Jaarboek 15 GG

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Curatorium »

KB_ schreef:en gergeminfo is behoorlijk traag met het verwerken van de cijfers...
Normaal stond alles een dag later op het internet ja. Ze willen je vast dwingen om een jaarboek te kopen (want dat kan ook via die site).
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
KB_ schreef:en gergeminfo is behoorlijk traag met het verwerken van de cijfers...
Normaal stond alles een dag later op het internet ja. Ze willen je vast dwingen om een jaarboek te kopen (want dat kan ook via die site).
Maar er zijn altijd nog mensen die liever een boek in handen hebben dan dat ze alles van een scherm moeten lezen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door mulder »

op Gergeminfo staan inmiddels de cijfers van 2016.
even snel gekeken:

wat snelle dalers:
Zeist 820 --> 768 (ze gaan in Zeist misschien een nieuw kleiner kerkgebouw neerzetten door hoge onderhoudskosten)
Barendrecht 792 --> 757 (opmerkelijk, ik dacht dat Barendrecht zo'n succesverhaal was na de verhuizing)
Capelle Middelwatering 1.107 --> 1.075
Oosterland 372 --> 344
Rijssen Noord 2.416 --> 2.353
Gorinchem 370 --> 355

de groeiende gemeenten zijn de standaard mega-gemeenten. ook wat kleinere gemeenten groeien nog, tegen de trend in (Arnhem, Westzaan, Hoedekenskerke, Naaldwijk, Rotterdam Zuidwijk, Den Helder, Sprang Capelle)
verder zijn er best wat gemeenten met predikanten die toch slinken in ledenaantal. de classis Tholen en Rotterdam staan in de min, even snel gekeken, de rest staat in de plus.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Ouddorp »

Groeigemeenten zijn onder meer Barneveld-Zuid (69 erbij) en Opheusden (60 erbij). Weet iemand of het kerkverband in het geheel gegroeid is? Waarschijnlijk wel, maar de groei loopt wel wat terug heb ik het idee.
wfloor
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door wfloor »

Een nog belangrijker vraag: Weet iemand of ze in de diepte zijn gegroeid?
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Leerling »

Het lijkt mij niet de bedoeling om de ledentallen met toe- of afname te gaan bespreken. En om daar allerlei redenen of oorzaken aan toe te schrijven. Laten we maar gewoon allemaal bij onszelf blijven en ons afvragen of de prediking in 2015 en in het begin van 2016 door genade vrucht heeft gedragen in ons persoonlijk leven. Zo niet? Dan hebben we vandaag en gisteren gehoord dat de Heilige Geest is uitgestort om harten in te winnen, door het werk van Christus toe te passen in harten, voor de dienst van de Heere. Zo ja? Dan hebben we ook gehoord dat de Heere doorgaat met Zijn werk in ons leven, maar ook in de uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dan hoeven we niet op ledentallen te kijken, op een vervulde of een ledige kansel of op bepaalde mensen. Nee dan mogen we omhoog kijken naar de ten hemel gevaren Christus, die de gevangenis gevankelijk weggevoerd heeft en Zijn Geest heeft uitgestort om de stroom van genade te laten stromen.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Reiziger
Berichten: 1167
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Reiziger »

Leerling schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om de ledentallen met toe- of afname te gaan bespreken. En om daar allerlei redenen of oorzaken aan toe te schrijven. Laten we maar gewoon allemaal bij onszelf blijven en ons afvragen of de prediking in 2015 en in het begin van 2016 door genade vrucht heeft gedragen in ons persoonlijk leven. Zo niet? Dan hebben we vandaag en gisteren gehoord dat de Heilige Geest is uitgestort om harten in te winnen, door het werk van Christus toe te passen in harten, voor de dienst van de Heere. Zo ja? Dan hebben we ook gehoord dat de Heere doorgaat met Zijn werk in ons leven, maar ook in de uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dan hoeven we niet op ledentallen te kijken, op een vervulde of een ledige kansel of op bepaalde mensen. Nee dan mogen we omhoog kijken naar de ten hemel gevaren Christus, die de gevangenis gevankelijk weggevoerd heeft en Zijn Geest heeft uitgestort om de stroom van genade te laten stromen.
Nee, vooral lekker zwaar gaan lopen doen.
Het is echt ten strengste verboden om ledenaantallen te bespreken.
:banghead :banghead :banghead :banghead :banghead
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Leerling »

Forummer schreef:
Leerling schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om de ledentallen met toe- of afname te gaan bespreken. En om daar allerlei redenen of oorzaken aan toe te schrijven. Laten we maar gewoon allemaal bij onszelf blijven en ons afvragen of de prediking in 2015 en in het begin van 2016 door genade vrucht heeft gedragen in ons persoonlijk leven. Zo niet? Dan hebben we vandaag en gisteren gehoord dat de Heilige Geest is uitgestort om harten in te winnen, door het werk van Christus toe te passen in harten, voor de dienst van de Heere. Zo ja? Dan hebben we ook gehoord dat de Heere doorgaat met Zijn werk in ons leven, maar ook in de uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Dan hoeven we niet op ledentallen te kijken, op een vervulde of een ledige kansel of op bepaalde mensen. Nee dan mogen we omhoog kijken naar de ten hemel gevaren Christus, die de gevangenis gevankelijk weggevoerd heeft en Zijn Geest heeft uitgestort om de stroom van genade te laten stromen.
Nee, vooral lekker zwaar gaan lopen doen.
Het is echt ten strengste verboden om ledenaantallen te bespreken.
:banghead :banghead :banghead :banghead :banghead
Blijkbaar ben jij een andere mening toegedaan en dat mag. Alleen ik vind dergelijke besprekingen onstichtelijk en onvruchtbaar. Dat heeft niks met zwaar lopen doen te maken. Maar laten we nou een keer niet op mensen of op aantallen letten, maar ons verlustigen in het feit dat de Heilige Geest is uitgestort om mensen bij dé Kerk te brengen. Verblijd je liever in het Evangelie! :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Curatorium »

Leerling schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om de ledentallen met toe- of afname te gaan bespreken.
Dat gebeurt al sinds het bestaan van het forum, niets mis mee.
mulder schreef: wat snelle dalers:
Zeist 820 --> 768 (ze gaan in Zeist misschien een nieuw kleiner kerkgebouw neerzetten door hoge onderhoudskosten)
Dat gaat snel daar. Dus kleinere nieuwbouw, net als Utrecht? Overigens zag ik dat op de site van de makelaar van de kerk in Utrecht dat het gebouw onder voorbehoud verkocht is.
mulder schreef: Barendrecht 792 --> 757 (opmerkelijk, ik dacht dat Barendrecht zo'n succesverhaal was na de verhuizing)
De CGK zal daar wel een aantrekkingskracht hebben, vermoed ik. Er zit daar niet veel verschil tussen de GG en CGK.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Mara »

Leerling schreef:Het lijkt mij niet de bedoeling om de ledentallen met toe- of afname te gaan bespreken. En om daar allerlei redenen of oorzaken aan toe te schrijven.
Zeker. Omdat het niet persé aan de dominee, de prediking of het gemeenteleven hoeft te liggen. In het algemeen gesproken stappen mensen gemakkelijker op dan een halve eeuw geleden denk ik.
Ook is er een categorie mensen die een predikant naloopt, vertrekt deze naar elders, gaan ze indien mogelijk mee.
Een sterke toename van leden kan liggen in een nieuw aangebouwde (Vinex) wijk.
Onze kerk verloor in die jaren veel leden omdat veel jonge gezinnen daar naar toe verhuisden.
En elk kerkgenootschap (misschien behalve de evangelische) heeft hiermee te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
manuitzeist
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2015, 21:29

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door manuitzeist »

Hier in Zeist vindt een doorschuiven plaats vanuit de Gereformeerde Gemeente naar de Pnielgemeente (Gereformeerde Bond) en naar gereformeerde gemeenten in de buurt van Zeist, Woudenberg bijvoorbeeld. Ik weet dat de Gereformeerde Gemeente ook al naar andere bestaande kerkgebouwen heeft gekeken, maar dat is (nog?) niet concreet geworden.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door mulder »

tsja, er gaan steeds meer mensen naar de geref.bond, dat zie je ook in de ggin en de ogg. Ik snap het wel.
in Zeist men wil gaan nieuwbouwen op dezelfde plaats zover ik weet. natuurlijk hebben ze ook een dominee die er al heel lang staat. Hoe fijn en hoe goed je dan ook preekt (want dat doet deze ds. naar mijn mening!!) na een tijd ga je leden verliezen. het is daarom naar mijn mening niet goed dat een predikant zo lang op dezelfde plaats staat.
Bruna
Berichten: 1764
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Bruna »

mulder schreef:op Gergeminfo staan inmiddels de cijfers van 2016.
even snel gekeken:

wat snelle dalers:
Zeist 820 --> 768 (ze gaan in Zeist misschien een nieuw kleiner kerkgebouw neerzetten door hoge onderhoudskosten)
Barendrecht 792 --> 757 (opmerkelijk, ik dacht dat Barendrecht zo'n succesverhaal was na de verhuizing)
Capelle Middelwatering 1.107 --> 1.075
Oosterland 372 --> 344
Rijssen Noord 2.416 --> 2.353
Gorinchem 370 --> 355

de groeiende gemeenten zijn de standaard mega-gemeenten. ook wat kleinere gemeenten groeien nog, tegen de trend in (Arnhem, Westzaan, Hoedekenskerke, Naaldwijk, Rotterdam Zuidwijk, Den Helder, Sprang Capelle)
verder zijn er best wat gemeenten met predikanten die toch slinken in ledenaantal. de classis Tholen en Rotterdam staan in de min, even snel gekeken, de rest staat in de plus.
De classis Tholen krimpt inderdaad alhoewel het niet zoveel is. Wellicht moet dit ook afgezet worden tegen een 'krimpende/gelijkblijvende' bevolking. Maar de kleintjes worden kleiner en de grotere groter over het algemeen.
We kunnen wel zeggen dat de eilanden Tholen en Flakkee ca gelijk blijven. Schouwen Duiveland daalt.

Dinteloord 128 129 1
Dirksland 984 998 14
Herkingen 121 121 0
Melissant 120 114 -6
Middelharnis 740 771 31
Nieuwe Tonge 176 156 -20
Nieuwerkerk 530 514 -16
Ooltgensplaat 235 237 2
Oosterland 361 344 -17
Ouddorp 193 187 -6
Oude Tonge 70 69 -1
Poortvliet 107 104 -3
Scherpenisse 708 699 -9
Sint Annaland 309 295 -14
Sint Philipsland 86 82 -4
Tholen 1168 1194 26
6036 6014 -22
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door mulder »

Bruna schreef:Maar de kleintjes worden kleiner en de grotere groter over het algemeen.
is ook te begrijpen, kleine gemeenten hebben ook niet vaak een predikant. Zeker niet in Tholen.
ik heb nog wat beter gekeken de volgende classis krimpen als ik me niet vergis: inderdaad Tholen door verlies kleine gemeenten, Rijssen door grote verlies Rijssen Noord, Rotterdam door grote verlies Barendrecht en Capelle Middelwatering. de rest van de classisen groeien.
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Jaarboek 15 GG

Bericht door Martijn »

Bruna schreef:
mulder schreef:op Gergeminfo staan inmiddels de cijfers van 2016.
even snel gekeken:

wat snelle dalers:
Zeist 820 --> 768 (ze gaan in Zeist misschien een nieuw kleiner kerkgebouw neerzetten door hoge onderhoudskosten)
Barendrecht 792 --> 757 (opmerkelijk, ik dacht dat Barendrecht zo'n succesverhaal was na de verhuizing)
Capelle Middelwatering 1.107 --> 1.075
Oosterland 372 --> 344
Rijssen Noord 2.416 --> 2.353
Gorinchem 370 --> 355

de groeiende gemeenten zijn de standaard mega-gemeenten. ook wat kleinere gemeenten groeien nog, tegen de trend in (Arnhem, Westzaan, Hoedekenskerke, Naaldwijk, Rotterdam Zuidwijk, Den Helder, Sprang Capelle)
verder zijn er best wat gemeenten met predikanten die toch slinken in ledenaantal. de classis Tholen en Rotterdam staan in de min, even snel gekeken, de rest staat in de plus.
De classis Tholen krimpt inderdaad alhoewel het niet zoveel is. Wellicht moet dit ook afgezet worden tegen een 'krimpende/gelijkblijvende' bevolking. Maar de kleintjes worden kleiner en de grotere groter over het algemeen.
We kunnen wel zeggen dat de eilanden Tholen en Flakkee ca gelijk blijven. Schouwen Duiveland daalt.

Dinteloord 128 129 1
Dirksland 984 998 14
Herkingen 121 121 0
Melissant 120 114 -6
Middelharnis 740 771 31
Nieuwe Tonge 176 156 -20
Nieuwerkerk 530 514 -16
Ooltgensplaat 235 237 2
Oosterland 361 344 -17
Ouddorp 193 187 -6
Oude Tonge 70 69 -1
Poortvliet 107 104 -3
Scherpenisse 708 699 -9
Sint Annaland 309 295 -14
Sint Philipsland 86 82 -4
Tholen 1168 1194 26
6036 6014 -22
Opmerkelijk dat Oosterland best wel wat verliest.
Plaats reactie