De kleding tijdens de kerkdienst

eilander
Moderator

Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Wat te denken van feestelijke kleding? Veel kleuren bijvoorbeeld? Bij ons niet zo geaccepteerd, in andere landen juist weer wel.
Maar is er iets op tegen?
Feestelijke kleding is bij ons vaak helemaal niet met veel kleuren. Inderdaad is dit in Afrika juist wel gebruikelijk. Voor zover ik weet leven wij niet in Afrika, en ik was zelf niet van plan om er zo bij te gaan lopen. Waarom zou ik?
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Feestelijke kleding is bij ons vaak helemaal niet met veel kleuren. Inderdaad is dit in Afrika juist wel gebruikelijk. Voor zover ik weet leven wij niet in Afrika, en ik was zelf niet van plan om er zo bij te gaan lopen. Waarom zou ik?
Dat was mijn vraag niet.
De vraag is of er iets op tegen is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Feestelijke kleding is bij ons vaak helemaal niet met veel kleuren. Inderdaad is dit in Afrika juist wel gebruikelijk. Voor zover ik weet leven wij niet in Afrika, en ik was zelf niet van plan om er zo bij te gaan lopen. Waarom zou ik?
Dat was mijn vraag niet.
De vraag is of er iets op tegen is.
Die vraag heb ik beantwoord met een wedervraag. Maar het klopt inderdaad, jouw vraag staat nog open.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Die vraag heb ik beantwoord met een wedervraag. Maar het klopt inderdaad, jouw vraag staat nog open.
Laat ik het wat verduidelijken.
Ik houd zelf niet van felle kleuren overigens, ik zou er ook niet in lopen.
Als iemand dat wel doet wordt hier nogal eens afkeurend over gedaan.
Zou dit zijn omdat er bijbels gezien iets op aan te merken is, of zou dat zijn omdat wij het niet gewoon zijn in onze cultuur en de afkeuring alleen is omdat het "afwijkend" is zonder bijbelse grond?
DDD

Bericht door DDD »

Daar heb ik nog nooit iemand afkeurend over horen spreken. Het is kennelijk maar net met wie je omgaat.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zal idd maar net zijn wie je tegen komt
Ik heb wel mensen ontmoet die tegen mij zeiden: als je nog eens "bekeerd" word, word je rode jasje wel een zwarte
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik zou eerder het omgekeerde menen. Als je bekeerd wordt, wordt je zwarte jasje vanzelf wat vrolijker. En anders moet je het nog maar eens nakijken;-)
helma

Re: RE: Re: De kleding tijdens de kerkdienst

Bericht door helma »

eilander schreef:
ejvl schreef:Wat te denken van feestelijke kleding? Veel kleuren bijvoorbeeld? Bij ons niet zo geaccepteerd, in andere landen juist weer wel.
Maar is er iets op tegen?
Feestelijke kleding is bij ons vaak helemaal niet met veel kleuren. Inderdaad is dit in Afrika juist wel gebruikelijk. Voor zover ik weet leven wij niet in Afrika, en ik was zelf niet van plan om er zo bij te gaan lopen. Waarom zou ik?
In Afrika dragen ze ook van die mooie lange rokken. Idee!
Desiree

Bericht door Desiree »

DDD schreef:Nou, ik zou eerder het omgekeerde menen. Als je bekeerd wordt, wordt je zwarte jasje vanzelf wat vrolijker. En anders moet je het nog maar eens nakijken;-)
Ach, ze bedoelen het goed.. Maar ze zijn ook mensen.

Andersom zou ook zo maar heel goed kunnen inderdaad. Als ik zoiets hoor/merk word ik altijd blij.. zou het? denk ik dan? Het is precies het motief waarom je iets doet/niet doet na blijkbaar daar over nagedacht te hebben. En dan diep nagedacht...

Onthoud de preek maar, dat is veel belangrijker.. het is hier onvolmaakt.. straks lange, witte klederen gewassen in het bloed van het Lam.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Laatst beluisterde ik een dienst terug, waarin de predikant n.a.v. zondag 26 zei, dat hij het een goede regel vond dat de doopouders in de gemeente in het zwart gekleed waren.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Zijn er meer gevallen bekend van kledingvoorschriften voor doopouders?
ejvl

Bericht door ejvl »

Een goede gewoonte is geen kledingvoorschrift toch?
Er wordt wel gevraagd of mannen in kostuum willen komen maar geen letterlijk voorschrift.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik herken het van vroeger. Probleem is alleen dat iedereen zit te gissen wie nu wie is. Vooral ook omdat de namen niet werden genoemd. En de mensen zijn ineens heel anders gekleed dan normaal.
Er werd verwacht, zwart/donkerblauw en knot. Dus dat was shoppen in de familie om tot een donker resultaat te komen. Ook wel weer gezellig. :) De reden ervan ben ik vergeten.. dat zou die Ds. kunnen toelichten.

In deze kerk hoor ik daar niets over, gelukkig. En omdat ik er niet voor ben, was ik niet donker, maar wel gekleed. Manlief in trouwpak. Kind in kanten jurk. Het oog wil ook wat.

Gelukkig konden we ook nog nadenken over de inhoud, die toch veel belangrijker is dan de kleding.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik heb het ook meegemaakt bij de doop van het dochtertje van een vriendin.
Een hoedje van iemand geleend, van mij een jasje, de knot was een ramp want ze had erg weinig haar voor een knot
En de man idd in kostuum.
Heel vreemd, ik herkende ze niet meer, ze waren 21 en 23, ze leken 65+
Rare buitenissige zelfbedachte fratse!!!
Inmiddels zijn we 30 jr verder en het hele gezin ziet al 20 jr geen kerk meer van binnen, laat staan dat ze het evangelie nog horen verkondigen.
Erg verdrietig is dat om te zien en mee te maken omdat ze altijd is voorgehouden dat de buitenkant zeer belangrijk is en ze de rijkdom van een recht verkondigd evangelie nooit gehoord hebben
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef:Ik heb het ook meegemaakt bij de doop van het dochtertje van een vriendin.
Een hoedje van iemand geleend, van mij een jasje, de knot was een ramp want ze had erg weinig haar voor een knotAfbeelding
Heel vreemd, ik herkende ze niet meer, ze waren 21 en 23, ze leken 65+Afbeelding
Inmiddels zijn we 30 jr verder en het hele gezin ziet al 20 jr geen kerk meer van binnen, laat staan dat ze het evangelie nog horen verkondigen.
Erg verdrietig is dat om te zien en mee te maken omdat ze altijd is voorgehouden dat de buitenkant zeer belangrijk is en ze de rijkdom van een recht verkondigd evangelie nooit gehoord hebbenAfbeelding
Maar wel leuk om even te vertellen.
Martijn

Bericht door Martijn »

Wim Anker schreef:
Orchidee schreef:Ik heb het ook meegemaakt bij de doop van het dochtertje van een vriendin.
Een hoedje van iemand geleend, van mij een jasje, de knot was een ramp want ze had erg weinig haar voor een knotAfbeelding
Heel vreemd, ik herkende ze niet meer, ze waren 21 en 23, ze leken 65+Afbeelding
Erg verdrietig is dat om te zien en mee te maken omdat ze altijd is voorgehouden dat de buitenkant zeer belangrijk is en ze de rijkdom van een recht verkondigd evangelie nooit gehoord hebbenAfbeelding
Maar wel leuk om even te vertellen.
Leuk niet lijkt mij. Het toont maar weer aan hoe belachelijk veel nadruk er soms op het uiterlijk wordt gelegd.
Plaats reactie