Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn'

Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Leerling »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:
Dat was nu precies het punt van de remonstranten. Hoe weinig ook, men moest echt iets kunnen doen!
Toen en nu struikelen we over Gods vrije soevereine genade, die de ene voorbijgaat en de andere, niet beter
of slechter
, aanneemt.
-DIA-, vergeet u nu niet dat de mens ook een eigen verantwoordelijkheid heeft?
Die verantwoordelijkheid maakt juist de ernst uit: We weten de Weg, de Weg wordt nog gepredikt, en dan... Wat doe ik, wat doet u, wat doen wij daarmee? Een ogenblikje verschrikt? En dan vergeten... totdat...? De dood zal ons een keer achterhalen en dan is het wel de vraag: Wat hebt gij met Mijn Woord gedaan? Dan zijn er geen uitvluchten: Ik kon niet aannemen... nee, dan voelen we het wel, we wilden niet. We wilden nog wel op onze eigen manier met behoud van een beetje van onszelf. Maar om nu eens ALLES te mogen verliezen en Christus te gewinnen. We weten het zo goed, althans we kunnen het weten.
Het dikgedrukte in je reactie @DIA is nu juist het Evangelie van vrije genade! En dat is nu nét niet wat Ds. Van Campen in het fragment leert. Nee daar werkt een mens mee aan zijn eigen zaligheid, vanuit zichzelf (!) Of beter gezegd "een mens begint". Om in de terminologie van deze predikant te blijven: 'dat is zo fout, zó fout!'
Als God in een mens de zaligheid gaat bewerken verlicht God het blinde verstand en neigt Hij het onwillige hart tot de dienst van Hem. God werkt daar het willen en het werken (zie de Dordtse Leerregels). Dan werkt God, niet zonder de mens, maar God werkt het in z'n geheel uit. Een héél groot verschil!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5209
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er is de eis en oproep tot geloof en bekering. En daarnaast de onmogelijkheid om te geloven en ons te bekeren. Geloof is een gave die God geeft aan zondaren uit genade.

Er is de oproep God te zoeken, want zoek de Heere en leef. Maar wij kunnen niet zoeken.

Dat is de spanning. Beide zaken moeten we laten staan. Om bijbels te blijven.
Bidden terwijl God niet om het gebed verhoord maar wel op het gebed.

Wij komen naar de kerk en lezen Gods woord, maar de zegen daarop is enkel genade.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
mulder
Berichten: 376
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door mulder »

Wat een opmerking van mij over een preek van student Alchalabi niet teweeg kan brengen, een heel eigen topic........ het gaat mij erom dat het evangelie niet alleen is dat je alleen maar moet bidden, op je knieen moet vallen en dat is het dan. dat is dan de manier om misschien bekeerd te worden. dat is niet het evangelie. soms moet je als mens met iets beginnen, achteraf kan dan gezegd worden: ik was het niet die het deed, dat was de Heere.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Leerling »

Johann Gottfried Walther schreef:Er is de eis en oproep tot geloof en bekering. En daarnaast de onmogelijkheid om te geloven en ons te bekeren. Geloof is een gave die God geeft aan zondaren uit genade.

Er is de oproep God te zoeken, want zoek de Heere en leef. Maar wij kunnen niet zoeken.

Dat is de spanning. Beide zaken moeten we laten staan. Om bijbels te blijven.
Bidden terwijl God niet om het gebed verhoord maar wel op het gebed.

Wij komen naar de kerk en lezen Gods woord, maar de zegen daarop is enkel genade.
Van harte eens, JGW!
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Zonderling »

Ik heb het gedeelte van ds. Van Campen goed beluisterd. Met alle respect, ik kan niet begrijpen hoe men zou kunnen volhouden dat deze prediking gereformeerd is. Bidden om bekering is volgens deze predikant fout en vinden we ook nergens in de Bijbel, men moet zich slechts bekeren en geloven, en dan ziet men achteraf wel dat dit genade is...

Nu, mensen, deze prediking is echt niet de Bijbelse oproep tot geloof en bekering zoals we die WEL vinden bij de Reformatoren, oudvaders en puriteinen. Ze staat er geheel haaks op, en ze staat ook haaks op onze belijdenis. Nee, die oproep tot geloof en bekering is geheel wat anders. Lees de Erskines eens, Boston, McCheyne of een ander. Zij brachten inderdaad een ruim Evangelieaanbod, maar nooit ten koste van de doodstaat van de mens.

(Overigens: ik kan mij echt niet voorstellen dat deze predikant überhaupt en eerlijk zich kan vinden in de Dordtse Leerregels.)
Reiziger
Berichten: 1186
Lid geworden op: 15 mar 2013, 17:08

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Reiziger »

Bedoelt de dominee niet dat als jij gaat zoeken, als jij actief naar God op zoek gaat, het dan Gods werk is? Vandaar dat hij zegt dat we moeten beginnen. Het is een beetje ongelukkig uitgedrukt. Hij bedoelt dat op het moment dat als wij God gaan zoeken, God dan is gaan werken in ons leven. Het lijkt alsof we zelf beginnen, maar het is God die begon.
-DIA-
Berichten: 33950
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:Ik heb het gedeelte van ds. Van Campen goed beluisterd. Met alle respect, ik kan niet begrijpen hoe men zou kunnen volhouden dat deze prediking gereformeerd is. Bidden om bekering is volgens deze predikant fout en vinden we ook nergens in de Bijbel, men moet zich slechts bekeren en geloven, en dan ziet men achteraf wel dat dit genade is...

Nu, mensen, deze prediking is echt niet de Bijbelse oproep tot geloof en bekering zoals we die WEL vinden bij de Reformatoren, oudvaders en puriteinen. Ze staat er geheel haaks op, en ze staat ook haaks op onze belijdenis. Nee, die oproep tot geloof en bekering is geheel wat anders. Lees de Erskines eens, Boston, McCheyne of een ander. Zij brachten inderdaad een ruim Evangelieaanbod, maar nooit ten koste van de doodstaat van de mens.

(Overigens: ik kan mij echt niet voorstellen dat deze predikant überhaupt en eerlijk zich kan vinden in de Dordtse Leerregels.)
Ik was er ook enorm van geschrokken. Deze leer is anders wel naar de mens. Maar deze dominee doet geen profetenmantel aan om te liegen. Hij spreekt niet bedekt, maar openlijk anti-reformatorisch. En wee de prediker die zij hoorders zo naar de eeuwigheid stuurt. Ik merk het meer, op veel plaatsen wordt de mens in slaap gepreekt in plaats van wakker geschud. Ik weet het, een mens van nature wordt van de ernstigste preek nog niet wakker, maar God kan en wil de Waarheid wel zegenen, en dit is echt een andere leer dan die van de Reformatie.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door huisman »

Zonderling schreef:Ik heb het gedeelte van ds. Van Campen goed beluisterd. Met alle respect, ik kan niet begrijpen hoe men zou kunnen volhouden dat deze prediking gereformeerd is. Bidden om bekering is volgens deze predikant fout en vinden we ook nergens in de Bijbel, men moet zich slechts bekeren en geloven, en dan ziet men achteraf wel dat dit genade is...

Nu, mensen, deze prediking is echt niet de Bijbelse oproep tot geloof en bekering zoals we die WEL vinden bij de Reformatoren, oudvaders en puriteinen. Ze staat er geheel haaks op, en ze staat ook haaks op onze belijdenis. Nee, die oproep tot geloof en bekering is geheel wat anders. Lees de Erskines eens, Boston, McCheyne of een ander. Zij brachten inderdaad een ruim Evangelieaanbod, maar nooit ten koste van de doodstaat van de mens.

(Overigens: ik kan mij echt niet voorstellen dat deze predikant überhaupt en eerlijk zich kan vinden in de Dordtse Leerregels.)
Ik plaatste dit al eerder maar dit citaat vat de dwaling goed samen.
Verkapt remonstrantisme
Walter Marshall schreef zijn boek in de strijd tegen de neonomianen. Zij leerden dat de mens eerst de zonde moet verlaten voordat hij tot Jezus mag vluchten. In feite is dit een verkapt remonstrantisme, oordeelde Marshall. Wie oproept om met de zonde te breken, buiten de wedergeboorte om, loopt het gevaar een appèl te doen op de vermeende vermogens van de mens. Dit betekent een praktische loochening van de doodstaat van de mens.

Een oprechte ziel met een nauw geweten zal uit deze leer geen troost ontvangen, voegt ds. Pieters toe. „Zo iemand komt er achter dat hij niet in een opbouwende weg tot Jezus kan komen, dat hij de zonde niet kán laten. Dat wist Marshall ook uit eigen ondervinding. Als ik me eerst moet reinigen voordat ik tot Jezus mag komen, ben ik verloren”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 928
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Martijn »

Leerling schreef:Ik zal een poging wagen om mijn moeite met het fragment te benoemen.

a. Wat betreft Jeremia 31:18:

Gezien de grondtekst zou het zowel ‘Bekeer mij’ als ‘Breng mij terug’ kunnen zijn. Als we voor ‘Breng mij terug’ zouden gaan, moeten we consequent zijn in relatie tot Klaagliederen 5:21. Daar staat dezelfde werkwoordswortel (wat overigens bekeren kan betekenen, als omkeren of terugbrengen). Alleen gaat het daar het (ook gezien de context) wel degelijk over bekering. Het is dus onlogisch om het daar te vertalen met ‘Breng mij terug”. Dit zou dus een reden kunnen zijn om het in Jeremia 31 dus ook te vertalen met ‘Bekeer mij’.

Afgaande op de context hebben allebei de mogelijkheden wel hun sterke punten.
Alleen zal mijn keuze toch zijn ‘Bekeer mij’. Gezien het eerste gedeelte van vers 18 waar het over de tuchtigingen van de Heere gaan. Gezien vers 19 waar het over berouw gaat. En om het feit dat er verder in het hoofdstuk door de HEERE Zelf opgeroepen wordt om terug te keren, namelijk de jonkvrouwe Israëls.

Efraïm wist heel goed waarom ze in ballingschap waren. Hij erkende ook de tuchtigingen van de HEERE als zijnde van de HEERE. Is het dan logisch om te spreken over een terugkeer? Ja, maar Efraïm wist ook dat de HEERE niet om Zijn recht heen kon. Efraïm had geen grond om te zeggen ‘breng ons terug’. Het is namelijk als gebiedende wijs neergezet door Jeremia. Dat pleit eerder voor ‘Bekeer mij’. Omdat Efraïm wist dat de eis van bekering en omkering tot God er lag, maar dat hij niet aan die eis, vanuit zichzelf, kon voldoen. Je kan het als een gebed zien, als een noodkreet, vanwege de tuchtigende hand des HEEREN.

Gezien het berouw in vers 19, zou je kunnen spreken van ‘Breng mij terug’. Nadat Efraïm terug gebracht zou zijn, dan zou hij weten/beseffen wat hij allemaal heeft gemist. En dat gemis zou dan uit kunnen werken in berouw.
Alleen dan gaan we ervan uit dat de Statenvertalers de grondtekst goed vertaald hebben bij ‘nadat’. Ikzelf denk dat het ook ‘want, omdat of wanneer’ zou kunnen zijn gezien het grondwoord. Dan komt vers 19 ten opzichte van vers 18 in een geheel ander licht te staan. Dan is berouw geen gevolg van bekering, maar door berouw van Efraïm wordt er bij hem een noodkreet geboren om ‘bekering’. Dat is gezien de context m.i. het meest logische.

Daarnaast is het opmerkelijk om te stellen dat het ‘Breng mij terug’ moet zijn, omdat wij dan eerder dan de Heere zijn. De HEERE komt pas later in het hoofdstuk met de oproep tot terugkeer ‘keer weder’. Dan zou de oproep van de HEERE een gevolg zijn van de dringende vraag van Efraïm. Dan zou je kunnen stellen dat als wij wat in de piepzak zitten vanwege de tuchtigingen van de HEERE wij vragen, de HEERE dan zal draaien. Laten we maar bij het belijden der kerk blijven dat de HEERE de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde is, dus ook hier. Efraim roept hier om bekering, niet om terugkeer. Daar is pas sprake van als de HEERE Zelf ertoe oproept.

b. Theologie n.a.v. de gelijkenis van de verloren zoon

Zijn verheldering aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon, vind ik ronduit arm. Graag zou ik Ds. Van Campen willen oproepen om het boek van Ds. J.J. Poort te lezen, daar wordt toch wel een geheel ander geluid gehoord. Ja dat bestempelt deze dominee wellicht als ‘hypercalvinistisch’, dat gevaar is dan aanwezig.

Ten eerste vind ik het arm om te stellen dat de verloren zoon ‘zelf’ tot inkeer gekomen is, ‘zelf’ is opgestaan en ‘zelf’ naar zijn Vader is gegaan. Waar is het werk van de Heilige Geest? Nergens, blijkbaar is er nog iets in de mens dat neigt naar God, dat vraagt naar God, dat kan komen tot God. Waar is de doodstaat van de mens? ‘Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid’?

Ten tweede vind ik het getuigen van ‘verkeerd lezen’. Want waar staat in de gelijkenis van de verloren zoon dat de Vader, nadat de zoon naar hem uitging, op hem afrende? Nergens! De Vader wachtte en omhelsde Zijn zoon.

Ten derde is het m.i. een zeer voorwaardelijk evangelie dat Ds. Van Campen hier leert. Waar is het evangelie van vrije genade? Dat God de Eerste is en de Laatste? Waar is het evangelie van alles uit Christus, alles in Christus en alles tot Christus? Nee een mens moet zichzelf bekeren. Een mens moet tot God naken, dan naakt God tot hem? Waar is in de Bijbel dit te vinden? De bedoelde verheldering aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon gaat al niet op. De zoon komt daar niet vanuit zichzelf, maar door de trekkende liefde van de Vader. Dat is Bijbels en dat is Gereformeerd.
Een mens moet eerst dit, een mens moet eerst dat, voordat God de stap zet in de richting tot een mens? Dwaasheid. Wederom is God de Eerste in een mensenleven en de Laatste in een mensenleven. De Heere Jezus is een volkomen Zaligmaker, geen halve.

c. Verwijt aan de ‘hypercalvinisten’

Ds. Van Campen over de hypercalvinisten:

“Ja er is wel een oproep van bekering, dat staat ook wel in de Bijbel, maar een mens kan zich helemaal niet bekeren dus God moet het doen. En het enige is dan maar dat je er om moet bidden ‘bekeer mij Heere, dan zal ik bekeerd zijn’. Dat is helemaal niet de bedoeling van deze tekst. Dat is een verkeerde vertaling van deze tekst. Nee het is niet zo gemeente, jongens dat moeten jullie goed in je oren knopen, het is niet zo dat je maar gebruik maakt van de middelen, je zit dan in de kerk, ja wanneer gebeurt het nou dat God je een nieuw hart geeft? Dat je bekeerd wordt? Ja, daar moet je dan maar om bidden. Ik kan het zelf niet. En voor de rest moet je maar gelaten afwachten. Ik ken heel veel mensen die eigenlijk zo in de kerk zitten. Ja ik zit op zondag in de kerk en ik bid, ik lees de Bijbel en voor de rest kan ik er toch ook niet meer aan doen, dominee? De verloren zoon bidt daar niet om bekering, maar hij staat op (dat is zijn bekering) en draait om en hij gaat terug, dat is bekering. Anders kan de Vader hem niet in Zijn armen sluiten. God moedigt ons nooit in de Bijbel, zo een ontdekkende waarheid, God moedigt ons nooit in de Bijbel om te bidden om bekering. Integendeel er staat zo vaak in de hele Bijbel door, dat je je moet bekeren. De oproep, het bevel: bekeert u, bekeert u. Dat is geen bidden om bekering, dat moet jij doen. (..) jij moet je bekeren, dan zal God je een nieuw hart geven. Jij moet je zonden belijden, dan zal God je zonden vergeven. Als jij je niet bekeert, dan kan God je niet zegenen. Als jij niet tot God naakt, dan kan Hij niet tot je naderen. (..) Maar niet dan zeggen dan ga ik er maar om bidden, totdat God komt, dat is wel heel fout eigenlijk.”
Dit is redeneren met Gods Woord, enkele teksten eruit plukken en een slotconclusie opstellen. Dit is de lijn van de Nieuwe Calvinsiten, zoals Tim Keller. Net zo lang redeneren totdat eruit komt wat wij willen horen.
Ja wij moeten ons bekeren! Dat is de eis en dat is de oproep. Hierin heeft Ds. Van Campen helemaal gelijk. Maar jij moet dit, dan pas zal God ..? Waar staat dit voorwaardelijke? Waar staat dit onmogelijke in de Bijbel? Bid een zondaarsgebed, dan zal God je vergeven? Jij moet de eerste stap zetten, dan zal God pas op je avances ingaan? Jij moet je bekeren, want dat is de voorwaarde voor God om wat te doen?

Nee in het evangelie staat een mens er totaal buiten en het is een eenzijdig soeverein Gods Werk. En dat is nu het wonder, dat zalig worden geheel in Christus te vinden is en dat het geheel uit Christus is. Dat wij geen gronden, geen werkjes moeten volbrengen, maar dat Christus volkomen zalig maakt. Dat Hij het werkt en dat Hij begint. Dat Hij ontgrondt en ontbloot en dat Hij doet naderen tot Zijn Vader. Hij, Hij en Hij. En wij? Zijn niks! Nieten en nullen.


@Orchidee. Dit is niet radicaal, dit is je hoorders, zielen voor de eeuwigheid de bloemenhoven insturen met een ingebeelde bekering en een ingebeelde Jezus.
We zijn ondertussen al behoorlijk wat pagina's verder. Ik ga kort even op een aantal dingen in.

Jeremia 31 vers 18
Je geeft aan dat zowel 'Bekeer mij' als 'Breng mij terug' mogelijk zijn. De studiebijbel HSV geeft ook aan dat beide mogelijk zijn. De King James heeft het over 'Turn thou me, and I shall be turned'. Het kan dus allebei. Dat een bepaalde theologie niet meer klopt dat is dan moeilijk blijkbaar.

Verloren Zoon
misschien is het beter om eerst de hele preek te luisteren voordat je bepaalde conclusies trekt. Daar is ook al door iemand anders opgewezen http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 1-26-10-00
Je opmerking over 'verkeerd lezen' klopt niet. Je geeft aan dat de Vader wachtte. De SV heeft het over 'toelopende', de HSV over 'toesnelde' en de King James over 'Ran'. Blijkbaar ging de Vader de Zoon tegemoet. Ds Vergunst heeft hier een mooie citaat over in een preek over Lukas 15 http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15525
Calvijn vond vers 20 de kerntekst uit dit hele gedeelte: En als hij nog ver van hem was,
zag hem zijn vader en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hij
hem om zijn hals en kuste hem. In het Engels staat het er nog een beetje mooier: ‘En de
vader hem ziende, rende naar zijn zoon.’ En Joodse mannen, Joodse vaders, die rennen
nooit in het publiek. Dat was iets heel onwaardigs in de Joodse cultuur. Maar de Heere
Jezus laat deze man rénnen! Wat spreekt daaruit? Het genadekarakter van deze vader!
Wat is nu bijbelser de oproep tot bekering of het gebed om bekering. Als de grond voor het gebed om bekering nu alleen maar afhangt van de tekst in Jeremia 31, die ook nog eens anders vertaald kan worden dan is er niet veel grond voor. Waarom heeft de Heere Jezus ons dat dan niet geleerd? Maar waarom roept Hij dan wel op tot bekering?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Zonderling »

@huisman, dank voor wat je toevoegde. Daar ben ik het ook hartelijk mee eens.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Leerling »

Martijn schreef:
Leerling schreef:Ik zal een poging wagen om mijn moeite met het fragment te benoemen.

a. Wat betreft Jeremia 31:18:

Gezien de grondtekst zou het zowel ‘Bekeer mij’ als ‘Breng mij terug’ kunnen zijn. Als we voor ‘Breng mij terug’ zouden gaan, moeten we consequent zijn in relatie tot Klaagliederen 5:21. Daar staat dezelfde werkwoordswortel (wat overigens bekeren kan betekenen, als omkeren of terugbrengen). Alleen gaat het daar het (ook gezien de context) wel degelijk over bekering. Het is dus onlogisch om het daar te vertalen met ‘Breng mij terug”. Dit zou dus een reden kunnen zijn om het in Jeremia 31 dus ook te vertalen met ‘Bekeer mij’.

Afgaande op de context hebben allebei de mogelijkheden wel hun sterke punten.
Alleen zal mijn keuze toch zijn ‘Bekeer mij’. Gezien het eerste gedeelte van vers 18 waar het over de tuchtigingen van de Heere gaan. Gezien vers 19 waar het over berouw gaat. En om het feit dat er verder in het hoofdstuk door de HEERE Zelf opgeroepen wordt om terug te keren, namelijk de jonkvrouwe Israëls.

Efraïm wist heel goed waarom ze in ballingschap waren. Hij erkende ook de tuchtigingen van de HEERE als zijnde van de HEERE. Is het dan logisch om te spreken over een terugkeer? Ja, maar Efraïm wist ook dat de HEERE niet om Zijn recht heen kon. Efraïm had geen grond om te zeggen ‘breng ons terug’. Het is namelijk als gebiedende wijs neergezet door Jeremia. Dat pleit eerder voor ‘Bekeer mij’. Omdat Efraïm wist dat de eis van bekering en omkering tot God er lag, maar dat hij niet aan die eis, vanuit zichzelf, kon voldoen. Je kan het als een gebed zien, als een noodkreet, vanwege de tuchtigende hand des HEEREN.

Gezien het berouw in vers 19, zou je kunnen spreken van ‘Breng mij terug’. Nadat Efraïm terug gebracht zou zijn, dan zou hij weten/beseffen wat hij allemaal heeft gemist. En dat gemis zou dan uit kunnen werken in berouw.
Alleen dan gaan we ervan uit dat de Statenvertalers de grondtekst goed vertaald hebben bij ‘nadat’. Ikzelf denk dat het ook ‘want, omdat of wanneer’ zou kunnen zijn gezien het grondwoord. Dan komt vers 19 ten opzichte van vers 18 in een geheel ander licht te staan. Dan is berouw geen gevolg van bekering, maar door berouw van Efraïm wordt er bij hem een noodkreet geboren om ‘bekering’. Dat is gezien de context m.i. het meest logische.

Daarnaast is het opmerkelijk om te stellen dat het ‘Breng mij terug’ moet zijn, omdat wij dan eerder dan de Heere zijn. De HEERE komt pas later in het hoofdstuk met de oproep tot terugkeer ‘keer weder’. Dan zou de oproep van de HEERE een gevolg zijn van de dringende vraag van Efraïm. Dan zou je kunnen stellen dat als wij wat in de piepzak zitten vanwege de tuchtigingen van de HEERE wij vragen, de HEERE dan zal draaien. Laten we maar bij het belijden der kerk blijven dat de HEERE de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde is, dus ook hier. Efraim roept hier om bekering, niet om terugkeer. Daar is pas sprake van als de HEERE Zelf ertoe oproept.

b. Theologie n.a.v. de gelijkenis van de verloren zoon

Zijn verheldering aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon, vind ik ronduit arm. Graag zou ik Ds. Van Campen willen oproepen om het boek van Ds. J.J. Poort te lezen, daar wordt toch wel een geheel ander geluid gehoord. Ja dat bestempelt deze dominee wellicht als ‘hypercalvinistisch’, dat gevaar is dan aanwezig.

Ten eerste vind ik het arm om te stellen dat de verloren zoon ‘zelf’ tot inkeer gekomen is, ‘zelf’ is opgestaan en ‘zelf’ naar zijn Vader is gegaan. Waar is het werk van de Heilige Geest? Nergens, blijkbaar is er nog iets in de mens dat neigt naar God, dat vraagt naar God, dat kan komen tot God. Waar is de doodstaat van de mens? ‘Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid’?

Ten tweede vind ik het getuigen van ‘verkeerd lezen’. Want waar staat in de gelijkenis van de verloren zoon dat de Vader, nadat de zoon naar hem uitging, op hem afrende? Nergens! De Vader wachtte en omhelsde Zijn zoon.

Ten derde is het m.i. een zeer voorwaardelijk evangelie dat Ds. Van Campen hier leert. Waar is het evangelie van vrije genade? Dat God de Eerste is en de Laatste? Waar is het evangelie van alles uit Christus, alles in Christus en alles tot Christus? Nee een mens moet zichzelf bekeren. Een mens moet tot God naken, dan naakt God tot hem? Waar is in de Bijbel dit te vinden? De bedoelde verheldering aan de hand van de gelijkenis van de verloren zoon gaat al niet op. De zoon komt daar niet vanuit zichzelf, maar door de trekkende liefde van de Vader. Dat is Bijbels en dat is Gereformeerd.
Een mens moet eerst dit, een mens moet eerst dat, voordat God de stap zet in de richting tot een mens? Dwaasheid. Wederom is God de Eerste in een mensenleven en de Laatste in een mensenleven. De Heere Jezus is een volkomen Zaligmaker, geen halve.

c. Verwijt aan de ‘hypercalvinisten’

Ds. Van Campen over de hypercalvinisten:

“Ja er is wel een oproep van bekering, dat staat ook wel in de Bijbel, maar een mens kan zich helemaal niet bekeren dus God moet het doen. En het enige is dan maar dat je er om moet bidden ‘bekeer mij Heere, dan zal ik bekeerd zijn’. Dat is helemaal niet de bedoeling van deze tekst. Dat is een verkeerde vertaling van deze tekst. Nee het is niet zo gemeente, jongens dat moeten jullie goed in je oren knopen, het is niet zo dat je maar gebruik maakt van de middelen, je zit dan in de kerk, ja wanneer gebeurt het nou dat God je een nieuw hart geeft? Dat je bekeerd wordt? Ja, daar moet je dan maar om bidden. Ik kan het zelf niet. En voor de rest moet je maar gelaten afwachten. Ik ken heel veel mensen die eigenlijk zo in de kerk zitten. Ja ik zit op zondag in de kerk en ik bid, ik lees de Bijbel en voor de rest kan ik er toch ook niet meer aan doen, dominee? De verloren zoon bidt daar niet om bekering, maar hij staat op (dat is zijn bekering) en draait om en hij gaat terug, dat is bekering. Anders kan de Vader hem niet in Zijn armen sluiten. God moedigt ons nooit in de Bijbel, zo een ontdekkende waarheid, God moedigt ons nooit in de Bijbel om te bidden om bekering. Integendeel er staat zo vaak in de hele Bijbel door, dat je je moet bekeren. De oproep, het bevel: bekeert u, bekeert u. Dat is geen bidden om bekering, dat moet jij doen. (..) jij moet je bekeren, dan zal God je een nieuw hart geven. Jij moet je zonden belijden, dan zal God je zonden vergeven. Als jij je niet bekeert, dan kan God je niet zegenen. Als jij niet tot God naakt, dan kan Hij niet tot je naderen. (..) Maar niet dan zeggen dan ga ik er maar om bidden, totdat God komt, dat is wel heel fout eigenlijk.”
Dit is redeneren met Gods Woord, enkele teksten eruit plukken en een slotconclusie opstellen. Dit is de lijn van de Nieuwe Calvinsiten, zoals Tim Keller. Net zo lang redeneren totdat eruit komt wat wij willen horen.
Ja wij moeten ons bekeren! Dat is de eis en dat is de oproep. Hierin heeft Ds. Van Campen helemaal gelijk. Maar jij moet dit, dan pas zal God ..? Waar staat dit voorwaardelijke? Waar staat dit onmogelijke in de Bijbel? Bid een zondaarsgebed, dan zal God je vergeven? Jij moet de eerste stap zetten, dan zal God pas op je avances ingaan? Jij moet je bekeren, want dat is de voorwaarde voor God om wat te doen?

Nee in het evangelie staat een mens er totaal buiten en het is een eenzijdig soeverein Gods Werk. En dat is nu het wonder, dat zalig worden geheel in Christus te vinden is en dat het geheel uit Christus is. Dat wij geen gronden, geen werkjes moeten volbrengen, maar dat Christus volkomen zalig maakt. Dat Hij het werkt en dat Hij begint. Dat Hij ontgrondt en ontbloot en dat Hij doet naderen tot Zijn Vader. Hij, Hij en Hij. En wij? Zijn niks! Nieten en nullen.


@Orchidee. Dit is niet radicaal, dit is je hoorders, zielen voor de eeuwigheid de bloemenhoven insturen met een ingebeelde bekering en een ingebeelde Jezus.
We zijn ondertussen al behoorlijk wat pagina's verder. Ik ga kort even op een aantal dingen in.

Jeremia 31 vers 18
Je geeft aan dat zowel 'Bekeer mij' als 'Breng mij terug' mogelijk zijn. De studiebijbel HSV geeft ook aan dat beide mogelijk zijn. De King James heeft het over 'Turn thou me, and I shall be turned'. Het kan dus allebei. Dat een bepaalde theologie niet meer klopt dat is dan moeilijk blijkbaar.

Verloren Zoon
misschien is het beter om eerst de hele preek te luisteren voordat je bepaalde conclusies trekt. Daar is ook al door iemand anders opgewezen http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 1-26-10-00
Je opmerking over 'verkeerd lezen' klopt niet. Je geeft aan dat de Vader wachtte. De SV heeft het over 'toelopende', de HSV over 'toesnelde' en de King James over 'Ran'. Blijkbaar ging de Vader de Zoon tegemoet. Ds Vergunst heeft hier een mooie citaat over in een preek over Lukas 15 http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/15525
Calvijn vond vers 20 de kerntekst uit dit hele gedeelte: En als hij nog ver van hem was,
zag hem zijn vader en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toelopende, viel hij
hem om zijn hals en kuste hem. In het Engels staat het er nog een beetje mooier: ‘En de
vader hem ziende, rende naar zijn zoon.’ En Joodse mannen, Joodse vaders, die rennen
nooit in het publiek. Dat was iets heel onwaardigs in de Joodse cultuur. Maar de Heere
Jezus laat deze man rénnen! Wat spreekt daaruit? Het genadekarakter van deze vader!
Wat is nu bijbelser de oproep tot bekering of het gebed om bekering. Als de grond voor het gebed om bekering nu alleen maar afhangt van de tekst in Jeremia 31, die ook nog eens anders vertaald kan worden dan is er niet veel grond voor. Waarom heeft de Heere Jezus ons dat dan niet geleerd? Maar waarom roept Hij dan wel op tot bekering?
Dank voor je reactie, alleen jammer dat je op meer dan de helft niet ingaat.

Terugkomend op de vertaling van Jeremia 31:18 - Eigenlijk moeten we vertalen 'Breng mij terug, dan zal ik bekeerd/omgekeerd zijn'. Dat geeft vanuit een andere invalshoek nog een zienswijze. En ook dan lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring die ik je gegeven heb, en die overeenkomt (althans zo bedoel ik het wel) met Matthew Henry.
Je laatste zin begrijp ik niet of wil hem niet begrijpen. De theologie van Ds. Van Campen klopt niet én ja dat is moeilijk toegeven dat het on-Gereformeerd is.

Wat betreft de gelijkenis van de verloren zoon. Deze gelijkenis misbruikt Ds. Van Campen voor zijn eigen theologie. Nogmaals wijs ik je hierin op het boek van Ds. J.J. Poort. Dat is Gereformeerd, tolle lege!
Je hebt gelijk dat de Vader op hem toelopende, maar dan nog mis ik een wezenlijk onderdeel; namelijk het werk van Gods Geest. Nee Ds. Van Campen zegt een mens moet beginnen, een mens moet zijn zonden belijden, een mens moet komen en als antwoord 'daarop' zet God een stap in de richting van een mens. Sorry, maar ik blijf bij mijn stellinginname dat dit niet Bijbels is.

Ingaande op je laatste alinea: zie de reactie van zonnebloem, die ik enkele postings eerder aanhaalde. Dat is Bijbels. JGW zegt dit in andere bewoordingen daarna eveneens treffend. En dat is ook het antwoord op je vragen.
Alleen ik zeg je nog dit: de oproep van bekering ligt er vanwege de rechtvaardige eis van de Vader, Die recht op ons aller leven heeft.
En als je de woorden van de Heere Jezus goed gebruikt, moet je ze allemaal gebruiken. Dat houdt dus in dat je Schrift met Schrift vergelijkt. En dan kom je automatisch op een spanningsveld wat JGW en Zonnebloem dus goed verwoordt hebben. Namelijk de oproep tot bekering, maar ook 'Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke'.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Zonderling »

@martijn, even los van wat er in het Hebreeuws staat en hoe er vertaald is: valt het je niet op waarom het bidden om bekering volgens deze predikant niet nodig is? Het is dit: bekering kan de mens gewoon aanvatten en volbrengen... Evenals geloven. Hij zegt het, moet je goed luisteren! (is dat ooit de taal geweest van een aan zichzelf ontdekt zondaar?..)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5209
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. G. Kater:
"Maar wij zijn toch van nature dood in zonden en misdaden, en kunnen toch vanuit onszelf nooit in Christus geloven, en ons tot God bekeren? Inderdaad, dat is helemaal waar en voluit bijbels. Tenzij wij door de Geest van God wedergeboren worden, zijn wij onwillig en onmachtig om in Christus te geloven en ons tot God te bekering. Maar, tegelijkertijd doet deze werkelijkheid op geen enkele wijze iets af van die andere werkelijkheid: dat wij zowel vanuit Gods schepping als vanuit Zijn verbond worden opgeroepen tot geloof! Die eis en oproep ligt op ons leven! Die eis en oproep hoort ook door te klinken in de prediking, evenals de verkondiging van onze onwil en onmacht! En wij mogen daar geen millimeter vanaf doen!

Heb je de klem van Gods eis al op je leven al gevoeld? Is het ook de nood van jouw leven, dat jij jezelf bekeren moet en in Christus geloven, maar dat je een hart vol onwil en onmacht hebt? Dan zullen wij ons niet langer verschuilen achter onze onmacht en onwil als goed klinkend excuus voor onze onbekeerlijkheid, maar dan zullen wij met droefheid belijden dat dit onze schuld is.

Wat is dan de weg? Laat God eis van geloof en bekering jou dan met de nood van je leven brengen tot Zijn beloften, in het gebed! Want in al Zijn beloften klinkt door dat de HEERE gewillig is om Zelf te geven wat Hij van ons eist: geloof en bekering, door het bloed en de Geest van Christus! Laat die beloften van Hem de pleitgrond in jouw gebed zijn, en worstel (in het besef van onze rechteloosheid) met de God die Zijn beloften betekent en verzegeld heeft aan jouw voorhoofd. Net zo lang, totdat Hij door de Heilige Geest Zijn Zoon in je hart openbaart, en je Hem persoonlijk uit ondervinding leert kennen als de Zaligmaker van al jouw zonden. Alleen dan ben je behouden, en gered van het eeuwig verderf! En dan zul je echt nooit zeggen dat dit is vanwege jouw zoeken en bidden. Maar dan leert Gods Geest ons dat het alleen Zijn werk in jouw leven geweest is, zodat we leren roemen in Gods vrije gunst, in de Zoon van Zijn eeuwige liefde.

Ik hoop dat je inmiddels duidelijk is dat wij zelf inderdaad van nature niets kunnen en willen wat God aangenaam is, vanwege onze totale verdorvenheid. Maar dat het evenzeer duidelijk is dat de Heere ons ondanks dat alles toch indringend oproept tot bekering, en geloof in de Heere Jezus Christus! En dat deze spanning alleen in ons leven wordt opgelost, wanneer wij persoonlijk door de Geest van de wedergeboorte ontvangen wat de Heere van ons eist. En ook die Geest heeft de HEERE vanuit Zijn genadeverbond beloofd te willen geven, kijk maar eens wat de HC in vraag en antwoord 74 hierover zegt.

De jonge Augustinus voelde de klemmende eis van Gods bevel, en die eis bracht hem in gebed aan Gods voeten: Heere, geef wat U van mij eist, dan zult U niet tevergeefs bevolen hebben! Laat Gods eis jou zo ook in gebed brengen aan Zijn voeten, om te worstelen met Gods beloften, waarin doorklinkt dat Hij gewillig is om te geven wat Hij eist."
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrien
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door Hendrien »

Nu heeft God alle mensen bevolen om zich te bekeren, maar nergens geeft Hij aanwijzingen voor het verkrijgen van bekering. God heeft de zondaar geboden om te geloven, maar nergens heeft hij enig voorbereidend proces voorgeschreven, dat hij moet ondergaan om Hem te bewegen iets te geven, dat Hij anders niet gewillig was om te doen.
Hij sluit hem juist op tot op het geloof door hem 'in het ongeloof te besluiten'. In die weg brengt Hij hem tot het gevoel van de grootheid van de schuld van zijn onbekwaamheid. Zo drijft Hij hem uit de schuilplaats der leugens en laat hem zien dat al die langdurige pogingen alleen maar hinderpalen zijn. Zij bewijzen hem geen hulp, maar zij strekken alleen tot afwijzing van Zijn onmiddellijke hulp. Het zijn alleen maar wantrouwende pogingen om Hem te overreden hem te willen geven, wat Hij reeds gewillig is om voor hem te doen.

Deze worsteling om te geloven is een heldere openbaring van eigengerechtigheid. Geloven is geen werk, maar een ophouden met werken, maar deze strijd om te geloven is juist een poging om iets uit te werken, wat in het geheel geen werk is.
(Horatius Bonar)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Uitleg 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn' (uit: Waar ging de preek .. over?)

Bericht door eilander »

Mooie citaten van Bonar, en ook van ds. Kater; de uitspraak van Augustinus heb ik al eerder aangehaald.
Laten we maar oppassen dat we van het 'moeten geloven' en 'moeten bekeren' geen nieuwe wet maken.
"Het is volbracht".
Plaats reactie