Dat jij e.e.a. niet begrijpt en het (dus?) maar geklets noemt is prima hoor. Dan is weer helder dat verder spreken hierover zinloos is.

wel eens van het ambt aller gelovigen gehoord?Wim Anker schreef:Is de onkunde nu echt al zo groot dat een organist tot de ambten wordt gerekend?
Wim Anker schreef:Ik heb duidelijk genoeg aangegeven waar de schoen wringt in deze.
Dat jij e.e.a. niet begrijpt en het (dus?) maar geklets noemt is prima. Verwijder de postings maar als je vindt dat ze "onnodig kwetsend" zijn.
En mijn ervaring, en wat ik zie en constateer, is een hele andere. Te vergelijken met degenen die graag werken der barmhartigheid in de zorg verrichten - en wie kan daar nu tegen zijn - maar die vooral op zondag ingeroosterd wensen te worden.Mister schreef:Wim Anker schreef:Ik heb duidelijk genoeg aangegeven waar de schoen wringt in deze.
Dat jij e.e.a. niet begrijpt en het (dus?) maar geklets noemt is prima. Verwijder de postings maar als je vindt dat ze "onnodig kwetsend" zijn.
Je hebt het idee dat de organist zich graag hoort spelen met publiek en daar alles voor doet en dat dergelijke personen veelal in weekdiensten niet beschikbaar zijn.
Ik stel er tegenover dat dat klinkt als geklets. Waarom? Omdat ik 20 jaar ervaring heb in het begeleiden van diensten, op zondag, in weekdiensten en van de door jouw genoemde zaken totaal niets herken.
Wat mij betreft laten we dit gewoon staan hoor, ik knip niets
Dat is natuurlijk geen vergelijking, mijns inziens is een organist een noodzakelijk iets om de zang in goede banen te leiden.Leerling schreef:Met deze redeneer trant kan je ook stellen dat je als gemeentelid mag gaan kerkshoppen in gemeenten waar bijna geen gemeenteleden zijn. Natuurlijk hebben eigen gemeenteleden de voorkeur, maar ja als die er niet zijn.
Mee eens. Behalve je eerste zin. Dat is veel de genuanceerd....Mister schreef:Ik vind dit echt in de categorie 'geklets' vallen. Orgel spelen kan een hobby zijn. In de eredienst is het een mogen en dienstbaar opstellen. Dat heeft niets te maken met de aanwezigheid van publiek omdat het anders niet leuk zou zijn. Ik hoef daarom dus ook geen legitimatie te verzinnen. In een gemeente met een aantal organisten zijn er ook afspraken over de weekdiensten die hier per toerbeurt worden ingevuld. Dus dat gaat ook als niet op.
Verder zie ik werkelijk waar het probleem niet van het spelen in meerdere gemeenten. Natuurlijk, iedere gemeente eigen organisten heeft de voorkeur. Maar die zijn niet overal.
Misschien ben ik traag van begrip, maar wat is hier precies op tegen? Bepaalde zondagswerken dienen toch gewoon te gebeuren? Als iemand niet kan, moet een ander het doen, het moet toch gebeuren.Wim Anker schreef: En mijn ervaring is een hele andere. Te vergelijken met de werken der barmhartigheid in de zorg - en wie kan daar nu tegen zijn - die vooral op zondag ingeroosterd wensen te worden.
Wim Anker schreef:En mijn ervaring, en wat ik zie en constateer, is een hele andere. Te vergelijken met degenen die graag werken der barmhartigheid in de zorg verrichten - en wie kan daar nu tegen zijn - maar die vooral op zondag ingeroosterd wensen te worden.Mister schreef:Wim Anker schreef:Ik heb duidelijk genoeg aangegeven waar de schoen wringt in deze.
Je hebt het idee dat de organist zich graag hoort spelen met publiek en daar alles voor doet en dat dergelijke personen veelal in weekdiensten niet beschikbaar zijn.
Ik stel er tegenover dat dat klinkt als geklets. Waarom? Omdat ik 20 jaar ervaring heb in het begeleiden van diensten, op zondag, in weekdiensten en van de door jouw genoemde zaken totaal niets herken.
Wat mij betreft laten we dit gewoon staan hoor, ik knip niets
Ook mijn voorbeeld over dat mij niet is bekend dat ergens zoveel moeite wordt
gedaan om het BHV of EHBO team op niveau te krijgen als dat men organisten werft is m.i. Een teken aan de wand.
Een organist zou het op op zondag niet moeten willen buiten de eigen gemeente - en zeker niet buiten het eigen kerkverband - diensten te begeleiden en een gemeente zou geen niet leden op het orgel moeten willen.
Dit heeft niets te maken met wat je er boven schrijft. Bovendien is het gewoon flauwekul (ik probeer me van jouw stijl te bedienen in de hoop dat we dan op dezelfde golflengte uitkomenWim Anker schreef:Een organist zou het op op zondag niet moeten willen buiten de eigen gemeente - en zeker niet buiten het eigen kerkverband - diensten te begeleiden en een gemeente zou geen niet leden op het orgel moeten willen.
Een organist van buiten de gemeente is helemaal niet noodzakelijk. Een voorzanger of een eenvoudige organist uit de gemeente kan ook helpen bij het begeleiden van de gemeentezang.ejvl schreef:Dat is natuurlijk geen vergelijking, mijns inziens is een organist een noodzakelijk iets om de zang in goede banen te leiden.Leerling schreef:Met deze redeneer trant kan je ook stellen dat je als gemeentelid mag gaan kerkshoppen in gemeenten waar bijna geen gemeenteleden zijn. Natuurlijk hebben eigen gemeenteleden de voorkeur, maar ja als die er niet zijn.
Orgelspelen in de eredienst is roeping voor nodig? Nee meen je dat serieus?GJdeBruijn schreef:Mee eens. Behalve je eerste zin. Dat is veel de genuanceerd....Mister schreef:Ik vind dit echt in de categorie 'geklets' vallen. Orgel spelen kan een hobby zijn. In de eredienst is het een mogen en dienstbaar opstellen. Dat heeft niets te maken met de aanwezigheid van publiek omdat het anders niet leuk zou zijn. Ik hoef daarom dus ook geen legitimatie te verzinnen. In een gemeente met een aantal organisten zijn er ook afspraken over de weekdiensten die hier per toerbeurt worden ingevuld. Dus dat gaat ook als niet op.
Verder zie ik werkelijk waar het probleem niet van het spelen in meerdere gemeenten. Natuurlijk, iedere gemeente eigen organisten heeft de voorkeur. Maar die zijn niet overal.![]()
Als organist herken ik me in het geheel niet in de onzinnige en kwetsende opmerkingen van Wim Anker.
Ik weet van kerkenraden die organisten van elders vragen om het gebrek aan organisten op te vangen. Niets mis mee. Zo help je elkaar.
En: orgelspelen in de kerk is geen hobby maar een (be)roep(ing). Wie beweert dat organisten voor de hobby in de kerk spelen voor publiek denkt toch wel erg aards en oppervlakkig over de taak om de stem van de gemeente voor Gods aangezicht in goede banen te leiden.
Mogelijk denk W.A. zelf zo, want hoe kom je anders op zo'n domme bewering; dan weten we dus waar de schoen echt wringt
Dat is een algemene waarheid als een koe. Maar dat is ondertussen niet altijd en overal van toepassing. Laat staan reden om organisten die elders hun diensten bewijzen met wantrouwen te bejegenen.Leerling schreef:Een organist van buiten de gemeente is helemaal niet noodzakelijk. Een voorzanger of een eenvoudige organist uit de gemeente kan ook helpen bij het begeleiden van de gemeentezang.
Het is een wettig beroep. Daar zit het woord roeping in. Net als het dagelijk beroep een roeping is! Zondag 10 is als het goed ligt ook voor de organist van toepassing. Niet alleen voor de organist, maar voor iedereen op elke plaats waar hij/zij geroepen is werkzaam te zijn.Leerling schreef:Orgelspelen in de eredienst is roeping voor nodig? Nee meen je dat serieus?
Ben jij dan de voorzanger?Leerling schreef:Een organist van buiten de gemeente is helemaal niet noodzakelijk. Een voorzanger of een eenvoudige organist uit de gemeente kan ook helpen bij het begeleiden van de gemeentezang.ejvl schreef:Dat is natuurlijk geen vergelijking, mijns inziens is een organist een noodzakelijk iets om de zang in goede banen te leiden.Leerling schreef:Met deze redeneer trant kan je ook stellen dat je als gemeentelid mag gaan kerkshoppen in gemeenten waar bijna geen gemeenteleden zijn. Natuurlijk hebben eigen gemeenteleden de voorkeur, maar ja als die er niet zijn.
En iets met 'onderlinge bijeenkomsten niet nalaten' gaat voor een organist niet op?GJdeBruijn schreef:Dat is een algemene waarheid als een koe. Maar dat is ondertussen niet altijd en overal van toepassing. Laat staan reden om organisten die elders hun diensten bewijzen met wantrouwen te bejegenen.Leerling schreef:Een organist van buiten de gemeente is helemaal niet noodzakelijk. Een voorzanger of een eenvoudige organist uit de gemeente kan ook helpen bij het begeleiden van de gemeentezang.
Voorbeeld: In Amsterdam-Looiersgracht spelen organisten van elders. Op verzoek van de classis. Organisten die daar spelen, zijn ook in eigen gemeente organist. Zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Maar hier wordt zonder kennis van zaken en zonder te vragen naar achtergronden al oordelend gesproken over organisten die dienend bezig zijn. Men neemt elkaar de maat!