Verkiezing ambtsdragers

ejvl

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door ejvl »

Welke periode? Vele kerken kennen geen periodes maar worden gewoon voor het leven beroepen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Precies ik kan heel goed begrijpen dat je er dan voor bedankt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:Welke periode? Vele kerken kennen geen periodes maar worden gewoon voor het leven beroepen.
Huh? Welke dan? In ieder geval niet in de GG wat CvdW beweerd.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Of ze denken dat ze voor hun leven geroepen worden. Meestal na vier jaar is er gewoon weer een stemming over je kandidatuur. Het staat je dan vrij ja of nee te zeggen op je herkiesbaarstelling. Maak niet uit welk kerkverband. In de GerGem is die mogelijkheid er ook. Dat sommige kerken niet een max. Aantal termijnen heeft is een andere zaak. Al is dat positief te duiden (geen machtsspelletjes of minder), maar ook negatief (kans dat groot deel gemeente erin gezeten heeft).
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl

Bericht door ejvl »

In ieder geval enkele OGG gemeenten die ik ken.
Of dat "velen" zijn als we het hebben over de totale breedte van de doelgroep van dit forum denk ik niet. Dat neem ik terug.
Bruna

Bericht door Bruna »

ejvl schreef:Welke periode? Vele kerken kennen geen periodes maar worden gewoon voor het leven beroepen.
In GG en GGiN is men om de 4 jaar aftredend. Soms stopt iemand er na 1 of 2 perioden mee. Anderen langer. Gemeente kan ook de tegenkandidaat stemmen. Dus bovenstaande klopt niet. Kunt u aangeven waar?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
helma

Bericht door helma »

Maar ik mag toch aannemen dat zowel aannemen als bedanken een gebedszaak is voor betreffende kandidaten. En zo niet..dan kunnen ze maar beter bedanken.
CvdW

Bericht door CvdW »

Uit de reacties begrijp ik dat jullie geen ambtsdragers zijn.
Al je je niet meer herkiesbaar wil stellen wordt je onder zware druk gezet. Het lijkt mij goed dat de DKO wordt gevolgd.
Wim Anker is toch lid bij GGiN?
Bij een herverkiezing kun je inderdaad op de andere kandidaat stemmen, uit beleefdheid wordt de zittende ambtsdrager gestemd.
Is bij iemand bekend dat er een zittende ambtsdrager is weggestemd?
Ezen

Bericht door Ezen »

Bruna schreef:
In GG en GGiN is men om de 4 jaar aftredend. Soms stopt iemand er na 1 of 2 perioden mee. Anderen langer. Gemeente kan ook de tegenkandidaat stemmen. Dus bovenstaande klopt niet. Kunt u aangeven waar?
Volgens DKO om de twee jaar. In de praktijk is het drie jaar.
Spitten en niet moe worden.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat het 'gezonder' is dat iemand na 4 jaar aftreedt en plaats maakt voor een ander. Bij ons is het zo iemand na 4 jaar aftreedt en pas na 2 jaar weer herkozen kan worden. In uitzonderingsgevallen kan iemand nog eens voor 4 jaar plaatsnemen in de kr.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Ik denk dat het 'gezonder' is dat iemand na 4 jaar aftreedt en plaats maakt voor een ander.
Dat denk ik niet. De Bijbel laat volgens mij geen ruimte om het ambt als een soort interim-klusje te beschouwen en daarna weer aan een ander te geven. Of zie je in de Bijbel wel zo'n interimmer als ambtsdrager?
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
merel schreef:Ik denk dat het 'gezonder' is dat iemand na 4 jaar aftreedt en plaats maakt voor een ander.
Dat denk ik niet. De Bijbel laat volgens mij geen ruimte om het ambt als een soort interim-klusje te beschouwen en daarna weer aan een ander te geven. Of zie je in de Bijbel wel zo'n interimmer als ambtsdrager?
Er zijn volgens mij vrij weinig gegevens in de Bijbel te vinden over herkiezen van ambtsdragers en eventuele termijnen/perioden, toch?
De kerkorde is er verder wel duidelijk over. En 4 jaar is toch niet zo 'interim', dat is best een tijdje?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De kerkorde heeft het over periodieke aftreding, niet over finale aftreding.
De Bijbel spreekt inderdaad nergens over herverkiezing, maar alleen over ambtsdragers voor het leven. Of ik moet iets over het hoofd zien.
refo

Bericht door refo »

Dat is nieuwe interpretatie van de DKO. Ds de Gier gaat uit van aftreden. Niet van herkiezen.
Dat voorkomt ook dat ongeschikte mensen hun leven lang blijven zitten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:De kerkorde heeft het over periodieke aftreding, niet over finale aftreding.
De Bijbel spreekt inderdaad nergens over herverkiezing, maar alleen over ambtsdragers voor het leven. Of ik moet iets over het hoofd zien.
Nu lijkt het mij nog niet zo eenvoudig om voor onze situatie zo specifiek en 1-op-1 regels uit de Bijbel te halen.

En als je dit wél direct op onze situatie van toepassing vindt, dan zou een ambtsdrager nu zich bezwaard moeten voelen om zich niet meer herkiesbaar te stellen. Ik zeg niet dat iemand dat maar makkelijk zou moeten doen, maar om het nu direct onbijbels te noemen, vind ik wat ver gaan.
Plaats reactie