Kerkkeuze

Reiziger

Re: Kerkkeuze

Bericht door Reiziger »

Panny schreef:
Forummer schreef:
Leerling schreef:
Heb je dan iets te vieren? Nee (!),
Volgens mij heb je dan wel degelijk iets te vieren. Als je verlost bent door Christus' bloed vier je als het goed is een groot feest (i.i.g. binnen in je). En later in de hemel zal er (niet spottend bedoeld) eeuwig feest zijn.

Hoezo niks te vieren?
Als je voor het eerst mag ervaren dat Christus ook jou Zaligmaker is, je zonden vergeven zijn, je aangenomen bent als kind van God...
Dat zijn toch de meest vreugdevolle ogenblikken van heel je leven!
Er is dan vreugde, blijdschap, aanbidding, verwondering, vrede...
huppelen, zingen...
Ja en daarom stel ik deze vraag ook aan Leerling
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Leerling schreef:Je zegt dat je niet zoveel met uiterlijkheden heb. Nu wil ik toegeven dat je té ver kan doorschieten in het uiterlijke. Maar is het werkelijk zo verkeerd? Als je genade mag kennen wil je toch niks liever dat het ook uiterlijk gezien wordt? Dat je een levende brief van Christus mag zijn?
@Leerling, je lijkt een tegenstelling op te werpen die ik in de berichten van HK niet lees. Ik denk dat HK het roerend met je eens is dat je een levende brief van Christus mag zijn wanneer je genade mag kennen. De uiterlijkheden waar HK niet veel mee heeft, zijn de zwarte pakken, de buitenkantdingen zonder inhoud, schat ik zo in.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Panny schreef:
Forummer schreef:
Leerling schreef:
Heb je dan iets te vieren? Nee (!),
Volgens mij heb je dan wel degelijk iets te vieren. Als je verlost bent door Christus' bloed vier je als het goed is een groot feest (i.i.g. binnen in je). En later in de hemel zal er (niet spottend bedoeld) eeuwig feest zijn.

Hoezo niks te vieren?
Als je voor het eerst mag ervaren dat Christus ook jou Zaligmaker is, je zonden vergeven zijn, je aangenomen bent als kind van God...
Dat zijn toch de meest vreugdevolle ogenblikken van heel je leven!
Er is dan vreugde, blijdschap, aanbidding, verwondering, vrede...
huppelen, zingen...
Paulus zegt " ik ellendig mens" lees Romeinen 7 in zijn geheel voor de contekst .

De genade van Christus gaat nooit zonder de verbrokenheid van de zondaar. Die verbrokenheid en gebrokenheid stempelt zijn verdere leven maar..........gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

Het lijkt mij van belang of wij ons " geloof " terug kunnen vinden in de Schrift. Dit slappe gepraat zonder onderbouwing uit Gods Woord is levensgevaarlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny

Bericht door Panny »

Misschien iets beter lezen huisman..
Ik heb het helemaal niet over dat het leven van een gelovige één groot feest is of dat er geen strijd is.
Ik heb het alleen over de vreugde als de zondaar voor het eerst mag weten dat zijn zonden vergeven zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Misschien iets beter lezen huisman..
Ik heb het helemaal niet over dat het leven van een gelovige één groot feest is of dat er geen strijd is.
Ik heb het alleen over de vreugde als de zondaar voor het eerst mag weten dat zijn zonden vergeven zijn.
Er moet wel een strijd gestreden worden op leven en dood. En werkelijk, daar heeft geen mens zin in. We ontvluchten liever
de strijd. Toch is er, zoals we altijd hebben beleden en ook beleefd, geen kroon zonder strijd. Het is niet makkelijk om de smalle
weg te bewandelen, en je paadje recht houden is van onze kant een onmogelijkheid.
Toch: Dit is de weg, en wandelt in dezelve!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Er moet wel een strijd gestreden worden op leven en dood. En werkelijk, daar heeft geen mens zin in. We ontvluchten liever
de strijd. Toch is er, zoals we altijd hebben beleden en ook beleefd, geen kroon zonder strijd. Het is niet makkelijk om de smalle
weg te bewandelen, en je paadje recht houden is van onze kant een onmogelijkheid.
Toch: Dit is de weg, en wandelt in dezelve!
Precies. Dus iemand die zegt dat gevierd mag worden dat God zijn God is - en niet meer zegt dan dat, die laat iets cruciaals weg. Da's niet zo'n best teken denk ik.
huisman

Bericht door huisman »

Het was niet op jou persoonlijk gericht maar op de hele discussie met dhr Kooi. Ik sta wel volledig achter wat ik schreef. Lees wie Jezus zaligspreekt in de bergrede. Armen van geest, treurenden, zachtmoedigen,hongerigen en dorstigen naar de gerechtigheid,reinen van hart,vreedzamen, vervolgden om der gerechtigheid wil. Mensen die gesmaad en vervolgt worden........die mens mag zich verheugen en verblijden.

Die verdrukte ,gesmade,arme van geest. Toetsen wij daar ons " geloof " aan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Panny

Bericht door Panny »

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Het was niet op jou persoonlijk gericht maar op de hele discussie met dhr Kooi. Ik sta wel volledig achter wat ik schreef. Lees wie Jezus zaligspreekt in de bergrede. Armen van geest, treurenden, zachtmoedigen,hongerigen en dorstigen naar de gerechtigheid,reinen van hart,vreedzamen, vervolgden om der gerechtigheid wil. Mensen die gesmaad en vervolgt worden........die mens mag zich verheugen en verblijden.

Die verdrukte ,gesmade,arme van geest. Toetsen wij daar ons " geloof " aan?
Een blijdschap in God, dat is een blijdschap die alle beschrijving te boven gaat. Maar dat wordt niet gekend, zoals gezegd, zonder strijd.
En.... de dagen de duisternis zullen vele zijn. Daarbij een driehoofdige vijand die dag en nacht niet ophoudt om Gods werk te bekampen. Wie zou staande blijven? Niemand, tenzij hij staande wordt gehouden. Dat kan niet in eigen kracht.
Isala

Bericht door Isala »

huisman schreef:Die verdrukte ,gesmade,arme van geest. Toetsen wij daar ons " geloof " aan?
Waarom schrijf je geloof tussen haakjes?

Ik heb nu het idee dat we een andere kant op gaan in de discussie.
Als het woord blijdschap of vreugde valt, staat iedereen gelijk op scherp om te kijken er wel met twee woorden gesproken wordt.
Toch wordt er hier op het forum mijns inziens vaak eenzijdig over zonde, strijd, en aanvechting gesproken.
Dan wordt er niet gezegd: vergeet je niet wat? Er mag ook blijdschap in de Heere zijn. Dat we elkaar bemoedigen om op Hem te zien,
en zo de blijdschap in Hem terug te vinden, omdat Hij getrouw is als wij ontrouw zijn. Als we zien op onze zwakheid en zovaak in zonde vallen, dat wij aan Gods genade niet moeten twijfelen
Of elkaar bemoedigen als we aangevochten worden, omdat we zo onheilig en zwak van onszelf nog zijn
Of is het verdacht om te zeggen dat je de Heere mag kennen?

Het is belangrijk om te weten dat, en in Wie, je vreugde gefundeerd is.
Maar zoals Panny schreef: vooral in de tijd van de eerste liefde kan er er zo ontzettend veel zielevreugd en blijdschap zijn!
Ik hoop dat velen dat hier mogen kennen. Dat vergeet je je hele leven niet.
Dat is geestelijke blijdschap, en dat gaat niet buiten je emotie om.

Maar als er alleen emotie is, zonder geestelijk fundament, is voelt dat wel aangenaam, maar heeft het geen eeuwigheidswaarde.
Dat is de andere kant, wat ook getoetst moet worden.
Hora est!
huisman

Bericht door huisman »

Waarom schrijf ik "geloof" tussen haakjes was de vraag.

Omdat schijn en zijn zo dichtbij elkaar liggen. De Heere Jezus heeft heel vaak in Zijn spreken gewezen op het "geloof" wat geen geloof is. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden, gelijkenis van de zaaier, velen zullen zoeken in te gaan en niet kunnen. Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? Hij zal zeggen ik heb U nooit gekent.

De godsdienst waar deze toets niet meer gelegd mag worden is van de waarheid afgedwaald.

De separatie in het spreken van de Heere Jezus moet ook nu verkondigd worden. Onderzoek of gij in het geloof staat en wees niet te snel tevreden. Het komt niet "vanzelf" goed. Johannes 3:3 zal toch werkelijkheid moeten zijn geworden in ons leven.

Op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66: 2b)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Waarom schrijf ik "geloof" tussen haakjes was de vraag.

Omdat schijn en zijn zo dichtbij elkaar liggen. De Heere Jezus heeft heel vaak in Zijn spreken gewezen op het "geloof" wat geen geloof is. Wijze en dwaze bouwer, wijze en dwaze maagden, gelijkenis van de zaaier, velen zullen zoeken in te gaan en niet kunnen. Hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd? Hij zal zeggen ik heb U nooit gekent.

De godsdienst waar deze toets niet meer gelegd mag worden is van de waarheid afgedwaald.

De separatie in het spreken van de Heere Jezus moet ook nu verkondigd worden. Onderzoek of gij in het geloof staat en wees niet te snel tevreden. Het komt niet "vanzelf" goed. Johannes 3:3 zal toch werkelijkheid moeten zijn geworden in ons leven.

Op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest, en die voor Mijn Woord beeft. (Jesaja 66: 2b)
Het valt me op dat uw bijdragen soms duidelijker en helderder zijn dan voorheen. Of verbeeld ik me dat? Het kan zijn.
In ieder geval kan ik hier goed mee instemmen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:Toch wordt er hier op het forum mijns inziens vaak eenzijdig over zonde, strijd, en aanvechting gesproken. Dan wordt er niet gezegd: vergeet je niet wat? Er mag ook blijdschap in de Heere zijn.
Dat vind ik ook wel. Wie het NT leest, wordt getroffen door de blijdschap van de gelovigen en het verblijd zijn in God door Christus. Dat mag best weleens wat meer beklemtoond worden, zonder meteen met een jamaar te komen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Isala schreef:Toch wordt er hier op het forum mijns inziens vaak eenzijdig over zonde, strijd, en aanvechting gesproken. Dan wordt er niet gezegd: vergeet je niet wat? Er mag ook blijdschap in de Heere zijn.
Dat vind ik ook wel. Wie het NT leest, wordt getroffen door de blijdschap van de gelovigen en het verblijd zijn in God door Christus. Dat mag best weleens wat meer beklemtoond worden, zonder meteen met een jamaar te komen.
Ik zie wat dat bestreft echt geen verschil tussen het OT en het NT..

Verheugd in God, naar waarde nooit de danken
Het vrome volk in God verheugd zal huppelen van zielenvreugd
Dan zingen zij in God verblijd
Loof God, looft Zijn Naam alom!

Den vromen zal voortaan
't Licht des troostes opgaan;
Blijdschap komt na veel smarten
Allen oprechten harten.
Komt dan, gij vromen rein,
Verblijdt u groot en klein;
In den HEER´u verheugt
En prijst (zijnde vol vreugd)
Zijn goedheid in 't gemein.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
Ik zie wat dat bestreft echt geen verschil tussen het OT en het NT..

Verheugd in God, naar waarde nooit de danken
Het vrome volk in God verheugd zal huppelen van zielenvreugd
Dan zingen zij in God verblijd
Loof God, looft Zijn Naam alom!

Den vromen zal voortaan
't Licht des troostes opgaan;
Blijdschap komt na veel smarten
Allen oprechten harten.
Komt dan, gij vromen rein,
Verblijdt u groot en klein;
In den HEER´u verheugt
En prijst (zijnde vol vreugd)
Zijn goedheid in 't gemein.
Inderdaad, in het OT is er ook veel 'vreugde in God'. Maar in het NT zie je dat met name bij de mensen die tot geloof komen, dat ze meteen zo verblijd zijn. De NT tijd is dan ook de mooiste tijd waarin je kunt leven!
Plaats reactie