@Huismanhuisman schreef:Dit topic wordt vervuild door een te heftige reactie op een vermeende dwaling in de GG. Ik beluister wekelijks preken van prekenweb en kom die vermeende dwaling nooit tegen.CvdW schreef:Is tijdstip wedergeboorte altijd bekend?
Zolang iemand Christus niet kent is hij niet wedergeboren! Tijdstip is niet belangrijk.
Predikanten van de GG zouden in de leer moeten gaan bij HHK (ds. Op 't Hof) of CGK (ds. Baars), dan krijg je (dan) een leer van Godswege en niet een leer (zoals nu) over gevoeligheden en belevenissen van de mens.
Ik weet van sommige GG predikanten die deze vermeende dwaling wel preken maar dat is geen schering en inslag in de GG.
P.S. De vermeende dwaling zou zijn het rust geven buiten Christus. De zogenaamde derde weg.
....en prof Baars zegt niets anders als dat ik zeg in dit topic. Een bekende uitdrukking van hem op de preekstoel is: God voedt Zijn volk met honger. Het blijft toch een ellendig en arm volk maar die ( en die alleen) zullen op de Naam des HEEREN betrouwen.
Ik reageerde op onderstaand citaat waar jij van vroeg of wij daar moeite mee hebben.
Ik heb daarover bewust niet het woord dwaling in de mond genomen. Juist om het gesprek open te houden.... Wilde het gesprek op een waardige wijze voeren. Waarom ga je dan ineens over vervuilen spreken?
Op die vraag of we met dat citaat moeite hebben, heb ik gezegd ja. Want ook achteraf kan en mag je niet zeggen ik was toen en toen al wedergeboren buiten Christus. Zo spreekt de Schrift niet. De Schrift houdt Christuskennis en wedergeboorte altijd bijelkaar. Zonder Christus leven we nog onder de Wet!
Want je creëert je "ongewild" misschien, weer een derde weg. Het onrustig maken en of zoeken etc is een toeleidende weg. Maar geen wedergeboorte.
Een derde die zo hoort spreken zegt. O, dus ik ben onrustig, soms mag ik weten dit of dat. Gods kind had dat ook. Dus ik ben al wedergeboren. God laat niet varen het werk Zijner Handen dus...
Worden we/zij lui....
Want het komt misschien toch nog wel goed... Ooit.
Christuskennis en wedergeboorte horen bijelkaar.
Zo moeten we er altijd over spreken. Ook achteraf! Dat is de taal van de Schrift. (M.i)
Met nadruk zeg ik dat ik met dit citaat van deze ds. moeite heb. Ik zeg niets over deze predikant zelf.. ds C Harinck schreef:
Ik heb nadrukkelijk gesteld wanneer een mens aan zijn zijde en tot troost van zijn hart van behouden zijn kan spreken. Dat is alleen wanneer hij komt tot het dadelijk geloven in Christus. In Christus alleen ligt onze eeuwige behoudenis. Maar als Gods kinderen terugzien, zeggen zij: Toen reeds was ik wedergeboren, want toen reeds schreeuwde mijn ziel tot God, was de zonde mij tot smart en werd ik door nood naar Christus uitgedreven.(uit: Reformatorisch Dagblad, 18 november 1996)