Is Tim Keller een calvinist?

ejvl

Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef:Ja Bonhoeffer en Keller heb ik tot mij genomen. Ook als Leerling, maar wel als een kritische-leerling.
En zat er nog wat voor je bij?
Als we boeken gaan lezen, of predicaties horen, kunnen we beter luisteren of er nog wat voor ons bij is dan om op fouten te gaan letten, dan horen we altijd fouten, zowel in de OGG als in de NGK.
Da's een beetje flauw, hè? Eerst vragen of Ll zelf de auteurs wel kent, en als dat dan inderdaad het geval is, er gauw een draai aan geven.
Dat heb ik niet gevraagd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:
Leerling schreef:Ja Bonhoeffer en Keller heb ik tot mij genomen. Ook als Leerling, maar wel als een kritische-leerling.
En zat er nog wat voor je bij?
Als we boeken gaan lezen, of predicaties horen, kunnen we beter luisteren of er nog wat voor ons bij is dan om op fouten te gaan letten, dan horen we altijd fouten, zowel in de OGG als in de NGK.
Da's een beetje flauw, hè? Eerst vragen of Ll zelf de auteurs wel kent, en als dat dan inderdaad het geval is, er gauw een draai aan geven.
Dat heb ik niet gevraagd.
Oké, maar flauw blijft het.
Martijn

Bericht door Martijn »

Mooi artikel vandaag in het RD van Ds M. K. de Wilde over Tim Keller
huisman

Bericht door huisman »

Martijn schreef:Mooi artikel vandaag in het RD van Ds M. K. de Wilde over Tim Keller
....met een erg zwakke argumentatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn

Re: RE: Re: Is Tim Keller een calvinist?

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Martijn schreef:Mooi artikel vandaag in het RD van Ds M. K. de Wilde over Tim Keller
Waarom zwak?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vertel eens wat meer, ik heb geen rd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Martijn schreef:
huisman schreef:
Waarom zwak?
In 2013 schreef was deze Keller volger nog wat kritischer:
Ds M. K. de Wilde schreef:k geef direct toe dat Keller veel voorzichtiger spreekt over de soevereiniteit van God en de noodzaak van de wedergeboorte dan mensen zoals John Piper en R. C Sproul. Ik vind dat ook een probleem. Maar dat rechtvaardigt nog niet de conclusie dat Keller niet dichter bij Dordt staat dan Arminius. Dan doen we hem geen recht.

Ook over Kellers opvattingen over de particuliere verzoening moeten we voorzichtig oordelen. J. I. Packer, die in zijn geschriften de particuliere verzoening keer op keer verdedigd heeft, heeft er ook op gewezen dat dit leerstuk in de prediking vooral op de achtergrond functioneert. In de prediking wordt Christus aangeboden, geen verzoeningsleer. Dezelfde voorzichtigheid geldt het ”zondaarsgebed”. Het gebruik hiervan wijst niet per definitie op een arminiaanse geloofsopvatting. De recente boeken van Keller laten dat ook zien.

Piëtisme

In de derde plaats wil ik opmerken dat Keller inderdaad niet tot de meer piëtistische stroming van de New Calvinistbeweging behoort, anders dan bijvoorbeeld John Piper. Daarnaast heeft hij een erg open houding naar de cultuur.

De zwakke argumentatie is dat deze predikant ook allerlei verschillen ziet en benoemd tussen Keller en de gereformeerde leer maar toch valt voor Keller's boeiende stijl. Ik heb met Piper en Sproul dan ook veel minder problemen.

Toch zal ik altijd schrijvers zoals Watson,Boston,Flavel, Kohlbrugge,Brakel,C. Smits,Wisse,Owen,Ryle,Smytegelt,Rutherford,Erskine,Guthrie,Spurgeon enz. enz. blijven aanbevelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn

Bericht door Martijn »

huisman schreef:
Martijn schreef:
huisman schreef:
Waarom zwak?
In 2013 schreef was deze Keller volger nog wat kritischer:
Ds M. K. de Wilde schreef:k geef direct toe dat Keller veel voorzichtiger spreekt over de soevereiniteit van God en de noodzaak van de wedergeboorte dan mensen zoals John Piper en R. C Sproul. Ik vind dat ook een probleem. Maar dat rechtvaardigt nog niet de conclusie dat Keller niet dichter bij Dordt staat dan Arminius. Dan doen we hem geen recht.

Ook over Kellers opvattingen over de particuliere verzoening moeten we voorzichtig oordelen. J. I. Packer, die in zijn geschriften de particuliere verzoening keer op keer verdedigd heeft, heeft er ook op gewezen dat dit leerstuk in de prediking vooral op de achtergrond functioneert. In de prediking wordt Christus aangeboden, geen verzoeningsleer. Dezelfde voorzichtigheid geldt het ”zondaarsgebed”. Het gebruik hiervan wijst niet per definitie op een arminiaanse geloofsopvatting. De recente boeken van Keller laten dat ook zien.

Piëtisme

In de derde plaats wil ik opmerken dat Keller inderdaad niet tot de meer piëtistische stroming van de New Calvinistbeweging behoort, anders dan bijvoorbeeld John Piper. Daarnaast heeft hij een erg open houding naar de cultuur.

De zwakke argumentatie is dat deze predikant ook allerlei verschillen ziet en benoemd tussen Keller en de gereformeerde leer maar toch valt voor Keller's boeiende stijl. Ik heb met Piper en Sproul dan ook veel minder problemen.

Toch zal ik altijd schrijvers zoals Watson,Boston,Flavel, Kohlbrugge,Brakel,C. Smits,Wisse,Owen,Ryle,Smytegelt,Rutherford,Erskine,Guthrie,Spurgeon enz. enz. blijven aanbevelen.
Als ik het goed gelezen heb gisteravond vindt deze predikant dat vooral in de laatste boeken van Keller blijkt dat hij 'gereformeerd' is. Verder stelt hij dat Augustines wel klakkeloos gelezen wordt terwijl er op hem ook wel wat aan te merken was. Begon toen niet de vervangingstheologie? En verder zegt Ds. de Wilde dat je naast Keller ook andere als Brakel ed. moet lezen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nou, ik weet niet wat jullie in je omgeving zien, maar ik geloof niet dat Augustinus veel gelezen wordt. Ikzelf heb er overigens ook maar weinig van gelezen: een keer een biografie (Sizoo) en af en toe iets uit de Belijdenissen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Nou, ik weet niet wat jullie in je omgeving zien, maar ik geloof niet dat Augustinus veel gelezen wordt. Ikzelf heb er overigens ook maar weinig van gelezen: een keer een biografie (Sizoo) en af en toe iets uit de Belijdenissen.
Even duidelijk, want dat is het voor mij niet: Wat is precies de reden dat ds. Schreuder, in het Jaaroverzicht de naam van Tim Keller in negatieve zin noemt? Wat leert hij anders dan de oude gereformeerde leer? Gaat het om de toe-eigening des heils? Ik denk toch dat het mede in die hoek te zoeken is. Onderschatten we het anders gaan denken over de toe-eigening des heils? Zie ook de opkomst van Heart Cry eb Jij Daar!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

eilander schreef:Nou, ik weet niet wat jullie in je omgeving zien, maar ik geloof niet dat Augustinus veel gelezen wordt. Ikzelf heb er overigens ook maar weinig van gelezen: een keer een biografie (Sizoo) en af en toe iets uit de Belijdenissen.
Er zijn genoeg uitgaven in het nederlands.
http://www.damon.nl/serie/damon-wetensc ... ven?page=1
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ja, dat begrijp ik. Maar mijn vraag was (omdat door ds. De Wilde gezegd werd dat Augustinus wel klakkeloos wordt gelezen) of Augustinus wel zoveel gelezen wordt. Als mijn beeld klopt, dan is dat dus een wat zwakke argumentatie.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Even duidelijk, want dat is het voor mij niet: Wat is precies de reden dat ds. Schreuder, in het Jaaroverzicht de naam van Tim Keller in negatieve zin noemt? Wat leert hij anders dan de oude gereformeerde leer? Gaat het om de toe-eigening des heils? Ik denk toch dat het mede in die hoek te zoeken is. Onderschatten we het anders gaan denken over de toe-eigening des heils? Zie ook de opkomst van Heart Cry eb Jij Daar!
@DIA Lees de openingspost van dit topic en vooral de link in die post.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Daaruit begrijp ik dat hij toch de oude gereformeerde leer te bekrompen vindt... Dus toch niet zo ver af van Jij daar! en Heart Cry?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ZWP

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:Daaruit begrijp ik dat hij toch de oude gereformeerde leer te bekrompen vindt... Dus toch niet zo ver af van Jij daar! en Heart Cry?
Het lijkt me niet dat je Keller moet betrekken in deze Nederlandse discussies?
Gesloten