Wim Anker schreef:
Toch blijft het wringen. Want als er 5 mensen in de kerk zitten kan er vast wel iemand Worp spelen. En anders de blokfluit van de schooljeugd of idd a cappella. Niets mis mee.
Niet dus, vaak genoeg gevraagd in gemeenten. En met een blokfluit krijg je niet 200 of 300 mensen goed aan het zingen, en A Capella valt ook niet mee bij een paar honderd man, of je moet een goede voorzanger hebben, dan zal het misschien wel gaan, en soms is er inderdaad geen andere mogelijkheid dan A Capella te zingen.
Overigens, als iemand Worp kan spelen wil dit nog niet zeggen dat het een gemeente kan begeleiden, als iemand orgel kan spelen, is het begeleiden van een gemeente toch heel wat anders. Zeker als het bijvoorbeeld ritmisch is.
Want, ter vergelijk, ook de kwaliteit van de EHBO in veel gemeenten zal beter kunnen. Toch hoor ik nooit dat er artsen zijn - of amateurs met kwalitieiten - die ook in andere gemeenten dan hun eigen de EHBO ploeg versterken. Of dat coordinieren en snel een geschikte vervanger oppiepen als de geplande onverhoopt niet aanwezig is.....
Ik weet niet hoe dat geregeld is. Volgens mij zijn er altijd BHV mensen aanwezig.
Wel weet ik dat er in ieder geval in het verleden, ook in reformatorische gemeenten, ouderlingen werden ingeleend als er geen ouderling beschikbaar was in een bepaalde gemeente. En natuurlijk is dat geen wenselijke situatie, maar soms is het niet anders.