Eerst bekering dan verkering
Als je de teksten ervoor erbij betrekt, wordt de context ook duidelijk. Daarom zijt niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken of waarmede zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen; want uw hemelse Vader weet dat gij dze dingen behoeft.Origineel geplaatst door Lecram
Matth. 6:33 Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
Als Jezus dit zegt, waarom zouden wij hierover een andere mening hebben? Eerst bekering dus en daarna de andere zaken.
Het gaat hier dus volgens mij niet om een 'eerst' in de tijd, maar om een 'eerst' in de zin van 'bovenaan' Dat moet onze hoogste prioriteit hebben, maar dat betekent toch niet dat we in de andere dingen geen verantwoordelijkheid hebben. Dat we dus niet voor kleren eten en drinken zouden moeten zorgen? En dat betekent v olgens mij ook niet dat je dan geen verkering mag hebben voordat je bekeerd bent. Alleen, het mag niet de hoogste prioriteit hebben.
Waarom wordt er omheen gedraaid? Is het niet VOOR ALLES nodig dat we eerst het Koninkrijk van God zoeken?? Hoe kunnen we in alle rust ons bzig houden met allerhande zaken, maar God aan Zijn plaats laten?
Dan heb je onbekeerd verkering, rijdt tegen een boom en je moet voor God verschijnen. Je verkering helpt daar niet bij. Zoek alsjeblieft geen uitvluchten, maar bekeer je VOOR ALLES tot God!!
Dan heb je onbekeerd verkering, rijdt tegen een boom en je moet voor God verschijnen. Je verkering helpt daar niet bij. Zoek alsjeblieft geen uitvluchten, maar bekeer je VOOR ALLES tot God!!
De geachte topic opener geeft hier wel iets aan wat voor mij persoonlijk meetelt. Of concreter: ik ga mijn liefde richten op dit of dat meisje, en waar blijft God? Dient Hem bovenal. Ik schroom zeker om in te zetten op een verkering op dit moment.
Echter, toen ik het hier onlangs over met een vriend had, kwam hij (natuurlijk) met de tekst: het is niet goed dat de mens alleen is, en dergelijke meer. Maar dit levert wel weer een ander probleem op, je kunt namelijk met een levenspartner zeer diep over je persoonlijke leven met God spreken, althans dat is mijn ideaal. Verkering zou dan een veruiming van je bekering betekenen. (Scheelt de dominee ook weer een hoop pastoraat
)
Ik wil het voorgedrage van Marcel nog eens hartelijk onderstrepen. Veelal gaan we makkelijk over levensveranderingen heen, terwijl die zonodige Levendmaking altijd de tweede of mindere plaats heeft!
[Veranderd op 20/4/02 door Herman]
Echter, toen ik het hier onlangs over met een vriend had, kwam hij (natuurlijk) met de tekst: het is niet goed dat de mens alleen is, en dergelijke meer. Maar dit levert wel weer een ander probleem op, je kunt namelijk met een levenspartner zeer diep over je persoonlijke leven met God spreken, althans dat is mijn ideaal. Verkering zou dan een veruiming van je bekering betekenen. (Scheelt de dominee ook weer een hoop pastoraat

Ik wil het voorgedrage van Marcel nog eens hartelijk onderstrepen. Veelal gaan we makkelijk over levensveranderingen heen, terwijl die zonodige Levendmaking altijd de tweede of mindere plaats heeft!
[Veranderd op 20/4/02 door Herman]
Waarom zeg jij dat we erom heen draaien? Heb ik niet in mijn stukje duidelijk gesteld dat bekering de hoogste prioriteit moet hebben? Ik heb edhter ook gezegd dat we daar naast, of beter gezegd daaronder ook onze verantwoordelijkheden hebben... Ja of nee? Moet ik maar stoppen met werken, omdat ik eerst bekeerd moet worden? Heb ik niet ook mijn aardse plichten en verlangens? Waarom noem jij dit eromheen draaien? Kun je niet juist ook in de verkeringstijd samen de Schrift onderzoeken etc?Origineel geplaatst door Lecram
Waarom wordt er omheen gedraaid? Is het niet VOOR ALLES nodig dat we eerst het Koninkrijk van God zoeken?? Hoe kunnen we in alle rust ons bzig houden met allerhande zaken, maar God aan Zijn plaats laten?
bloob (en anderen), bekering kan geen uitstel lijden. Verkering in zekere zin wel.
Christen zijn is niet alleen kennis nemen van het evangelie, maar een horen en GEhoorzamen. Hoe nonchalant mogen we in dit gehoorzamen zijn, in het volgen van de goede Herder, en het volgen in Zijn kudde? We mogen toch niet leven alsof we zeggen: och, morgen weer een dag. Zó lezen we: â€
Christen zijn is niet alleen kennis nemen van het evangelie, maar een horen en GEhoorzamen. Hoe nonchalant mogen we in dit gehoorzamen zijn, in het volgen van de goede Herder, en het volgen in Zijn kudde? We mogen toch niet leven alsof we zeggen: och, morgen weer een dag. Zó lezen we: â€
Beste Bloob,
Iedere dag dat je je bekering uitstelt is een levensgrote bedreiging. Worden we niet gedrongen om HEDEN zo we Zijn stem horen, ons niet te verharden maar te laten leiden? Het is toch onvoorstelbaar dat je zo gerust door kunt leven, zonder besef van de levensgevaarlijke toestand waarin je je als onbekeerde bevindt?
Het klinkt allemaal mooi, zo van: dan kunnen we samen de schrift onderzoeken. Maar geloof me, daar zou weleens veel minder van kunnen komen dan in je vrijgezelle bestaan.
Waarom zou je je dan niet vandaag nog tot God bekeren? Omdat je het niet kunt? Of omdat je het niet wilt? Ga met beide belemmeringen tot Hem en Hij weet er raad mee.
[Veranderd op 22/4/02 door Lecram]
Iedere dag dat je je bekering uitstelt is een levensgrote bedreiging. Worden we niet gedrongen om HEDEN zo we Zijn stem horen, ons niet te verharden maar te laten leiden? Het is toch onvoorstelbaar dat je zo gerust door kunt leven, zonder besef van de levensgevaarlijke toestand waarin je je als onbekeerde bevindt?
Het klinkt allemaal mooi, zo van: dan kunnen we samen de schrift onderzoeken. Maar geloof me, daar zou weleens veel minder van kunnen komen dan in je vrijgezelle bestaan.
Waarom zou je je dan niet vandaag nog tot God bekeren? Omdat je het niet kunt? Of omdat je het niet wilt? Ga met beide belemmeringen tot Hem en Hij weet er raad mee.
[Veranderd op 22/4/02 door Lecram]
Zelf denk ik niet dat er zo'n tegenstelling is, tussen bekering en verkering, dat je het een moet laten voor het ander. Het kan problemen opleveren als je verkering hebt (door dat het te veel tijd in beslag neemt of weet ik veel). Aan de andere kant is het beter te trouwen dan te branden. Het kan ook zo zijn dat je zo graag een vriend of vriendin wil, dat het je afleidt van belangrijker zaken, doordat je hier echt mee zit. Zelf ken ik een meisje, dat niet bekeerd is, maar wie ik toch aanraadt om God op haar blote knieen te danken voor de vriend die ze heeft, die jongen weet echt op God te wijzen.
moraal van het verhaal, ga verkering en bekering niet tegenover elkaar stellen en ga ook geen algemene regels geven.
En Refo, ik weet niet of ik de ware al tegengekomen ben, ik ben me daar in ieder geval niet van bewust.
Vaya con Dios,
parsifal
moraal van het verhaal, ga verkering en bekering niet tegenover elkaar stellen en ga ook geen algemene regels geven.
En Refo, ik weet niet of ik de ware al tegengekomen ben, ik ben me daar in ieder geval niet van bewust.
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Beste Depa,
Groet, P.Paape
Helemaal mee eens dat bekering voor een ieder anders is. Wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen, is dat we niet moeten gaan zitten wachten op onze bekering, maar dat het leven toch ook gewoon doorgaat. Dus, als we iemand tegenkomen waarop we verliefd worden, dat we dan niet iets zeggen als: "Ik weet niet of ik wel iets met je wil, ik wil eerst bekeerd zijn." Dit is natuurlijk wel heel scherp gezegd, maar ik hoop dat u begrijpt wat mijn punt is. Zo niet, dan zal ik nogmaals een poging doen het uit te leggen.p.Paape Dit kun niet zomaar stellen elke bekering is andersOrigineel geplaatst door P.Paape
Bekering is niet iets wat ineens gebeurt. Het is een proces dat geleidelijk voortzet in je leven. Daarom kun je m.i. niet stellen dat je eerst bekeerd moet/wilt zijn, alvorens de secundaire levensbelangen van een christen aan bod komen.
er zijn Paulus bekeringen (in eens van het ene op het andere moment ) of kijk naar timotheus, of naar johannes de Doper.
Groet, P.Paape