Belijdenis
Re: Belijdenis
Waarom dan? Je zegt wel veel, maar je noemt geen argument.
Het staat in ieder geval gastvrij. En verder is het voor gasten praktisch en voor gemeenteleden die het betreft een mooie herinnering aan een van de belangrijkste gebeurtenissen in hun leven. Voor bruiloften gebeurt het overigens in veel GG wel. Misschien dat de scheidslijn ongeveer samenhangt met de betekenis die aan de belijdenis wordt toegekend in de plaatselijke GG. Want er zijn wel degelijk GG die standaard een liturgie hebben.
Een boekje maken met de liturgie van de dag....
Drukkosten worden betaald door de collecte voor de kerk...
Ik dacht eigenlijk dat elke protestantse (gereformeerde) kerk dezelfde
regels had, dezelfde liturgie, althans, oorspronkelijk wel...
Al is een dienst, waarin Belijdenis des geloofs wordt afgelegd,
dan ietsje uitgebreider, maar dat betreft slecht het stellen van de vragen,
het ja-woord, en een persoonlijk woord tot de belijdeniscatechisanten
die dan mondige leden zijn geworden.
Waarom maken we het toch zo ingewikkeld? Men zou dan voor
doopdienst, dan komen er doorgaans ook "vreemden" in de kerk, ook
een liturgieboekje in de banken moeten leggen?
Dit is wel gebruikelijk bij rouw- en trouwdiensten in de PKN, die ik nogal
eens meemaakte. In de kerken afgescheiden kerken zie ik dat eigenlijk nooit.
Eenvoudig omdat men daar niet aan de liturgie sleutelt.
Dan is een liturgieboekje toch in feite overbodig? Er liggen trouwens
wel brochures voor gasten waarin de gewoonten in onze kerken wordt
uitgelegd, dus dat zou denk ik wel voldoende moeten zijn?
Drukkosten worden betaald door de collecte voor de kerk...
Ik dacht eigenlijk dat elke protestantse (gereformeerde) kerk dezelfde
regels had, dezelfde liturgie, althans, oorspronkelijk wel...
Al is een dienst, waarin Belijdenis des geloofs wordt afgelegd,
dan ietsje uitgebreider, maar dat betreft slecht het stellen van de vragen,
het ja-woord, en een persoonlijk woord tot de belijdeniscatechisanten
die dan mondige leden zijn geworden.
Waarom maken we het toch zo ingewikkeld? Men zou dan voor
doopdienst, dan komen er doorgaans ook "vreemden" in de kerk, ook
een liturgieboekje in de banken moeten leggen?
Dit is wel gebruikelijk bij rouw- en trouwdiensten in de PKN, die ik nogal
eens meemaakte. In de kerken afgescheiden kerken zie ik dat eigenlijk nooit.
Eenvoudig omdat men daar niet aan de liturgie sleutelt.
Dan is een liturgieboekje toch in feite overbodig? Er liggen trouwens
wel brochures voor gasten waarin de gewoonten in onze kerken wordt
uitgelegd, dus dat zou denk ik wel voldoende moeten zijn?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 apr 2016, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het is m.i. vooral ook een uiting van de desinteresse van de gemeenteden. In veel kerken zijn de leden dermate ongeontereseerd dat ze te beroerd zijn om zelf een bijbel of psalmboek mee te nemen. De kennis van de liturgie is ook veelal om te huilen.
[knip] Onnodig kwetsend.
Het is, net als de paasbijeenkomsten, een teken van verval.
[knip] Onnodig kwetsend.
Dat denk ik ook.
Mijns inziens geef je onkerkelijke vrienden een Bijbel. Die kunnen ze meenemen naar de belijdenis dienst. Het zou wel heel bot zijn als ze dat niet doen.
De liturgie hangt voorin de kerk, voor iedereen goed leesbaar.
Mijns inziens geef je onkerkelijke vrienden een Bijbel. Die kunnen ze meenemen naar de belijdenis dienst. Het zou wel heel bot zijn als ze dat niet doen.
De liturgie hangt voorin de kerk, voor iedereen goed leesbaar.
Interessante stellingen werpt u hierop @Wim Anker. Alleen vraag ik mij of u dit ook funderen kan?Wim Anker schreef:Het is m.i. vooral ook een uiting van de desinteresse van de gemeenteleden. In veel kerken zijn de leden dermate ongeïnteresseerd dat ze te beroerd zijn om zelf een bijbel of psalmboek mee te nemen. De kennis van de liturgie is ook veelal om te huilen.
En de kerkenraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.
1. Leden van veel kerken zijn volgens u ongeïnteresseerd, zodat ze geen bijbel of psalmboek meenemen. Op welke kerken doelt u hier? En heeft u hier argumentatie voor? Of is dit een loze opmerking, die eigenlijk het reageren niet waard is?
2. Hoe denkt u te weten dat de kennis van de liturgie veelal om te huilen is?
3. Op wat voor soort paasbijeenkomsten doelt u hier? En waarom is dat een teken van verval?
En daarnaast heeft u zeker ook nooit gehoord van evangelisatie? Of openstaan voor buitenkerkelijken? En dan er gek van opstaan waarom de wereld-buiten-de-kerk er eigenlijk niks van weten wil? Zijn ze überhaupt wel welkom in de eredienst? Of is dat alleen een feestje voor dopelingen, die door een toevalligheidje op het erf van het verbond geboren zijn? Dat het schaamrood op u kakement mag komen!!En de kerkenraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Re: RE: Re: Belijdenis
Waarom zijn paasbijeenkomsten een teken van verval?Wim Anker schreef:Het is m.i. vooral ook een uiting van de desinteresse van de gemeenteden. In veel kerken zijn de leden dermate ongeontereseerd dat ze te beroerd zijn om zelf een bijbel of psalmboek mee te nemen. De kennis van de liturgie is ook veelal om te huilen.
En de kerkeraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.
Wat een oordelen weerWim Anker schreef:En de kerkeraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.

Uit mijn reactie is wel duidelijk dat ik niet zoveel zin heb om paarlen voor de zwijnen te werpen. Op de "vragen" van @Leerling ga ik daarom ook niet in.
Re: RE: Re: Belijdenis
Dat zal wel niet nee. Ongefundeerd van alles roepen en als er om uitleg wordt gevraagd niet thuis geven.Wim Anker schreef:Uit mijn reactie is wel duidelijk dat ik niet zoveel zin heb om paarlen voor de zwijnen te werpen. Op de "vragen" van @Leerling ga ik daarom ook niet in.
Dit soort reacties..?Wim Anker schreef:Uit mijn reactie is wel duidelijk dat ik niet zoveel zin heb om paarlen voor de zwijnen te werpen. Op de "vragen" van @Leerling ga ik daarom ook niet in.

Je vindt jezelf nogal wat als je het hebt over parels, en anderen als je hebt over zwijnen.
Ontopic, aub.
Ik vindt de reactie van Leerling minstens even veroordelend als die van Wim Anker. Ik snap daarom ook die verontwaardigde reacties niet. (Nu ja, misschien snap ik die ook wel)Leerling schreef:Interessante stellingen werpt u hierop @Wim Anker. Alleen vraag ik mij of u dit ook funderen kan?Wim Anker schreef:Het is m.i. vooral ook een uiting van de desinteresse van de gemeenteleden. In veel kerken zijn de leden dermate ongeïnteresseerd dat ze te beroerd zijn om zelf een bijbel of psalmboek mee te nemen. De kennis van de liturgie is ook veelal om te huilen.
En de kerkenraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.
1. Leden van veel kerken zijn volgens u ongeïnteresseerd, zodat ze geen bijbel of psalmboek meenemen. Op welke kerken doelt u hier? En heeft u hier argumentatie voor? Of is dit een loze opmerking, die eigenlijk het reageren niet waard is?
2. Hoe denkt u te weten dat de kennis van de liturgie veelal om te huilen is?
3. Op wat voor soort paasbijeenkomsten doelt u hier? En waarom is dat een teken van verval?
En daarnaast heeft u zeker ook nooit gehoord van evangelisatie? Of openstaan voor buitenkerkelijken? En dan er gek van opstaan waarom de wereld-buiten-de-kerk er eigenlijk niks van weten wil? Zijn ze überhaupt wel welkom in de eredienst? Of is dat alleen een feestje voor dopelingen, die door een toevalligheidje op het erf van het verbond geboren zijn? Dat het schaamrood op u kakement mag komen!!En de kerkenraad denkt dat pamperen een oplossing is en maakt dus, samen met wat vrijwilligers die menen dat deze werken nu of in het toekomende wel beloond zullen worden, een handleiding voor dummies.
!!!Zita schreef:Ontopic, aub.