Beroepingswerk discussie

eilander
Moderator

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

Och och, 'men' heeft het weer gedaan.
Ik vind dit soort praat een heel vreemde poging om de eenheid te bevorderen.......
coco

Bericht door coco »

-DIA- schreef:Ja, maar alles wat zich als waarheid aandient is geen waarheid. Of hebt u dat nooit eens onderzocht? Het is wel onze plicht, en dat doen we ook in de kerk en als het goed is ook in de binnenkamer, om te bidden of God wil samenbrengen wat een is. Want zo als de toestand nu is ligt de kerk verstrooid als beenderen aan de mond van het graf. Dit zou toch tot diepe droefheid moeten stemmen.
Ik zeg ook niet dat ik overal zoveel herkenning in zie.. Maar misschien is dat ook wel te menselijk gedacht. Het bovenstaande citaat was ook bedoeld als reactie op Madel die stelde dat het te laat zou zijn om nog voor eenheid te bidden als we veronderstellen dat we vlak voor de wederkomst leven. Volgens Madel was het dan beter elkaar maar te verdragen in liefde ipv te bidden om eenheid. Vandaar dat ik stelde: "dat elkaar verdragen in liefde zie ik niet echt terug in kerkelijk Nederland". Dus lijkt bidden me de enige optie, omdat alles bij God mogelijk is, ongeacht of wij het mogelijk achten. Ongeacht of de wederkomst nabij is. Blijkbaar zijn de kerkmuren nog steeds hoger dan de ernst van de tijd groot is..
Laatst gewijzigd door coco op 09 jun 2016, 14:31, 3 keer totaal gewijzigd.
:hi
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is behoorlijk off-topic inmiddels maar wil toch even kwijt dat ik persoonlijk niets heb met: "kom niet aan mijn kerkverband"
Ik ontmoet en ken wel mensen die dat op een vervelende manier naar voren brengen en daar van overtuigd zijn, maar wat doet het ertoe?
Zijn wij van Christus en word Christus ruim gepredikt voor iedereen?!
Heb nooit kunnen denken dat ik ooit bij een hhg lid zou zijn maar Gods wegen zijn anders als wij zelf denken.
Om nu te zeggen dat de hhk de ware kerk is en dat daar alleen nog maar de waarheid wordt verkondigd.
Nou nee, in veel hhg zou ik me helemaal niet thuisvoelen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
coco

Bericht door coco »

Orchidee schreef:Het is behoorlijk off-topic inmiddels maar wil toch even kwijt dat ik persoonlijk niets heb met: "kom niet aan mijn kerkverband"
Ik ontmoet en ken wel mensen die dat op een vervelende manier naar voren brengen en daar van overtuigd zijn, maar wat doet het ertoe?
Zijn wij van Christus en word Christus ruim gepredikt voor iedereen?!
Heb nooit kunnen denken dat ik ooit bij een hhg lid zou zijn maar Gods wegen zijn anders als wij zelf denken.
Om nu te zeggen dat de hhk de ware kerk is en dat daar alleen nog maar de waarheid wordt verkondigd.
Nou nee, in veel hhg zou ik me helemaal niet thuisvoelen.
Nu is dat binnen de HHK ook wat makkelijker om te zeggen misschien. Die is wat breder dan bijvoorbeeld de GGIN.
coco

Bericht door coco »

Johann Gottfried Walther schreef:Toch lijkt het er soms op dat men maakt van:
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel.

Ik ben een vriend, ik ben een metgezel,
van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen precies zoals ik.
Misschien komt dat omdat "men" dat ootmoedig weleens een beetje mist bij een ander..
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dan krijg je een tollenaar die tegen een farizeeër gaat vertellen: ho vriend, je bent lang niet zo ootmoedig als ik.

Volgens mij kan dat dus gewoon niet.
coco

Bericht door coco »

eilander schreef:Dan krijg je een tollenaar die tegen een farizeeër gaat vertellen: ho vriend, je bent lang niet zo ootmoedig als ik.

Ik bedoel meer: er zijn zoveel praatchristenen die alles precies weten, alles nóg mooier kunnen vertellen. Maar waarbij een kind van God voelt en merkt: dit is het niet. Geen geestelijke herkenning.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

coco schreef:
eilander schreef:Dan krijg je een tollenaar die tegen een farizeeër gaat vertellen: ho vriend, je bent lang niet zo ootmoedig als ik.

Ik bedoel meer: er zijn zoveel praatchristenen die alles precies weten, alles nóg mooier kunnen vertellen. Maar waarbij een kind van God voelt en merkt: dit is het niet. Geen geestelijke herkenning.
Naamchristenen, meelopers etc. zijn er altijd geweest. Ja er is kaf onder het koren. Maar ons komt het oordeel niet toe.
Als de misstap wordt gemaakt, dat er gezegd wordt alleen God ziet het hart aan, maar vervolgens allemaal christenen afschrijft is er iets goed fout. Als je overtuigt bent dat christenen dalen vermaan ze en bidt voor ze.
Maar vergeet niet naamchristenen en meelopers zijn er rechts, midden, links in kerkelijk Nederland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

coco schreef:

Wat ik altijd zo vreemd vind: De predikanten die het hardst tegen anderen roepen dat je niet op je gevoel af mag gaan, maar alleen Gods Woord als richtsnoer moet gebruiken voor goed en fout, zelf gerust een kwartier later andere veroordelen omdat je zo wel voelt dat het niet goed is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Toch lijkt het er soms op dat men maakt van:
Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw Goddelijk bevel.

Ik ben een vriend, ik ben een metgezel,
van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen precies zoals ik.
Mensen die dit denken, denken heel menselijk, en niet geestelijk.
Het leven voelt het leven en leven trekt op leven.
Dit is een wondere werking van de Geest des Heeren.

Dat is de betekenis, de praktijk van:
Ik ben een vriend en metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen.

Wat gelooft gij van de gemeenschap der heiligen?
Ik denk toch dat we hier ook van kunnen spreken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
coco

Bericht door coco »

Maar er zullen toch wel kerkverbanden zijn waar mensen met geestelijk leven het niet uit kunnen houden?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GGBeroopingswerk schreef:Wat ik altijd zo vreemd vind: De predikanten die het hardst tegen anderen roepen dat je niet op je gevoel af mag gaan, maar alleen Gods Woord als richtsnoer moet gebruiken voor goed en fout, zelf gerust een kwartier later andere veroordelen omdat je zo wel voelt dat het niet goed is.
Er is ook nog zoiets als geestelijke 'intuïtie'. Die intuïtie is vaak verder dan het verstand. Je 'voelt aan dat het zus of zo is of niet is', maar je kunt het toch niet meteen beredeneren of staven met Bijbelteksten. Maar dat betekent niet dat het niet op het Woord gegrond zou zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

coco schreef:Maar er zullen toch wel kerkverbanden zijn waar mensen met geestelijk leven het niet uit kunnen houden?
Ja, als die er zijn wel... ik noem geen kerkverband, want het leven loopt niet parallel aan kerkverbanden, maar wel daar waar het levende Woord wordt verkondigd (of gelezen in de leesdiensten),
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Wat ik altijd zo vreemd vind: De predikanten die het hardst tegen anderen roepen dat je niet op je gevoel af mag gaan, maar alleen Gods Woord als richtsnoer moet gebruiken voor goed en fout, zelf gerust een kwartier later andere veroordelen omdat je zo wel voelt dat het niet goed is.
Er is ook nog zoiets als geestelijke 'intuïtie'. Die intuïtie is vaak verder dan het verstand. Je 'voelt aan dat het zus of zo is of niet is', maar je kunt het toch niet meteen beredeneren of staven met Bijbelteksten. Maar dat betekent niet dat het niet op het Woord gegrond zou zijn.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind het toch gevaarlijk klinken. Ook die intuïtie kan bedriegen, denk ik.

Is het eigenlijk niet zo dat een 'geoefend kind van God' wel zou aanvoelen op grond van intuïtie dat er iets niet klopt, maar dan toch zijn mond houdt totdat hij op grond van de Bijbel kan zeggen: en dáárom is het mis, en moet ik je in liefde waarschuwen?

Ik word altijd een beetje kriebelig van verhalen van een dominee (die ik bedoel is al in de jaren 70 overleden) waarvan gezegd werd: die wist altijd gelijk of het echt was of niet... Begrijp je?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind het toch gevaarlijk klinken. Ook die intuïtie kan bedriegen, denk ik.

Is het eigenlijk niet zo dat een 'geoefend kind van God' wel zou aanvoelen op grond van intuïtie dat er iets niet klopt, maar dan toch zijn mond houdt totdat hij op grond van de Bijbel kan zeggen: en dáárom is het mis, en moet ik je in liefde waarschuwen?

Ik word altijd een beetje kriebelig van verhalen van een dominee (die ik bedoel is al in de jaren 70 overleden) waarvan gezegd werd: die wist altijd gelijk of het echt was of niet... Begrijp je?
Zonder risico is er niets, maar zoals het in het dagelijks leven niet verstandig is je intuïtie te negeren, zoals dat in het geestelijke ook zo. En niet iedereen heeft de kennis en de bekwaamheid om in voorkomende gevallen precies de vinger te kunnen leggen op de zere plek. Daarom is het altijd fijn er als geestverwanten zijn die dat wel kunnen en die vertolken wat men vaak al aangevoeld heeft, maar nooit zo onder woorden heeft kunnen brengen.
Ga maar eens wat meer op je geestelijke intuïtie af, zou ik zeggen. Al is het maar door naar je geweten te luisteren.
Gesloten