Beroepingswerk discussie

Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

Hendrikus schreef: Voor wie is dat triest? Voor B.-Zuid, voor de kerkenraad van B.-Zuid (want dat is niet per definitie hetzelfde), voor die vier te licht bevonden kandidaten of voor het curatorium?
Niet perse voor iemand, maar gewoon in het algemeen zou ik het een trieste situatie vinden wanneer dat het geval was. Het is trouwens niet gezegd dat het zo is.
Ik denk nl. dat het door een wijziging van het belijd komt.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Jongere schreef:
DGG schreef:Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Nog mooier zou het zijn als we gewoon leren leven met liggingsverschillen binnen de kerk. Dat zou een hoop ontspanning opleveren.
Ds. de Gier schijnt ooit te hebben gezegd: "God roept predikanten voor Barneveld en hij roept er voor Vlaardingen." (Laatste gemeente was toen nog de standplaats van ds. Huisman.) Die nuchterheid lijkt me wijs.
Volkomen eens. De minieme verschillen behoeven niet te worden uitvergroot, maar kun je daarom nog wel respecteren. Met het standpunt van DGG worden de GG nog meer een knelverband. Dat is de typerende omschrijving die ik onlangs van Huib de Vries las. Daar zit veel waarheid in.
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:
Jongere schreef:
DGG schreef:Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Nog mooier zou het zijn als we gewoon leren leven met liggingsverschillen binnen de kerk. Dat zou een hoop ontspanning opleveren.
Ds. de Gier schijnt ooit te hebben gezegd: "God roept predikanten voor Barneveld en hij roept er voor Vlaardingen." (Laatste gemeente was toen nog de standplaats van ds. Huisman.) Die nuchterheid lijkt me wijs.
Volkomen eens. De minieme verschillen behoeven niet te worden uitvergroot, maar kun je daarom nog wel respecteren. Met het standpunt van DGG worden de GG nog meer een knelverband. Dat is de typerende omschrijving die ik onlangs van Huib de Vries las. Daar zit veel waarheid in.
Nou ja, minieme verschillen...
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door GGBeroopingswerk »

Forummer schreef:
DDD schreef:
Jongere schreef:
DGG schreef:Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Nog mooier zou het zijn als we gewoon leren leven met liggingsverschillen binnen de kerk. Dat zou een hoop ontspanning opleveren.
Ds. de Gier schijnt ooit te hebben gezegd: "God roept predikanten voor Barneveld en hij roept er voor Vlaardingen." (Laatste gemeente was toen nog de standplaats van ds. Huisman.) Die nuchterheid lijkt me wijs.
Volkomen eens. De minieme verschillen behoeven niet te worden uitvergroot, maar kun je daarom nog wel respecteren. Met het standpunt van DGG worden de GG nog meer een knelverband. Dat is de typerende omschrijving die ik onlangs van Huib de Vries las. Daar zit veel waarheid in.
Nou ja, minieme verschillen...
Inderdaad minieme verschillen. Behalve in de beeldvorming tussen degenen die meer over dan met elkaar spreken. Of elkaar niet willen begrijpen.

Op de classis Barneveld 1948 bleek dit ook. Bij het spreken over elkaar waren de verschillen groot. Op de classis sprak men met elkaar en bleek er veel misverstaan te zijn. Toen men daarna (tweede vergaderdag synode 1950) het onderlinge gesprek niet wilde, ging het weer fout.

Ik mag graag ds. Vreugdenhil horen, maar ook Moerkerken. Hoogerland en F. Mulder. Verschuure en C. Harinck. En bij elk van die zucht ik ook wel eens. Net als over mezelf...
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door keesjanm »

DDD schreef:
Jongere schreef:
DGG schreef:Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Nog mooier zou het zijn als we gewoon leren leven met liggingsverschillen binnen de kerk. Dat zou een hoop ontspanning opleveren.
Ds. de Gier schijnt ooit te hebben gezegd: "God roept predikanten voor Barneveld en hij roept er voor Vlaardingen." (Laatste gemeente was toen nog de standplaats van ds. Huisman.) Die nuchterheid lijkt me wijs.
Volkomen eens. De minieme verschillen behoeven niet te worden uitvergroot, maar kun je daarom nog wel respecteren. Met het standpunt van DGG worden de GG nog meer een knelverband. Dat is de typerende omschrijving die ik onlangs van Huib de Vries las. Daar zit veel waarheid in.
Die beschrijving van de Vries in het RD was zeker een heel herkenbare.
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

GGBeroopingswerk schreef: Inderdaad minieme verschillen. Behalve in de beeldvorming tussen degenen die meer over dan met elkaar spreken. Of elkaar niet willen begrijpen.

Op de classis Barneveld 1948 bleek dit ook. Bij het spreken over elkaar waren de verschillen groot. Op de classis sprak men met elkaar en bleek er veel misverstaan te zijn. Toen men daarna (tweede vergaderdag synode 1950) het onderlinge gesprek niet wilde, ging het weer fout.

Ik mag graag ds. Vreugdenhil horen, maar ook Moerkerken. Hoogerland en F. Mulder. Verschuure en C. Harinck. En bij elk van die zucht ik ook wel eens. Net als over mezelf...
Nou, niet helemaal eens.
Ik ken mensen in mijn nabije omgeving die over het algemeen niks moeten hebben van de GerGem, maar die graag luisteren naar predikanten zoals Vreugdenhil en Baan.
En daarbij zijn de verschillen dan ook wel zo groot dat sommige predikanten niet in bepaalde kerken 'mogen' preken. Maar vergeleken bij kerkverbanden zoals de CGK en PKN zijn de verschillen inderdaad klein.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door DDD »

Dat zegt niet dat het geen minieme verschillen zijn. Ik kan mij daar ook over opwinden, maar ook dat zegt helemaal niets.

De verschillen in de CGK zijn inderdaad iets minder miniem, maar mijns inziens
nog steeds erg beperkt.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door GGBeroopingswerk »

Forummer schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Inderdaad minieme verschillen. Behalve in de beeldvorming tussen degenen die meer over dan met elkaar spreken. Of elkaar niet willen begrijpen.

Op de classis Barneveld 1948 bleek dit ook. Bij het spreken over elkaar waren de verschillen groot. Op de classis sprak men met elkaar en bleek er veel misverstaan te zijn. Toen men daarna (tweede vergaderdag synode 1950) het onderlinge gesprek niet wilde, ging het weer fout.

Ik mag graag ds. Vreugdenhil horen, maar ook Moerkerken. Hoogerland en F. Mulder. Verschuure en C. Harinck. En bij elk van die zucht ik ook wel eens. Net als over mezelf...
Nou, niet helemaal eens.
Ik ken mensen in mijn nabije omgeving die over het algemeen niks moeten hebben van de GerGem, maar die graag luisteren naar predikanten zoals Vreugdenhil en Baan.
En daarbij zijn de verschillen dan ook wel zo groot dat sommige predikanten niet in bepaalde kerken 'mogen' preken. Maar vergeleken bij kerkverbanden zoals de CGK en PKN zijn de verschillen inderdaad klein.
Luisteren ze graag naar 'heel' Vreugdenhil en Baan? En ergeren ze zich aan 'heel' Moerkerken en Mulder?

Het is mij meer dan eens overkomen dat ik onder dezelfde preek een totaal ander iets had gehoord dan iemand anders. Logisch, wat je wel en niet opsteekt van een preek ligt voor 50% aan de luisteraar, voor 33% aan de spreker en de resterende 17% aan externe factoren. Dus bovenstaande is voor mij geen bewijs dat het niet om minieme verschillen gaat.

Ik hou graag van een no nonsense, recht voor de raap, preek. Dat vind ik bij F. Mulder en Vreugdenhil meer terug dan bij Moerkerken en Verschuure. Wat niet betekent dat die daarom (om mij...) zeer verschillend in de boodschap zijn. De één gebruikt geen kadopapier, de andere veel mooi kadopapier om zijn boodschap. En de derde doet het in een oude krant. Maar de boodschap zelf is weinig verschil.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door refo »

Goeie metafoor. Bij de GG is men inderdaad in de preek heel druk met de verpakking. Zo druk dat het Geschenk soms amper zichtbaar wordt.
Zal er ook mee te maken hebben dat een preek van een uur wordt verwacht.
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

GGBeroopingswerk schreef:
Luisteren ze graag naar 'heel' Vreugdenhil en Baan? En ergeren ze zich aan 'heel' Moerkerken en Mulder?

Het is mij meer dan eens overkomen dat ik onder dezelfde preek een totaal ander iets had gehoord dan iemand anders. Logisch, wat je wel en niet opsteekt van een preek ligt voor 50% aan de luisteraar, voor 33% aan de spreker en de resterende 17% aan externe factoren. Dus bovenstaande is voor mij geen bewijs dat het niet om minieme verschillen gaat.

Ik hou graag van een no nonsense, recht voor de raap, preek. Dat vind ik bij F. Mulder en Vreugdenhil meer terug dan bij Moerkerken en Verschuure. Wat niet betekent dat die daarom (om mij...) zeer verschillend in de boodschap zijn. De één gebruikt geen kadopapier, de andere veel mooi kadopapier om zijn boodschap. En de derde doet het in een oude krant. Maar de boodschap zelf is weinig verschil.
Het gaat wel echt om de boodschap. Bedenk ook dat sommige predikanten vanuit de uitverkiezing preken en waarin de factor gunning niet altijd even duidelijk naar voren komt.
Als ik eerlijk ben, snap ik niet goed wat je bedoelt met 'heel' Vreugdenhil en Baan. Bedoel je daarmee andere predikanten? De desbetreffende luistert ook graag naar preken van vdNet, Huisman of C. Harinck.
Of bedoel je alle preken van Vreugdenhil en Baan? Ook dat is het geval.
Wim Anker
Berichten: 3997
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Wim Anker »

Maakt het jullie nog uit of de ds dik of dun is?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Maakt het jullie nog uit of de ds dik of dun is?
Nee wel hoeveel hij weegt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door coco »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Maakt het jullie nog uit of de ds dik of dun is?
Nee wel hoeveel hij weegt.
Gewogen, gewogen.. :huhu
:hi
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

Wim Anker schreef:Maakt het jullie nog uit of de ds dik of dun is?
Niet zo sarcastisch, er zit soms echt wel behoorlijk verschil.
Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
http://www.cip.nl/god/mei-2016/56164-he ... UQ.twitter
Toch wel een verschil lijkt mij.
En nee, het gaat mij er niet om de verschillen groter te maken dan ze zijn, maar om te laten zien dat er in de wezenlijke dingen echt wel verschillen zijn binnen de GerGem, en dat dat dus toaal niet gaat om hoe dik de predikanten zijn, wat ik een zeer trieste en cynische opmerking vind van Wim Anker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door eilander »

Wij steunen onze dominee door dik en dun.
Gesloten