Belijdenis

parsifal

Re: Belijdenis

Bericht door parsifal »

Leerling schreef: Je komt namelijk niet in de kerk om alles wat de dominee na te gaan aan de hand van vertalingen, maar om te luisteren naar en stil te zijn voor God. Onderzoeken en tot jezelf inkeren is voor de week bestemt.
Dan heb je de hele bijbel niet nodig in de kerk. Alleen voor de psalmen, maar om echt alle afleiding te voorkomen kun je de psalmen met beamer ergens op de muur projecteren en na het zingen laten verdwijnen. Je bent heel stellig in je bewering hier, maar ik heb geen idee wat de grond van de stelligheid is.

Punt is dat zeker voor niet-kerkelijke gasten de SV deels een vreemde taal is. (In mijn eigen geval, is mijn Engels vrijwel vloeiend, maar toch heeft een KJV of een NIV nog wel een subtiliteiten, waarbij ik even het Nederlands nodig heb om volledig te begrijpen wat er gezegd wordt). Juist dan kan een combinatie van verschillende vertalingen wel eens nodig zijn om echt te luisteren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Leerling schreef:
Orchidee schreef:Grapje toch zeker?
Uit/stilzetten lijkt me fatsoenlijk maar telefoon thuislaten?
Nee altijd handig dat de ds kan appen/bellen dat hij in de file staat bijv.Afbeelding
Zeker geen grapje. Je gaat naar Gods huis om te luisteren naar Gods Woord, te zingen en te bidden. Daar hoort geen telefoon bij. Net zo min je het kan gebruiken bij je stille tijd. Overigens heb je de telefoon helemaal niet nodig in de eredienst. Je komt er om rust te vinden voor je ziel en leven. Niet om opgejaagd te worden door allemaal moderne fratsen. Dit zou wel eens een oorzaak kunnen zijn voor geestelijke dorheid en kerkverlating. Moderne snufjes houden bij God vandaan. Het lijkt zo onschuldig, maar in wezen brengt het schade toe aan je ziel.
Wie zegt dat iedereen die een telefoon bij zich heeft er tijdens de kerkdienst gebruik van maakt?
Het is in deze tijd gewoon heel handig om zo'n apparaatje bij je te hebben, zodat je in noodgevallen direct kan helpen of reageren.
Wij hebben diverse artsen en andere medisch verantwoordelijken in de gemeente, heel zinvol om dan snel en direct contact te hebben!
Er word dan meestal ook geen misbruik van gemaakt en wie dat wel zou doen word er zeker op aangesproken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Leerling schreef:
parsifal schreef:
ejvl schreef:Ik zou zeggen, leg genoeg bijbels in de kerk voor gasten. De koster of hulpkosters kunnen deze aan gasten geven. Heb je ook geen blaadje nodig.
Alhoewel ik daar zeker niet tegen ben.
Mee eens, ook kan bijna iedereen op het moment een bijbel op zijn telefoon laden. Al weet ik dat sommige mensen het irritant vinden dat anderen naar hun telefoon zitten te kijken tijdens de kerkdienst.
Ik mag aannemen dat de telefoon thuis blijft als we een eredienst bezoeken?
Ik zou niet weten waarom de telefoon thuis zou moeten blijven. Dat lijkt mij erg onhandig, vooral als je een afspraak wilt wijzigen of pech hebt. Ik neem altijd een telefoon mee.

Overigens staat in een ander draadje nog een aantal vragen voor jou open.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

parsifal schreef:
Leerling schreef: Je komt namelijk niet in de kerk om alles wat de dominee na te gaan aan de hand van vertalingen, maar om te luisteren naar en stil te zijn voor God. Onderzoeken en tot jezelf inkeren is voor de week bestemt.
Dan heb je de hele bijbel niet nodig in de kerk.
Hoe wil jij dan luisteren naar het Woord zonder het Woord?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Orchidee schreef:
Leerling schreef:
Orchidee schreef:Grapje toch zeker?
Uit/stilzetten lijkt me fatsoenlijk maar telefoon thuislaten?
Nee altijd handig dat de ds kan appen/bellen dat hij in de file staat bijv.Afbeelding
Zeker geen grapje. Je gaat naar Gods huis om te luisteren naar Gods Woord, te zingen en te bidden. Daar hoort geen telefoon bij. Net zo min je het kan gebruiken bij je stille tijd. Overigens heb je de telefoon helemaal niet nodig in de eredienst. Je komt er om rust te vinden voor je ziel en leven. Niet om opgejaagd te worden door allemaal moderne fratsen. Dit zou wel eens een oorzaak kunnen zijn voor geestelijke dorheid en kerkverlating. Moderne snufjes houden bij God vandaan. Het lijkt zo onschuldig, maar in wezen brengt het schade toe aan je ziel.
Wie zegt dat iedereen die een telefoon bij zich heeft er tijdens de kerkdienst gebruik van maakt?
Het is in deze tijd gewoon heel handig om zo'n apparaatje bij je te hebben, zodat je in noodgevallen direct kan helpen of reageren.
Wij hebben diverse artsen en andere medisch verantwoordelijken in de gemeente, heel zinvol om dan snel en direct contact te hebben!
Er word dan meestal ook geen misbruik van gemaakt en wie dat wel zou doen word er zeker op aangesproken.
Als je er geen gebruik van maakt, heb je het ook niet nodig om bij je te hebben. Daarnaast is er een telefoon in de kerk aanwezig om eventuele hulpdiensten te bellen. Dus sorry ik zie het nut er niet van. Of de mobiele telefoons een onmisbaar aspect van het leven is. Blijkbaar wel, des te meer zorg als die op de dag des Heeren niet thuis kan blijven.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

DDD schreef:
Leerling schreef:
parsifal schreef:
ejvl schreef:Ik zou zeggen, leg genoeg bijbels in de kerk voor gasten. De koster of hulpkosters kunnen deze aan gasten geven. Heb je ook geen blaadje nodig.
Alhoewel ik daar zeker niet tegen ben.
Mee eens, ook kan bijna iedereen op het moment een bijbel op zijn telefoon laden. Al weet ik dat sommige mensen het irritant vinden dat anderen naar hun telefoon zitten te kijken tijdens de kerkdienst.
Ik mag aannemen dat de telefoon thuis blijft als we een eredienst bezoeken?
Ik zou niet weten waarom de telefoon thuis zou moeten blijven. Dat lijkt mij erg onhandig, vooral als je een afspraak wilt wijzigen of pech hebt. Ik neem altijd een telefoon mee.

Overigens staat in een ander draadje nog een aantal vragen voor jou open.
Ik zou niet weten waarom de telefoon mee naar de kerk zou moeten. Het is teken aan de wand als we op zondag doorgaan met het regelen van afspraken en wat dies meer zij. De dag des Heeren moet in het bijzonder in het teken staan van geestelijke zaken, niet van aardse. Maandag is daarvoor weer vroeg genoeg.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zijn wij dan niet eens. Ik zie niet in waarom je niet op zondag zou mogen bellen of een afspraak zou mogen maken (niet voor mijn werk natuurlijk). En daar komt bij dat ik mijn telefoon altijd bij mij heb. En dan spreek ik nog maar niet over mogelijke pechgevallen.

Overigens vind ik dit een beetje de omgekeerde wereld. Dat je kinderen nou geen telefoon meegeeft, omdat ze er anders mee gaan zitten spelen, kan ik me wel voorstellen. Maar voor volwassenen is dat mijns inziens een beetje vreemd.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

DDD schreef:Dat zijn wij dan niet eens. Ik zie niet in waarom je niet op zondag zou mogen bellen of een afspraak zou mogen maken (niet voor mijn werk natuurlijk). En daar komt bij dat ik mijn telefoon altijd bij mij heb. En dan spreek ik nog maar niet over mogelijke pechgevallen.

Overigens vind ik dit een beetje de omgekeerde wereld. Dat je kinderen nou geen telefoon meegeeft, omdat ze er anders mee gaan zitten spelen, kan ik me wel voorstellen. Maar voor volwassenen is dat mijns inziens een beetje vreemd.
Dan zijn wij dat inderdaad met elkaar oneens.

Bizar. Waarom de ouders wel en de kinderen niet? En hoe zit het met jongeren? Het hele nut om een mobiele telefoon mee naar de kerk te moeten meenemen kunnen jullie zelf ook niet aangeven. Noodgevallen? Er is een telefoon in de kerk. Pech? Waar ga je helemaal naar de kerk? Andere kant van Nederland? Als je naar de kerk gaat heb je aan het Woord en de Psalmen méér dan genoeg.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Leerling schreef:
DDD schreef:Dat zijn wij dan niet eens. Ik zie niet in waarom je niet op zondag zou mogen bellen of een afspraak zou mogen maken (niet voor mijn werk natuurlijk). En daar komt bij dat ik mijn telefoon altijd bij mij heb. En dan spreek ik nog maar niet over mogelijke pechgevallen.

Dan zijn wij dat inderdaad met elkaar oneens.

Bizar. Waarom de ouders wel en de kinderen niet? En hoe zit het met jongeren? Het hele nut om een mobiele telefoon mee naar de kerk te moeten meenemen kunnen jullie zelf ook niet aangeven. Noodgevallen? Er is een telefoon in de kerk. Pech? Waar ga je helemaal naar de kerk? Andere kant van Nederland? Als je naar de kerk gaat heb je aan het Woord en de Psalmen méér dan genoeg.
Mag het wel een gedrukte bijbel zijn? Of behoort de boekdrukkunst ook tot de moderne fratsen?
DDD

Bericht door DDD »

@Leerling:

Ik vind het pas bizar dat jij vindt dat iemand geen telefoon mee mag nemen naar de kerk. Dat neemt nauwelijks ruimte in beslag. Als het nu een complete boodschappenwagen betrof. Je moet eens kijken welk een enorme damestassen worden meegezeuld ter kerke. Daarin zit ongetwijfeld meer dan een kerkboek.

Ik vind je standpunt onjuist en wereldvreemd. Het is niet erg om dingen anders te doen dan in de wereld gebruikelijk, maar daar mag dan op zijn minst een goede reden voor zijn. Het is mij volstrekt onduidelijk wat het voordeel is als je zonder telefoon naar de kerk gaat, behalve dan als deze afleidt van de eredienst.

Het nut ervan is uiteraard dat je kunt bellen en berichten kunt versturen, mocht dat ergens voor nodig of gewenst zijn.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Wim Anker schreef: Mag het wel een gedrukte bijbel zijn? Of behoort de boekdrukkunst ook tot de moderne fratsen?
Nee eigenlijk moet je met de boekrollen uit het OT naar de kerk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dit is Refoforum op z'n best.... Een off-topic-discussie over de vraag of je een telefoon in je zak mag hebben tijdens een kerkdienst :bobo
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

DDD schreef:@Leerling:

Ik vind het pas bizar dat jij vindt dat iemand geen telefoon mee mag nemen naar de kerk. Dat neemt nauwelijks ruimte in beslag. Als het nu een complete boodschappenwagen betrof. Je moet eens kijken welk een enorme damestassen worden meegezeuld ter kerke. Daarin zit ongetwijfeld meer dan een kerkboek.

Ik vind je standpunt onjuist en wereldvreemd. Het is niet erg om dingen anders te doen dan in de wereld gebruikelijk, maar daar mag dan op zijn minst een goede reden voor zijn. Het is mij volstrekt onduidelijk wat het voordeel is als je zonder telefoon naar de kerk gaat, behalve dan als deze afleidt van de eredienst.

Het nut ervan is uiteraard dat je kunt bellen en berichten kunt versturen, mocht dat ergens voor nodig of gewenst zijn.
Ik vind jouw standpunt onjuist en bewijs voor toenemende secularisatie in de kerk. De dag des Heeren is dus geen dag van afzondering meer voor de dienst van God.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Leerling schreef:Ik vind jouw standpunt onjuist en bewijs voor toenemende secularisatie in de kerk. De dag des Heeren is dus geen dag van afzondering meer voor de dienst van God.
Persoonlijk ben ik ook niet voor het meenemen van telefoon naar de kerk. Bij mij staan op zondag alle apparaten uit. Maar om dat als norm voor een ander op te leggen en zulke (onbeargumenteerde) conclusies als bovenstaande ('dus') te trekken is toch wel al te gek. Zo werkt dat niet in een discussie.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Leerling kan nog wat leren, zo te lezen. ;)
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie