Huishouden en dat soort zaken..

merel

Re: RE: Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door merel »

Pimpelmees schreef:
merel schreef: Waar ik mij wel druk over maak is het stoppen van suikers in voedsel waar het van oorsprong niet in zit. Wij hebben altijd pindakaas vd Lidl, ingrediënten pinda's, olie, beetje zout. Zoals het denk ik ook hoort. Nu een keer pindakaas van Ah. Zit daar dextrose in. Daar baal ik van!
Dan heb je de verkeerde pot uit het schap gehaald. AH heeft ook 100% pindakaas. Geen vreemde olieën dus toegevoegd zoals bij de Lidl. Jumbo heeft trouwens ook een 100% puur pindakaas.
http://www.ah.nl/producten/product/wi37 ... as-naturel
Welke vreemde olie dan? Ik zie gewoon zonnebloemolie en palmvet op het etiket staan.
Als ik pindakaas eet, weet ik dat er vet in zit. Pinda's zijn ook vet en calorierijk. Voor mijn gevoel hoort er geen suiker in te zitten. Ik begin steeds meer moeite te krijgen met alle soorten suikers die overal aan toegevoegd wordt. Voor mijn gevoel is dat echt niet nodig voor de lekkere smaak.

@ mara het A merk voor pindakaas is ook de lekkerste, maar ook erg duur. Met de snelheid waarin bij ons eten erdoor gaat, zijn wij echt daarvan af gestapt.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara het A merk voor pindakaas is ook de lekkerste, maar ook erg duur. Met de snelheid waarin bij ons eten erdoor gaat, zijn wij echt daarvan af gestapt.
Die anderen bleven staan, die heeft mijn man uiteindelijk op zijn brood gesmeerd. :hum
Ik geloof dat ik een grote verkwister ben ;) , maar voor goede en lekkere voeding heb ik wel wat over. Ik bezuinig dan liever op andere zaken.
Er staan nu 2 soorten aardbeien in de winkel, keiharde zure Spaanse en zoete Hollandse. Dan betaal ik dus liever 2 euro meer.
Ik kocht een liter huismerk halfvolle melk, om een saus te maken en als ik er dan een slokje van neem, proef ik toch heel duidelijk verschil met de biologische, die is veel zoeter en voller van smaak.
De kinderen zeggen het wel eens, mam, je hebt ons verknoeid. :D
Wij geven niet om dure of lange vakanties, van eten heb je langer plezier.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Re: Huishouden en dat soort zaken..

Bericht door refo »

Bij ons duren de (niet dure) vakanties 2 weken. Eten duurt een half uurtje.
Daarnaast onthouden we de vakanties wel en de maaltijden niet.
En eten we om te leven. Niet andersom.
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Bij ons duren de (niet dure) vakanties 2 weken. Eten duurt een half uurtje.
Daarnaast onthouden we de vakanties wel en de maaltijden niet.
En eten we om te leven. Niet andersom.
Van gezond en goed eten heb je je hele leven profijt.
merel

Bericht door merel »

Ik ben het helemaal met je eens dat je gezond moet eten. Daarom eten wij altijd veel groente en fruit en seizoensgebonden qua groente en fruit. Dat betekent niet dat ik onnodig geld uitgeef aan de pot pindakaas die er in 1 week doorgaat. Mijns inziens is bijna €5,00 echt te veel voor een grote pot. Daarbij geef ik ze ook geen keus. Heb nl niet meerdere soorten en maak pas nieuwe open als de oude op is.

Wij gebruiken 15 liter melk en karnemelk in de week. Per pak €0,50- € 1,00 prijsverschil met het huismerk. Dat tikt aardig aan. Dan koop ik het huismerk. Tel al die kleine beetjes maar bij elkaar op. Dat scheelt een kapitaal per week.

Idem met aardbeien. Spaanse zijn nu misschien lekkerder, maar ruim €4,00 voor de klein bakje begin ik niet aan. Dan wacht ik nog een maand. Daarbij vind ik al dat vervoer van seizoensgebonden eten ook heel slecht voor het milieu en ook wel in strijd met het rentmeesterschap.
Vandaag trouwens ook Nederlandse aardbeien gekocht; 2 kg voor €3,50. Ze moeten ook echt op vandaag, maar dat gaat wel lukken.

Als zij het later anders willen, doen ze het maar van hun eigen geld. Dan merken ze wel wat het kost. En ook wij eten elke dag lekker en gezond.

Natuurlijk proef ik ook echt wel verschil tussen de merken, maar de zaken die in no time erdoor gaan, zoals melk, broodbeleg, etc., kies ik voor het huismerk.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Natuurlijk proef ik ook echt wel verschil tussen de merken, maar de zaken die in no time erdoor gaan, zoals melk, broodbeleg, etc., kies ik voor het huismerk.
Als de Calvé in de aanbieding is, sla ik altijd meerdere potten in, dan is het zelfs goedkoper dan het huismerk.
Hebben jullie een grote voorraadkast?
Ik bedoel dan schoonmaakspullen, wasmiddelen, toiletpapier, houdbare etenswaren e.d.
Ik ben een fan van de schoonmaakazijn geworden, goedkoop (jerrycan 5 ltr, voor 99 cent!) en het maakt prima schoon.
Er zit tegenwoordig ook nog eens een lekker luchtje aan.
De besparing die ik dan doorvoer is dat ik vrijwel nooit iets geschild, voorgesneden (laatst een zak andijvie bij de Lidl, omdat die geen hele kroppen verkoopt blijkbaar) maar dat beviel helemaal niet. Ik heb er flink wat harde stronken uit moeten vissen en lelijke blaadjes) voorbereid koop, want een 1 kilo geschilde aardappelen is net zo duur als 3 kilo ongeschilde.
Je kunt zelfs gesneden champignons en uitjes kopen.
merel

Bericht door merel »

Schoonmaken doe ik liever met amonia en groene zeep. Schoonmaakazijn gebruik ik alleen voor het ontkalken van de waterkoker.

En tja besparingen door zelf groente te snijden. Het komt niet in mij op om voorgesneden groente te halen. Dus ik bespaar dubbel door beide te doen. ;)

Aanbiedingen neem ik wel mee, als ik ze toevallig zie, maar heb zeker geen tijd en zin om alle aanbiedingen door te lopen en hier doelgericht boodschappen voor te doen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Amonia gebruik ik echt nooit!
Vroeger bij oude mensen gewerkt waar ik het moest gebruiken en toen zei ik al: in mijn huishouden nooit ammoniak!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

merel schreef: Welke vreemde olie dan? Ik zie gewoon zonnebloemolie en palmvet op het etiket staan.
Dat is precies wat ik bedoel. De meeste potten pindakaas in de supermarkt zijn aangevuld met "plantaardige oliën", meestal palmolie. Meer slechte vetten in je pindakaas dus.
Helemaal niet nodig. Pinda's bevatten van zich zelf al genoeg olie voor een heerlijke pindakaas. Probeer een keertje de AH 100% pindakaas met stukjes. Enige ingrediënt: pinda's. Je zult verbaasd staan hoe smeuig en lekker die is.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mwah...we zijn hier ws ook erg verwend maar we vinden hem tegenvallen!
De enige echte met en zonder nootjes vinden wij nog steeds de lekkerste!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Orchidee schreef:Mwah...we zijn hier ws ook erg verwend maar we vinden hem tegenvallen!
De enige echte met en zonder nootjes vinden wij nog steeds de lekkerste!
Je kon geen afstand doen van de verzadigde vetten ;-)
Ik heb dat met een ander product ook: chocoladepasta. Ook bijna altijd aangevuld met palmolie. Maar ik kan er niet goed van af blijven.
Daarom was ik blij dat ik die 100% pindakaas wel zo lekker vind. Dat scheelt weer wat.
Mara

Bericht door Mara »

Nederlanders blijken viezeriken te zijn. :?
Sterker: we grossieren in walmen­de vaatdoekjes, klamme matrassen met hondenharen, badkamers vol strepen en zeepresten en kinderknuffels die bulken van de huismijt.

,,GGD-onderzoek heeft uitgewezen dat ruim de helft van gezondheidsklachten als moeheid, allergieën, duizelingen en ontstoken slijmvliezen gerelateerd zijn aan minder frisse toestanden in huis. En die ontstaan omdat we domweg niet meer weten hoe we moeten schoonmaken. We missen de basale kennis en zien door marketingtrucs voor glanzende troep als Mr. Muscle en Glassex de simpele huis-tuin-en-keukenoplossingen niet meer.''

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... melk.dhtml

Er staan verrassende en goedkope tips in dit artikel!

Edit: heb net de tip opgevolgd en de badkamerspiegel ingesmeerd met scheerzeep, maar dat blijkt een flop. Of ik doe iets niet goed. :bobo
Moet je het daarna nu uitwrijven en zo ja, met een natte of droge doek?
Dodo

Bericht door Dodo »

Hier een ziekenhuis met hondenharen in de bedden (maar wel heel mooi eigenlijk):
http://www.boredpanda.com/hospital-pets ... uravinski/

Zieke mensen die hun hond op bed mogen hebben, om sneller beter te worden. Ik kan me er best wat bij voorstellen!
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:Nederlanders blijken viezeriken te zijn. :?
Sterker: we grossieren in walmen­de vaatdoekjes, klamme matrassen met hondenharen, badkamers vol strepen en zeepresten en kinderknuffels die bulken van de huismijt.

,,GGD-onderzoek heeft uitgewezen dat ruim de helft van gezondheidsklachten als moeheid, allergieën, duizelingen en ontstoken slijmvliezen gerelateerd zijn aan minder frisse toestanden in huis. En die ontstaan omdat we domweg niet meer weten hoe we moeten schoonmaken. We missen de basale kennis en zien door marketingtrucs voor glanzende troep als Mr. Muscle en Glassex de simpele huis-tuin-en-keukenoplossingen niet meer.''

Edit: heb net de tip opgevolgd en de badkamerspiegel ingesmeerd met scheerzeep, maar dat blijkt een flop. Of ik doe iets niet goed. :bobo
Scheerschuim lijkt mij ook niet de oplossing voor een spiegel. Ik zou het houden op schoonmaakazijn.

En dat veel mensen viezeriken zijn, klopt als een bus. Ik kom voor mijn werk regelmatig bj mensen over de vloer en rijd ook regelmatig regelrecht door naar huis om mijn kleding in de was te gooien. Soms durf ik ternauwernood op het puntje van de stoel te gaan zitten....brrr
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:Nederlanders blijken viezeriken te zijn. :?

Scheerschuim lijkt mij ook niet de oplossing voor een spiegel. Ik zou het houden op schoonmaakazijn.

En dat veel mensen viezeriken zijn, klopt als een bus. Ik kom voor mijn werk regelmatig bj mensen over de vloer en rijd ook regelmatig regelrecht door naar huis om mijn kleding in de was te gooien. Soms durf ik ternauwernood op het puntje van de stoel te gaan zitten....brrr
Plaats reactie