongen of dat meisje die wereld liever heeft dan God? Ik geloof best dat het heel moeilijk zal zijn. Maar ga er mee tot de Heere. Hij kan een dode levend maken. Voor Hem is niets te wonderlijk! Hij de Vorst de aard, is alle hulde waard!
Citaat ds. Pieters?

Plaats reactie