Sheba schreef:
Ik zie wel degelijk nut in controleren. Wanneer je dat regelmatig doet en er ook open over spreekt. Kan je ook beter praten waarom iets wel of niet kan.
Ik denk daar anders over. Wij hebben onze kinderen het vertrouwen gegeven. Ook w.b. de computer. De regels werden wel eens doorgenomen, omdat er een mogelijkheid bij kwam (was eerst sms, toen app).
Eerst pre paid, later abonnement. enz.
Als je dan pas je kinderen uit gaat leggen wat kan en niet kan, ben je te laat Sheba.
Dat moet al vóór die tijd gebeuren en zelf het goede voorbeeld geven, maar dat is een inkoppertje.
Sheba schreef:Mobiel/smartphone wordt door ons als ouder straks in "bruikleen" gegeven... De eerste jaren kan je dus ook gemakkelijker "controleren". Het is tenslotte "onze" telefoon.
Vind ik niet, je geeft je kind ook geen fiets om er vervolgens regelmatig op weg te fietsen.
Zoals Hendrien hier terecht opmerkt, je schaadt de privacy van je kind EN haar vriendinnen/vrienden en je wantrouwt het in feite.
Sheba schreef:Ik vraag mij alleen af of whatsapp echt wel een zo noodzakelijk iets is of tegelijkertijd ook zeer onnuttig. Als er ook allerlei rotzooi doorgestuurd kan worden zonder dat het gefilterd kan worden. Maar bij ouderlijke controle ( op een ontspannen en liefdevolle wijze) zou je dat zo kunnen achterhalen... in gesprek kunnen gaan. en eventueel ook in gesprek met andere ouders kunnen gaan. Lijkt mij
Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat we dan heel bewust je kind aan het risico van troep te kunnen ontmoeten bloot stellen
Ik ken jouw gezinsomstandigheden en het kan best zijn dat jij een kind erbij hebt dat meer toezicht en begeleiding nodig heeft dan het gemiddelde kind.
Ik heb een kind met PDDnos, dat ik ook veel moeizamer los moest laten, hij had heel lang intensieve begeleiding nodig.
Aan de ene kant bespeur ik een bepaalde naieviteit bij jou en aan de andere kant denk je dat het op de middelbare sodom en gomorra is intussen. (iets overdreven om duidelijk te maken

)
Echt Sheba, op het moment dat jij hen gaat controleren en ze weten dat, zijn zij - zoals Wim Anker ook stelt - jou allang voorgeweest.
Ook al ben je een jonge moeder die volop in het leven staat, die generatiekloof is er hoor.
Sheba schreef:En op zijn hoogst kan het dan een keer gebeuren dat ze een les te vroeg op school zijn. So what?
De meeste pubers zijn niet op hun best als ze heel vroeg uit bed moeten, zeker als dat voor nop is.
Je voelt toch wel aan dat het absoluut niet leuk is voor een kind als het alleen op school is, om een uur te lanterfanten, terwijl de rest van de klas zich nog omdraait? Alleen omdat moeder leeuwen en beren ziet.
Let wel: ik ben helemaal niet onder de indruk van het argument: de hele klas heeft het dus ik ook.
Nee. Maar de smartphone is zo verweven geraakt en zo'n noodzakelijk onderdeel geworden (net als de I pad en notebook dat steeds vaker wordt op middelbare en al helemaal op de hogeschool en uni) dat een kind echt niet meer zonder kan om niet buiten de boot te vallen. Letterlijk en figuurlijk.
Sheba: houden van = loslaten. Kan moeilijk zijn, ik weet er alles van.