eilander schreef:Sheba schreef:De lezer oordele verder zelf.
Ik zou inderdaad wel eens willen dat iemand die tot nu alleen heeft meegelezen, hier eens een oordeel over zou geven. Want naar mijn mening gebeuren er hier wat vreemde dingen.
Ik lees voornamelijk mee in dit topic. Niet omdat ik er geen mening over heb, maar omdat deze discussie hier al vele malen gevoerd is en het me goed dacht om deze ronde aan me voorbij te laten gaan.
Ik ben het met Posthoorn eens, dat er bar slecht gelezen wordt; de meeste berichten zijn alleen maar een herhaling van zetten. Dat is jammer, maar wel begrijpelijk. Dat probeer ik te verduidelijken met een schema:
(A)-----(B)-----(C)
Het is de aloude vraag wanneer begint het geestelijk leven?
Is dat (A) bij de eerste overtuigende werkingen van de Heilige Geest?
Of (C) pas bij de bewuste kennis van Christus als Borg en Zaligmaker?
Of (B) ergens daar tussen?
Sheba en JWG stellen van (C), wat hier eerder samenvaldrijvers genoemd wordt.
Ikzelf zit meer op het standpunt van Huisman (B).
Ik denk dat dat wel verklaarbaar is.
Huisman en ik komen in de pastorale praktijk mensen tegen die ergens tussen (A) en (C) in zitten. Of dat nu vóór of na (B) is, is voor een buitenstaander niet vast te stellen, maar het maakt wel milder in de praktijk. De Dordtse vaderen geven bovendien aan als mensen hun geloof belijden en hun leven is er niet mee in tegenspraak, om er dan het beste van te denken.
Verder heb ik al eerder par. 16 van DL HS 1 aangehaald, waar de vaderen ons voorgaan om onderscheid in het pastoraat aan te houden.
Ik verwacht dat Sheba en JWG niemand kennen die tussen (A) en (C) zitten, persoonlijk noch pastoraal.
(Het saillante in deze discussie is, dat Huisman eerder op dit forum het standpunt van Sheba, JWG, c.s. verdedigde en nu veel milder in zijn spreken is geworden.)