Belijdenis

parsifal

Re: Belijdenis

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Dit is Refoforum op z'n best.... Een off-topic-discussie over de vraag of je een telefoon in je zak mag hebben tijdens een kerkdienst :bobo
Op zich heb je gelijk! Het begon met mijn opmerking dat het heel makkelijk is om een Bijbel op je telefoon te hebben en we ons niet al te veel zorgen hoeven te maken dat mensen geen bijbel beschikbaar hebben in de kerk.

Leerling ziet een groot principieel verschil tussen het lezen van een Bijbel van papier en van scherm. Anderen vinden weer dat je je telefoon voor andere zaken mee moet nemen naar de kerk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Wim Anker schreef:Organist zijn in meerdere kerken is natuurlijk al raar.
Want?
Het doet mij teveel denken aan moeders met een opleiding in de zorg die alleen zondags werken.
Ik ben maar een amateur en heb geen professionele muzikale opleiding gehad in dit geval.
Het heeft er mee te maken dat het aantal mensen die orgel kunnen spelen, steeds minder worden en dan wordt er "ingeleend".
Het gebeurd zelfs dat er kerken in de buurt zijn die soms geen organist kunnen krijgen en daarom genoodzaakt zijn af en toe zonder muzikale begeleiding te zingen.
Toch blijft het wringen. Want als er 5 mensen in de kerk zitten kan er vast wel iemand Worp spelen. En anders de blokfluit van de schooljeugd of idd a cappella. Niets mis mee.

Want, ter vergelijk, ook de kwaliteit van de EHBO in veel gemeenten zal beter kunnen. Toch hoor ik nooit dat er artsen zijn - of amateurs met kwalitieiten - die ook in andere gemeenten dan hun eigen de EHBO ploeg versterken. Of dat coordinieren en snel een geschikte vervanger oppiepen als de geplande onverhoopt niet aanwezig is.....

En de EHBO lijkt me wat belangrijker dan de begeleiding. Toch?

Daarnaast is m.i.jouw voorbeeld niet de common sense in organisten land bij het dienst doen in meerdere gemeenten.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Want?
Het doet mij teveel denken aan moeders met een opleiding in de zorg die alleen zondags werken.
Ik ben maar een amateur en heb geen professionele muzikale opleiding gehad in dit geval.
Het heeft er mee te maken dat het aantal mensen die orgel kunnen spelen, steeds minder worden en dan wordt er "ingeleend".
Het gebeurd zelfs dat er kerken in de buurt zijn die soms geen organist kunnen krijgen en daarom genoodzaakt zijn af en toe zonder muzikale begeleiding te zingen.
Een gewoon traporgeltje is soms wel te doen, maar zo'n groot kerkorgel is toch andere koek dan cake. Als ik een organist zie spelen, soms met behulp van iemand die pedalen (heet dat zo?) uittrekt en weer induwt, de dubbele klavieren, tegelijk nog met een voetpedaal. :sweat
Ik vind het zo knap.
Wim Anker schreef:Want, ter vergelijk, ook de kwaliteit van de EHBO in veel gemeenten zal beter kunnen.
Volgens mij is het verplicht en moet het ook regelmatig geoefend worden.

Een veel gestelde vraag is in hoeverre er BHV in de kerk aanwezig dient te zijn. Over het algemeen geldt dat bij de zondagse samenkomst naast de koster ook enkele andere gemeenteleden paraat staan als BHV’er. Het is raadzaam met dit team periodiek de veiligheidsvoorschriften en het ontruimingsplan door te nemen en/of te oefenen.
bron: steunpuntkerkenwerk

Niet zo lang geleden kreeg iemand een hersenbloeding tijdens de kerkdienst en de toegesnelde arts sommeerde om de vrouw rechtop te laten zitten. Daartoe moesten links en rechts van de vrouw 2 mensen als "steun" plaatsnemen. Als je dat niet weet en je laat zo iemand liggen, kan dat ernstige gevolgen hebben.
Inderdaad belangrijker dan een orgel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Het belangrijkste bezwaar lijkt me dat zo'n organist veel diensten van zijn eigen gemeente niet meemaakt, terwijl dat nu juist wel belangrijk is voor zijn persoonlijke en het gemeenteleven.
Dat geneuzel over EHBO en zo (van Wim Anker) gaat nergens over.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Want?
Is dominee zijn in meerdere kerken soms ook raar?
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:
Toch blijft het wringen. Want als er 5 mensen in de kerk zitten kan er vast wel iemand Worp spelen. En anders de blokfluit van de schooljeugd of idd a cappella. Niets mis mee.
Niet dus, vaak genoeg gevraagd in gemeenten. En met een blokfluit krijg je niet 200 of 300 mensen goed aan het zingen, en A Capella valt ook niet mee bij een paar honderd man, of je moet een goede voorzanger hebben, dan zal het misschien wel gaan, en soms is er inderdaad geen andere mogelijkheid dan A Capella te zingen.
Overigens, als iemand Worp kan spelen wil dit nog niet zeggen dat het een gemeente kan begeleiden, als iemand orgel kan spelen, is het begeleiden van een gemeente toch heel wat anders. Zeker als het bijvoorbeeld ritmisch is.
Want, ter vergelijk, ook de kwaliteit van de EHBO in veel gemeenten zal beter kunnen. Toch hoor ik nooit dat er artsen zijn - of amateurs met kwalitieiten - die ook in andere gemeenten dan hun eigen de EHBO ploeg versterken. Of dat coordinieren en snel een geschikte vervanger oppiepen als de geplande onverhoopt niet aanwezig is.....
Ik weet niet hoe dat geregeld is. Volgens mij zijn er altijd BHV mensen aanwezig.

Wel weet ik dat er in ieder geval in het verleden, ook in reformatorische gemeenten, ouderlingen werden ingeleend als er geen ouderling beschikbaar was in een bepaalde gemeente. En natuurlijk is dat geen wenselijke situatie, maar soms is het niet anders.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Jaja. Ik vind het allemaal verhaaltjes om de hobby te mogen beoefenen. Met publiek, anders is het niet zo leuk. En dus verzinnen we wel een legitimatie om het op zondag te kunnen doen.

Meestal zijn dit soort organisten in weekdiensten nooit beschikbaar. Dan is - als er dienst is tenminste - de cijferbeoefenaar wel capabel genoeg.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Jaja. Ik vind het allemaal verhaaltjes om de hobby te mogen beoefenen. Met publiek, anders is het niet zo leuk. En dus verzinnen we wel een legitimatie om het op zondag te kunnen doen.

Meestal zijn dit soort organisten in weekdiensten nooit beschikbaar. Dan is - als er dienst is tenminste - de cijferbeoefenaar wel capabel genoeg.
Misschien voor een enkeling wel, voor mij absoluut niet. Juist in weekdiensten speel ik vaak. En het is zeker geen hobby uitoefenen op zondag. Het is een manier om dienstbaar te mogen zijn in een eredienst, niet om te laten horen hoe goed je kan spelen, geen concert, maar dienstbaar aan en in de eredienst.
samanthi

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Want?
Sommige kerken kunnen kiezen tussen a capella of een gast organist. Oh ik zie dat het al genoemd is, maar ja dan maar ff dubbel.

Wat een gezeur, zeg, in CGK Zuidland kwam er ook wel eens een ouderling uit een andere kerk preeklezen omdat in die zeer kleine kerkenraad zieken waren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Wat een gezeur, zeg, in CGK Zuidland kwam er ook wel eens een ouderling uit een andere kerk preeklezen omdat in die zeer kleine kerkenraad zieken waren.
Een paar maanden geleden hadden wij een gastpredikant die kennelijk blijvende ernstige gevolgen heeft van een ongeval.
Dan leest de dienstdoende ouderling de Wet en het Bijbelgedeelte en spreekt het gebed uit.
Is ook een (noodzakelijke) variant op hetgeen eigenlijk gebruikelijk of normaal is.

Intussen gaat het helemaal niet meer over belijdenis. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Is de onkunde nu echt al zo groot dat een organist tot de ambten wordt gerekend?
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou een ambtsdrager wel, en een organist niet buiten zijn eigen gemeente mogen werken? Je kunt het mijns inziens met meer recht omdraaien. Juist omdat een organist geen ambtsdrager is, kan deze makkelijker elders werken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:Jaja. Ik vind het allemaal verhaaltjes om de hobby te mogen beoefenen. Met publiek, anders is het niet zo leuk. En dus verzinnen we wel een legitimatie om het op zondag te kunnen doen.

"Meestal zijn..." wat een kletskoek. Weet je wie er in onze gemeente de meeste van de weekdiensten voor z'n rekening neemt?

En trouwens, bij de Lutheranen is de organist wel degelijk ambtsdrager. Zo vreemd is dat dus niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik vind dit echt in de categorie 'geklets' vallen. Orgel spelen kan een hobby zijn. In de eredienst is het een mogen en dienstbaar opstellen. Dat heeft niets te maken met de aanwezigheid van publiek omdat het anders niet leuk zou zijn. Ik hoef daarom dus ook geen legitimatie te verzinnen. In een gemeente met een aantal organisten zijn er ook afspraken over de weekdiensten die hier per toerbeurt worden ingevuld. Dus dat gaat ook als niet op.
Verder zie ik werkelijk waar het probleem niet van het spelen in meerdere gemeenten. Natuurlijk, iedere gemeente eigen organisten heeft de voorkeur. Maar die zijn niet overal.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Mister schreef:Ik vind dit echt in de categorie 'geklets' vallen. Orgel spelen kan een hobby zijn. In de eredienst is het een mogen en dienstbaar opstellen. Dat heeft niets te maken met de aanwezigheid van publiek omdat het anders niet leuk zou zijn. Ik hoef daarom dus ook geen legitimatie te verzinnen. In een gemeente met een aantal organisten zijn er ook afspraken over de weekdiensten die hier per toerbeurt worden ingevuld. Dus dat gaat ook als niet op.
Verder zie ik werkelijk waar het probleem niet van het spelen in meerdere gemeenten. Natuurlijk, iedere gemeente eigen organisten heeft de voorkeur. Maar die zijn niet overal.
Met deze redeneer trant kan je ook stellen dat je als gemeentelid mag gaan kerkshoppen in gemeenten waar bijna geen gemeenteleden zijn. Natuurlijk hebben eigen gemeenteleden de voorkeur, maar ja als die er niet zijn. :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Plaats reactie