Verkiezing ambtsdragers

DDD

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door DDD »

Leerling schreef:
CvdW schreef:Is bij iemand bekend dat er een zittende ambtsdrager is weggestemd?
Die voorbeelden zijn er of dat het heel weinig gescheeld heeft.
Over zittende ambtsdragers wordt bij mijn weten nooit gestemd. Alleen over ambtsdragers die (her)verkiesbaar zijn. En dan heeft de gemeente de taak om te kiezen voor degene die het beste kan dienen. Daarbij is er voor zover ik weet geen rangorde, alsof iemand die al eerder een termijn heeft gediend de voorkeur zou hebben.

Ik vind dus de vraag en het antwoord daarop onjuist.

Het nadeel aan de manier waarop de kerkorde in de GG functioneert, is dat een deel van de ouderlingen zich wel, en een deel van de ouderlingen zich niet aan de geest van de kerkorde houdt, als het gaat om aftreden. De meer zelfkritische leden vertrekken daarmee eerder dan de leden die geen reden zien om te vertrekken. Soms zou dat mijns inziens beter andersom kunnen zijn.
Bruna

Bericht door Bruna »

DDD schreef:
Leerling schreef:
CvdW schreef:Is bij iemand bekend dat er een zittende ambtsdrager is weggestemd?
Over zittende ambtsdragers wordt bij mijn weten nooit gestemd. Alleen over ambtsdragers die (her)verkiesbaar zijn. En dan heeft de gemeente de taak om te kiezen voor degene die het beste kan dienen. Daarbij is er voor zover ik weet geen rangorde, alsof iemand die al eerder een termijn heeft gediend de voorkeur zou hebben.

Ik vind dus de vraag en het antwoord daarop onjuist.

Het nadeel aan de manier waarop de kerkorde in de GG functioneert, is dat een deel van de ouderlingen zich wel, en een deel van de ouderlingen zich niet aan de geest van de kerkorde houdt, als het gaat om aftreden. De meer zelfkritische leden vertrekken daarmee eerder dan de leden die geen reden zien om te vertrekken. Soms zou dat mijns inziens beter andersom kunnen zijn.
Als een ambtsdrager aftreedt na bijvoorbeeld een periode van 4 jaar is deze niet meer 'zittend'. Hij staat dan op dubbeltal en het is aan de gemeente wie er gestemd wordt.
Het is al gezegd in dit topic dat ds. de Gier een goede toelichting geeft op e.e.a.

Het komt voor dat ambtsdragers die een periode in de kr hebben gezeten en herkiesbaar zijn voor een nieuwe periode dat deze niet meer herkozen worden.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

DDD schreef:
Leerling schreef:
Over zittende ambtsdragers wordt bij mijn weten nooit gestemd.
Gelukkig dan voor de ambtsdragers die bij ons op het lijstje staan. Tijdens de stemming mogen ze gewoon blijven zitten.
Als ik het dus goed begrijp moeten ze bij jou staan? ;)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Leerling schreef:
DDD schreef:
Leerling schreef:
Over zittende ambtsdragers wordt bij mijn weten nooit gestemd.
Gelukkig dan voor de ambtsdragers die bij ons op het lijstje staan. Tijdens de stemming mogen ze gewoon blijven zitten.
Als ik het dus goed begrijp moeten ze bij jou staan? ;)
Bij ons ook....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bij ons gaan ambtsdragers die op tweetal staan voor de verkiezing toch echt even staan. Dan weten we tenminste over wie we het hebben.
- Niet meer zo actief -
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Mannetje schreef:Bij ons gaan ambtsdragers die op tweetal staan voor de verkiezing toch echt even staan. Dan weten we tenminste over wie we het hebben.
Ja bij ons ook! En met zo'n grote gemeente als de onze soms best handig, ik ken echt niet iedereen! Al worden ze op de weekbrief wel met foto afgebeeld.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Hendrien

Bericht door Hendrien »

aggieoudje schreef:
Mannetje schreef:Bij ons gaan ambtsdragers die op tweetal staan voor de verkiezing toch echt even staan. Dan weten we tenminste over wie we het hebben.
Ja bij ons ook! En met zo'n grote gemeente als de onze soms best handig, ik ken echt niet iedereen! Al worden ze op de weekbrief wel met foto afgebeeld.
Lastig stemmen als je de persoon niet kent! Stem je dan op z'n uiterlijk? Toen we net in onze gemeente kerkten, gingen we nooit stemmen.
Want als je de mensen niet kent, hoe kun je dan stemmen?
aggieoudje

Hendrien schreef:
aggieoudje schreef:
Lastig stemmen als je de persoon niet kent! Stem je dan op z'n uiterlijk? Toen we net in onze gemeente kerkten, gingen we nooit stemmen.
Want als je de mensen niet kent, hoe kun je dan stemmen?
Of je stemt op degene op dubbeltal die je wel (een beetje) kent of je stemt blanco. Zeker niet op uiterlijk! Overigens staat er niet alleen een foto op de weekbrief, er staat ook een korte beschrijving bij met daarin o.a. wat ze qua kerkenwerk hebben gedaan in het verleden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
DDD

Bericht door DDD »

Hoe een vergissing van Leerling tot een zijpad bij een zijpad kan leiden...

Maar een fatsoenlijk voorstelstukje zou toch wel handig zijn, inderdaad. Heb ik nooit gezien in een kerkbode. Althans, niet in verband met verkiezingen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ook al stelt iemand zich uitgebreid voor, weet je nog niet hoe hij precies denkt. Ik blijf het toch lastig vinden, die verkiezingen.
aggieoudje

DDD schreef:Hoe een vergissing van Leerling tot een zijpad bij een zijpad kan leiden...

Maar een fatsoenlijk voorstelstukje zou toch wel handig zijn, inderdaad. Heb ik nooit gezien in een kerkbode. Althans, niet in verband met verkiezingen.
Bij ons al jaren met foto! Of op de weekbrief of in het kerkblad of beide!
Als een dominee beroepen is net zo incl. foto!
Mara

Bericht door Mara »

Wie draagt hen dan voor?
In onze gemeente - een veel andere weet ik - kun je als gemeentelid een naam van een volgens jou geschikte broeder indienen.
De meest genoemde broeders komen dan op tweetal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aggieoudje

Mara schreef:Wie draagt hen dan voor?
In onze gemeente - een veel andere weet ik - kun je als gemeentelid een naam van een volgens jou geschikte broeder indienen.
De meest genoemde broeders komen dan op tweetal.
Ja klopt, bij ons kun je als bel. lid voor iedere vacature 2 namen indienen. De meest genoemde worden dan meestal gebruikt.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Boj ons kun je namen indienen.
Als er geen of niet genoeg namen ingediend worden beslist de kerkenraad en draagt kandidaten voor.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bruna

Bericht door Bruna »

Hendrien schreef:Ook al stelt iemand zich uitgebreid voor, weet je nog niet hoe hij precies denkt. Ik blijf het toch lastig vinden, die verkiezingen.
Inderdaad. Weten wie iemand is of iemand kennen is nog een heel verschil.
Het zal heel erg schelen of er sprake is van snel wijzigende gemeente qua leden of een min of meer stabielere dorpsgemeente. In een dorpsgemeente zal het wat makkelijker zijn om tevweten wie wie is.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Plaats reactie